بررسی ابعاد مختلف استیضاح ترامپ و آینده او در گفت و گوی آفتاب یزد با دکتر بیگدلی کارشناس آمریکا:

با رئیس جمهور باقی ماندنِ ترامپ کنار بیاییم!
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین المللی به آفتاب یزد می‌گوید: «اندک اندک باید به ادامه ریاست جمهوری دونالد ترامپ تا ژانویه ی 2024 رضایت دهیم و با آن کنار بیاییم زیرا بر اساس آن چه در روند فعلی سیاست‌های ایالات متحده ی آمریکا قابل ملاحظه و مشاهده است، دلیلی بر ادامه نیافتن آن نمی‌توان پیدا کرد مگر آن که آمریکا دچار یک بحران سخت نظیر کمبود سراسری و طولانی مدت بنزین شود یا از منظر اقتصادی دچار مسئله‌ای حاد! واگرنه بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های میدانی و با توجه به وضعیت خوب اقتصادی ایجاد شده، اشتغال فزاینده و آرامشی که بر بازار آمریکا حاکم است، دونالد ترامپ همچنان برای باقی ماندن در کاخ سفید شانس دارد.»
دکتر بیگدلی این موضوع را نیز اضافه می‌کند که: «تفاوت جمهوری خواهان و دموکرات در همین مسئله ی چالشی و بسیار مهم است که دموکرات‌ها نگاه شان به بیرون امریکا است اما جمهوری خواهان روی مسائل داخلی آمریکا تمرکز دارند و بر همین اساس، دلیلی بر یک دوره‌ای بودن دوران ریاست جمهوری ترامپ فعلا در دسترس نیست!»
>ترامپ در جلسه تحقیقات استیضاح


شرکت نمی‌کند
ترامپ باید بین دو گزینه شرکت در جلسه تحقیقات استیضاح یا پایان دادن به اعتراض علیه این تحقیقات یکی را برمی‌گزید. کاخ سفید با ارسال نامه‌ای اعلام کرده که دونالد ترامپ و وکیل او در جلسه تحقیقات استیضاح شرکت نمی‌کنند. اما با وجودی که اعتراض‌ها را پایان نبخشیده، در جلسه تحقیقات استیضاح نیز شرکت نمی‌کند و این اصلا برای فضای تبلیغاتی ـ انتخاباتی که علیه ترامپ شکل خواهد گرفت خوب نیست!
بیگدلی می‌گوید: « عدم حضور در این جلسه، اساساً نمی‌تواند دونالد ترامپ را از منظر اجرایی با مشکلاتی رو در رو کند اما طبیعتاً از بعد تبلیغاتی و انتخاباتی و حتی فضای روانی می‌تواند اوضاع علیه او رقم بخورد.» این استاد دانشگاه البته دست روی این موضوع نیز می‌گذارد که یک دوره‌ای شدن رئیس جمهور جمهوری خواهان در ایالات متحده آمریکا امری مسبوق به سابقه است و دلیل روی کار آمدن «روزولت» ناتوانی رئیس جمهورِ جمهوری خواهی بود که نتوانست معضلات اقتصادی را درست مدیریت کند اما شرایط در مورد ترامپ کاملاً متفاوت است زیرا همه ی خبرهای اقتصادی در حوزه ی داخلی آمریکا، مثبت و امیدوار کننده است.»
>خبر مهم روز این که...
خبر مهم روز این است که: «دونالد ترامپ و هیچ یک از وکلایش در جلسه روز چهارشنبه کمیته قضایی مجلس نمایندگان در موضوع استیضاح رئیس جمهوری آمریکا شرکت نمی‌کنند.» به گزارش سی‌ان‌ان، "پت سیپولون" مشاور حقوقی کاخ سفید اواخر روز یکشنبه با ارسال نامه‌ای به رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا ضمن اعلام این مطلب گفته است رئیس جمهوری و وکلای او در جلسه روز چهارشنبه این هفته کمیته قضایی شرکت نخواهند کرد چون روند استیضاح ترامپ منصفانه نیست. این در حالی است که هفته گذشته "جرولد ندلر" رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا از ترامپ دعوت کرده بود در جلسه روز چهارشنبه این کمیته شرکت کند. او گفته بود ترامپ یا باید در این جلسه شرکت کند و یا به گلایه‌های مکرر از روند استیضاح خود در کنگره پایان بدهد.
