رئیس مجلس در آخرین کنفرانس خبری خود مسیر جدیدی برای اصول‌گرایان در انتخابات مجلس یازدهم باز کرد

لاریجانی انصراف داد روز خوب جلیلی و قالیباف
همدلی| ۱۰ آذر ۱۳۱۶ آیت‌الله سیدحسن مدرس به شهادت رسید. با تصویب مجلس شورای اسلامی، این روز – 10 آذر- روز مجلس نامگذاری شده است. دیروز به مناسبت روز مجلس، نشست رسانه‌ای علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. حالا لاریجانی پس از ۱۲سال ریاست مجلس، آخرین روزهای نمایندگی‌اش را در مجلس می‌گذراند؛ او اعلام کرده است که دیگر در انتخابات مجلس نامزد نمی‌شود و این آخرین کنفرانس مطبوعاتی او خواهد بود. لاریجانی دیروز رسما اعلام کرد دیگر برای ادامه کار در مجلس تمایلی ندارد و این فرصت بزرگ برای رقبای اصول‌گرای او محسوب می‌شود. چهره‌های اصول‌گرا که بیشتر با نیت به دست آوردن کرسی ریاست مجلس قصد اعلام کاندیداتوری داشتند، با وجود لاریجانی در صحنه، هنوز برای آمدن مردد بودند اما به نظر می‌رسد که حالا با خیال راحت می‌توانند تصمیم بگیرند. به عبارت دیگر دیروز یک روز خوب برای چهره‌های اصول‌گرا از جمله محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی بود؛ آن‌هایی که روزی برای نشستن بر روی صندلی پاستور آرزوهای دور و درازی داشتند، در عین حال این‌روزها به نظر می‌رسد که مدعی ریاست دوره بعدی مجلس باشند. لاریجانی در نشست خبری صبح دیروز خود درباره جایگاه مجلس پس از ۱۲سال ریاست او در راس این قوه گفت: این که یک نهادی که امام فرمودند در راس امور است به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام کشور رهبری است، ایشان هم در همه امور دخالت نمی‌کنند بلکه جهت را مشخص می‌کنند، جایگاه مجلس هم ریل‌گذاری است. او افزود: ممکن است نگاهی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود داشته باشد که این شورا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود درآنجا ما مراقبیم که قانونگذاری نشود. مگر این که ضرورتی وجود داشته باشد. مثلا بحران ارز باید مهار می‌شد و سازوکاری در نظر گرفته می‌شد اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود. رئیس مجلس تاکید کرد: نگهبانی از جایگاه مجلس مهم است و جایگاه مجلس نباید تحدید شود.
موضوع اصلاح ساختار بودجه ابتدا باید در دولت صورت گیرد
او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مجلس دهم یادآور شد: لوایح بودجه در این دوره با دقت تصویب شد و مسائل مربوط به کشاورزان، روستاییان، بازنشستگان و بنیه دفاعی در آن دیده شد. همچنین دولت یک چیز ناقصی به مجلس داد و مجلس خودش قانون برنامه ششم را تدوین کرد. همچنین تاکنون ۱۶۲ قانون در مجلس ابلاغ شده که ۶۳ تای آن طرح و ۹۹ تا لایحه بوده است. رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که مجلس چه اقداماتی را در راستای اصلاح ساختار بودجه کشور انجام خواهد داد؟ قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی در موضوع تصویب بودجه اختیاراتی داده مانند ارائه پیشنهادات با حجم بالا که موجب مشکلاتی می‌شود همچنین موضوع دیگری مانند لابی‌ دستگاه‌ها برای افزایش بودجه در این باره مطرح است، با توجه به این‌که آخرین سال مجلس دهم هستیم و می‌تواند پایه‌گذاری اصلاح ساختار بودجه را داشته باشد، آیا حاضر است در این باره کمک کند و به جای ارائه‌ پیشنهادات بخش نظارت را تقویت کند؟ گفت: اصلاح ساختار بودجه امری است که به بخش‌های مختلف کشور مربوط است. سال گذشته در همین زمان‌ها بود که مقام معظم رهبری فرمودند اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای هماهنگی سران قوا قرار دهید. او ادامه داد: موضوع اصلاح ساختار بودجه ابتدا باید در دولت صورت گیرد و لایحه باید لایحه‌ای باشد که با ساختار بودجه واقعی تطبیق داشته باشد، در این خصوص سازمان برنامه و بودجه باید برنامه مدونی داشته باشند. اگر حرف در این باره سنجیده باشد مجلس شورای اسلامی هم حمایت خواهد کرد، ولی باید حرف را دید، چرا که قانون اساسی در این باره مواردی را مشخص کرده است.


اراده سیاسی برای حل موضوع بین ایران و آمریکا وجود داشته است
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا راه حلی برای حل مناسبات میان ایران و آمریکا است و این که ایران خواهان رفع تمام تحریم‌ها است؟ گفت: همواره اراده سیاسی برای حل موضوع وجود داشته و بن‌بست نیست، افرادی هستند که گفت و گوهایی می‌کنند، اما باید بحث فشار حداکثری را اصلاح کنند.
برخی کشورها هم تلاش‌هایی می‌کنند، در اصل باید آنها بفهمند که این روش‌ها در گذشته جواب نداده. زمانی می‌گفتند ایران حتی نباید یک سانتریفیوژ داشته باشد اما موفق نشدند، بعد اوباما نامه نوشت که غنی‌سازی در ایران را قبول دارد و حالا مذاکره صورت گیرد اگر همین‌قدر مسئولان آمریکایی عقل داشتند و از تجربه گذشته استفاده کنند، مسئله حل می‌شود.
