دیروز ثبت نام برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس در سراسر کشور آغاز شد تالار یازدهم در سکوت

همدلی| روزگذشته ثبت نام از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور آغاز شد. شروعی که خیلی شلوغ نبود. در وزارت کشور در تمام طول روز کاربران ثبت نام روز خلوتی را گذراندند و به جز چند چهره سیاسی خبری از سایر نامزدهای احتمالی نبود. به نظر می‌رسد سایر چهره‌ها و سیاسیون مطرح احتمالا ثبت نام خود را در روزهای پایانی مهلت مقرر انجام دهند. با این حال دیروز سخنگوی ستاد انتخابات استقبال را عالی ارزیابی کرد.
اولین روز ثبت نام مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور و همچنین سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها یا نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور آغاز شد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پیش از ظهر اولین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم با حضور در ستاد انتخابات کشور و بازدید از روند ثبت نام‌ها در جمع خبرنگاران آمار ثبت نام شدگان در این انتخابات تا پیش از ظهر اولین روز ثبت نام را ۳۷۸ نفر اعلام کرد.
با این حال در اولین روز،صندلی‌های متقاضیان تقریبا خالی بود و بیشتر متقاضیان ثبت نام را شهروندان عادی تشکیل می‌دادند. استقبال زیادی از سوی چهره‌های سیاسی برای ثبت نام نشد و تنها سه چهره سیاسی برای کاندیداتوری یازدهمین دوره مجلس ثبت نام کردند.
به گزارش ایسنا بر اساس مشاهدات و نه آمارهای رسمی می‌توان گفت که میزان حضور مردان در ستاد انتخابات وزارت کشور برای ثبت نام حداقل در ساعات اولیه اولین روز بیش از زنان است.در میان زنان حضور یافته خانه‌دار، استاد دانشگاه، معلم آموزش و پرورش، کارمند اداری دیده می‌شود. مردانی نیز با مشاغلی همچون کارمند بانک، راننده تاکسی اینترنتی، وکیل، وارد کننده لوازم آرایشی و... حضور داشتند که معتقد بودند می‌توانند از حوزه‌های انتخابیه تهران و شهرستان وارد مجلس شورای اسلامی شوند.تا پیش از ظهر سه نفر معمم برای ثبت نام در انتخابات در ستاد انتخابات کشور حضور یافتند و مراحل ثبت نام خود را تکمیل کردند. همچنین دیروز سید محمود نبویان با حضور در فرمانداری تهران برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرد. بر اساس این گزارش نبویان نماینده مردم تهران در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بوده است . وی در این مجلس عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان بود . نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در روز اول ثبت نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل نداشتن کارت ملی هوشمند نتوانست ثبت نام کند. محمود بهمنی نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی و رئیس اسبق بانک‌مرکزی با حضور در فرمانداری ساوجبلاغ در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرد.


در وزارت کشور در ابتدا سید محمد سادات ابراهیمی نماینده مجلس هشتم و نهم برای مجلس شورای اسلامی، ثبت نام کرد.از نمایندگان مجلس دهم تنها محسن علیجانی زمانی، اولین روز در وزارت کشور ثبت نام کرد. همچنین محمد حسن قدیری ابیانه از چهره‌های سیاسی اصول‌گرا با حضور در ساختمان وزارت کشور برای کاندیداتوری ثبت نام کرد. وی درباره علت ثبت نام خود برای کاندیداتوری مجلس گفت: من نامزد شدم که اگر در لیست ولایتمدارن قرار گرفتم ادامه دهم و اگر نباشم به نفع این لیست کناره گیری می‌کنم. من هیچ لابی باهیچ گروهی نداشتم. قدیری ابیانه درباره عملکرد مجلس بیان کرد: عملکرد کلی مجلس را در شان انقلاب اسلامی نمی‌دانم، یکی از کارکردهای مجلس مبارزه با فساد به خصوص فساد مسئولان اجرایی است که مجلس می‌تواند آنها را استیضاح کند، از آنها سوال بپرسد و یا تحقیق و تفحص داشته باشد؛ اما نه تنها با فساد مبارزه نکرده بلکه در مواردی هم در این فسادها شراکت داشته است.