مشاور حقوقی کاخ سفید در نامه خود، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان را به برنامه ریزی تعمدی جلسه چهارشنبه متهم کرده، زمانی که به گفته مشاور حقوقی کاخ سفید ترامپ باید برای حضور در نشست سران ناتو راهی لندن شود. او گفته کاخ سفید به طور جداگانه به دعوت برای شرکت در جلسه استماع دوم پاسخ خواهد داد. تاریخ این جلسه هنوز معلوم نشده اما مهلت پاسخ کاخ سفید برای حضور رئیس جمهوری در جلسه استماع دوم تا جمعه همین هفته است.
>تا دیروز پوتین و روسیه
حالا هم زلینسکی و اوکراین!
موضوع استیضاح ترامپ که هفته‌ها است جلسات استماع آن در 3 کمیته نظارتی، امور خارجی و اطلاعاتی به صورت عمومی و خصوصی برگزار شده، مکالمه تلفنی 25 ژوئیه سال جاری ترامپ با همتای اوکراینی اوست که ادعا می‌شود ترامپ در جریان این مکالمه از "ولادیمیر زلینسکی" همتای اوکراینی خود خواسته تا درباره فعالیت‌های اقتصادی پسر "جو بایدن" یکی از رقبای احتمالی او در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی آمریکا در هیئت مدیره یک شرکت انرژی در اوکراین تحقیق و تفحص کند. مجلس نمایندگان آمریکا در حال تحقیق درباره این موضوع است که آیا ترامپ با سوء‌استفاده از موقعیت خود در مقام ریاست جمهوری آمریکا از یک دولت خارجی کمک گرفته تا به عنوان اهرمی برای فشار به رقیب سیاسی داخلی خود از آن استفاده کند. ترامپ این ادعا را رد کرده و بارها تاکید کرده است اشتباهی مرتکب نشده است.
>پشتِ ترامپ به مجلس سنا گرم است!
دکتر علی بیگدلی می‌گوید: «البته و اگرچه در بی پروایی و ساختار شکنی رفتاری ترامپ هیچ تردیدی وجود ندارد اما بیشترین دلیل این سرکشی به این مهم باز می‌گردد که ترامپ خیالش از مجلس سنا گرم است زیرا حتی اگر دموکرات‌ها بتوانند طرح استیضاح در مجلس نمایندگان را نهایی کنند آن گاه پشت سدی به نام مجلس سنا که در اختیار جمهوری خواهان است گیر
خواهند کرد و راه به جایی نخواهند برد.»
این استاد دانشگاه به آفتاب یزد گفت: «اساساً جمهوری خواهان از ثبات رای بیشتری در انتخابات ریاست جمهوری برخوردار هستند فلذا طبیعی است که براساس تلاش دموکرات‌ها به بیرون راندن رقیب خود از کاخ سفید چندان توجهی نشان ندهند.»
بیگدلی می‌افزاید: «جمهوری خواهان هنوز به یک جمع بندی کلی که در نهایت به عبور از ترامپ منتهی شود نرسیده‌اند مضاف بر این که در این برهه و با توجه به تلاش‌های روزافزون دموکرات‌ها، تغییر مهره‌ای به نام ترامپ که بین سفید پوستان متعصب شمال آمریکا و قشری که از لحظه ی روی‌کارآمدن ترامپ از یک ثبات اقتصادی در کار و زندگی برخوردار شده‌اند چندان به صلاح نیست و عملا چنین تصمیمی هم قرار نیست نهایی وعملیاتی شود زیرا چنین تصمیماتی را نه مشاوران ارشد حزب جمهوری خواه که چهره‌های همیشه در سایه ی «اَپِک» اتخاذ خواهند کرد و آن‌ها هم مسئله‌ای با ادامه ی ریاست جمهوری ساکن فعلی کاخ سفید ندارند.»
