برخورد با گران‌فروشی تخم مرغ و لبنیات

 در ادامه پیگیری‌های طرح «گران نمی‌خریم» و بررسی بازار کالاهای گوناگون برای رصد و برخورد با گران‌فروشی احتمالی اصناف مختلف، پنج شنبه هفته گذشته، تیمی متشکل از خبرنگار و عکاس روزنامه خراسان و بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان تربت حیدریه به بررسی شرایط فروش کالاهای اساسی مثل برنج، روغن، قند، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و محصولات لبنی به مردم پرداخت.
جریمه ۶ واحد گران فروش در روزهای اخیر
«مهدی عباسپور» رئیس اداره صمت تربت حیدریه در گفت‌وگو با خراسان رضوی از برخورد با شش واحد صنفی در روزهای اخیر و پس از دو نرخی شدن قیمت بنزین خبر داد. عباسپور می‌گوید: طبق مصوبات و ابلاغ‌های رسیده پس از افزایش قیمت بنزین؛ افزایش قیمت هرگونه کالا ممنوع بوده و این موضوع، ضمن اعلام به اصناف، به تمام اتحادیه‌های تحت پوشش صنوف ابلاغ شده است. در گام بعدی و بازرسی از اصناف در روزهای اخیر، ۵۰ گزارش مردمی به ستاد خبری ۱۲۴ رسیده و برخی از شکایات به صورت حضوری مبنی بر افزایش قیمت کالا صورت گرفته است. بازرسی حدود ۵۰ درصد از این گزارش‌ها صورت گرفته که در ۶ مورد تخلف گران‌فروشی واحدهای صنفی محرز شده و ۶۴۰ میلیون ریال، مبلغ جریمه‌ای است که برای این واحدها در نظر گرفته شده و پرونده تخلفات شان به اداره تعزیرات حکومتی تربت حیدریه ارسال شده است. دو تیم بازرسی از اتاق اصناف و دو تیم بازرسی از اداره صمت، مسئولیت نظارت بر قیمت‌ها را در این مدت بر عهده دارند  و به صورت دقیق به گزارش‌های رسیده از مردم رسیدگی می‌شود. به تازگی در جلسه‌ مشترک کمیته تنظیم بازار این شهر با اعضای کمیسیون بازرسی اتحادیه ها، ۱۲۶ نفر  از این اعضا مکلف شدند در حوزه کاری خود   به بازرسی اعضای تحت پوشش اتحادیه‌ها، اقدام کنند، هم جلوی گران فروشی احتمالی را بگیرند، هم اگر   عرضه نشدن کالا توسط کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مشاهده شد، گزارش‌های آن را به اتاق اصناف و اداره صمت ارائه کنند. این تعداد بازرس در قالب ۴۲ تیم، نظارت بر وضعیت قیمت‌ها را برعهده دارند و علاوه بر این، ۳۶ نفر از اعضای بسیج مقاومت تربت حیدریه، به صورت فعال   به رصد قیمت‌ها در بازار اقدام می‌کنند و تخلفات واحدهای صنفی را اعم از گران فروشی، ارائه ندادن فاکتور یا درج نکردن قیمت روی کالاها را گزارش می‌دهند. در خصوص گزارش‌هایی که از افزایش نرخ کرایه بار‌ها به دستمان رسیده، فکر می‌کنم اگر برابر با ابلاغیه مربوط و سهمیه بندی متناسب پیش بینی شده برای وانت بارها و ماشین‌های باری بنزین سوز پیش برویم، نباید مشکلی وجود داشته باشد و اگر هم عده‌ای از رانندگان درخواستی دارند، باید از طریق مجاری مربوط مشکل خود را مطرح کنند.»
گران فروشی و ارائه نکردن فاکتور خرید تخم‌مرغ


مقصد بعدی بازرسی از یک واحد صنفی عرضه کننده گوشت مرغ و ماهی است. بر اساس مشاهدات، تخلفاتی از جمله گران فروشی تخم مرغ و نبود فاکتور خرید روغن، ثبت و توسط بازرسان اداره صمت، صورت جلسه شد. به گفته عمادی  یکی از بازرسان صمت،  قیمت مصوب فروش تخم مرغ کیلویی ۸۸۵۰ است که این واحد صنفی هر کیلو تخم مرغ را با قیمت ۹۲۰۰ تومان عرضه و گران فروشی می‌کند. البته مسئول واحد صنفی از قیمت مصوب ابراز بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید از سوی اتحادیه این مبلغ ابلاغ نشده است. به گفته بازرس اداره صمت تربت حیدریه بعد از بررسی فاکتور‌ها و مقدار فروش تخم مرغ با این قیمت، گزارش میزان گران فروشی تنظیم   و پرونده به اداره تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد. گفتنی است تخلف دیگری که در این واحد صنفی وجود داشت؛ نبود فاکتور خرید روغن بود که بازرس صمت ۲۴ ساعت مهلت داد تا   این واحد صنفی فاکتور مربوط را به واحد بازرسی صمت ارائه دهد. به گفته پیشکار،در صورت ارائه نکردن  گزارش این تخلف هم در کنار تخلف گران فروشی ثبت خواهد شد.
گران فروشی و درج نکردن قیمت کالا در محصولات لبنی
مقصد بعدی گشت تیم گران‌نمی‌خریم، یکی از واحدهای فروش محصولات لبنی در تربت حیدریه است. در این بازرسی تخلفاتی از جمله گران فروشی و درج نشدن قیمت کالاها ثبت   و صورت جلسه آن برای تکمیل پرونده تخلف تنظیم شد. «پیشکار» بازرس صمت،  با اشاره به تصویب قیمت شیر در چند ماه گذشته می‌گوید: در دو، سه هفته اخیر   قیمت شیر کیلویی ۳۰۰ تومان افزایش یافته است و این واحد صنفی با فروش هر کیلو شیر به قیمت ۳۰۰۰ تومان،عملاً از قیمت مصوب عبور   و گران فروشی می‌کند. وی این را هم گفت که ارائه نکردن فاکتور خرید شیر به دلیل نبودن مسئول واحد صنفی در موقع بازرسی یکی دیگر از مشکلات این واحد بود. دو مورد گران فروشی در محصولات لبنی و یک مورد در فروش چیپس مربوط به این واحد صنفی ثبت شد و به گفته عمادی دیگر بازرس اداره صمت ۵۰ درصد محصولات لبنی این واحد فاقد درج قیمت روی کالا بود که این مسئله به عنوان تخلفی دیگر در صورت جلسه ثبت شد.
«گران نمی‌خریم» را هر روز می‌خوانم؛ گوشت‌قرمز گران نشده است
در مقصد بعدی به یکی از قصابی‌های تربت حیدریه رفتیم و با مسئول اتحادیه گوشت این شهر هم صحبت شدیم. او می‌گوید: «60 سال است که هر روز روزنامه خراسان را می‌خوانم و آیتم گران نمی‌خریم را هر روز پیگیری می‌کنم. به همه واحدهای عرضه گوشت اعلام کرده‌ایم گوشت قرمز را با سود کمتری به مردم عرضه کنند و سعی داریم با ایجاد رقابت در بین قصابان، قیمت گوشت را پایین بیاوریم.» کریمیان از گران فروشی یکی از واحدهای گوشت فروشی در روزهای اخیر خبر می‌دهد و البته تاکید می‌کند قیمت گوشت هیچ ربطی به گرانی بنزین ندارد و با آن واحد گران فروش برخورد شده است.