لاریجانی: شورای هماهنگی سران قوا موقتی است و جایگزین مجلس نخواهد شد

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا امری موقتی است وهرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود.
علی لاریجانی در نشست خبری خود و در پاسخ به سوالی درباره جایگاه مجلس پس از 12 سال ریاست وی در راس این قوه گفت: این که یک نهادی که امام فرمودند در راس امور است به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام کشور رهبری است ایشان هم در همه امور دخالت نمی‌کنند بلکه جهت را مشخص می‌کنند جایگاه مجلس هم ریل‌گذاری است.
وی افزود: ممکن است نگاهی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود داشته باشد که این شورا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود درآنجا ما مراقبیم که قانونگذاری نشود. مگر این که ضرورتی وجود داشته باشد. مثلا بحران ارز باید مهار می‌شد و سازوکاری در نظر گرفته می‌شد اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود.نگهبانی از جایگاه مجلس مهم است و جایگاه مجلس نباید تحدید شود.
رئیس مجلس درباره اصلاح ساختار اقتصاد بودجه افزود: اصلاح ساختار به بخش‌های مختلف کشور مربوط است سال گذشته نیز در همین موقع‌ها رهبری فرمودند اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای هماهنگی سران قوا قرار دهید، تقریبا در سه دوره ریاست بر مجلس تغییراتی که در لایحه سالانه بودجه در مجلس وجود داشته حدود پنج درصد بوده است.


وی افزود: برخی از اصلاحات و تغییرات در بودجه ممکن است کیفی بوده باشد، مثلا در بخش کشاورزی در مورد آبیاری تحت فشار چند سال اصرار داشتیم که ان کار انجام بشود ولی تغییرات عمده و کلان در کل لایحه ندیدیم.
رئیس مجلس یادآور شد: دلیلی بر عدم حمایت از اصلاح ساختار بودجه نداریم اما باید پیشنهاد را ببینیم یک بخش‌هایی را قانون اساسی مشخص کرده است، لایجه بودجه دو ساله با قانون اساسی سازگار نیست.
لاریجانی درباره حضور خود در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و این که لاریجانی امروز با لاریجانی صدا و سیما از حیث عملکرد سیاسی چه فرق‌هایی کرده است گفت: اینها سوالات بیشتر رمانتیک است که من وارد نیستم، به هر حال انسان‌ها در مسیر کارهای سیاسی مثل بقیه امور پیشرفت می‌کنند و در زمینه‌های مختلف تجربه پیدا می‌کنند. من هم در خدمت نمایندگان مجلس در این دوازده سال واقعا درس آموختم و خیلی تجربه پیدا کردم و از نظراتشان استفاده کردم. در سطوحی مشکلات کشور را بهتر دیدم و بنابراین اگر شما صدرایی بیندیشید مرحوم ملاصدرا به حرکت جوهری قائل بود و هر دم انسانها عوض می‌شوند و این خیلی عجیب نیست.
لاریجانی گفت: امیدوارم هم مخالفان و موافقان من همیشه خوشحال باشند و بخلی در این زمانه ندارم من یک فرزند کوچک نظام و عضو مجلس شورای اسلامی هستم و همواره از محضر نمایندگان استفاده میکردم.
رئیس مجلس گفت:من خانه نشین نیستم و هر وظیفه‌ای به دوش من گذاشته شود انجام می‌دهم ما در این چهل سال براساس عقیده مان کار کردیم، هم در زمان جنگ و هم پس از آن کار کردیم.
