نسخه کم اثر برای آلودگی هوای مشهد

آلاینده ها از اواخر هفته گذشته ، هوای مشهد را تسخیر و روز به روز وضع آلودگی هوا را در این کلان شهر تشدید کردند؛ افزایش آلاینده ها در کنار ثبات وضعیت جوی باعث شد تا وضعیت آلودگی هوا در مشهد تداوم یابد و مسئولان به فکر چاره ای برای کاهش آلودگی هوا بیفتند. چاره اما در نسخه ای ثابت و البته بی اثر بر اساس آن چه که وضعیت هوا نشان می دهد، برای شهر پیچیده شد؛ نسخه ای به نام تعطیلی مدارس. از همان روز اول، کارگروه اضطراری کاهش آلودگی هوا تشکیل جلسه داد و خروجی آن به چهار روز پیاپی تعطیلی مدارس و یک روز تعطیلی دانشگاه ها و مراکز عالی منجر شد. اقدامی که در خوش بینانه ترین حالت صرفا موجب تثبیت وضعیت آلودگی هوای مشهد شد و هیچ بهبودی در وضعیت کیفی هوای شهر ایجاد نکرد. بررسی داده های مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی مشهد نشان می دهد در این چند روز شاخص آلودگی هوا در وضعیت هشدار و ناسالم برای گروه های حساس باقی مانده و تنها چند درجه ای بالا یا پایین شده است. روز گذشته نیز که با تصمیم کارگروه اضطراری کاهش آلودگی هوا، تمامی مدارس در تمام مقاطع صبح و عصر و تمام دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مشهد تعطیل شد، شاخص 24 ساعته  آلودگی هوا نه تنها بهبود پیدا نکرد بلکه در مرز وضعیت قرمز قرار گرفت. این بررسی نشان می دهد گویا این نسخه پیچی مسئولان و متولیان برای کاهش آلودگی هوای مشهد نسخه ای بی ثمر بوده و دلایل آلودگی هوای مشهد باید در موارد دیگری جست و جو می شده یا تصمیمات جدی تری از جمله اجرای طرح زوج و فرد از در منازل یا تعطیلی صنایع آلاینده در دستور کار قرار می گرفته است.
این موضوع و انتقادهای وارد شده به تصمیم های کارگروه اضطراری کاهش آلودگی هوا را از مدیرکل حفاظت محیط زیست استان پیگیری می کنیم. تورج همتی در گفت و گو با «خراسان رضوی» به حذف کامل سوخت مازوت از نیروگاه توس اشاره می کند و می گوید: این نیروگاه به اندازه تمام خودروهای مشهد، مازوت مصرف می کرد و هم اکنون یک و نیم میلیون مترمکعب گاز در روز، مصرف می کند و با این اتفاق یک منبع مهم آلودگی، حذف شده است البته هنوز واحدهایی که از مازوت استفاده می کنند وجود دارند و یکی از مطالبات ما این است که شرکت گاز، مصرف سوخت های دیگر را به صفر برساند.
تعطیلی 5 واحد آلاینده فقط برای یک روز
وی می افزاید: با 14 واحد صنعتی برخورد و پنج واحد به دلیل مصرف مازوت به مدت یک روز تعطیل شد. از همتی سوال می کنیم آیا تعطیلی تنها یک روزه و فعالیت مجدد این پنج واحد از صنایع آلاینده در این شرایط بحرانی به صلاح بود و بهتر نبود در زمان آلودگی هوا این مراکز هم تعطیل می شد؟ که پاسخ می دهد: این ها مشکلاتی است که باید به تدریج حل شود، اگر ما نیروگاهی را تا زمان اصلاح مصرف سوخت تعطیل کنیم، آیا حاضر هستید که 5 دقیقه بدون برق بمانید؟ ما از واحدهای صنعتی برنامه زمان بندی برای اصلاح سیستم های شان می گیریم و هیچ واحد صنعتی که برنامه زمانی نداشته باشد یا سیستم پالایش آلاینده ها را نصب نکرده باشد، وجود ندارد اما مشکل این جاست که واحدها فقط در حضور بازرس از سیستم ها استفاده می کنند. وی تصریح می کند: ما در این حوزه مسئولیت داریم و دبیر کارگروه هم هستیم اما دستگاه های دیگر هم وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند. خیلی خوب است که دستگاه های دیگر هم توضیح بدهند چه کار کردند.


