مروری بر بخت‌های اصلی دریافت جایزه اسکار در شاخص‌ترین بخش‌ها چه کسی آدمک طلایی را به خانه می‌برد؟

گروه فرهنگ و هنر - حدودا 2 ماه تا اعلام نتایج اسکار 2020 باقی‌ مانده است. تقریبا تکلیف اکثر بخش‌ها در این جایزه مشخص شده و حالا نوبت گمانه‌زنی‌ها درباره فیلم‌هایی است که شانس بیشتری برای دریافت جایزه در بخش‌های گوناگون آن را دارند. در این گزارش نگاهی اجمالی خواهیم داشت به فیلم‌هایی که بیشترین شانس دریافت جایزه اسکار را به خود اختصاص داده‌اند.
نود و دومین مراسم اسکار حدودا 70 روز دیگر برگزار می‌شود. به صورت معمول این مراسم در اواخر فوریه برگزار می‌شود، اما سرنوشت اسکار 2020، این‏بار در 9 فوریه یعنی 20 بهمن‌ماه مشخص خواهد شد. این مراسم که 24 دسته مختلف دارد از شبکه ABC در آمریکا پخش می‌شود، اما یکی از تغییرات مشهودی که در مراسم اسکار 2020 انجام شده است این است که نام جایزه «بهترین فیلم خارجی زبان» را به «بهترین فیلم بین‌المللی» تغییر داده‌اند. فیلم‌هایی که در این دوره از این جایزه شانس بیشتری برای دریافت جایزه یا کاندیدشدن در قسمت‌های اصلی را در اختیار دارند عبارتند از «ما» به کارگردانی جوردن پیل، «انتقام‌جویان: پایان بازی» اثری از جو و آنتونی روسو، «روزی روزگاری در هالیوود» کوئنتین تارانتینو، «شیادان» لورین اسکافاریا، «به سوی ستارگان» به کارگردانی جیمز گری، «جوکر» اثری از تاد فیلیپس، «انگل» بونگ جون هو، «روزی زیبا در محله» ماریل هلر، «خرگوش جوجو» تایکا وایتیتی، «امواج» تری ادوارد شالتز، «گزارش» به کارگردانی اسکات زد. برنس، «فورد در برابر فراری» جیمز منگولد، «ملکه و لاغر» ملینا متسوکس، «گوهرهای نتراشیده» جاشوا و بن سفدی، «گربه‌ها» اثر تام هوپر، «زنان کوچک» گرتا گرویک، «نام من دولمیت است» کریگ برو، «مرد ایرلندی» مارتین اسکورسیزی، «داستان ازدواج» نوآ بامباک و «دو پاپ» به کارگردانی فرناندو میرلس.
«مرد ایرلندی» به کارگردانی اسکورسیزی یکی از بخت‌های بهترین فیلم اسکار 2020 است. اسکورسیزی در مارتین اسکورسیزی در این فیلم باز هم به دنیای گانگستری برمی‌گردد. او دوباره با بازیگران فیلم Goodfellas یا «رفقای خوب» یعنی رابرت دنیرو و جو پشی همکاری می‌کند. البته آل پاچینو هم برای اولین‏بار در فیلم اسکورسیزی بازی می‌کند؛ یعنی قابی جذاب برای عکاسان فرش قرمز! «مرد ایرلندی» درباره یک تبهکار حرفه‌ای و کهنه‏سرباز جنگ جهانی دوم است که در حین خدمت در ایتالیا مهارت‌های خود را تقویت کرده. حالا او در سن پیری، راجع به اتفاقاتی که باعث شدند او یک تبهکار حرفه‌ای شود، فکر می‌کند. استعداد نهفته در این فیلم و استفاده از جلوه‌های ویژه جوان‌سازی صورت که خرج زیادی هم برداشته، این فیلم را تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های پاییز کرده است که نباید از دستش داد. این فیلم که در IMDB توانسته امتیاز 8.5 را از آن خود کند. این فیلم احتمالا برای بخش‌های بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی هم نامزد دریافت اسکار خواهد شد.
