شفاف سازی لاریجانی درباره سهمیه بندی بنزین

گروه سیاسی/ علی لاریجانی دیروز به مناسبت روز مجلس در یک نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی شرکت کرد. چرا که دیروز هم بار دیگر در سخنانش تأکید کرد که از تصمیمش برای عدم ورود به انتخابات مجلس یازدهم برنخواهد گشت.
به گزارش «ایران»، لاریجانی در این نشست به موضوعات مختلفی پرداخت؛ از سیاست خارجی و لزوم اصلاحات ساختاری گرفته تا موازی‌کاری برخی نهادها با مجلس در امر قانونگذاری. با وجود این برجسته‌ترین و مفصل‌ترین بخش سخنان علی لاریجانی به توضیحات او درباره تصمیم شورای اقتصادی سران سه قوه درباره سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین مربوط می‌شد. جایی که رئیس مجلس روایتی با جزئیات بیشتر از روند این تصمیم‌گیری بیان کرد و البته گفت که نمایندگان مجلس را هم در جریان این کار قرار داده بوده. او توضیح داد که از لحاظ اقتصادی و آماری اتخاذ این تصمیم چه ضرورتی برای کشور داشته که از آن جمله شکاف بین دهک‌های مختلف در استفاده از یارانه بنزین بود.
روایت آماری لاریجانی از ضرورت سهمیه‌بندی بنزین
لاریجانی در پاسخ به سؤالی درخصوص اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، نظارت و کنترل قیمت‌ها و زمان و شیوه آن گفت: در مورد حامل‌های انرژی ما در سال 88 قانونی به نام هدفمندی یارانه‌ها با 16 ماده تصویب کردیم که بسیار دقیق بود. این قانون به دولت اختیار داده بود و او را ملزم می‌کرد ظرف مدتی یارانه مربوط به انرژی و سایر مسائل از جمله آب را شفاف کند و در آن قانون آورده بودیم که قیمت‌ها به چه میزانی برسد. حتی گفته شده بود چگونه مصرف شود، قرار بود 50 درصد به مردم، 20 درصد به بودجه و 30 درصد به تولید داده شود، قانون کاملی است. رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس در این زمینه ریل‌گذاری کرده است، گفت: دولت به دقت موضوع را انجام نداد، در شرایط فعلی و از دو سال پیش موضوع مطرح بود چرا که حجم زیادی یارانه اختصاص داده می‌شد و به شدت غیرعادلانه بود، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در سال 2015 رتبه اول در شاخص مصرف انرژی را داشت و 47 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کرد که از جیب مردم بود و به شدت غیرعادلانه توزیع می‌شد.


