چند عکس یادگاری و دیگر هیچ

شهروند| تنها سهم فوتبال ما اهدای جایزه مرد‌ سال فوتسال آسیا  به بازیکن ژاپنی بود. جایی که مهدی تاج به خاطر نایب‌رئیسی و ریاست کمیته فوتسال AFC برای اهدای جایزه روی سن رفت. مراسم بهترین‌های‌ سال فوتبال قاره کهن روز گذشته در هنگ‌کنگ برگزار شد، ایران برای دریافت جایزه در پنج بخش نامزد شده بود و در هر پنج بخش هم شکست خورد. این حقیقت تلخ البته به خوبی نشان می‌دهد فوتبال ایران در سراشیبی حرکت‌می‌کند و علاوه بر قدرت در فوتبال آسیا،  ساختار اصولی و برنامه‌ریزی درستی هم ندارد.
حالا سوال اصلی اینجاست. نایب‌رئیسی مهدی تاج در کنفدراسیون فوتبال آسیا و ریاست او بر کمیته فوتسال AFC چه تأثیر مثبتی در فوتبال ایران دارد؟ قبل از او هم که علی کفاشیان نایب‌رئیس بالاترین نهاد فوتبالی قاره کهن بود، خیلی‌ها دوست‌دارند بدانند این پست به جز سفرهای شخصی و حقوق دلاری،  چه پیامدهای مثبتی برای فوتبال کشور ما داشته است. در سال‌های اخیر در پرونده‌های مالی، گرفتن میزبانی و لابی‌های مرتبط با سیاست‌های مهم تصمیمات کلان، تاج و قبل از او کفاشیان جایگاه و نفوذی قابل تاملی در فوتبال آسیا نداشته‌اند. آنها درست است که به‌ سمت نایب رئیسی رسیده‌اند، اما جایگاه آنها در هیچ پرونده مهم و حیاتی به فوتبال ما کمک نکرده و خودشان هم نتوانسته‌اند به نفوذی قابل توجه دست پیدا کنند.
اتفاق بدتر این است که مهدی تاج چون به زبان انگلیسی تسلط‌ندارد، مجبور است مدام مترجم به جلسات AFC  ببرد. همین ضعف بزرگ در برقراری ارتباط مستقیم باعث شد او قدرت و آمادگی لابی‌کردن برای فوتبال ایران را نداشته، حضورش در معادلات مدیریتی کنفدراسیون کاملا فرمالیته باشد و صدایش به‌عنوان نایب‌رئیس شنیده نشود. به‌هرحال آنها در هیچ‌کدام از پرونده‌های مهم سال‌های اخیر نتوانسته‌اند کار بزرگی انجام بدهند، چه داستان مناقشه با عربستانی‌ها و چه مباحث داوری. مراسم دیروز بهترین‌های‌ سال آسیا هم یک بار دیگر این حقیقت را به ما نشان داد. چرا دست علیرضا بیرانوند از دریافت توپ طلای آسیا کوتاه ماند؟
حسرت فوتبال ایران 16 ساله شد
برنامه‌های مربوط به انتخاب مرد‌ سال فوتبال آسیا درست طبق روال هر ‌سال انجام شد. در ماه‌های پایانی ‌سال کنفدراسیون فوتبال آسیا نامزدهای نهایی برترین‌ها در بخش‌های مختلف را اعلام کرد. اما مهم‌ترین اتفاق برای جامعه فوتبال ایران حضور علیرضا بیرانوند در بین سه نامزد نهایی جایزه مرد ‌سال بود.  این دروازه‌بان ملی‌پوش باید برای دریافت این جایزه با تومواکی ماکینو و اکرم عفیف رقابت می‌کرد. البته از ابتدا هم مشخص بود که با توجه به مسابقات یک فصل اخیر علیرضا بیرانوند کار بسیار سخت و شانس کمی برای دریافت جایزه دارد. به‌هرحال سیستم اهدای جایزه  AFC در تمام سال‌های گذشته با انتقادها و ابهامات بسیار زیادی همراه بوده و لابی‌های پشت پرده نیز تأثیر زیادی در انتخاب‌های نهایی داشته است.


حسرتی که 16 ساله شد
در فاصله چند روز مانده به برگزاری مراسم بهترین‌های ‌سال فوتبال آسیا،‌ امیدواری زیادی وجود داشت که بالاخره بعد از 15‌سال یک ایرانی بتواند جایزه مرد ‌سال فوتبال آسیا را از آن خود کند. آخرین بار علی کریمی ‌سال 2004 این جایزه را از آن خود کرد و پس از آن دیگر هیچ وقت این جایزه را به یک ایرانی ندادند. البته بازیکنانی چون‌ هادی عقیلی،‌ جواد نکونام، ‌فرهاد مجیدی و حتی خود علی کریمی یک بار نام‌شان در بین سه نامزد نهایی قرار گرفت، اما درنهایت هیچ وقت دست‌شان به جایزه اصلی نرسید. اما امسال خیلی‌ها تصور می‌کردند بالاخره طلسم شکسته‌ و بیرانوند بهترین بازیکن شود، دروازه‌بان پرسپولیس هم با امید به همین اتفاق بزرگ راهی هنگ‌کنگ شد.
