برای ریاست‌جمهوری برنامه‌ای ندارم

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، دیروز در نشست خبری به‌مناسبت روز مجلس، رو‌به‌روی خبرنگاران نشست. افزایش قیمت بنزین، ناآرامی‌های اخیر در شهرهای مختلف، خبر نامزد نشدن لاریجانی برای انتخابات مجلس و چند موضوع دیگر اهمیت نشست خبری را برای افکار عمومی بالا برد.
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا عده‌ای در مورد کمرنگ شدن نقش مجلس در تصمیم‌گیری‌ها هشدار می‌دهند، گفت: «اینکه امام(ره) فرمودند مجلس در رأس امور است به معنای این نیست که در هر اموری دخالت کند. بالاترین مقام رهبری است، آیا ایشان در همه امور دخالت می‌کند؟ بعد مجلس است. در رأس امور بودن این نیست که کار قوای دیگر را هم انجام دهیم. در رأس امور بودن یعنی در مرتبه‌ای پایین‌تر از رهبری است. مجلس دهم ظرفیت خیلی خوبی دارد و تنوع افکار در آن بیشتر است و این کمک می‌‌کند که آرای مردم گفته شود.»
در شورای هماهنگی سران قوا قانون‌گذاری نمی‌کنیم
لاریجانی در بخشی از حرف‌هایش با اشاره به جلسات شورای هماهنگی سران قوا که اخیرا هم بیشتر تشکیل می‌شود، گفت: «این امری موقتی است و رهبری گفتند ساز و کاری در نظر گرفته شود و مقید هستیم که قانون‌گذاری نکنیم، اما مثلا درباره ارز باید این بحران مهار می‌شد و بخشی از آن برای قوه قضائیه بود، اما اینها هرگز نباید جایگزین مجلس شود.»


لاریجانی در مورد سیاست‌های کلی نظام و همخوانی قوانین مجلس با این سیاست‌ها گفت: «قبلا گوشه‌هایی از این سیاست‌های کلی را که رهبری گفتند در ملاقات با نمایندگان گفته بودند. البته لازم است حد و مرز برخی از این سیاست‌ها مشخص شود. بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی، جلسه‌ای با معاونت حقوقی قوای دیگر و مجمع تشخیص و شورای نگهبان گذاشتیم. آنجا کار کردند و منتظریم گزارش آن بیاید تا هر بخشی ساماندهی شود.»
ایران
رتبه اول شاخص مصرف انرژی
رئیس مجلس درباره وقایع پس از اصلاح قیمت بنزین، با تأکید بر اینکه مجلس با همکاری دستگاه‌های دیگر بر کنترل قیمت‌ها نظارت دارد، گفت: «سازوکار روشن است. کمیسیون‌های تخصصی مجلس شامل کمیسیون اقتصادی و بودجه پیگیر هستند و با ستاد تنظیم بازار، تعزیرات و وزارت صمت جلسه داشتند. یک جلسه هم در صحن مجلس داشتیم و نمایندگان اظهارنظر کردند. این امرِ مستمری است و کار ساده‌ای هم نیست. پیشنهادی هم فرمانده سپاه داشتند که بسیج هم کمک کند، بنابراین درحال پیگیری این موضوع هستیم.»
او ادامه داد: «گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در ‌سال 2015 گفته ایران در شاخص مصرف انرژی رتبه اول را در دنیا دارد و در‌ سال 2015، دولت 47‌میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرده است که این مشکل محیط‌ زیست و غیره ایجاد می‌کند. قیمت بنزین پول همه مردم است که طبقات بالا خیلی استفاده می‌کنند و 45‌درصد مردم اصلا اتومبیل ندارند. این مشکل همیشه وجود داشته است و قانون هم به همین دلیل تصویب شد. سه ساعت در مجلس بحث شد. آنچه در شورای اقتصادی سران قوا مطرح شد دو وجه داشت؛ یک وجه مشورتی و یک وجه تصمیم‌گیری بود. بحث مشورتی درخصوص دولت بود، اما چون حضرت آقا گفتند مشورت کنید، مشورت شد و کمی قیمت‌ها عوض شد اما چارچوب کلی با دولت است. البته قانون گفته 50‌درصد از درآمد حاصل از آن به مردم تعلق بگیرد، اما بحث شد که چون مبلغ اندکی است و با توجه به شرایط فعلی کل مبلغ را به مردم بدهیم.»
