ژوبین صفاری انتخابات یازدهم زیر سایه بحران هویت

صدای زنگ آغاز رقابت انتخاباتی مجلس یازدهم در حالی نواخته شد که خبری از شور و شوق شهروندان و البته احزاب سیاسی کشور نبود. انتخابات اسفندماه به طور قطع با انتخابات سال‌های اخیر تفاوت‌های فراوانی دارد. مشکلات معیشتی، بالارفتن قیمت بنزین و حواشی رخ‏داده پیرامون اعتراضات، همه سبب شده تا چند‏ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، فضای تخت و بدون هیجان در سپهر سیاسی کشور حاکم باشد. در روز اول ثبت‏نام نه خبری از حضور چهره‌های سیاسی بود و نه خبری از کنجکاوی افکار عمومی نسبت به این رویداد. به نظر می‌رسد حالا مجلس به‏عنوان یکی از نمادهای مردم‏سالاری (با همه نواقص آن) در معرض بحرانی از جنس کارآمدی و اثرگذاری قرار گرفته است. هرچند در دوره‏های قبل هم مجلس شورای اسلامی که قرار بود در راس امور باشد در بسیاری از تصمیم‏های اثرگذار چندان نقش‏آفرینی به نفع بهبود شرایط نداشته است، اما نمود عینی این بی‏اثری در ماجرای اصلاح قیمت بنزین عریان‌تر از گذشته به رخ مردم کشیده شد. در این شرایط، شاید انگیزه‌های حضور پرشور در انتخابات یازدهم برای مردم کمرنگ‌تر از گذشته باشد. ناگفته پیداست که مجلس به‏عنوان رکن اساسی در قانون‌گذاری باید بتواند در مسائل مهم کلان و خرد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اثر مستقیمی داشته باشد. همچنین نمایندگان منتخب مردم قاعدتاً باید تمام‏قد حافظ منافع رای‌دهندگان خود باشند تا تصمیم‏گیران در جای جای حاکمیت.
با این همه، آنچه می‌تواند مردم را برای این رویداد در فضای مایوس‏کننده کنونی امیدوار به حضور در انتخابات کند حضور نمایندگانی است که در وهله اول دغدغه بازگشت جایگاه مجلس به ماهیت و هویت تصمیم‌سازی داشته باشند. هرچند باید در نظر داشت که حضور برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در مجلس دهم توانست در برخی مواقع صدای مردم را از پشت تریبون‏های مجلس و یا رسانه‏ها به گوش سایر عناصر حاکمیت برساند، اما واقعیت آن است که در نبودِ احزاب قدرتمند در کشور، مطالبات عمومی از مجرای قوه قانون‏گذار محقق نشد. ناگفته پیداست حضور چهره‏های شناخته‏شده در ادوار مختلف مجلس در این برهه نمی‌تواند تنها انگیزه‌ای برای حضور مردم در انتخابات ایجاد کند. به نظر می‌رسد جریان‌های سیاسی کشور باید در فضای غبارآلود اجتماعی امروز با رویکردهای ناکارآمد گذشته فاصله گرفته و تلاش کنند با معرفی چهره‌های موثرتر از قبل بخواهند تا مجلس را به ماهیت مردم‏سالارانه خود نزدیک کنند. هرچند باید گفت که در این مسیر، همراهی نهادهای تایید صلاحیت برای انعطاف بیشتر بر حضور اندیشه‌های متکثرتر بیش از گذشته اهمیت پیدا می‌کند. بی‌تردید فضای کنونی جامعه چندان امیدوار به تغییر از مجرای انتخاباتی با همین رویه تکراری نیست. هرچند، تنها چند‏ماه تا پایان انتخابات بیشتر باقی نمانده است، اما در نهایت اراده تغییر در فضای سیاسی کشور به‏واسطه جریان‌های سیاسی و البته نهادهای تصمیم‏ساز شاید بتواند بارقه‌های امید به مشارکت گسترده‏تر در انتخابات اسفندماه را زنده کند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» جابه‌جایی مسئولان سیاست خارجی اروپا را بررسی می‌کند خداحافظی موگرینی با اتحادیه اروپا ژوبین صفاری انتخابات یازدهم زیر سایه بحران هویت رئیس مجلس اعلام کرد برای انتخابات مجلس برنامه دارد ولی برای ریاست ‌جمهوری 1400 برنامه ندارد مروری بر بخت‌های اصلی دریافت جایزه اسکار در شاخص‌ترین بخش‌ها چه کسی آدمک طلایی را به خانه می‌برد؟ راه گریز از تکان‏های احتمالی قیمت‏ها چیست؟ ثبات نسبی بازار در پساگرانی بنزین آخرین تحولات توافق هسته‌ای پس از پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس نجات برجام یک موفقیت مهم دیپلماتیک است فرمانده سپاه محمد رسول‌الله‌(ص) خبر داد شناسایی کشته‌شدگان حوادث اخیر و سرکشی به خانواده آنها سقوط اخلاق در سطل زباله رهبر انقلاب اسلامی: اگر توان مدیریتی ندارید مسئولیت نپذیرید حسام‌الدین آشنا: همه ما باید پاسخگوی کشته‌شدگان بی‌گناه باشیم دستور فوری نوبخت برای معافیت مالیاتی 100 درصدی هنرمندان در سال آینده دبیر ستاد انتخابات کشور: داوطلبان انتخابات مجلس فعالیت تبلیغاتی نداشته باشند سردار جلالی: وزارت اطلاعات، احتمال نفوذ دشمن در سیستم مدیریتی کشور را بررسی کند در جلسه هیئت دولت موادی از لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور تصویب شد