از هر ابتکاری برای کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه با تاکید بر لزوم کاهش تنش‌ها در منطقه به ویژه در یمن افزود: جمهوری اسلامی ایران از هر حرکت و ابتکاری که با حسن نیت در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه انجام شود، استقبال و به آن کمک خواهد کرد.
به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه،«محمد جواد ظریف» دیروز در دیدار «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان با اشاره به نقش خوب و سازنده کشور همسایه عمان، روابط دو کشور را جامع و بسیار خوب توصیف کرد و از گسترش و تعمیق هر چه بیشتر این روابط در همه زمینه‌ها استقبال کرد.
ظریف با تاکید بر لزوم کاهش تنش‌ها در منطقه به ویژه در یمن افزود: جمهوری اسلامی ایران از هر حرکت و ابتکاری که با حسن‌نیت در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه انجام شود،  استقبال و به آن کمک خواهد کرد.رییس دستگاه دیپلماسی اراده ایران برای گفت وگو با همه کشورهای منطقه را جدی خواند و افزود: پویش صلح هرمز در همین راستا ارائه شد.
یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان نیز در این دیدار شرایط منطقه ای را نیازمند گفت وگو و تفاهم هر چه بیشتر دانست و افزود: در این زمینه برگزاری یک کنفرانس جامع و فراگیر با حضور همه کشورهای ذینفع می‌تواند مفید 


باشد.
چگونگی ایجاد امنیت در منطقه
در همین حال، بنا به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، دریابان علی شمخانی عصر دیروز در دیدار یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان با اشاره به تلاش ناکام آمریکا برای ایجاد ائتلاف بین‌المللی به بهانه برقراری امنیت در خلیج فارس افزود: تنها ائتلاف‌هایی در منطقه راه‌گشا، امنیت‌ساز و پایدار می‌ماند که بیگانگان در آن نفوذ و دخالتی نداشته باشند.
شمخانی اظهار داشت: کشوری که به هیچ یک از تعهدات خود نه در ارتباط با ایران و نه در مراوده با سایر کشورها پایبند نیست، نمی‌تواند قابل اعتماد باشد.
وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که بیشترین سهم را در ایجاد تنش و ناامنی در منطقه داشته‌اند و با به راه‌ انداختن جنگ‌های متعدد و گسترش تروریسم، منطقه را به آشوب و نابودی کشاندند هرگز به دنبال ثبات و امنیت خلیج فارس نبوده و صرفا تامین منافع خود و غارت منطقه را دنبال می‌کنند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ادامه جنگ در یمن یکی دیگر از نشانه‌های رویکرد جنگ طلبانه و امنیت سوز قدرت‌های سلطه‌گر و عوامل منطقه‌ای آنان است، تصریح کرد: ادامه این نسل کشی جز در خدمت منافع دشمنان صلح و امنیت منطقه همچون آمریکا و اسراییل نیست و عربستان باید با تسلیم برابر خواست مردم مقاوم یمن بیش از این ثبات و امنیت منطقه را به خطر نیندازد.
وزیر خارجه عمان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی نسبت به رایزنی مستمر دو کشور در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: تنش در منطقه به نفع هیچ یک از کشورهای حوزه خلیج فارس نبوده و باید از توسعه آن به هر نحو جلوگیری شود.
یوسف بن علوی مواضع اصولی تهران و مسقط در مسائل منطقه ای و بین‌المللی را بسیار نزدیک و همگرا عنوان کرد و اظهار داشت: روابط گرم و صمیمی دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و بازرگانی می‌تواند با برداشتن گام‌های جدید جهش قابل توجهی داشته باشد.
وزیر امور خارجه سلطنت عمان دستیابی به امنیت پایدار در منطقه را نیازمند توافق و تفاهم مجموعه کشورهای منطقه و رفع سوء تفاهم‌های موجود عنوان کرد و اظهارداشت: عمان همواره آمادگی دارد از مجموعه ظرفیت‌های خود برای رفع تنش‌های موجود و ایجاد زمینه گفت وگوی سازنده میان کشورهای منطقه بهره
 بگیرد.