برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی در مسسجد نور تهران

بخش خبری - مراسم بزرگداشت مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی از محققان برجسته تشیع عصر دیروز در مسجد نور تهران برگزار شد.
در این مراسم که جمعی از علماء و روحانیون حوزه‌های علمیه و شخصیت‌های سیاسی و نظامی کشورمان حضور داشتند، حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب،عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و از شاگردان علامه سید مرتضی به سخنرانی پرداخت.
وی تاریخ هجرت علماء جبل عامل به ایران را به دوران صفویه و در راستای تقویت پایه‌های حکومت شیعی اعلام کرد و افزود: علامه سید مرتضی در سال 1347 شمسی به ایران آمدند و از پیشقراولان سیره نویسی زندگی پیامبراعظم(ص) محسوب می‌شوند که براساس باورهای شیعی و با استفاده از منابع اهل سنت به رشته تحریر درآوردند.
آقای نواب افزود: مرحوم علامه سید مرتضی اولین و بزرگترین سیره نویس در جهان تشیع محسوب می‌شود که تا پیش از او و حتی در زمان حیاتش و تاکنون نیز کسی در حد و اندازه او به سیره نبوی نپرداخته است.


وی گفت: در میان 300 کتاب علامه سید مرتضی بالغ بر 50 جلد مربوط به سیره پیامبر اعظم(ص) و دفاع از ائمه اطهار بوده است به گونه‌ای که باید ایشان را کسی بدانیدم که تمام زندگی‌اش وقف تقویت مبانی فکری و اجرایی جامعه اسلامی شده بود.
حجت الاسلام نواب تلاش برای استحکام نظام جمهوری اسلامی را از ویژگی‌های دیگر علامه سید مرتضی برشمرد و گفت: تا پیش از آغاز جنگ تحمیلی شخصیت‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی برای نظام سازی دقیق حکومت اسلامی بر مبنای سیره رسول الله(ص) به ایشان مراجعه می‌کردند و در دوران دفاع مقدس نیز استفاده از شیوه پیامبر اکرم(ص) دردفاع،مبنای جلسات فراوان فرماندهان نظامی کشورمان با مرحوم علامه سید مرتضی بوده است.
وی افزود: ایشان بعد از دوران دفاع مقدس پس از 25 سال اقامت در قم، به لبنان رفتند و تلاش‌های علمی، پژوهشی و تربیتی خود را در جنوب که آن زمان در اشغال اسرائیل بود، ادامه داد. وی در این سال‌ها علاوه بر پژوهش در زمینه تاریخ و تاسیس حوزه علمیه در بیروت، سکسکیه و روستای محل اقامت خود، به برگزاری جلسات مختلف برای جوانان شیعه لبنانی همت گماشت و از این راه، نسلی از فعالان مذهبی در میان شیعیان لبنان به وجود آورد.
وی گفت: علامه سید مرتضی از جمله عالمان عاملی بوده است که همواره در متن و بطن جامعه حضور داشت و همه اطلاعات خود را به سادگی در اختیار مردم و حتی روستائیان جنوب لبنان قرار می‌داد و در منزلش همواره به روی محققان و مردم عادی گشوده بود.
علامه سید جعفر مرتضی عاملی یکی از برجسته‌ترین سیره‌نگاران در جهان اسلام و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان بود که در 10 مهرماه 1398 در بیروت درگذشت.
سایر اخبار این روزنامه
در جلسات فوق‌العاده هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ ارز 4200 تومانی برای تامین کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی تصویب شد معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم سالروز ملی صادرات: همبستگی و انسجام ملی راه عبور کشور از شرایط دشوار است دستگیری محرک اصلی حمله به کنسولگری ایران درنجف گمانه‌زنی‌ها درباره سفر وزیر خارجه عمان به تهران مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا: برجام باید زنده بماند مدیرکل ضدتروریست وزارت اطلاعات: 79 نفر از عوامل اغتشاشات اخیر در خوزستان دستگیر شدند سازمان جنگل‌ها و مراتع برای آذر ماه برنامه‌ریزی کرد بسیج ملی برای کاشت 14 میلیون نهال درسراسر کشور دکتر روحانی در پیامی به مناسبت روز جهانی معلولان: تلاش دولت مهیا کردن بستر مناسبی برای عملی ساختن قانون حمایت از حقوق معلولان است این، عدالت مالیاتی نیست برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی در مسسجد نور تهران برگزای مراسم یادبود مرحوم سیف‌الله یزدانی