وزرای دولت، اطلاعات اموال خود را اعلام کرده‌اند توضیح محسنی اژه‌ای درباره فرار قائم مقام آستان قدس

سخنگوی قوه قضاییه از ارسال 196 پرونده انتخاباتی به دستگاه قضایی خبر داد.به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در یکصد و دوازدهمین نشست خبری درباره پرونده فرزند وزیر آموزش و پرورش توضیحاتی بیان کرد.محسنی‌اژه‌ای با اشاره به یک پرونده، توضیحات خود را چنین ارائه داد: این شرکت به نام شرکت آمیتیس طراوات کودکی متعلق به وزیر آموزش و پرورش فخرالدین دانش آشتیانی و خانواده اوست که در سال 93 به ثبت رسیده است. از آن تاریخ تا امروز که ثبت نامه داده، رئیس هیات مدیره، وزیر آموزش و پرورش هستند و مدیر عامل دختر ایشان هستند. در طول سال 95 که تا سه - چهار جلسه هیات مدیره داشته‌اند در همه صورت جلسات، تیر، دی، اسفند به همین صورت امضاء شده است. یعنی فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی رئیس هیات مدیره و دختر او مدیرعامل است.محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری گفت:‌ آقای روحانی در صحبتی که در مناظره داشتند گفتند که 4 میلیارد دلار را بابک زنجانی برده، البته ایشان اسم بابک را نیاوردند و گفت که ما شنیدیم وی محکوم شده، اما اموال کجا رفته؟ قوه قضاییه باید پاسخگوی مردم در برگرداندن اموال باشد.
وی پاسخ داد: من به صورت مفصل قبلا این موضوع را توضیح دادم، اما اجمالا می‌گویم که اولا این حرف خلاف است و چهار میلیارد نبوده و بخش زیادی از آن برگشته است، ثانیا من از آقای روحانی سئوال می‌کنم که شما که دیپلماسی‌تان فعال است در خارج چه کار کردید؟ آیا اگر این پول در ایران بود ما وظیفه داشتیم که این کار را دنبال کنیم که تازه در این حال مالباخته باید بیاید. خود شما می‌گویید پول در خارج از کشور تحویل داده شده آن هم در زمان دولت قبلی و بانک مرکزی. پولی که خارج رفته چه کسی باید پیگیری کند؟ در مرحله اول دولت و وزارت خارجه و دیپلماسی چه کار کرده‌اند؟ همچنین بانک مرکزی باید آن را پیگیری کند چه کسی باید از بانک‌ها آن را ردیابی و پیگیری کند؟ که پول‌ها کجاست؟ بانک مرکزی آن را داده و می‌تواند آن را ردیابی کند.
وی در خصوص پرونده ثامن‌الحجج نیز عنوان کرد: 1 میلیارد و 244 هزار از حساب‌ها تعیین تکلیف کامل شده، 9 هزار و 300 میلیارد تاکنون پرداخت شده، 3هزار و 500 میلیارد آن باقی مانده که از آن میزان 2هزار میلیارد را تعهد کرده‌اند و زمان تعیین شده است. کسانی که تا 300 میلیون یا حتی بالاتر بودند نیز 35 میلیون نقد گرفته شده و مابقی قرار است انجام شود. اموال نیز شناسایی شده و ظرف روزهای آینده به مزایده گذاشته می‌شود، امیدوارم زودتر صورت گیرد.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری با این عنوان که چند جلسه قبل گفتید دومین لیست درباره مدیران دوتابعیتی ارسال شده است، ما در مورد آخرین وضعیت آن سوال پرسیدیم و به ما گفته شد آخرین بار است که در مورد این موضوع صحبت می‌کنم چون بحث بی‌خاصیتی است و فقط اعتماد جامعه را به هم می‌زند، آیا اطلاعات جدید داده شده صحیح است، آخرین وضعیت این پرونده چیست؟ گفت: دادستان کل کشور وارد بحث شده‌اند، مقداری که در رسانه‌ها منعکس شده در حال بررسی است و گفته‌اند که پس از بررسی آن را اعلام می‌کنند.
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه روزهای اخیر خبر فرار یکی از افراد پرونده «د» که مطرح است به کمک یکی از مسئولین دولتی صورت گرفته است آیا این خبر صحت دارد یا نه؟ گفت: بله، یکی از متهمین پرونده که از متهمین مهم هست به خارج از کشور رفته و برنگشته است. به او پیغام دادند اما تاکنون برنگشته، اقدامات قضایی در کشور خارج در حال انجام است، اما در مورد قسمت دوم سوال‌تان مطلع نیستم.یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خطاب به سخنگوی قوه قضاییه گفت که در جلسه قبل سوالی در مورد پوشاک مطرح شده و جواب آن در مناظره تلویزیونی برگی بود که نامزد انتخاباتی از آن استفاده کرد، امروز هم 25 دقیقه در مورد آن توضیح مفصلی داده شد، اما در مورد سئوالات دیگر مثلاً آستان قدس گفتید جزئیات را نمی‌توانم بگویم و در دست بررسی است یا در مورد بحث کارانه گفتید تاکنون چیزی نشنیده‌ام، سوال اول اینکه جزئیات یک پرونده چطور رسانه‌ای می‌شود؟ رسانه چطور توانسته است به پرونده قضایی دسترسی پیدا کند؟محسنی‌اژه‌ای گفت: جلسات قبل و هفته قبل توضیح دادم برخی پرونده‌ها را ممکن است افراد حقیقی و حقوقی بهره‌برداری کنند، این دست ما نیست، مخصوصاً در زمان انتخابات. در مورد پرونده امروز سلسله مباحثی گفته شده بود که ابهام ایجاد کرده بود. من در مورد پرونده اتهامی توضیح ندادم بلکه در مورد شرکت توضیح دادم که این شرکت در روزنامه رسمی نیز مطرح شده است؛ لذا وزیر دادگستری صحبت‌هایی داشته‌اند که باید به آن جواب داده می‌شد. وقتی واقعاً چیزی نمی‌دانم چه بگویم. سه چهار سئوال دیگر نیز گفتم نمی‌دانم؛ زیرا بعضی از پرونده‌ها را واقعاً از بیان جزئیات معذوریم. نظر شخصی من این است که نه در خصوص همه پرونده‌ها، ولی پرونده‌ها با دادگاه علنی باید زمان دادگاه پخش شود که الان ممنوع شده است، پس ما محذور قانونی هستیم.
سایر اخبار این روزنامه