>«بلومبرگ» زودگذر، بی تجربه
و در خدمت «بایدن» است
وقتی به نتیجه ی نظرسنجی دانشگاه «کوئینی‌پیاک» که یکی از موسسات معتبر نظرسنجی در آمریکا است نگاه کنیم؛ چنین روایتی را باید بپذیریم که جو بایدن معاون اوباما با کسب ۲۴ درصد آرا در صدر نامزدهای دموکرات قرار گرفته است اما بیگدلی می‌گوید: «غیرقابل پیش بینی ترینِ انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری امریکا است چون از چنان پیچیدگی‌هایی برخوردار است که هرگونه پیش‌بینی و پیش گویی را غیرممکن می‌کند.» این استاد دانشگاه می‌افزاید: البته نظرسنجی‌هایی همواره در جریان بوده است اما تجربه ثابت کرده، اغلب این نظرسنجی‌ها غیرواقعی و حتی تقلبی است.
صرف نظر از عقیده و اظهارات دکتر بیگدلی و بر اساس نظرسنجی دانشگاه «کوئینی‌پیاک»، طبق نظرسنجی‌ قبلی، «الیزابت وارن» توانسته بود رتبه اول نامزدهای دموکرات را از بایدن بگیرد اما در نظرسنجی تازه خانم وارن به رتبه سوم سقوط کرده است. همچنین «پیت بوته‌جج» شهردار ۳۷ ساله «ساوت‌بند» ایالت ایندیانا برای اولین بار به رتبه دوم ارتقا پیدا کرده و توانسته نظر مثبت ۱۶ درصد از مردم آمریکا را به دست آورد.
«برنی سندرز» با کاهش دو درصدی مواجه شده و حالا با ۱۳ درصد آرا در رتبه چهارم قرار گرفته است. «مایکل بلومبرگ» شهردار اسبق نیویورک که به‌تازگی وارد کارزار انتخابات ۲۰۲۰ شده است، با کسب ۳ درصد آرا در رتبه پنجم قرار دارد. حتی اگر سناتور برنی سندرز در باره مایکل بلومبرگ گفته باشد: «شهردار سابق نیویورک تصمیم گرفته است که همه ثروت 55 میلیارد دلاری خود را نه برای خرید یک قایق بادی یا یک خودروی تجملی، بلکه برای خرید ایالات متحده آمریکا به کار گیرد.»
دکتر بیگدلی در باره «مایکل بلومبرگ» شهردار اسبق نیویورک نیز نظر قابل تاملی دارد. او می‌گوید: ««بلومبرگ» زودگذر، بی تجربه و در خدمت «بایدن» است.» براساس تحلیل ارائه شده از سوی این استاد دانشگاه، حضور بلومبرگ صرفاً برای کمک به بایدن است واگرنه این چهره ثروتمند از هیچ شانسی برای حتی باقی ماندن در انتخابات نیز برخوردار نیست.»
>گویا با رئیس جمهور باقی ماندنِ ترامپ
باید کنار بیاییم!
به عنوان آخرین سوال از دکتر بیگدلی می‌پرسیم: «چه اتفاق یا اتفاقاتی باید رخ دهد که ترامپ دیگر ساکن همه‌کاره کاخ سفید نباشد؟» که وی با تاملی خاص می‌گوید: « تقریبا باقی ماندن ترامپ در راس هرم قدرت در آمریکا قطعی است و گویا با رئیس جمهور باقی ماندنِ ترامپ باید کنار بیاییم!» این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌سازد: اگرچه رابطه ایرانی‌ها با تفکرات مدرنیته شده دموکرات‌های امریکایی جورتر است اما در حال حاضر این شانس همچنان در دست ترامپ باقی خواهد ماند مگر این که غیرممکن‌هایی
رخ دهد.»