سیده فاطمه ذوالقدر زنان در مجلس

در تاریخ ایران، زنان همواره نقش‏های مهمی در عرصه‏هـای مختلف سیاسـی، اجتمـاعی، فرهنگـی، ورزشی، نظامی، دفاعی، مذهبی، دینی و اقتصـادی بـرعهـده داشته‏اند. پس از پیروزی جنبش مشروطه، زنـان در جامعه ایـران بـه موقعیـت‏هـای بـالایی در نظـام اجرایـی و قانونگذاری دست یافتند.
با پیروزی انقلاب اسلامی، نقش زنان در حوزه‏ها و شئون مختلـف اجتمـاعی نـه‏تنهـا کـاهش نیافته؛ بلکه در برخی از حوزه‏ها افزایش نیز داشته است. در این میان، زنان در مجلس شورای اسلامی با حمایت جامعه زنان، نقش مهمی ایفا کردند. نمایندگان زن در مجلس شورای اسـلامی از طریـق گسترش ظرفیت‏های حمایتی قانونی در جمهوری اسلامی، از جمله توجه به همه مبانی قانونی مورد احترام کشور سعی در پیشرفت موقعیت زنان دارند. البته نزدیک به چهاردهه است که نظام سیاسی کشور بر معیار اصول و ارزش‏های اسلامی و مردم‏سالاری بنا شده است و چندین دوره انتخابات برای گزینش نمایندگان مردم در پارلمان، ریاست‏جمهوری، شورا‏های شهر و روستا و محلات و خبرگان برگزار شده است.
در همه این انتخابات، زنان به سهم خویش مشارکت کـرده‏انـد و پای صندوق‏های رای آمده‏اند. اما با وجود این پیشرفت‏ها، به تناسب حضور و شرکت‏شان در این رویدادهای دموکراتیک، سهم خویش را از کرسی‏ها آنگونه که شایسته جامعه زنان کشور که نیمی از جمعیت ایران اسلامی را تشکیل می‏دهند از مناصب سیاسـی اخـذ نکرده‏انـد و همچنـان از سـهمی متناسـب و همخـوان بـا کارویژه خود در سـاختار قـدرت اجتمـاعی برخـوردار نشـده‏انـد و در مواضـع تصـمیم‏گیـری مشارکت سیاسی و مناصب قـدرت جمعـی، حضـورپررنگ ندارنـد.
نامزدشـدن در انتخابات و نمایندگی مجلس شامل عالی‏ترین مراتـب مشـارکت سیاسـی اسـت و مـی‏توانـد بـر وضعیت موکلان نماینده به‏ وسیله قانونگذاری تاثیر زیادی بگذارد. نگاهی کوتاه به داده‏‏‏ها، اطلاعات و آمار مشارکت سیاسی زنان در گستره جغرافیـای سیاسـی کشور ایران و همچنین تمایل رو به افزایش جامعه زنان برای حضور موکلان در خانه ملت، رشد شاخص‏ ‏ توسعه سیاسـی زنـان در ایـران را نشان می‏‏دهد.
با افزایش سطح سواد، آموزش مدنی، تبلیغات و آگاه‏سازی گسترده جامعه، نگرش‏ها درباره نقش‏‏های جنسیتی تغییر کرده و مردم صرف‏نظر از جنسیت برای مشارکت و همچنین تصمیم‏گیری از نامزد و نماینده زن همان انتظاری را دارند که قبلا از مردان داشته‏‏اند. میزان مشارکت زنان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و راهیابی آنان به این مجلس، بیش از دوره‏های گذشته است. این مشارکت بیش از هر‏چیز از گسترش فعالیت تشکل‏ها و جریان‏های سیاسی در کشور ناشی می‏شود که در فهرست‏های انتخاباتی خود سهمی را به زنان اختصاص دادند. البته در کنار تلاش حزب‏ها و جریان‏های سیاسی برای افزایش مشارکت مردم و به‏ویژه زنان، علاوه بر آگاهی، خودباوری و اعتماد‏به‏نفس ایشان برای شرکت در انتخابات به‏عنوان کاندیدا، تحول در برخی قوانین و نگاه‏‏های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ضرورت می‏یابد. بنابراین، سیاست‏ها و قانونگذاری‏ها باید به‏گونه‏‏ای باشند تا با مهیا‏سازی زمینه حضور زنان در مجلس بتواند باور و اعتماد عمومی به آنها را در جامعه نهادینه کند. البته جامعه زنان نیز می‏بایست با اعتماد به زنان، پای صندوق رای بیایند و از همجنس‏های خود حمایت و خواهان مشارکت و تاثیرگذاری زنان در تصویب طرح‏ها و لوایح و در سیاست‏گذاری جهت بهبود و ارتقای جایگاه‏شان باشند.