عراقچی: شوک اقتصادی خروج آمریکا از برجام فرو نشسته است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به چین سفر کرده است گفت: روابط بسیار خوب و رو به گسترشی با چین داریم و علیرغم شوک‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام به روابط اقتصادی ما با کشورهای شریک اقتصادی وارد شد این شوک‌ها اکنون فرو نشسته و ساز و کارهای جدیدی در روابط با کشورهای شریک اقتصادی خود به ویژه چین داریم.
عراقچی در فرودگاه پکن در جمع خبرنگاران افزود: روش‌های نوینی پیدا شده و درحال بازگشت به یک شرایط باثبات اقتصادی در روابط با چین هستیم ولی لازم است موانع را رفع کنیم و روابط اقتصادی دو کشور را به سطح بالاتری ارتقا دهیم.
وی با اشاره به اینکه این سفر به دعوت همتای چینی و با هدف ادامه مشورت‌های سیاسی بین دو کشور در خصوص برجام صورت گرفته است افزود: از ابتدای مذاکرات برجام، به طور مستمر نشست‌های مشورتی و تبادل نظر با دوستانمان در چین و روسیه برگزار شده و این سفر هم در ادامه این مشورت‌ها است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه در ا امه در واکنش به پیوستن شش کشور دیگر اروپایی به اینستکس گفت: امیدواریم پیوستن این کشورها به این ساز و کار مالی، یک انرژی جدید به اینستکس بدهد و منجر به عملیاتی شدن هرچه بیشتر آن شود.


عراقچی افزود: اینکه کشورهای اروپایی کماکان جدیت دارند که اینستکس را به عنوان یک ساز و کار تجاری برای حفظ روابط اقتصادی با ایران داشته باشند و در حقیقت روشی را ادعا کنند که ایران بتواند به‌رغم تحریم‌های آمریکا با کشورهای اروپایی تبادل تجاری داشته باشد فی نفسه ارزشمند است و این اراده نیز کماکان باقی است.
وی اظهار داشت: هر چند کشورهای جدیدی از اتحادیه اروپا به ساز و کار اینستکس به عنوان سهامدار می‌پیوندند ارزشمند است اما کارایی این مکانیزم و ساز و کار آن بحث دیگری است.
او گفت: کشورهای اروپایی بدون اینکه وارد یک تجارت معقول با ایران شوند و در حوزه‌های مختلف خودشان را درگیر کنند تا تجارت راه بیافتد طبیعتا کاری برای اینستکس نخواهند کرد ما امیدواریم پیوستن شش کشور جدید به این ساز و کار، یک انرژی جدید به اینستکس بدهد و منجر به عملیاتی شد هرچه بیشتری آن شود.
معاون وزیر خارجه افزود: اینستکس مراحل آخر عملیاتی شدن را می‌گذراند و با پیوستن کشورهای جدید، تعداد سهامداران اینستکس به 8 کشور افزایش یافته است و امیدواریم این ساز و کار بتواند وضعیت عملیاتی جدی‌تری به خود بگیرد.
عراقچی اظهارداشت: معتقد هستم حتی در شرایط تحریم، اینستکس می‌تواند نزدیک به 20 درصد روابط اقتصادی ایران را پوشش دهد و در محله بعدی به وضعیت بهتری هم برسیم.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه اینستکس را یک ساز و کار اروپایی معرفی کرد و گفت: اگرچه کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند بعد از عملیاتی شدن و جا افتادن این ساز و کار، آن را بر روی کشورهای غیر اروپایی هم باز خواهند کرد ولی روابط اقتصادی ایران و چین احتیاجی به اینستکس اروپایی ندارد چون در حقیقت ساز و کارهای تهاتر مالی و تهاتر کالایی خود را با چین قبلا طراحی کردیم.
او گفت: اینستکس یک ساز و کار تهاتری است که می‌تواند بین ایران و هر کشور دیگری یا هر مجموعه کشورهای دیگر هم شکل بگیرد این ساز و کار را با چین و روسیه و برخی کشورهای دیگر هم داریم.
عراقچی اظهار کرد اینکه کشورها از دلار آمریکا فاصله بگیرند و با استفاده از ارزهای محلی شروع به تجارت و همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر به ویژه ایران کنند قدم بسیار مهمی است که برداشته شده است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد روابط اقتصادی و همکاری‌های تجاری بین‌المللی ما هر روز یک شکل جا افتاده‌تر و باثبات‌تری بعد از شوک‌هایی که وارد شد به خود می‌گیرد اگرچه یک تبعات اولیه داشت اما با ساز و کاهایی که طراحی کردیم به یک وضعیت باثبات در اقتصاد رسیدیم.
همکاری‌های اقتصاد و تجاری با کشورهای مختلف از جمله چین به یک وضعیت باثبات رسیده و روز به روز نیز بهتر می‌شود.
نشست مشورتی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران با همتای چینی خود در مورد برجام، امروز در وزارت امور خارجه چین در پکن برگزار می‌شود در این نشست همچنین قرار است در مورد نشست کمیسیون مشترک برجام که هفته آینده در وین برگزار می‌شود رایزنی شود.