آغاز نام نویسی از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از امروز

نام نویسی از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از امروز آغاز می‌شود.امسال قرار است 290 نماینده از 208 حوزه انتخابیه راهی مجلس شورای اسلامی شوند.
ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی هفت روز یعنی تا روز شنبه 16 آذر ادامه دارد. داوطلبان می‌توانند از ساعت 8 صبح تا 18 عصر با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و با حضور در فرمانداری‌های سراسر کشور، وزارت کشور و دفاتر وزارت امور خارجه در دیگر کشورها برای نامزدی در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کنند.
هیات‌های اجرایی هم به استناد ماده 31 قانون انتخابات به مدت 6 روز تشکیل می‌شود.از 10 آذر 98 به استناد ماده 48 قانون انتخابات به مدت 12 روز یعنی تا 21 آذر سوابق داوطلبان در مرجع چهارگانه بررسی خواهد شد.
صلاحیت داوطلبان در هیات اجرایی براساس استناد ماده 50 قانون انتخابات از 17 آذر آغاز می‌شود و این بررسی به مدت 10 روز یعنی تا 26 آذر ادامه خواهد داشت.


احراز الکترونیکی هویت شرکت کنندگان در انتخابات
رئیس ستاد انتخابات نیز دیروز در نشست خبری از هماهنگی با شورای نگهبان برای احراز الکترونیکی هویت شرکت کنندگان در شعب اخذ رای در انتخابات اسفند خبر داد.
جمال عرف افزود: برای احراز هویت رای دهندگان، افراد کارت ملی خود را به دستگاهی ارائه می‌کنند تا صلاحیتشان از طریق کد ملی آنان احراز شود.
وی گفت: دستگاه‌های الکترونیک مربوط به احراز هویت رای دهندگان با کمک یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح درحال تولید است که امیدواریم 50 تا 60 هزار دستگاه برای این کار آماده و ارائه شود.
آقای عرف افزود: با این اقدام دیگر موضوع سوء استفاده از شناسنامه متوفیان و افراد فاقد اعتبار مطرح نیست و از طریق کد ملی رای دهندگان مشخص می‌شود کسانی که یکبار رای داده باشند، رای دادن مجدد برای آنان ممکن نیست به نحوی که شماره ملی رای دهندگان پس از رای دادن در سامانه، قرمز می‌شود.
رئیس ستاد انتخابات گفت: گام دیگر در موضوع انتخابات الکترونیک مربوط به اخذ رای است که برای تحقق آن در پی استفاده از صندوق‌های الکترونیک بودیم صندوق‌هایی که در مقطعی از انتخابات مجلس و نیز انتخابات شورا‌ها در گذشته از آن استفاده شده بود، اما برای این دوره از انتخابات تاکنون با شورای نگهبان به جمع بندی نرسیده‌ایم و مسئولان این نهاد پرسش‌هایی در باره نرم افزار‌ها و سخت افزار‌های الکترونیک اخذ رای دارند که ما باید به آن پاسخ دهیم.
وی افزود: مرحله دیگر از انتخابات الکترونیک مربوط به شمارش آراست که در این مرحله نیز می‌شود از سامانه‌های الکترونیک استفاده کرد.