پس از گذشت یک سال مجدد سر و کله بوی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر تهران پیدا شد

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: نزدیک به یک سال پیش بود که بویی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر تهران به مشام شهروندان رسید. این بو حدود 3 الی 4 ساعت در مناطق مرکزی و شمالی شهر تهران استمشام شد و حتی برخی شهروندان در حوالی میدان شهدا این بو را استشمام کردند، بعد هم به یک باره بو از بین رفت. بلافاصله پس‌از آن محیط زیست استان تهران، محیط زیست شهرداری تهران، استانداری و برخی دستگاه‌های دیگر نسبت به انتشار این بوی نامطبوع واکنش نشان داده و بررسی‌هایی آغاز کردند اما در نهایت به طور دقیق منشا بو مشخص نشد. حالا بعد از گذشت بیش از یک سال بار دیگر روز گذشته بویی نامطبوع و کمی شبیه به بوی سال قبل در مناطق مرکزی شهر تهران به مشام می‌رسید! با این حال همچنان گمانه زنی‌ها در رابطه با منشاء بوی نا مطبوع تهران ادامه دارد.
>ماجرای بوی بد تهران از کجا شروع شد؟
12 دی ماه سال گذشته بود که به ناگهان بوی نامطبوعی تهران را فرا گرفت؛ بویی شبیه بوی فاضلاب که تا حدود ساعت۲۲ همان شب در تهران جولان می‌داد و موجب آزار و اذیت شهروندان شده بود. از همان ساعات ابتدایی انتشار بو تیم‌های آتش‌نشانی و محیط زیست در تلاش برای یافتن منشا بوی تهران بودند و از روز بعد از انتشار بو، گمانه زنی‌ها در رابطه با منشا انتشار بوی نا مطبوع آغاز شد. ترکیدگی فاضلاب ایستگاه متروی ملت، پسماندهای شهرداری، شرکت گاز، حمله بیولوژیکی و بوی گوگرد دماوند از جمله مواردی بود که پایشان به میان کشیده شد، اما هر کدام از این سازمان‌ها با انتشار تکذیبیه‌ای اعلام کردند در این ماجرا بی‌گناه هستند. بعد از آن گمانه زنی‌هایی در رابطه با انتشار گازی به نام مرکاپتان منتشر شد و اما شرکت گاز این موضوع را قویا تکذیب کرد، هرچند عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست تهران گفته بود: «احتمالا عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع در تهران همین گاز مرکاپتان است.» بعد از چند روز از ماجرای بوی نامطبوع تهران پای یک مظنون دیگر به ماجرا باز شد، فاضلاب قدیمی ساختمانی که چند سالی است دیگر وجود خارجی ندارد، ساختمان پلاسکو! با اینکه توضیح مدیر پیمان اجرای طرح پلاسکو در رابطه با اینکه منشا بوی بد تهران فاضلاب قدیمی پلاسکو است؛ تقریبا جامع و کامل به نظر می‌رسید اما باز هم با واکنش‌ها‌ی زیادی همراه بود و دست آخر بعد از گذشت چند ساعت این موضوع نیز تکذیب شد!
چند هفته بعد از انتشار بوی نا مطبوع، کیومرث کلانتری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران اعلام کرد که علت بوی بد پایتخت را پیدا نکردیم! او گفته بود:« برای منشا یابی این بو اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته شد و بلافاصله بعد از این که این بو در سطح شهر تهران متصاعد شد، کارگروه ویژه‌ای شکل گرفت. ما از ابتدایی‌ترین احتمالات شروع به کار و منشایابی کردیم. هواشناسی نیز گزارش کرد که هیچ تغییر جوی اتفاق نیفتاده است. در نهایت نتوانستیم برای این بو منبع مشخصی پیدا کنیم. مرکز زمین شناسی زلزله‌نگاری نیز تایید کرد که در آن بازه زمانی تغییراتی در سطح زمین اتفاق نیفتاده است بنابراین به نقطه مکانی خاصی که این بو از آن متصاعد شده باشد، نرسیدیم. هفته گذشته تیم‌های مشترکی از محیط زیست با پرسش‌نامه‌های کتبی به‌صورت میدانی با مردم مصاحبه کردند و از آنها پرسیدند آیا بویی در سطح شهر احساس کردند یا خیر و اگر جواب مثبت است حدس می‌زنند آن بو چه منشای دارد. بیشترین فراوانی پاسخهای مردم مربوط به فاضلاب و گاز «مرکاپتان» بود. در نهایت نیز هیچ یک از دستگاه‌ها بوی متصاعد شده از زیرمجموعه‌هایی که در حیطه وظایف آن دستگاه است را تایید نکرد بنابراین نتوانستیم به نقطه مشخصی برای منشا این بو برسیم. سازمان حفاظت محیط زیست دستگاه‌های سنجش کیفیت گاز و ذرات را دارد ولی هنوز تجهیزاتی برای سنجش بو نداریم که باید آن‌ها را تهیه کنیم.»


