عراقچی در پکن: برجام در وضعیت مناسبی قرار ندارد

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران که برای انجام سفر دو روزه به پکن رفته است، هدف اصلی از سفر خود به چین را ادامه گفت‌وگو و رایزنی بین دو کشور درمورد برجام عنوان کرد و گفت: هدف اصلی از این سفر ادامه‌ مشورت‌های سیاسی بین دو کشور ایران و چین به خصوص در موضوع برجام است.
وی گفت: ما از ابتدای مذاکرات برجام این مشورت‌ها و تبادل نظرها را با دوستان خود از جمله چین و روسیه داشته‌ایم و اکنون نیز برای ادامه‌ این مشورت‌ها این سفر انجام شده است. این دیپلمات ارشد کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با تاکید بر این‌که برجام در وضعیت مناسبی قرار ندارد، اظهار کرد: به دلیل این‌که طرف‌های مقابل در برجام بعد از خروج آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده‌اند اکنون این توافق در وضعیت مناسبی قرار ندارد و ایران نیز از منافع برجام آنچنان که باید برخوردار نیست. عراقچی خاطرنشان کرد: بعد از آغاز روند کاهش تدریجی تعهدات برجامی ایران، اکنون این توافق در وضعیتی است که اقتضا می‌کند مشورت‌های جدی‌تر و نزدیک‌تری درمورد آن با دوستانمان و طرف‌های مقابل داشته باشیم.
وی همچنین در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص پیوستن شش کشور اروپایی به سازوکار مالی اینستکس گفت: اینکه کشورهای اروپایی کماکان جدیت دارند که اینستکس را به عنوان یک ساز و کار تجاری برای حفظ روابط اقتصادی با ایران داشته باشند و درحقیقت روشی را ادعا کنند که ایران بتواند به رغم تحریم‌های آمریکا با کشورهای اروپایی تبادل تجاری داشته باشد فی‌نفسه ارزشمند است و این اراده نیز کماکان باقی است. هرچند کشورهای جدیدی از اتحادیه اروپا به ساز و کار اینستکس به عنوان سهامدار می‌پیوندند که ارزشمند است اما کارایی این مکانیزم و ساز و کار آن بحث دیگری است.
او گفت: کشورهای اروپایی بدون اینکه وارد یک تجارت معقول با ایران شوند و در حوزه‌های مختلف خودشان را درگیر کنند تا تجارت راه بیفتد، طبیعتا کاری برای اینستکس نخواهند کرد. ما امیدواریم پیوستن شش کشور جدید به این ساز و کار، یک انرژی جدید به اینستکس بدهد و منجر به عملیاتی شدن هرچه بیشتری آن شود. معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: اینستکس مراحل آخر عملیاتی شدن را می‌گذراند و با پیوستن کشورهای جدید، تعداد سهامداران اینستکس به 9 کشور افزایش یافته است و امیدواریم این ساز و کار بتواند وضعیت عملیاتی جدی‌تری به خود بگیرد.


عراقچی اظهار کرد: معتقد هستم حتی در شرایط تحریم، اینستکس می‌تواند نزدیک به ۲۰ درصد روابط اقتصادی ایران را پوشش دهد و در مرحله بعدی به وضعیت بهتری هم برسیم.
عراقچی در ادامه اینستکس را یک ساز و کار اروپایی معرفی کرد و گفت: اگرچه کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند بعد از عملیاتی شدن و جا افتادن این ساز و کار، آن را بر روی کشورهای غیر اروپایی هم باز خواهند کرد ولی روابط اقتصادی ایران و چین احتیاجی به اینستکس اروپایی ندارد چون در حقیقت ساز و کارهای تهاتر مالی و تهاتر کالایی خود را با چین قبلا طراحی کردیم. او گفت: اینستکس یک ساز و کار تهاتری است که می‌تواند بین ایران و هر کشور دیگری یا هر مجموعه کشورهای دیگر هم شکل بگیرد این ساز و کار را با چین و روسیه و برخی کشورهای دیگر هم داریم.‌
عراقچی بیان کرد: روابط اقتصادی و همکاری‌های تجاری بین‌المللی ما هر روز یک شکل جا افتاده‌تر و باثبات‌تری بعد از شوک‌هایی که وارد شد به خود می‌گیرد، اگرچه یک تبعات اولیه داشت اما با ساز و کاهایی که طراحی کردیم به یک وضعیت باثبات در اقتصاد رسیدیم.
وی در‌مورد نشست هفته آینده کمیسیون برجام در وین نیز اظهار کرد: کمیسیون مشترک برجام طبق برنامه از پیش تعیین شده، روز جمعه آینده برگزار می‌شود لذا لازم بود قبل از این کمیسیون، دستور کار این نشست را با دوستانمان در وزارت امور خارجه چین مرور و تلاش کنیم مواضع نزدیک‌تری در این کمیسیون داشته باشیم. او گفت: در کمیسیون مشترک برجام که قرار است در سطح معاونان وزیر برگزار شود آخرین تحولات مربوط به اجرای برجام از جمله اقدامات ایران برای توازن‌بخشی به تکالیفش از سوی آنها مطرح و اقدامات آنها نیز در انجام تعهدات‌شان بررسی می‌شود.