لاریجانی افزود: تکلیف را روشن کنم که من برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 برنامه‌ای ندارم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره سهمیه بندی بنزین و اجرای آن گفت: این مساله مال امروز و دیروز نیست. از سال 88 در مجلس و دولت مطرح بوده است. بحث این است که آیا این یارانه‌های پنهان به اقتصاد کشور لطمه می‌زند. آیا توزیع عادلانه است یا خیر؟
وی گفت: من تا آنجا که اطلاع دارم هم آن زمان و هم این زمان بعضی اقتصاددانان برجسته کشور و طیف‌های مختلفی در این زمینه اتفاق داشتند که این مسیر اتلاف منافع است و به شکاف طبقاتی هم کمک می‌کند که باید از آن جلوگیری کرد.بعضی از مجلات و روزنامه‌های اقتصادی هم که در می‌آید غالبا مطالعه میکنم خیلی راجع آن حرف زده شده است یعنی بصورت قارچ گونه نبوده که حادث شود. بحثی زیادی شده است.
وی ادامه داد: بحث این است که چگونه باید آن را علاج کرد. قانون هدفمندی یارانه‌ها مدلی برای علاج ارائه کرد. آن قانون، قانون دقیقی است دولت باید آن را درست اجرا کند. من حامل این نظرم که مجلس تصمیمش در آن زمان درست بوده است. اگر درست اجرا شود حمل و نقل عمومی در آنجا ذکر شده است که چقدر منابع به آن سمت برود. راجع مترو و راه آهن در مورد همه آنها بحث شده است. یعنی یک وجه نباید انجام شود باید همه وجه‌ها اجرا شود.
وی افزود:‌ الان پرونده‌های زیادی در دیوان محاسبات از تخلفات مسئولین اجرایی قبل و حال وجود دارد و بعضی از این موارد نیز براساس تحقیق و تفحص‌هایی است که مجلس انجام داده و یا دیوان محاسبات کمک کرده و با هم انجام داده‌ایم و این طور نیست که این تحقیق و تفحص‌ها هدر رود.
لاریجانی درپاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون CBS NEWs آمریکا که پرسید شما راه کار عملی برای شکستن بن بست بین ایران و آمریکا می‌بینید؟ گفت: اراده سیاسی برای حل این موضوعات همیشه هست و بن بستی نیست. افرادی هم هستندکه گفتگوهایی می‌کنند. بحث این است که آن سیاست فشار حداکثری حتما روش غلطی است و باید این روش را اصلاح کنند. برخی کشورها هم دارند تلاش می‌کنند ما هم درها را نبستیم ولی اصل این است که آمریکایی‌ها باید بفهمند که این روش درست نیست.
وی افزود: این روش در گذشته هم جواب نداد. زمانی فشار می‌آوردند که ایران از مساله هسته‌ای منصرف شود حتی یادم هست که می‌گفتند یک سانتریفیوژ هم نباید داشته باشید آیا موفق شدند، نشدند، اوباما نامه نوشت من غنی سازی را در ایران قبول می‌کنم حالا بیاید مذاکره کنید. همین قدر عقل را اگر مسئولین آمریکایی داشته باشند که از تجربه گذشته استفاده کنند می‌توانند این مساله را حل کنند و راه بسته نیست.
لاریجانی در پاسخ سوالی مبنی بر اعلام کاندیداتوری مجددش اظهار داشت: حقیقت این است من در مجلس دهم هم نظرم این بود که ورود نکنم و الان که نگاه می‌کنم که 12 سال است توفیق نمایندگی مردم قم را داشتم و آن زمان هم آن زمان هم بزرگان و آقایانی تماس داشتند و نظر داشتند وبه نحوی شد که مرا قانع کردند این بار هم همین‌طور شد که بزرگان و آقایان نامه‌ای نوشتند به صورت شفاهی و تلفنی با من صحبت کردند و من هم تلاش کردم که آنها را قانع کنم به اینکه 12 سال برای حضور در این عرصه کافی است لذا به نظر میرسد که این تصمیم لحظه‌ای نیست و من مدتی روی آن فکر کردم و امیدواریم که انشاالله همین مسیر طی شود.
رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بدون اقناع عمومی بیان کرد: البته من در این زمینه توضیح دادم و گفتم این موضوع 2 وجه داشت، یک وجه مشورتی و و یک وجه تصمیم‌گیری. آن صحبتی که مقام معظم رهبری در درس خارج از فقه فرمودند کاملا همین بود که حق بود. یعنی این مساله در جلسه سران مطرح شد و ایشان هم حمایت فرمودند. البته حواشی مسائلی مطرح می‌کنند ولی حق همین است.