۱۲ سال برای حضور در یک عرصه کافی است
رئیس مجلس در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت درخواست علما ممکن است، نظرتان درباره کاندیداتوری در انتخابات مجلس تغییر کند؟ گفت: حقیقت این است که در مجلس دهم هم نظر من این بود که ورود نکنم، حالا ۱۲ سال است که توفیق نمایندگی مردم قم در مجلس را دارم. آن زمان هم بزرگان و آقایان تماس گرفتند و نظراتی داشتند و به نحوی شد که من را قانع کنند در دوره دهم هم حضور پیدا کنم. این بار هم برخی بزرگان نامه نوشتند یا شفاهی صحبت کردند و تلاش کردند من را قانع کنند، اما ۱۲ سال برای حضور در یک عرصه کافی است و این یک تصمیم لحظه‌ای نیست و من روی آن فکر کردم.
برای انتخابات ریاست جمهوری آینده برنامه‌ای ندارم
رئیس مجلس در باره افزایش قیمت بنزین نیز گفت: من این را توضیح دادم که این تصمیم دو وجه داشت یکی مشورتی و دیگری تصمیم‌گیری. به نظرم آنچه رهبری در درس خارج فقه فرمودند حق بود. این موضوع در جلسه سران مطرح شد و اینکه در حواشی چیزهایی می‌گویند بحث دیگری است.
رئیس مجمع نمی‌شوم
او با بیان اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده برنامه‌ای ندارد، گفت: البته هر وظیفه‌ای به دوشمان باشد انجام می‌دهیم، همان طور که در ۴۰ سال گذشته بر اساس عقیده‌مان کار کرده‌ایم. او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا قرار است شما به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شوید یا خیر؟ گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام رئیس دارد.
اصلاح قیمت بنزین تصمیم مجلس نبود
لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا در موضوع اصلاح قیمت بنزین از نمایندگان مشورت گرفته شده بود یا خیر؟ گفت: بحث یارانه‌ها در جلسات مختلف مجلس مطرح شده بود، هم دو سال پیش و هم مهرماه که هم سازمان برنامه و بودجه و هم مرکز پژوهش‌ها گزارشی را در این باره داده بودند. همچنین سازوکاری را در هیات رئیسه در این خصوص مورد بررسی قرار داده بودیم. ولی اینکه این تصمیم از سوی مجلس بود یا خیر، نه این گونه نبوده، چون که مجلس تصمیم خود را گرفته بود. ممکن است این اختلاف نظرها در مورد زمان و روش مناسب مطرح باشد.
از تمام ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده نشده است
او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه به چه میزان ضرورت اصلاحات ساختاری اعم از حوزه اجتماعی، اقتصادی و بانکداری مورد تاکید است، اخیرا که اعتراضاتی را شاهد بودیم آیا با این شرایط دولت می‌تواند اصلاحات را ادامه دهد و اصلاح ساختاری در حوزه سیاسی امری لازم است؟ گفت: برخی از اصلاحات ساختاری از این جنس که انجام شد، نیست. برخی اصلاحات باید در دولت و نهادهای حکومتی صورت پذیرد.
او افزود: در حوزه اقتصادی این اصلاحات لازم است. شاید در برخی موارد در شرایط فعلی تحریمی امکان این اصلاح نباشد ولی در برخی موارد دیگر امکان‌پذیر است، اما در حوزه سیاسی برای مثال اگر سوال درباره تغییر قانون اساسی باشد من فکر می‌کنم از تمام ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده نشده اما در شرایطی آرام و منطقی می‌توان این موضوع را مورد توجه قرار داد، چرا که این امکان در خود قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است.
طبق قانون اساسی حق اعتراض محترم شمرده شده است
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره لزوم به رسمیت شناختن اعتراضات و تبدیل شدن آن به اقدام عملی و نحوه‌ پاسخ به اعتراضات گفت: ما در مجلس شورای اسلامی مدلی درباره حق اعتراض داریم معمولا صنوف مختلف اعتراضات‌شان را جلوی مجلس بیان می‌کنند از مجلس هم معمولا یک نفر از اعضای هیات رئیسه یا مسئولانی از کمیسیون‌ها در جمع افراد معترض حاضر می‌شوند چند نفر به نمایندگی داخل مجلس شورای اسلامی آمده و با آنها مذاکره شده و موارد پیگیری می‌شود. این فرمول درباره کار پارلمان است که باید صدای مردم شنیده شود و تقریبا اکثر صنوف هم جلوی مجلس می‌آیند و مشکلات‌شان را مطرح می‌کنند.
وی ادامه داد: در کشورمان هم طبق قانون اساسی حق اعتراض محترم شمرده شده، مشکل آنجاست که اعتراض تبدیل به یک نوع رفتار خشونت‌آمیز می‌شود از سلاح گرم و سلاح سرد استفاده می‌کنند و حتی گفته شده از تیربار هم استفاده کردند، لذا در مجموع می‌توان گفت که در این موارد دو سنخ وجود دارند یک سنخ آن است که باید حرف معترضان شنیده شود ولی سنخ دیگر آن است که عده‌ای می‌خواستند چیز دیگری را دنبال کنند، همان نکته رهبری مبنی بر جدا شدن صف‌ها باید رعایت شود.
باید به خواسته‌های مردم توجه شود
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درباره مجروح شدن افراد و مصدومین و سرقت و خسارات وارد شده به خانه‌ها باید بخش‌های امنیتی کشور کار را دنبال کنند و وظیفه‌شان هم هست به هرحال راه برای اعتراضات بسته نیست، باید به خواسته‌های مردم توجه شود و اگر لازم باشد کارهایی را انجام دهند.