چرا طرح زوج و فرد از در منازل اجرا نشد؟
همتی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در این چند روز صرفا به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها بسنده شد و اقدامات پیشگیرانه دیگری همچون اجرای طرح زوج و فرد از در منازل در دستور کار قرار نگرفت؟ می گوید: در این مدت، یکی از اقدامات ما در کارگروه تاکید بر اجرای همین طرح بود، راهور معتقد بود زیرساخت های مناسب برای اجرای طرح زوج و فرد هنوز مهیا نیست و با صحبت هایی که رئیس کارگروه با پلیس راهور داشته و صحبت هایی که ما در این زمینه داشته ایم، بنا شده است تا پایان امسال، زیرساخت های لازم برای این طرح و  طرح LEZ  اجرا شود. البته قبلا قرار شده بود این طرح از اول آذر اجرا شود اما گفته اند ما زمان بیشتری نیاز داریم و آخرین زمان برای اجرای طرح، پایان سال 98 است.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان درباره ضرورت تعطیلی مدارس نیز تاکید می کند: تعطیلی مدارس تاثیر گذاشته است، اگر ما مدارس و دانشگاه ها را در روز سه شنبه تعطیل نمی کردیم،  ممکن بود مراجعات کلینیکی و بیمارستانی خیلی افزایش پیدا کند و خدای ناکرده مرگ و میری داشته باشیم. وی می افزاید: فقط دانشگاه فردوسی 25هزار تردد در روز دارد و کاهش این تعداد به شدت در آلودگی هوا تاثیر دارد. برآوردهای ما نشان می دهد این تعطیلی ها، 25 درصد در کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته است.این اظهارات مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در حالی است که با تمام این اقدامات، طبق اطلاعات مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی مشهد، آلودگی هوا طی روزهای اخیر در وضعیت و شاخص هشداری ناسالم برای گروه های حساس قرار داشته و تعطیلی مدارس موجب بهبود وضعیت کیفی هوا و قرار گرفتن شاخص آن در وضعیت سالم نشده است.
65 درصد آلایندگی ها مربوط به خودروهاست
همتی در پاسخ به این که سهم هریک از آلاینده ها در آلودگی هوای مشهد چقدر است؟ می گوید: بیش از 65 درصد آلودگی هوای مشهد مربوط به خودروها و 35 درصد آن مربوط به واحدهای صنعتی است.
تعطیلی مدارس مشهد صرفا به دلیل آلودگی هوا بوده است
مدیرکل محیط زیست استان همچنین درباره برخی شائبه ها مبنی بر این که مدارس مشهد به دلایل دیگری جز آلودگی هوا از جمله شیوع آنفلوآنزا تعطیل شده است، می گوید: تصمیم هایی که در کارگروه اضطراری آلودگی هوا گرفته می شود فقط در خصوص آلودگی هواست و مبنا و قضاوت ما نیز داده هایی است که از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا به دست ما می رسد و بررسی و تحلیل می شود و با توجه به پیش بینی های هواشناسی و روند آلودگی هوا تصمیم گیری می شود، بنابراین تصمیم گیری در خصوص آنفلوآنزا به این کارگروه ارتباطی ندارد.
 
خبر مرتبط
باران به داد هوای مشهد می رسد؟
هواشناسی خراسان رضوی پیش بینی کرده طی روزهای آینده بارش‌های رگباری در استان گسترش می یابد. کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در این زمینه به «خراسان رضوی» گفت: بر اساس پیش بینی ها احتمال بارش باران در روز پنج شنبه و همچنین جمعه در مشهد وجود دارد که البته میزان بارش ها در مشهد زیاد نیست. غلامرضا ضیاء شهابی در پاسخ به این سوال که آیا آلودگی هوا در روز چهارشنبه نیز تداوم می یابد؟ اظهارکرد: بله با توجه به این که احتمال بارش در روز پنج شنبه وجود دارد بر اساس پیش بینی ها آلاینده های جوی در روز چهارشنبه نیز ماندگار است. وی افزود: بارش باران به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌های جوی که طی روزهای گذشته استان را فرا گرفته و لزوم جابه‌جایی توده هوا از اهمیت به سزایی برخوردار است.