دیدار با شیخ‌سلمان هم کارساز نشد
رویاهای بیرانوند و فوتبالی‌های ایران البته خیلی زود و چند ساعت مانده به شروع مراسم از بین رفت. وقتی مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا دروازه‌بان پرسپولیس را در هتل محل برگزاری مراسم دید‌،‌ به او گفت با پیگیری‌های انجام شده و برنامه‌ریزی مراسم او هیچ شانسی برای دریافت جایزه مرد ‌سال فوتبال آسیا ندارد. البته در لابی هتل تاج، بیرانوند را به سمت شیخ سلمان، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا برد، به تعریف و تمجید از این گلر موفق پرداخت و تأکید کرد که او شایسته کسب عنوان جایزه بود و بهترین دروازه‌بان آسیا به حساب می‌آید.
عفیف غایب بود، اما جایزه گرفت
از یک روز مانده به برگزاری مراسم خبرهای رسمی منتشرشده مبنی‌بر این بود که اکرم عفیف، ستاره السد و تیم‌ملی قطر در مراسم حضور پیدا نخواهد کرد. از آنجایی که AFC در سال‌های اخیر جایزه‌دادن به نامزدهایی را که در مراسم حضور پیدا نمی‌کردند، ممنوع کرده بود و جایزه را به نامزدهای حاضر در سالن می‌داد‌، امیدواری‌ها برای انتخاب بیرانوند خیلی بیشتر شد. گویا AFC این مشکل بزرگ خود را حل کرده است و مشخص شد عفیف برای غیبت در مراسم مجوز گرفته بود و درنهایت هم باوجود حضور نداشتن در سالن جایزه بهترین بازیکن ‌سال فوتبال آسیا را از آن خود کرد، جالب اینجاست که ویدیویی ضبط‌شده از او هنگام اعلام نامش به‌عنوان مرد ‌سال پخش شد.
واکنش‌ها و پیام بدون اعتراض تاج
مسئولان ورزشی ایران بر این باور هستند که لابی‌های قدرتمند کشورهای عربی باعث شده جایزه مرد ‌سال فوتبال آسیا به ایران نرسد. دیروز مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش در توییتی نوشت: «با همه شایستگی‌ها، علی‌رضا بیرانوند بهترین بازیکن آسیا نشد. توپ طلا را جایی دیگر  فرستادند. از ‌سال ۲۰۰۴ به این طرف هیچ بازیکن ایرانی صاحب توپ طلا نشده است.» او در توییت دیگری نوشت: «بیرانوند باید ‌سال ۲۰۱۸ با درخشش تیم‌ملی در جام‌جهانی مرد‌ سال آسیا می‌شد، ولی همان سیستم سعودیزه (عربیزه) کنفدراسیون فوتبال آسیا این حق را به راحتی خورد. اینبار هم بیرانوند، جوان شایسته کشورم را بی‌نصیب می‌گذارند.» اتفاق بعدی واکنش احمدی، معاون وزیر ورزش به مراسم کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که گفت: «کنفدراسیون فوتبال آسیا بیرانوند را ندید!‌ سال 2018 باید قطعا بیرانوند مرد‌سال فوتبال آسیا می‌شد و مانند امسال لابی‌های ناجوانمردانه و مغایر با روح ورزش از سوی برخی کشورهای عربی و انتخاب‌های جهت‌دار AFC به راحتی حق فوتبال ایران را در چنین موقعیت‌هایی تضییع می‌کند.» نکته قابل توجه، پیام مهدی تاج برای بیرانوند بود. او خطاب به گلر شماره یک تیم‌ملی نوشت: «علیرضای عزیز نخستین دروازه‌بان فوتبال ایران است که به جمع سه بازیکن برتر‌ سال آسیا رسیده و این نشانگر توانایی و استعداد جوان سختکوشی است که با تلاش و اراده‌ای مثال‌زدنی به قله‌های فوتبال ایران و آسیا رسیده است و حتی می‌تواند به موفقیت‌هایی بزرگ‌تر از این دست یابد. دستان پرتوان علیرضا بیرانوند خاطراتی تکرارناشدنی را برای اهالی فوتبال رقم زده که هرگز از یادها نخواهد رفت.» رئیس فدراسیون فوتبال اما هیچ اعتراضی به مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا بابت دست خالی ماندن فوتبال ایران در مراسم بهترین‌ها انجام نداد. گل شجاع تنها سهم ایران از مراسم بهترین‌ها
ژاپن و کُره جوایز را درو کردند