او درباره فضای پیش روی انتخابات و اقبال مردم به جریان‌های سیاسی کشورافزود: عملکرد آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری که مورد حمایت اصلاح‌طلبان بوده به هیچ وجه جای دفاع ندارد، یکی از آخرین موارد حوادثی بود که در اثر افزایش قیمت بنزین به وجود آمد. این فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به سخنان حسن روحانی مبنی بر اینکه از وزیر کشور خواسته بود که زمان افزایش قیمت را به وی خبر ندهند، گفت: آقای روحانی، رئیس‌جمهور، رئیس شورای عالی امنیت ملی و رئیس هیات دولت است اما می‌گوید من خبر نداشتم آن هم با وجود خطراتی که همه پیش‌بینی می‌کردند.قدیری ابیانه با بیان اینکه این دوره اصول‌گرایان سی صفر برنده می‌شوند، عنوان کرد: مطمئن هستم رسانه‌های بیگانه از جمله آمریکا، اسرائیل، انگلیس و آل‌سعود و تمام رسانه‌ها مثل دوره‌های گذشته برای تخریب انقلابیون بسیج می‌شوند. وی درباره این که آیا اصول‌گرایان به لیست واحدی می‌رسند، گفت: در حال حاضر جناح‌های مختلف اصول‌گرا هر کدام افرادی را مشخص کرده و از آن حمایت می‌کنند؛ اینها بالاخره باید دور هم جمع شده و به توافقی برسند.این فعال سیاسی اصول‌گرا افزود: امیدوارم این‌بار مردم در انتخابات اشتباه نکنند و بدانند که بودجه را دولت و مجلس می‌بندند، رئیس دولت و نمایندگان مجلس را هم که مردم انتخاب می‌کنند وزرا را هم که منتخبان مردم انتخاب می‌کنند بنابراین نمی‌شود که نمایندگان هم انتخاب کنند و هم اعتماد نکنند؛ به قول مقام معظم رهبری اگر انتخاب بد کردیم چوبش را خودمان می‌خوریم اگر انتخاب خوب انجام دهیم نفعش را می‌بریم.
دیروز عصر سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه هیات‌های اجرایی از امروز (یکشنبه) تشکیل می‌شوند، گفت: تاکنون ۵۵۰ نفر در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده‌اند.«سید اسماعیل موسوی» در حاشیه نخستین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: حضور داوطلبان عالی و استقبال بسیار خوب بود؛ هر کسی که واجد شرایط باشد در صورت علاقه مندی می‌تواند برای داوطلبی انتخابات یازدهم مجلس ثبت نام کند.
به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور مراحل رسیدگی به صلاحیت‌های داوطلبان در هیات اجرایی انجام می‌شود.موسوی با بیان اینکه تشکیل هیات‌های اجرایی از امروز آغاز می‌شود، گفت: تا ۶ روز برای تشکیل این هیات‌های اجرایی فرصت باقی است. بعد از دستور وزیر فرمانداران و بخشداران ما باید هیات‌های اجرایی انتخابات را تشکیل دهند.وی با بیان این که برای تشکیل این هیات ۳۰ نفر از معتمدین انتخاب و به هیات‌های نظارت معرفی می‌شوند، گفت: هیات‌های نظارت صلاحیت این معتمدین را بررسی می‌کنند. در صورت تایید این ۳۰ معتمد توسط هیات نظارت، فرماندار از آنان برای تشکیل جلسه‌ای با دادستان، رئیس ثبت احوال و هیات‌های نظارت دعوت می‌کند. این ۳۰ معتمد سپس از بین خود ۸ نفر را انتخاب می‌کنند و این هشت نفر اعضای هیات‌های اجرایی می‌شوند.موسوی تصریح کرد: این هشت نفر در کنار فرماندار، دادستان و رئیس ثبت احوال یازده نفر می‌شوند و صفر تا صد انتخابات را این ۱۱ نفر انجام می‌دهند.دبیرستاد انتخاباتی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا از وزارت کشور نمایندگانی برای بازدید از حوزه‌های ثبت‌نامی رفته اند یا نه، اظهارداشت: فرمانداران به عنوان متولیان ثبت نام همگی در حوزه‌های انتخابی خود حضور دارند. مشکلی برای ثبت نام نداشته ایم و این امر در یک روال منطقی درحال انجام است.سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت مردم برای ثبت نام داوطلبی نمایندگی مجلس را در روز نخست خوب ارزیابی کرد و گفت: بیش از ۵۵۰ نفر تا کنون ثبت نام کرده‌اند. فرایند ثبت نام نویسی دارد و معمولا مراجعه در روز نخست زیاد می‌شود اما ممکن است روزهای دوم و سوم تعداد داوطلبان کاهش یابد اما پیش بینی می‌شود دو روز آخر تعداد داوطلبان بیشتر شود.
ثبت نام داوطلبان اقلیت‌های دینی از فرمانداری تهران
عیسی فرهادی فرماندار تهران روز یکشنبه در حاشیه بازدید از ستاد ثبت نام داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: فرمانداری تهران از داوطلبان شرکت در این انتخابات برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ثبت نام می‌کند.وی با اشاره به برگزاری همزمان دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و میاندوره ای خبرگان، یادآورشد: این حوزه علاوه بر ثبت نام از داوطلبان این دو حوزه، از متقاضیان ثبت نام اقلیت‌های دینی نیز نام‌نویسی می‌کند. فرهادی اظهار کرد: پنج نماینده اقلیت‌های دینی در کشور به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می‌کنند که چهار مرکز حوزه انتخابی شان در فرمانداری تهران است.فرمانداری تهران گفت: امروز هیات اجرایی حوزه انتخابیه تهران برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود اما هیات اجرایب برای محلس خبرگان طی روزهای آتی شکل می‌گیرد.