وی افزود: البته من مطلع بودم پنجشنبه هم با آقای رحمانی وزیر صنعت، و معدن هم درباره برخی مشکلات این امر صحبت کردم و روز سه‌شنبه هم در جلسه غیرعلنی به نمایندگان مجلس گفتم که چنین طرحی شبیه طرح آقای مصری هم در مجلس گزارش دادند درحال اجرا است. البته تاریخ دقیق آن را به خاطر ندارم ولی گفتم که روزهای آینده.
لاریجانی اضافه کرد: نکته این است که دولت می‌توانست طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها اینکار را انجام بدهد و قانون به او گفته که این کار را بکند. منتها دولت به خاطر شرایط و حساسیت‌ها در آنجا مشورت کرد این جنبه مشورتی بود. ولی پیشنهاد، پیشنهاد دولت است. آن قسمتی که سران تصمیم گرفتند این بود که همه منابع را به مردم بدهند. چرا که قانون هم گفته 50 درصد را بدهد ما این را تغییر بدهیم.
وی درباره اتفاقات عراق و نگرانی ایران گفت: با حضور آیت‌الله سیستانی در عراق و رهبری جامعی که دارد ما نگرانی نداریم و ایشان به ابعاد مساله خوب وقوف دارند. آن زمانی را که داعش را آمریکا تحریک کردند که عراق را بگیرد آن زمان ما نگران بودیم و برای سرکوب آنها هم کمک کردیم. الان فکر می‌کنم ایشان با تدبیر موضوع را به سمت حمل کردن می‌برند و اگر کمکی از ما بخواهند در خدمت آنها هستیم ولی اصل تدابیر ایشان است.
رئیس مجلس، انتقادات پارلمان اروپا به جمهوری اسلامی ایران گفت: پارلمان اروپا همواره در معرض لابی‌هایی است و گاهی نظراتی را هم مطرح می‌کنند که برای حالا نیست، قبلا هم از این مطالب بیان می‌کردند، البته یک مذاکرات انتقادی هم با آنها داشتیم که نمایندگانی از مجلس با آنها گفت‌وگو می‌کنند و اختلاف نظر هم با آنها داریم.
لاریجانی افزود: اروپایی‌ها در برخی از زمینه‌ها واقعا رفتار منصفانه نیست و ما هم قائل نیستیم و اختلاف نظر داریم ممکن است آنها نقد بکنند و ما هم کار آنها را نقد کنیم، دلیل ندارد با اروپایی‌ها یکسان بیاندیشیم؛ راه مذاکرات میان نمایندگان مجلس و پارلمان اروپا بسته نیست و مسیر گفت‌وگو وجود دارد.
رئیس مجلس درباره مشورت با نمایندگان مجلس درباره اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت اظهار داشت: در جلسات مختلف بحث یارانه‌ها در مجلس جدا از جلسات سران قوا مطرح شد، این طرح هم دو سال پیش مطرح بود و هم در مهرماه 98 هم مطرح شد. سازمان برنامه بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارشاتی را به نمایندگان ارائه کردند.
وی گفت: هیات رئیسه مجلس نیز سازو کاری را تعیین کرد و یکی از نواب رئیس نیز طرح را بررسی و گزارشی را نیز ارائه کرد، بنابراین این طرح در مجلس مطرح بود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت تصمیم مجلس نبود، چون مجلس قبلا در سال 1388 قانون گذرانده بود.