گل قیچی‌برگردان شجاع خلیل‌زاده به الاهلی عربستان با یک‌میلیون و 177‌هزار رأی به‌عنوان بهترین گل لیگ قهرمانان آسیا 2019 انتخاب شد. برای این بخش آمار رأی‌گیری برنده را انتخاب می‌کرد که در روزهای اخیر کمپین‌های بزرگی در کانال‌های هواداری پرسپولیس ایجاد شد تا گل شجاع با شرکت مردم در رأی‌گیری به‌عنوان بهترین گل ‌سال انتخاب شود. این مدافع پرسپولیس درباره این اتفاق هم در مصاحبه‌ای کوتاه گفته است: «هر گلی که برای پرسپولیس زده‌ام برای من لذت‌بخش است اما می‌توانم بگویم   گلی که به الاهلی عربستان زدم، بهترین گل من بود. من فکر نمی‌کردم گلم بهترین گل‌ سال آسیا شود. دست همه کسانی که به من رأی دادند را می‌بوسم و از همه آنها ممنون هستم» اما جوایز مهم برترین‌های آسیا را چه کسانی بردند؟
جایزه فدراسیون از دست رفت
چند سالی می‌شود که جایزه بهترین فدراسیون ‌سال به وسیله AFC در مراسم بهترین‌ها داده می‌شود و ایران دو بار این جایزه را برده است. امسال هم فدراسیون فوتبال در بخش برترین فدراسیون الهام ‌بخشی نامزد شده بود و با کره‌جنوبی و ژاپن رقابت داشت که این جایزه به فدراسیون فوتبال ژاپن رسید.  البته هنوز برای خیلی‌ها در جامعه فوتبال ایران سوال است که اصلا چرا باید نام فدراسیون فوتبال ایران در بین سه نامزد نهایی جایزه الهام ‌بخشی قرار داشته باشد؟
مرد‌ سال فوتسال هم دیگر ایرانی نیست
مهدی تاج، نایب‌رئیس و رئیس کمیته فوتسال کنفدراسیون فوتبال آسیاست. منتها در همین بخش که تاج قدرت لابی‌کردن و اعمال نفوذ داشت هم جایزه به ایران نرسید. تاج در این قسمت خودش به روی سن رفت و جایزه  بهترین بازیکن ‌سال فوتسال را به توموکی یوشیکاوا از ژاپن اهدا کرد. درواقع حضور تاج روی سن برای جایزه‌دادن تنها سهم فوتبال ایران از مراسم AFC بود. جالب اینجاست که بدانید مهدی جاوید بعد از مراسم مصاحبه کرد و گفت: «من از قبل می‌دانستم که هیچ شانسی برای دریافت جایزه ندارم؛ چون اصلا برای من دعوت‌نامه هم ارسال نکردند و به همین ترتیب قرارداشتن نام من در بین سه نامزد نهایی فرمالیته بود.»
ستاره تاتنهام شایسته‌تر از سردار
سردار آزمون این شانس را داشت که جایزه بهترین بازیکن بین‌المللی فوتبال آسیا را از آن خود کند. منتها برنده‌شدن او تنها در شرایطی اتفاق می‌افتاد که سون هیونگ مین اصلا وجود نداشت. از همان ابتدا هم مشخص بود که جایزه بهترین لژیونر ‌سال به خاطر درخشش خیره‌کننده سون هیونگ مین در لیگ برتر انگلیس و لیگ قهرمانان آسیا به این بازیکن کره‌ای می‌رسد و در مراسم نیز همین اتفاق رخ داد. در تصاویر ضبط‌شده مربوط به این بخش هم البته هیچ فیلم و عکسی از سردار آزمون منتشر نشد!
خسرویار هم دست‌خالی ماند
جایزه بهترین مربی‌ سال فوتبال آسیا هم دیگر عنوانی بود که از دست فوتبال ایران پرید. در این بخش کتایون خسرویار نامزد شده بود و اگر قانون نانوشته تقسیم جایزه‌ها را هم در نظر می‌گرفتیم خیلی‌ها بر این باور بودند که می‌شد این جایزه را به ایران داد. منتها درنهایت بهترین مربی آسیا در بخش زنان آساکو تاکاکورا از ژاپن انتخاب و معرفی شد.
سایر جوایز
سایر جوایز‌ مراسم روز گذشته هم به این شرح است؛ فدراسیون فوتبال هنگ‌کنگ عنوان بهترین فدراسیون در بخش توسعه و فدراسیون برونئی عنوان بهترین فدراسیون را در بخش بلندپروازی کسب کرد. چونگ جونگ یونگ از کره ‌جنوبی جایزه بهترین مربی ‌سال 2019 آسیا را در بخش مردان به خود اختصاص داد. لی کانگ از کره‌جنوبی جایزه برترین بازیکن جوان فوتبال ‌سال AFC را گرفت. ساکی کوماگای بازیکن باشگاه لیون فرانسه از ژاپن جایزه برترین بازیکن فوتبال زنان ‌سال AFC را از آن خود کرد.