نگرانی کاخ سفید از برنامه کنگره

گروه بین‌الملل: داستان استیضاح «دونالد ترامپ» به اتهام رسوایی «اوکراین گیت» وارد فاز اجرایی خواهد شد.مجموعه اتهاماتی که علیه شخص رئیس‌جمهوری آمریکا در 3سال گذشته، فضا برای استیضاح وی را مساعد کرده است. 
حالا کاخ سفید اعلام کرده که که ترامپ و وکلایش در جلسات استماع استیضاح رئیس جمهوری در مجلس نمایندگان شرکت نخواهند کرد.
بنا به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، «پت سیپولون» مشاور کاخ سفید در نامه ای به کمیته قضایی مجلس نمایندگان گفت: «نمی توان انتظار داشت ترامپ مشارکت «عادلانه» داشته باشد.»
وی ادامه داد: «برگزاری دومین جلسه استماع رییس جمهوری بدون هماهنگی صورت گرفته زیرا این جلسه که قرار است در روز چهارشنبه برگزار شود با حضور ترامپ در اجلاس ناتو در لندن تداخل خواهد داشت.» 


مشاور کاخ سفید افزود: «زمان بندی جلسات استماع «بدون شک عمداً» ترتیب داده شده تا با سفرهای بین‌المللی ترامپ تداخل داشته باشد.» 
هفته گذشته رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که ترامپ می تواند در جلسات آتی استماع شرکت کند یا از شکایت کردن در مورد این روند منصرف شود. «جرولد نادلر» همچنین از ترامپ خواسته بود که مشخص کند آیا قصد دارد در جلسات کمیته که تا هفته بعد به طول خواهد انجامید شرکت کند یا نه؟
دموکرات‌ها تلاش می‌کنند تا پایان ماه دسامبر (اواسط دی ماه) درباره استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا رای‌گیری کنند.
کارشکنی تیم ترامپ
به نوشته نیویورک تایمز، امتناع از حضور وکلا در دومین جلسه استماع توسط ترامپ، الگوی رییس جمهوری برای مسدود کردن شاهدان و اسناد می باشد زیرا وی بارها برگزاری جلسات استماع خویش را مایوس کننده و تلاش مذبوحانه برای مقصریابی دانسته بود. در عمل ترامپ می خواهد ضمن ایجاد چالش ، مساله اسیتضاح را فاقد مشروعیت جلوه کند.
خانم «زو لوفگرن» به عنوان یک کارشناس حقوقی که در سه دوره تحقیقات استیضاح روسای جمهوری آمریکا (نیکسون، کلینتون و ترامپ) مشارکت داشته به سی‌ان‌ان گفت، موضوع استیضاح ترامپ جدی‌تر از  پرونده «واترگیت» مربوط به «ریچارد نیکسون» است. وی افزود: تلاش نیکسون در مخفی نگاه داشتن چگونگی انتخاب شدنش بود و هیچ کشور خارجی را در بحث انتخابات مداخله نداد؛ اما وقتی کسی یک کشور خارجی را درگیر سیستم سیاسی آمریکا می‌کند، این مساله بی‌نهایت نگران‌کننده است.
«دیوید کاتز» دستیار پیشین دادستان لس‌آنجلس بعنوان کارشناس حقوقی هم به سی ان ان گفت : «مساله استیضاح کلینتون نیز موضوع «اخلاقی» بود و شخص رئیس جمهوری مرتکب خطای قضایی و یا جنایت نشد.» وی ادامه داد: «استراتژی ترامپ، نامشروع جلوه دادن روند تحقیقات استیضاحش است.»
کاتز با یادآوری سفر غیر منتظره ترامپ به افغانستان و اکنون حضور در لندن برای نشست ناتو گفت: ترامپ در این شرایط بسیار دوست دارد تا جلب توجه کند.
جلسه چهارشنبه
به گزارش بی بی سی، جلسه استماع روز چهارشنبه نقطه شروع مرحله دوم تحقیقات استیضاح است که قبلا در کمیته اطلاعاتی مجلس جریان داشت.
موضوع تحقیقات گفت و گوی تلفنی روز ۲۵ ژوئیه آقای ترامپ با وولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین است.
آقای ترامپ در آن تماس از رئیس جمهور اوکراین خواسته بود درباره جو بایدن و پسرش هانتر تحقیق کند. جو بایدن هم اکنون پیشتاز رقابت‌ها برای کسب نامزدی حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و پسرش چند سال پیش زمانی که او معاون رئیس‌جمهور بود عضو هیات مدیره یک شرکت انرژی در اوکراین به نام بوریسما بود.
تحقیقات سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که آیا آقای ترامپ با خودداری از انتقال کمک نظامی به اوکراین سعی کرده بود برای اعلام این تحقیقات به اوکراین فشار آورد یا نه. آقای ترامپ هرگونه تخلفی را انکار می‌کند.
کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان هفته پیش به دو هفته جلسات علنی استماع در پی چند هفته پرسش از شاهدان پشت در‌های بسته پایان داد.
آدام شیف رئیس دمکرات کمیته اطلاعاتی گفته است که سه کمیته اطلاعاتی، نظارتی و امور خارجی که هدایت این تحقیقات را به عهده دارند گزارش خود را روز سوم دسامبر کامل خواهند کرد.
روز سه‌شنبه متن شهادت مارک سندی که از مقام‌های ارشد دفتر بودجه کاخ سفید است منتشر شد. او به محققان گفته است که دو مقام دفتر بودجه در پی متوقف شدن پرداخت کمک نظامی به اوکراین استعفا کرده بودند. به گفته او یکی از این مقام‌ها ابراز نگرانی کرده بود که این اقدام می‌تواند ناقض قوانین بودجه باشد.
گام نهایی
انتظار می‌رود کمیته قضایی تنظیم مواد استیضاح را - شامل اتهامات تخلف از سوی رئیس جمهور - در اوائل ماه دسامبر شروع کند.
بعد از به رای گذاشتن این مواد در مجلس نمایندگان که تحت کنترل دمکرات‌هاست، محاکمه در سنا که در اختیار جمهوری خواهان است برگزار خواهد شد.
اگر آقای ترامپ با دو سوم آرا در سنا محکوم شود - نتیجه‌ای که کاملا بعید به نظر می‌رسد - باید قدرت را ترک کند.
کاخ سفید و برخی از جمهوری خواهان می‌خواهند روند محاکمه کوتاه باشد و ظرف دو هفته انجام شود.