پس از آن هم پرونده بوی نامطبوع تهران بدون هیچ نتیجه‌ای مختومه اعلام شد و مسعود تجریشی معاون محیط انسانی سازمان محیط‌زیست اعلام کرد:« تمامی حدسیات درباره بوی تهران بررسی شد و چون به هیچ جمع بندی درباره منشا آن نرسیدیم پرونده آن مختومه شد.»
با مختومه اعلام شدن این پرونده سوالات زیادی بی جواب ماند.همان روزها هم خیلی از کارشناسان اعلام کردند این که هر دفعه اتفاقی بیفتد و بعد هم هیچ کس مسئولیت آن را نپذیرد و دست آخر هم پرونده مختومه اعلام شود، منطقی نیست اما این اتفاق و بی جواب‌ماندن این پرونده سبب شد تا امسال هم با چنین موضوعی رو به رو شویم.
>انتشار دوباره بوی نامطبوع
روز گذشته باز هم بوی نامطبوعی در سطح شهر تهران منتشر شد به طوری که تحمل این بوی نامطبوع برای شهروندان تهرانی ناممکن شده بود. در پیگیری‌های ابتدایی اصغر عطایی مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران در گفت‌وگو با فارس در خصوص انتشار بوی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر تهران گفت: «هنوز در خصوص انتشار بو گزارشی به دست ما نرسیده است. در زمان انتشار بو و احیانا انتشار گازهای خطرناک، سازمان آتش نشانی شهر تهران دستگاه‌هایی دارد که می‌تواند نسبت به تشخیص بو اقدام کند. البته گاهی بوی نامطبوع به دلیل فاضلاب است که مقطعی بوده و رفع می‌شود و جای نگرانی نخواهد بود. البته محیط زیست باید نسبت به شناسایی عامل انتشار بو بررسی‌هایی انجام دهد.»
پس از آن هم سینا انصاری مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت:«از ساعتی قبل شکایت‌هایی در خصوص انتشار بوی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر تهران به اداره کل محیط زیست شهرداری تهران واصل شد. متعاقب این شکایت‌ها گروه‌هایی از سوی اداره‌کل محیط‌زیست شهرداری تهران برای پیگیری موضوع و همچنین مشخص شدن منشا بو مسئولیت پیدا کردند. در حال حاضر مشغول بررسی علت انتشار این بو و پیدا کردن منشا آن هستیم و به محض مشخص شدن علت آن به شهروندان در خصوص آن اطلاعات خواهیم داد.»
وی همچنین در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود:«در مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱و ۱۳ انتشار بوی نامطبوع گزارش شده و اداره کل محیط زیست شهرداری تهران در این مناطق در حال بررسی موضوع است.محله‌های فردوسی، شمس‌آباد، انقلاب و امام حسین (ع) و آزادی ازجمله مناطقی هستند که بوی نامطبوع بیشتر در آنجاها احساس شده است.»
>علت بوی بد تهران
وزش باد از جنوب همراه رطوبت است
ساعاتی بعد سازمان زمین شناسی اعلام کرد: «علت بوی بد تهران وزش باد از جنوب همراه رطوبت است.»
شهبازی مدیرکل دفتر مخاطرات زمین شناسی سازمان زمین شناسی نیز، علت بوی بد تهران را جهت باد جنوبی دانست و گفت: «بی‌تردید علت بوی بد تهران وزش باد از جنوب همراه رطوبت است.هر زمان جهت باد در تهران به سمت جنوب تغییر کند این بو به مشام می‌رسد.»
این طور که معلوم است این بار علت بوی نامطبوع بر گردن وزش باد انداخته شد اما همچنان دلیل انتشار بوی نا مطبوع سال گذشته نا معلوم است.