وی گفت: البته ممکن است درباره زمان و روش اجرا طرح مدیریت مصرف سوخت اختلاف نظر وجود داشته باشد، چون اختیار به دولت واگذار شده بود دولت آن را اجرا کرد.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، در مورد برجام و نقش طرف‌های اروپایی گفت: اروپایی‌ها نمی‌گویند که نمی‌خواهند به تعهدات برجام عمل کنند بلکه برخی از آنها می‌گویند ما نمی‌توانیم،البته برخی در داخل کشور معتقدند اروپایی راست می‌گویند، اما به هر حال ما در این طرف قضیه از وقتی آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند ما باید از نفع برجام استفاده می‌کردیم اما این اتفاق نیفتاد. باید برای این معادله راه حلی پیدا می‌کردیم. برخی کشورهای اروپایی تکاپویی دارند که نمی‌دانم به چه نتیجه‌ای برسند. اما اگر آن‌ها بخواهند از ماشه استفاده کنند ایران هم برخی از تعهدات خود نسبت به آژانس را مورد تجدید نظر قرار می‌دهد. اگر عنصر نامطلوبی در صحنه بین‌المللی مقررات را زیر سوال می‌برد بقیه باید جلوی او را بگیرند نه جلوی کسی که به او اجحاف شده است. ما بیش از یک سال صبر کردیم. الان من معتقدم راه گفت‌وگو و دیپلماسی باز است اما نباید حرف‌های گستاخانه بزنند.
وی افزود: در برخی از این شهرها شنیدم که از سلاح تیربار استفاده کرده‌اند که این موضوع محل اشکال است و کاملا مشخص است که اینها دو صنف هستند که یکی معترضین که باید حتما حرفشان را شنید و سنجید و راه حل برای آن پیدا کرد و دیگر اینکه عده‌ای می‌خواستند از این بلوا چیز دیگری درست کنند، طبق فرمایش مقام معظم رهبری صف معترضین از اغتشاشگران باید جدا می‌شد.
وی افزود: طبعا برای هر دو موضوع راه وجود دارد و اگر دنبال قانون خاصی هستند می‌دانم که برخی از همکاران به دنبال آن بودند که طرحی در این باره بیاورند و اگر لازم است که قانونی در این باره تصویب شود ما آن را دنبال می‌کنیم ولی فکر نمی‌کنم هم‌اکنون مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد و اگر هم نقصی دارد حتما آن را دنبال خواهیم کرد.
لاریجانی گفت: اینکه در حوادث اخیر برخی افراد مجروح شده و یا مشکلاتی برای آنها بوجود آمده و یا ضایعه‌ای برای برخی خانواده‌ها بوجود آمده و یا اموال برخی افراد سوخته و یا خسارت‌هایی به آن وارد شده است باید بگویم که حتما بخش‌های امنیتی کشور حتما این کار را دنبال خواهند کرد و وظیفه آنان است که این موضوع را پیگیری کنند. وی درباره پاسخ نظام در این باره گفت: حتما این راه بسته نیست و حتما به خواسته‌های آنها توجه خواهد شد و اگر هم لازم باشد کارهایی انجام شود حتما پیگیری خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
سازمان استاندارد کیفیت بنزین را تایید کرد لاریجانی: شورای هماهنگی سران قوا موقتی است و جایگزین مجلس نخواهد شد بیانیه تروئیکا اروپایی در استقبال از پیوستن دیگر کشورهای اروپا به اینستکس رهبر انقلاب: اگر توان مدیریتی ندارید، مسئولیت نپذیرید «بورل» سکان دیپلماسی اتحادیه اروپا را به دست گرفت سازمان برنامه و بودجه: معافیت صد در صدی مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در لایحه بودجه 99 ادامه دارد امیر قبیله شقایق میرزا کوچک‌ خان همتی دلار 11 هزار تومانی در بودجه 99 را تکذیب کرد رئیس سازمان امور مالیاتی: مالیات حقه را از پزشکان به میزان درآمدشان می‌گیریم مجلس عراق استعفای عبدالمهدی را پذیرفت جهت‌یابی تحولات عراق در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزیدگان نهمین دوره «تندیس فداکاری و ایثار دانشجویی» معرفی می‌شوند اولین فراصندوق کشور رونمایی شد سخنگوی سازمان سنجش خبر داد: ثبت‌نام 34 هزار داوطلب در آزمون دکتری