لاریجانی افزود: یارانه بنزین به دهک اول 1.2 و به دهک دهم 25 درصد اختصاص پیدا می‌کرد، به عبارتی دهک دهم 18 برابر استفاده می‌کرد و در مجموع مصرف بنزین و CNG در دهک اول 1.8، در دهک دهم 35 درصد که 20 برابر بود، در مجموع 3 دهک اول 17 درصد و 3 دهک آخر بیشترین درصد را دریافت می‌کرد، این آمار نشان‌دهنده عدم تعادل است. او گفت: قیمت بنزین یک نمونه بود که طبقات بالا بیشتر استفاده می‌کردند و طبقات پایین کمتر از آن استفاده می‌‌کردند، این مشکل همیشه وجود داشت. در مجلس درخصوص یارانه‌ها بحث داشتیم، قانون اختیار را به دولت داده بود و در شورای عالی هماهنگی سران قوا پیشنهاد دولت مطرح شد، البته به این معنا نبود که پیشنهادهای دیگری وجود نداشت. در سال 95 در مجلس به تفصیل جلساتی داشتیم، همچنین در تاریخ 15/7/98 جلسه داشتیم، در مهرماه 98 هم آقای مصری از طرف هیأت رئیسه با مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه و بودجه جلسه‌ای داشت که حاصل آن جلسه، کتابچه‌ای بود.
نقش شورای هماهنگی سران قوا در تصمیم بنزینی
رئیس قوه مقننه افزود: حدود هزار و 300 هزار میلیارد تومان یارانه به صورت غیرعادلانه توزیع می‌شد که سهم هر خانوار در سال 57 میلیون تومان می‌شود، برخی خانوارها سهم کمتر و برخی بیشتر، به طوری که برخی خانوارها 10 میلیون تومان و برخی 300 میلیون تومان یارانه در سال دریافت می‌کردند. لاریجانی گفت: در شورای عالی هماهنگی اقتصاد پیشنهاد داده شد تا چطور شرایط متعادل شود؛ 3 سناریو وجود داشت، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاداتی دادند  و در مجلس نیز 3 ساعت در این زمینه بحث شد. رئیس مجلس با اشاره به جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا گفت: در این شورا از دو وجه مشورتی و تصمیم‌گیری مباحث مطرح شد، مشورتی از این جهت که نرخ‌ها چگونه باشد، چرا که آقا فرمودند مشورت کنید و تصمیم‌گیری آنچه شد که دولت می‌خواست و در کل این چارچوب برای دولت است. در شورا تصمیم‌گیری شد که طبق قانون تنها 50 درصد از اجرای هدفمندی به مردم داده نشود بلکه با توجه به شرایط تحریمی همه درآمد به مردم داده شود.
 نمایندگان از سهمیه‌بندی بنزین خبر داشتند
رئیس مجلس در پاسخ به سؤالی درباره نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا اجرای این طرح بدون اقناع افکار عمومی مناسب بود؟ توضیح داد: من از زمان اجرای این طرح مطلع بودم و پنجشنبه نیز با آقای رحمانی فضلی درباره آن صحبت کردم؛ حتی چند روز پیش از آن، به نمایندگان در جلسه غیرعلنی درخصوص اجرای چنین طرحی خبر دادم و آقای مصری هم به مجلس گزارش داد. او تأکید کرد: توجه به این نکته لازم است که دولت طبق قانون هدفمندی می‌‌توانست این کار را انجام بدهد، اما به دلیل شرایط کشور و حساسیت‌ها، مشورت‌هایی را با ما انجام داد، با این حال این طرح پیشنهاد دولت بود اما در جلسه سران قوا تصمیم گرفته شد که تمامی منابع درآمدی به مردم داده شود.
مجلس اصراری برای گسترش ردیف‌های بودجه ندارد
لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره اصلاح ساختار بودجه کشور و اینکه آیا مجلس حاضر است ردیف‌های بودجه را کاهش دهد؟ با تأکید بر اینکه اصلاح ساختار بودجه باید ابتدا در دولت انجام شود، گفت: لایحه بودجه باید با ساختار بودجه واقعی تطبیق یابد و سازمان برنامه و بودجه باید برنامه مدونی در این خصوص داشته باشد که اگر این سازمان در این باره استدلال سنجیده‌ای داشته باشد، مجلس حتماً کمک می‌‌کند. رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه مجلس اصراری برای گسترش ردیف‌های بودجه ندارد، تصریح کرد: در قانون اساسی عنوان شده که باید ردیف بودجه برخی دستگاه‌ها مشخص شود و برخی دستگاه‌ها نیز ممکن است، مشکل خود را با کمیسیون‌های تخصصی مطرح کنند که این موضوع در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.
اگر مسئولان امریکایی عقل داشته باشند می‌‌توانند مسأله را حل کنند
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار  شبکه تلویزیونی cbs درباره راهکار پایان تنش‌ها میان ایران و امریکا، عنوان کرد: اراده سیاسی همیشه هست و افرادی هستند که گفت وگوهایی دارند اما روش باید اصلاح شود چرا که برخی کشورها تلاش دارند درها را ببندند اما دیدند که درها بسته نشد و روش گذشته نیز جواب نداد. همچنین زمانی می‌‌خواستند ایران را از اقدامات خود منصرف کنند که در نهایت اوباما نامه‌ای نوشت و گفت غنی‌سازی را قبول می‌‌کند و از ما برای مذاکره دعوت کرد لذا اگر مسئولان امریکایی عقل داشته باشند، می‌‌توانند مسأله را حل کنند.
تصمیم لاریجانی برای ریاست جمهوری چیست؟
رئیس مجلس که پیش از این کاندیدا نشدن برای انتخابات مجلس را اعلام کرده بود، درباره انتخابات ریاست جمهوری 1400 هم گفت : برنامه ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارم. لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره برجام و اظهارنظر 3 کشور اروپایی مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه علیه ایران همزمان با پیوستن 6 کشور اروپایی به اینستکس گفت: نمی‌توان گفت که اروپایی‌ها نمی‌خواهند اقدامی به نفع ایران انجام دهند البته بعضی‌ها معتقدند که آنها نمی‌توانند اقدامی را انجام دهند، برخی در داخل کشور نیز با این نظر موافق هستند اما در هر حال نتیجه آن برای ما یکی است. او در توضیح اظهارنظر برخی از کشورها مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه علیه ایران گفت: اگر آنها از چنین مکانیزمی استفاده کنند ما در تعهدات برجامی تجدید نظر می‌کنیم، اینطورنیست که آنها از هر ظرفیتی استفاده کنند و ما هیچ اقدامی انجام ندهیم.
قانون اساسی وحی منزل نیست
لاریجانی درباره ضرورت اصلاح ساختار بودجه، سیستم بانکی و غیره  گفت: اصلاح ساختار از این جنس که مشکلات اجتماعی به همراه داشته باشد نخواهیم داشت بلکه لازم است اصلاح ساختاری اقتصادی داشته باشیم که در شرایط تحریمی امکان اجرای تمام آن وجود ندارد ولی باید برای سازوکار آن فکر شود. چرا که می‌‌توانیم در ساختار بودجه وضع بهتری به وجود بیاوریم. او در خصوص اصلاح ساختار سیاسی گفت: اصلاح ساختار سیاسی بحث دیگری است، این سؤال وجود دارد که آیا باید قانون اساسی تغییر کند، خودم فکر می‌‌کنم تاکنون از همه ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده نکرده‌ایم .هرچند که قانون اساسی وحی منزل نیست. در شرایط آرام و منطقی می‌‌توان اصلاحات کشور را پیش برد و وضع سیاسی را بهتر کرد، قانون اساسی در این زمینه سازوکاری پیش‌بینی کرده است که می‌‌توان اصلاحات ساختار را رقم زد.
توهین به مجلس، توهین به ملت است
همچنین علی لاریجانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به سوابق شهید مدرس در دفاع از نهاد مجلس گفت: باید بدانیم اگر کشور به معنای واقعی بخواهد پیشرفت کند و قانون به معنای واقعی پیاده شود و مجلس سمبل مشروطه، نماد آزادی و محل اتکای ملت باشد باید به گفته مدرس مجلس در کشور مقدم باشد همچنان که وی در هنگامی که استیضاح رضاخان را امضا کرد، علت آن را توهین رضاخان به مجلس شورای ملی عنوان کرد.  لاریجانی تصریح کرد: برای شهید مدرس قطعی بود که توهین به مجلس، توهین به ملت است و تخریب مجلس به مثابه تخریب مردم به شمار می‌‌رود لذا حفظ جایگاه مجلس، حفظ آزادی‌ها و حفظ اراده ملت است ولی گاهی می‌‌بینیم در فضای کشور با بی تقوایی سیاسی مواجه می‌‌شویم و کسانی مجلس را هتک و تخریب می‌‌کنند که چنین رویه‌ای مخالف مرام امام خمینی(ره) و شهید مدرس است. لاریجانی با بیان اینکه این بیان امام(ره) دارای آینده نگری بود، گفت: ممکن است اشکالاتی در هر نهادی وجود داشته باشد اما نهاد مجلس یعنی نمادی که از کل ملت نمایندگی می‌‌کند و تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است.