«جوکر»، فیلم جنجالی تاد فیلیپس، تریلری روانشناسی‌ است. این فیلم بر اساس یکی از شخصیت‌های کتاب‌های کامیک دی سی یعنی جوکر با بازی واکین فینیکس ساخته شده است. داستان این فیلم راجع به یک کمدین شکست‌خورده به نام آرتور فلک است که تبدیل به جنایتکاری در گاتهام سیتی می‌شود. فیلم Joker در جشنواره فیلم بین‌المللی تورنتو جایزه بهترین بازیگر و در جشنواره فیلم ونیز بالاترین جایزه یعنی جایزه شیر طلایی را دریافت کرد. فیلم Black Panther اولین فیلم براساس کتاب‌های کامیک بود که توانست برای جایزه اسکار بهترین فیلم نامزد شود. بسیاری این فیلم را یکی از پر اقبال‌ترین فیلم‌های اسکار 2020 می‌دانند. همچنین بازی درخشان فینیکس در نقش جوکر باعث شانس بالای او برای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شده است. «جوکر» در IMDB امتیاز 9 را کسب کرده است.


فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» فیلمی ابرقهرمانی‌ست که شانس بالایی برای نامزدی در بخش بهترین فیلم دارد. این فیلم براساس کتاب‌های کامیک مارول ساخته شده. این فیلم به عنوان بیست و دومین فیلم در دنیای سینمایی مارول، در واقع دنباله فیلم‌های انتقام‌جویان است. داستان این فیلم باز هم به ماجراجویی‌های انتقام‌جویان و مبارزه آن‌ها با نیروهای شرور می‌پردازد. این فیلم در مراسم ام‌تی‌وی جوایز بهترین فیلم، بهترین ابرقهرمان و بهترین نقش منفی را از آن خود کرد و یکی از شانس‌های نامزدی در بخش بهترین فیلم اسکار به‌شمار می‌رود.
سم مندس، با فیلم «1917» یکی دیگر از شانس‌های بهترین‌ فیلم اسکار است. در این فیلم جنگی جرج مکای و دین-چارلز چپمن ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم کمابیش بر اساس داستانی ا‌ست که پدربزرگ مندس به نام آلفرد مندس برای او تعریف کرده است. داستان این فیلم در بهار سال 1917 در زمان جنگ جهانی اول می‌گذرد و داستان دو سرباز جوان بریتانیایی‌ست که ماموریتی به ظاهر غیرممکن را باید انجام دهند. این فیلم در تاریخ 25 دسامبر 2019 مصادف با 4 دی 1398 اکران خواهد شد. منتقدان احتمال می‌دهند که مندس برای کارگردانی این فیلم هم بتواند در لیست نامزدهای اسکار قرار بگیرد. همچنین «1917» احتمالا در بخش بهترین فیلم اورجینال هم نامزد شود.
فیلم کمدی «وداع» نیز از دیگر بخت‌های دریافت جایزه بهترین فیلم خواهد بود. این فیلم که محصول آمریکا است و لولو ونگ کارگردانی‌اش را بر عهده داشته، داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که به‏تازگی متوجه شده‌اند مادربزرگ‌شان فقط برای مدت کوتاهی زنده خواهد بود. آن‌ها تصمیم می‌گیرند که به مادربزرگ چیزی نگویند و در عوض قبل از این‌که او بمیرد همه خانواده را دور هم جمع کنند و مهمانی بگیرند. منتقدان این فیلم را به خاطر فیلم‌نامه و کارگردانی ونگ و همچنین بازی خوب بازیگران مورد ستایش قرار داده‌اند. «وداع» در جشنواره فیلم ساندنس لندن جایزه تماشاگران را گرفت و در نظرسنجی IMDB امتیاز 8.1 را به دست آورد.
