«جنگ ليست‌ها»در قم

انصراف علي لاريجاني از کانديداتوري در انتخابات مجلس، بيش از همه معادلات انتخاباتي در قم را برهم خواهد زد. شهري که يکي از مهمترين پايگاه‌هاي اصولگرايان است و در روز‌هاي اخير نيز با انتشار ليستي منتسب به جبهه شوراي هماهنگي اصولگرايان پرحاشيه شده است. ليستي که با دو کانديداي عضو پايداري و يک کانديداي قرضي بسته شده بود. چند هفته پيش بود که ليستي از سوي جبهه شوراي هماهنگي اصولگرايان قم منتشر شد که مجتبي ذوالنوري، احمد اميرآبادي و عليرضا‌ زاکاني را کانديدا‌هاي قم در يازدهمين انتخابات مجلس معرفي کرده بود. اين ليست به سرعت بلوايي در اردوگاه اصولگرايي برپا کرد. نه‌تنها برخي اعضاي جبهه شوراي هماهنگي اصولگرايان قم که با حضور شش حزب اصولگراي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، جمعيت جانبازان انقلاب اسلامي، جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي، جمعيت پيشرفت و عدالت انقلاب اسلامي، جمعيت آبادگران انقلاب اسلامي و جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي تشکيل شده است از انتشار اين ليست بي‌خبر بودند بلکه جامعه مدرسين قم که قطب اصلي مشورت و تصميم‌گيري در تحرکات انتخاباتي اين شهر است نيز از بسته شدن چنين ليستي مطلع نبود. اصولگرايان ميانه‌رو نيز که جايي در اين ليست نداشتند و حتي شوراي ائتلاف که اين روز‌ها سردمدار تحرکات انتخاباتي در جريان اصولگرا شده است هم تاکيد مي‌کردند که از چند و چون بسته شدن اين ليست بي‌‌‌اطلاعند. خبر‌آنلاين گزارش داد: گويي طيف نزديک به آيت‌ا... مصباح و پايداري‌ها پيشدستانه ليستي را منتشر کرده بودند تا به‌زعم خود در گام اول علي لاريجاني، مرد مورد وثوق علما و مراجع را آچمز کنند و در گام دوم شوراي ائتلاف را براي حمايت از اين شورا در منگنه قرار دهند، اما نه علي لاريجاني وقعي به اين ليست نهاد، نه شوراي ائتلاف تاکنون حاضر شده زيربار حمايت از اين ليست برود. ليستي که يک علامت سوال بزرگ همراه خود داشت؛ آيا در قم قحط‌الکانديدا بود که عليرضا زاکاني براي کانديداتوري به اين شهر کوچ کند؟
لاريجاني نيامد، قم بازهم در شوک
اما شوک دوم به بدنه اصولگرايان قم را علي لاريجاني وارد کرد، او که از مدتي قبل زمزمه‌هاي نيامدنش جدي‌تر از آمدنش بود بالاخره تکليف را مشخص کرد و چند ساعت مانده به آغاز ماراتن انتخابات مجلس يازدهم از انصرافش براي کانديداتوري روايت کرد. او در جمع خبرنگاران بازهم با تاکيد از اين تصميمش سخن گفت و با اشاره به اينکه علما و بزرگان با او براي کانديداتوري مجدد گفت‌وگو کرده يا نامه نگاري داشته‌اند، گفت که بنايي براي کانديداتوري براي چهارمين بار ندارد. تصميمي که بدون شک فضاي انتخاباتي قم را تحت تاثير قرار خواهد داد. از يکسو تندرو‌هاي اصولگرا که پايگاهي در اين شهر براي خود دست و پا کرده‌اند با خيالي راحت‌تر جولان خواهند داد و از سوي ديگر ميانه‌رو‌ها در نگراني و تب و تاب براي جايگزين کردن کانديدايي هستند که اگر در حد و اندازه لاريجاني نباشد، اما توان کسب اعتماد مراجع و علما از يکسو و راي‌آوري از سوي ديگر را داشته باشد.