بــــــرش

شورای اقتصادی سران سه قوه موقتی است

لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از جایگاه مجلس دهم در بعد نظارت و قانونگذاری چیست و اینکه آیا مجلس همچون گذشته در رأس امور است، گفت: اینکه یک نهادی که امام هم فرمودند در رأس امور است به معنای این نیست که مجلس در همه امور دخالت کند. بالاترین مقام در کشور مقام معظم رهبری است. آیا ایشان در همه امور دخالت می‌‌کنند؟ رهبری جهت‌ها را مشخص می‌‌کنند. مرتبه بعد مجلس است که ریل‌گذاری می‌‌کند. لاریجانی درباره موازی‌کاری برخی از نهادها با مجلس در حوزه قانونگذاری با بیان اینکه البته یک مشکل درباره مجمع تشخیص و هیأت عالی نظارت وجود دارد، ادامه داد: در زمان مرحوم آقای‌ هاشمی رفسنجانی، هیأت نظارت برای بررسی اجرای دقیق سیاست‌های کلی تشکیل و سازوکاری در نظر گرفته شد که جنبه مشورتی داشت و اگر بنا بود نظر قطعی داده شود مجمع تشخیص تصمیم می‌‌گرفت. او با بیان اینکه موضوع هیأت عالی نظارت مشکلی است که باید مرتفع شود، گفت: بخصوص بعد از اینکه مقام معظم رهبری سیاست‌های قانونگذاری را ابلاغ کردند در آنجا قید کردند که مرزها مشخص شود. لاریجانی افزود: البته فکر می‌‌کنم نظراتی درباره عملکرد شورای هماهنگی سران قوا وجود داشته باشد که در این زمینه تأکید می‌‌کنم این موضوع امری موقتی است، رهبری برای شرایط فعلی فرمودند سازوکاری در نظر گرفته شود و ما مقید هستیم که در این شورا قانونگذاری نشود.