صدور احکام بازداشت علیه دهها مقام عراقی در ارتباط با پرونده فساد

درحالی که اخباری از بازگشت ناآرامی‌ها به مناطقی در استان ذی‌قار پس از یک آرامش شکننده منتشر شده است، سخنگوی دولت عراق از صدور احکام بازداشت جدید علیه ده‌ها مقام بلندپایه عراقی در ارتباط با پرونده فساد خبر داد. ازسوی دیگر شورای عالی قضایی عراق نیز اعلام کرد که برای عاملان تعدی به تظاهرکنندگان عراقی اشد مجازات را در نظر خواهد گرفت. همزمان کابینه عراق با برگزار‌ی نشستی دو روزه، ضمن قبول استعفای رئیس دفتر عبدالمهدی و دبیر کابینه، از اعضای دولت خواست تا تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه دهند.
سخنگوی نخست‌وزیر عراق روز گذشته از صدور احکام جدیدی علیه ده‌ها مقام ارشد به اتهام فساد خبر داد.
سعد الحدیثی اظهار داشت: یک دادگاه ویژه مرکزی برای جرائم فساد وجود دارد که با هماهنگی بین دستگاه‌های قضایی و اجرایی تشکیل شده است.
وی افزود: دادگاه با صدور حکمی به کمیته‌های تحقیق در دادگاه‌های تجدید نظر همه استان‌های عراق اختیار داده است دستور احضار، دستگیری و تصرف وجوه کسانی را که اتهام فساد درباره آنها ثابت شده است صادر کنند.


الحدیثی با تاکید بر اینکه ده‌ها دستورالعمل احضار، بازداشت، دستگیری و حتی مجازات زندان برای مقامات ارشد در سطح وزرا و استانداران و اعضای مجلس نمایندگان و اعضای شوراهای استانی صادر شده است، گفت: کار در این رابطه ادامه دارد و سایر احکام طی چند روز آینده پشت سر هم صادر خواهد شد.
ازسوی دیگر شورای عالی قضایی عراق با صدور بیانیه‌ای در واکنش به کشته شدن شماری از معترضان این کشور تاکید کرد، طبق قانون اعمال مجازات شماره 111 سال 1348، کسانی که به تظاهرکنندگان صلح‌جو عراقی آسیبی رسانده باشند و به آنها تعدی کرده باشند، به اشد مجازات خواهند رسید.
واکنش‌ احزاب و چهره‌های سیاسی عراق به استعفای عبدالمهدی
نخست‌وزیر عراق رسما استعفانامه‌اش را تقدیم رئیس مجلس این کشور کرد. اعلام استعفای نخست‌وزیر عراق در نتیجه ناآرامی‌ها و اعتراضات داخلی واکنش‌های زیادی را در داخل این کشور به دنبال داشت و مورد استقبال احزاب و گروه‌های سیاسی این کشور قرار گرفت.
سید عمار حکیم، رئیس جریان الحکمه، از مجلس نمایندگان عراق خواست در واکنش به خواسته آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان جلسه فوری تشکیل دهند.
به گزارش دویچه‌وله، حکیم همچنین از معترضان خواست جنبه مسالمت آمیز تظاهرات خود را حفظ کنند و "عناصر نفوذی" را که می‌خواهند عراق را به هرج و مرج و درگیری داخلی بکشانند به صفوف خود راه ندهند.
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز از بیانیه نخست‌وزیر این کشور مبنی بر تصمیمش برای ارائه استعفا به مجلس پس از بیانیه مرجعیت استقبال کرد.
صدر در سخنانی در واکنش به اعلام آمادگی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور برای ارائه استعفا اظهار کرد: تصمیم عبدالمهدی برای استعفا از سمتش "اولین ثمره انقلاب و نه آخرین آن" است.
وی ضمن تشکر از مرجعیت عراق، افزود: استعفای عبدالمهدی به معنای پایان فساد نیست.
رهبر جریان صدر عراق در ادامه پیشنهاد کرد که برای انتخاب جانشین عبدالمهدی از میان پنج نامزد، همه پرسی مردمی برگزار شود و صندوق‌های رای در میادین اعتراضات قرار داده شود.
حزب الدعوه، حزب نخست‌وزیر نیز از مجلس عراق خواسته است جایگزینی برای دولت تعیین کند تا به خواست‌های ملی جامه عمل بپوشد. این حزب تاکید کرده است که جانشین عبدالمهدی باید فرد مورد رضایت همگان و مورد تایید طیف سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای باشد.
حیدر العبادی، رئیس ائتلاف النصر و نخست‌وزیر سابق عراق نیز با اعلام حمایت از مواضع آیت‌الله سیستانی از مجلس خواست تا جلسه ویژه‌ای برای برکناری دولت و تشکیل یک دولت جدید برگزار کند.
ائتلاف الفتح، به رهبری هادی العامری هم از موضع آیت‌الله سیستانی و لزوم استعفای دولت حمایت کرده است. تا کنون این ائتلاف از عمده‌ترین مخالفان استعفای عبدالمهدی بوده است.
ناآرامی در چند شهر عراق
شبکه روسیا الیوم از بازگشت ناآرامی‌ها به مناطقی در استان ذی‌قار پس از یک روز آرامش شکننده در این استان خبر داد.
خبرنگار روسیا الیوم در عراق با بیان اینکه معترضان در ذی‌قار با آتش زدن لاستیک برخی از راه‌ها را مسدود کردند گفت: تنش و ناآرامی‌ها بار دیگر به اطراف اداره پلیس ذی‌قار بازگشته است.
وی افزود معترضان عراقی بار دیگر اداره پلیس ذی‌قار را محاصره کرده‌اند.
این درحالی است که هزاران عراقی جمعه شب در استان‌های سنی‌نشین در شمال و غرب این کشور به منظور همبستگی با معترضان در استان‌های جنوبی تظاهرات کردند.
در همین راستا، در استان‌های الانبار، صلاح‌الدین، نینوا و دیالی مردم با تجمع در خیابان‌ها تا پاسی از شب، از معترضان کشورشان در استان‌های جنوبی اعلام حمایت کردند.شهروندان عراقی در استان‌های شمالی و غربی این کشور همچنین سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی را محکوم کردند.
در استان دیالی نیز، شهروندان عراقی ضمن ابراز همبستگی با خانواده‌های قربانیان ناآرامی‌های اخیر، خواستار مجازات فوری افرادی شدند که در سرکوب معترضان دست دارند. استان نینوا نیز شاهد راهپیمایی‌هایی در حمایت از تظاهرات ملت عراق بود.
استان ذی‌قار به مرکزیت شهر ناصریه طی دو روز گذشته شاهد درگیری شدید بین معترضان و نیروهای امنیتی بود که گفته می‌شود بر اثر این درگیری‌ها، تعدادی از طرفین کشته و زخمی شده‌اند.
همچنین شبکه اسکای نیوز عربی از انفجار سه بمب در استان کرکوک خبر داد. طبق این گزارش، انفجار این سه بمب به مجروح شدن دست‌کم 16 تن منجر شده است. در همین راستا، خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که مقامات محلی در دو استان نجف و ذی‌قار به دنبال کشته شدن ده‌ها معترض سه روز عزای عمومی در این دو استان اعلام کردند.