«انگل» با کارگردانی بونگ جو هو نیز توانست تحسین بسیاری از سینمادوستان را به‌ همراه داشته باشد. این فیلم موفق شد طی جشنواره فیلم کن برنده جایزه نخل طلایی شود. بنابراین انگل را باید یکی از شانس‌های بزرگ دریافت جایزه در اسکار 2020 بدانیم. البته از آنجا که این فیلم غیرانگلیسی‏زبان است کارش طی مراسم اسکار امسال برای دریافت جایزه کمی دشوار خواهد بود.
فیلم «دو پاپ» درامی زندگینامه‌ای به کارگردانی فرناندو میرلس است. در این فیلم آنتونی هاپکینز و جاناتان پرایس بازی کرده‌اند. داستان این فیلم راجع به رابطه بین پاپ فرانسیس و پاپ بندیکت شانزدهم است. آنتونی هاپکینز و جاناتان پیرس در این فیلم به‌ترتیب نقش‌های پاپ بندیکت شانزدهم و فرانسیس را ایفا می‌کنند. این فیلم نیز در IMDB امتیاز 7.4 را از آن خود کرده است. این فیلم همچنین این شانس را دارد که در بخش بهترین فیلم اقتباسی و بهترین بازیگر مرد هم نامزد دریافت جایزه شود.
«داستان ازدواج» نیز درامی کمدی به کارگردانی نوآ بامباک است که احتمالا در بخش بهترین فیلم نامزد بهترین فیلم شود. بازیگران اصلی این فیلم اسکارلت جوهانسون و آدام درایور هستند که هر دو اسن شانس را دارند که در بخش بهترین بازیگران نامزد شوند. این فیلم داستان یک کارگردان نمایش و یک بازیگر است که درگیر طلاقی فرساینده شده‌اند. تاکنون بامباک فقط یک بار نامزد جایزه اسکار (بهترین فیلم‌نامه اورجینال برای فیلم The Squid and the Whale) شده است. اما انتظار می‌رود که بامباک با فیلم داستان ازدواج برای جوایز زیادی نامزد بشود.
البته پیش‌بینی نامزدهای اصلی حضور در اسکار سال 2020 با توجه به تعدد زیاد فیلم‌های باکیفیت طی سال جاری کاری بسیار سخت است، اما آنچه مرور شد، بخشی از فیلم‌های مورد توجه منتقدان است که احتمالا می‌توانند جوایز بسیاری را از آن خود کنند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» جابه‌جایی مسئولان سیاست خارجی اروپا را بررسی می‌کند خداحافظی موگرینی با اتحادیه اروپا ژوبین صفاری انتخابات یازدهم زیر سایه بحران هویت رئیس مجلس اعلام کرد برای انتخابات مجلس برنامه دارد ولی برای ریاست ‌جمهوری 1400 برنامه ندارد مروری بر بخت‌های اصلی دریافت جایزه اسکار در شاخص‌ترین بخش‌ها چه کسی آدمک طلایی را به خانه می‌برد؟ راه گریز از تکان‏های احتمالی قیمت‏ها چیست؟ ثبات نسبی بازار در پساگرانی بنزین آخرین تحولات توافق هسته‌ای پس از پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس نجات برجام یک موفقیت مهم دیپلماتیک است فرمانده سپاه محمد رسول‌الله‌(ص) خبر داد شناسایی کشته‌شدگان حوادث اخیر و سرکشی به خانواده آنها سقوط اخلاق در سطل زباله رهبر انقلاب اسلامی: اگر توان مدیریتی ندارید مسئولیت نپذیرید حسام‌الدین آشنا: همه ما باید پاسخگوی کشته‌شدگان بی‌گناه باشیم دستور فوری نوبخت برای معافیت مالیاتی 100 درصدی هنرمندان در سال آینده دبیر ستاد انتخابات کشور: داوطلبان انتخابات مجلس فعالیت تبلیغاتی نداشته باشند سردار جلالی: وزارت اطلاعات، احتمال نفوذ دشمن در سیستم مدیریتی کشور را بررسی کند در جلسه هیئت دولت موادی از لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور تصویب شد