درباره کاندیدا نشدن فکر کرده‌ام
لاریجانی در جواب اینکه اگر مراجع قم از شما درخواست کنند در مجلس بعدی حضور یابید، نظر خود را تغییر می‌دهید؟ گفت: «حقیقت این است که قصدم این بود در مجلس دهم هم ورود نکنم، اما همان زمان بزرگانی تماس گرفتند و نظر داشتند به نحوی که من را قانع کردند. این‌بار هم همین شد، اما من هم تلاش کردم آنها را قانع کنم که حضور در این عرصه کافی است. این تصمیمی لحظه‌ای نیست و مدتی درباره آن فکر کرده‌ام.»
برای ریاست‌جمهوری هم
برنامه‌ای ندارم
 لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نیامدن شما به مجلس چه تغییراتی ایجاد خواهد کرد؟ گفت: «امیدوارم هم موافقان و هم مخالفان خوشحال باشند. من هم فرزند کوچکی هستم. من از محضر نمایندگان بیشتر استفاده می‌کردم. می‌بینم نمایندگان می‌توانند کارهای اساسی انجام دهند و این عرصه خالی نیست. اینکه مخالفان مطالبی می‌گویند حتما حجت شرعی دارند. دشمن هم نیستیم و همه داریم کار می‌کنیم. ما هر وقت هزینه‌ای به دوشمان باشد، انجام می‌دهیم. برای ریاست‌جمهوری هم برنامه‌ای ندارم.»
راه دیپلماسی باز است
 لاریجانی در بخشی از حرف‌هایش به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: «مکانیزم ماشه این ور هم وجود دارد. عقلایی این است که اگر عنصر نامطلوبی مقرراتی را زیر پا می‌گذارد باید جلوی او را بگیرند. ما یک‌سال هم صبر کردیم. معتقدم همچنان راه دیپلماسی باز است، اما آن طرف نباید حرف‌های گستاخانه بزنند.»
در جریان رد صلاحیت‌ها
به رهبری نامه می‌نوشتم
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره بحث رد و تأیید صلاحیت‌ها در پاسخ به این سوال که آیا در سه دوره اخیر در این‌باره با شورای نگهبان رایزنی کرده‌اید، گفت: «رایزنی همیشه بوده و من به‌عنوان رئیس مجلس با برخی خانم‌ها و آقایانی که می‌گفتند رد شده‌اند برخورد داشتم و پیگیری می‌کردم و گاهی نامه به رهبری می‌نوشتم و ایشان ارجاع می‌دادند. البته برخی موثر واقع می‌شد و برخی نمی‌شد. در این دوره نیز اگر احساس کنیم حقی ضایع شده پیگیری می‌کنیم.»
درباره قطع اینترنت شورای امنیت تصمیم گرفت
 لاریجانی درباره قطعی اینترنت و آثار مخرب آن بر کسب و کارهای اقتصادی گفت: «این بحث موقتی بود و شورای امنیت درباره‌اش تصمیم گرفت. البته به بحث کسب و کارها هم توجه شد و اینترنت آنها خیلی زود وصل شد.»
او در پاسخ به اینکه چرا در عمل حق اعتراض که در قانون آمده به رسمیت شناخته نمی‌شود، گفت: «در مورد حق اعتراض مدلی در مجلس است که مکان آن جای مشخصی باشد. قانون اساسی این حق را به رسمیت شناخته و مشکلی از این جهت نیست؛ مشکل آنجایی است که این اعتراضات تبدیل به رفتار خشونت‌آمیز می‌شود. این اِشکال است و مشخص می‌شود دو صنف وجود دارد که یکی معترضان هستند و صنف دیگری که می‌خواستند موضوع دیگری را دنبال کنند. در مورد اینکه در این حادثه برخی افراد مجروح شدند و ضایعاتی به وجود‌آمد نیز حتما بخش‌های امنیتی کشور کار را دنبال خواهند کرد.»