دوباره اشتباه نمي‌كنيم

آرمان ملي- حميد شجاعي: هر چند که برخي از فعالان سياسي اصولگرا اتفاقات اخير و شرايط فعلي جامعه را صرفا موجب ريزش سرمايه اجتماعي اصلاح‌طلبان مي‌دانند، اما پر واضح است که حداقل اتفاقات اخير بر ريزش سرمايه اجتماعي همه جريانات سياسي و کاهش مشارکت حداکثري مردم تاثير داشته است. هر چند که اصلاح‌طلبان معتقدند که بايد همچنان با قدرت در صحنه حاضر بود و سازوکارهاي آن را نيز فراهم کرده‌اند. محمدرضا عارف، رئيس شوراي عالي سياستگذاري جبهه اصلاح‌طلبان مي‌گويد: «اصلاحات نسبتا زيادي در طرح سرا صورت گرفته و جزئيات آن نيز مورد بررسي قرار گرفت. البته مطمئنا طرح جايگزيني در کنار طرح سرا خواهيم داشت که اگر به هر دليلي موفق به اجراي طرح سرا نشديم مکانيزمي براي تهيه ليست انتخاباتي داشته باشيم.»
مشکل اعتماد عمومي
اصلاح‌طلبان که به پشتوانه عملکرد موفق 8سال خود در اداره امور کشور همواره داعيه تصدي مناصب اجرايي و انتخابي کشور را داشتند؛ امروز با مساله مهمي به نام ريزش سرمايه اجتماعي مواجهند که بخش اعظمي از آن به دليل ضعف عملکرد دولت مورد حمايت در حوزه‌هاي اقتصادي، معيشتي و اجتماعي مردم بوده است. از اين رو قاطبه اصلاح‌طلبان به اين امر معترفند که دولت حسن روحاني به جز ضرر، زيان، کاهش سرمايه اجتماعي و از دست رفتن اعتماد عمومي به اصلاح‌طلبان چيزي در بر نداشته است. با اين حال از آنجايي که اصلاح‌طلبان براي حمايت از روحاني مردم را به پاي صندوق‌هاي راي کشيدند امروز مردم از آنها پاسخ مي‌خواهند. هرچند که برخي ضعف عملکردها در فراکسيون اميد نيز بر ناکارآمدي‌هاي دولت دامن زد و روي هم رفته نگاه مردم به دولت و جريان حامي را تغيير داد. با اين همه به‌نظر مي‌رسيد که مي‌توان با صداقت و شفافيت شرايط موجود را براي جامعه توضيح داد و آنها را به آينده‌اي خوب و بهتر اميدوارتر کرد، اما تصميم اخير سران قوا در افزايش 3برابري قيمت بنزين و اجراي آن به دست دولت، به مثابه آخرين ميخي است که مي‌شد بر اعتماد عمومي نسبت به اصلاح‌طلبان کوبيد. حتي با اينکه اصلاح‌طلبان جزو نخستين کساني بودند که اين اقدام را محکوم کرده و در مذمت آن صحبت کردند، اما بازهم تبعات اين مساله و ناآرامي‌هاي اخير گريبان‌گير اصلاح‌طلبان شد. چرا که کمتر از 3 ماه به برگزاري انتخابات مجلس يازدهم زمان باقي مانده و قطعا اصلاح‌طلبان نيز براي حضوري قدرتمند برنامه‌ريزي کرده‌اند، اما ريزش سرمايه اجتماعي به حدي بوده که اگر در خوشبينانه‌ترين حالت نيز شوراي نگهبان نامزدهاي اصلاح‌طلب را تاييد صلاحيت کند، بازهم مشکل اصلي يعني مشارکت مردمي و حمايت از اصلاح‌طلبان به قوت خود باقي است. هر چند که اصلاح‌طلبان همچنان به تغيير وضعيت و بازگشت سرمايه اجتماعي اميدوارند
اصلاح‌طلبي راه‌حل مشکلات کشور


رئيس فراکسيون اميد مجلس اصلاحات را يک پروسه تدريجي و مستمر دانست و اظهار داشت: اصلاحات تعطيل بردار نيست و راه‌حل مشکلات کشور را حاکميت گفتمان اصلاح‌طلبي مي‌دانم به همين دليل معتقدم هيچ‌کس حق ندارد به نمايندگي از گفتمان اصلاح‌طلبي از ياس و نااميدي در داخل اين جريان صحبت کند. محمدرضا عارف در نشست اعضاي شوراي مرکزي و دفتر سياسي حزب نداي ايرانيان گفت: اگر برخي نخبگان اصلاح‌طلب به جاي موضع‌گيري در فضاي رسانه‌اي در کارگروه‌هاي تخصصي شوراي عالي اصلاح‌طلبان وقت بيشتري مي‌گذاشتند مطمئنا برخي مشکلات راحت‌تر حل مي‌شد. رئيس شوراي عالي سياستگذاري جبهه اصلاح‌طلبان انسجام و وحدت را براي اصلاح‌طلبان بسيار حياتي برشمرد و افزود: بعد از موفقيت‌هايي که شوراي عالي اصلاح‌طلبان در انتخابات‌هاي گذشته داشت، وحدت و انسجام ما از داخل خانواده اصلاحات هدفگيري شده است. وي با يادآوري انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستا در خرداد 96 اظهار کرد: بعد از پيروزي ليست اميد در انتخابات شوراها در کلانشهر چه توهين‌هايي که به منتخبين مردم از سوي افراد مدعي صورت نگرفت به جاي قدرداني از مردم به‌واسطه اعتماد به ليست اميد همان افراد مدعي مي‌خواستند از مردم به دليل راي به ليست اميد به نوعي انتقام بگيرند. رئيس مجمع نمايندگان تهران با اشاره به اظهارنظرهايي که درباره انتخابات مجلس در فضاي رسانه‌اي کشور صورت مي‌گيرد، اظها کرد: قرار نيست انتخابات مجلس يازدهم آخرين انتخابات باشد بايد در صحنه بمانيم و تاثيرگذار باشيم. معاون رئيس جمهور در دولت اصلاحات با بيان اينکه فراکسيون اميد بخشي از جريان اصلاحات است، ائتلاف صورت گرفته در جريان انتخابات مجلس دهم را ناکارآمد قلمداد کرد و ابراز داشت: در انتخابات مجلس دهم جريان اصلاحات در عمل تنها با يک حزب وارد ائتلاف شد که اشتباه بزرگي بود که مطمئنا در آينده تکرار نخواهد شد. گرچه گفتمان اصلاحات همواره اهل تعامل و گفت‌وگو و وفاق بوده و خواهد بود. عارف درخصوص طرح سرا تاکيد کرد: کليات اين طرح در جلسه شوراي عالي با راي بالاي اعضا به تصويب رسيد و در چندين جلسه قبل از تصويب آن اعضاي شوراي عالي اصلاح‌طلبان بحث‌هاي مفصلي درباره نقاط قوت و ضعف آن مطرح کردند و اکنون نيز اصلاحات نسبتا زيادي در طرح اوليه صورت گرفته است و جزئيات آن نيز مورد بررسي قرار گرفت. البته مطمئنا طرح جايگزيني در کنار طرح سرا خواهيم داشت که اگر به هر دليلي موفق به اجراي طرح سرا نشديم مکانيزمي براي تهيه ليست انتخاباتي داشته باشيم.