فضاي انتخاباتي قم بعد از لاريجاني


در همين راستا محسن غرويان در تحليل فضاي انتخاباتي قم بعد از انصراف لاريجاني از کانديداتوري، گفت: در اين باره حرف زدن فعلا زود است، بايد ديد که چه کساني ثبت نام مي‌کنند تا بتوان درباره آرايش نهايي اظهارنظر کرد. وي که گويي هنوز هم اميدوار است لاريجاني با رايزني علما از تصميمش براي انصراف عقب نشيني کند اين را هم به خبرآنلاين گفت که «آقاي لاريجاني اعلام کرد برنامه‌اي براي آمدن ندارم، اما نگفتند که هنوز تصميم نهايي را براي نيامدن گرفته‌اند. هنوز هم اين احتمال وجود دارد که برخي علما جلساتي با ايشان داشته باشند و او را از اين تصميم منصرف کنند. بايد کمي صبور باشيم.». اما عدم حضور لاريجاني در انتخابات آيا ليست قم را تحت الشعاع قرار خواهد داد و آغازي براي جدال‌هاي انتخاباتي بر سر ليست است؟ سوالي که غرويان در پاسخ به آن مي‌گويد: «قم ديگر مثل قديم نيست که فقط يک تشکل حرف اول و آخر را بزند. در طول اين سال‌ها گرايش‌هاي مختلف سياسي در قالب تشکل‌هاي سياسي در اين شهر شکل گرفته که هرکدام نظرات متفاوتي دارند؛ و قطعا شرايط ارائه ليست در اين شهر متفاوت از گذشته خواهد بود.» اين استاد حوزه علميه البته پيش‌بيني مي‌کند که اگر عدم حضور لاريجاني در انتخابات قطعي شود او از ليستي که با ميانه‌رو‌ها بسته شود حمايت خواهد کرد. غرويان تاکيد مي‌کند: «لاريجاني فردي بانفوذ در قم است و مراجع و علما به او اعتماد زيادي دارند، اگر او پشت ليستي قرار بگيرد مي‌تواند حمايت مراجع را هم جلب کند، اما آيت‌ا... مسعودي‌خميني نگاهي متفاوت دارد. او معتقد است لاريجاني تصميم قطعي خود براي نيامدن را گرفته و بعيد است از اين تصميم منصرف شود. اين چهره شاخص جامعه مدرسين مي‌گويد: «معتقدم آقاي لاريجاني حتي در حد حمايت از ليست هم ورودي به انتخابات نخواهد داشت. متاسفانه برخي تندروي‌ها در سال‌هاي اخير او را دلخور کرده است و بعيد نيست که اين فضا در تصميم او براي کناره‌گيري از انتخابات تاثيرگذار بوده باشد.»
جنگ ليست‌ها
اما ماجراي ليست‌ها و ائتلاف‌هاي انتخاباتي در قم تنها محدود به ليست منتسب به جبهه شوراي هماهنگي اصولگرايان قم نيست، چه آنکه دومين ائتلاف انتخاباتي در قم طي همين روز‌هاي اخير اعلام موجوديت کرد. ائتلافي که نامش را «ائتلاف بزرگ نيرو‌هاي انقلاب اسلامي قم (ابناء قم)» گذاشته و گويي قرار است در برابر «جبهه شوراي هماهنگي اصولگرايان استان قم» قدعلم کند. در کنار اين دو ليست بايد به برنامه‌ريزي جدي شوراي ائتلاف براي ليست قم نيز اشاره داشت، چه آنکه بعيد به‌نظر مي‌رسد با وجود مخالفت جدي اصولگرايان سنتي، چون موتلفه با ليست جبهه شوراي هماهنگي اصولگرايان قم، شوراي ائتلاف از ارائه ليست در اين شهر عقب نشيني کند. از سوي ديگر خبر‌هاي جسته و گريخته حکايت از آن دارد که ميانه‌رو‌ها نيز برنامه‌ريزي‌هاي خود را براي ارائه ليست از مدت‌ها پيش آغاز کرده‌اند. تشکل اساتيد و مجمع محققين و مدرسين نيز که از رقباي جامعه مدرسين به حساب مي‌آيند بي‌ميل نيستند که از پتانسيل‌هاي خود بهره گرفته و ليست‌هايي را با حمايت خود وارد عرصه رقابت کنند. آنچنان که غرويان هم تاکيد کرده بود «اين امکان وجود دارد که چند ليست در قم بيرون بيايد. چراکه همه اصولگرايان مانند هم فکر نمي‌کنند و طيفي وجود دارند که حامي افکار معتدل هستند و با افکار مرحوم هاشمي رفسنجاني و طرفداران دولت قطعا ليست ديگري خواهند داد که با ليست تندرو‌ها و دلواپسان متفاوت است.»