اموال بانک‌ها روی میز فروش

با راه‌اندازی «سامانه اموال مازاد بانک‌ها» درکنار سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، مردم هم می‌توانند بالغ بر 17 هزار میلیارد تومان اموال مازاد 18 بانک دولتی و خصوصی شده را خریداری کنند؛ اموالی که از نظر کاربری گستره وسیعی از تجاری، مسکونی، صنعتی، کشاورزی و از نظر نوع کارخانه، دامداری، باغ، هتل و حتی شعب بانکی را در برمی گیرد.

گروه اقتصادی/ با راه‌اندازی «سامانه اموال مازاد بانک‌ها» درکنار سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، مردم هم می‌توانند بالغ بر 17 هزار میلیارد تومان اموال مازاد 18 بانک دولتی و خصوصی شده را خریداری کنند. اموالی که از نظر کاربری گستره وسیعی از تجاری، مسکونی، صنعتی، کشاورزی و از نظر نوع کارخانه، دامداری، باغ، هتل و حتی شعب بانکی را در برمی گیرد.
درمجموع اموال و دارایی‌های بانک‌ها 100 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که دراین سامانه امکان فروش 17 هزار میلیارد تومان از املاک تملیکی که به‌صورت عمده وثایق بانکی بوده‌اند که به علت نپرداختن اقساط تسهیلات به تملک بانک‌ها درآمده، فراهم شده است. با راه‌اندازی این سامانه سرمایه‌گذاران و مردم می‌توانند براساس طبقه‌بندی صورت گرفته املاک مورد نظر خود از مسکونی و تجاری گرفته تا واحدهای صنعتی و کشاورزی را در هر استان یا شهر و براساس بازه قیمتی انتخاب و برای خرید آن پیشنهاد بدهند. البته براساس اعلام مسئولان فروش تنها هدف این طرح نیست چرا که امکان مدیریت واحدها و بنگاه‌های اقتصادی نیز فراهم است به این معنا که فعالان اقتصادی طرح اقتصادی خود را برای فعال کردن واحدهای صنعتی به بانک ارائه و در صورت تصویب با سرمایه بانک نسبت به فعال‌سازی واحد اقدام می‌کنند. تاکنون ۱۸ بانک دولتی و خصوصی شده در سطح کشور اموال مازاد خود را در این سامانه - www.sam-ba.ir - معرفی کرده‌اند.


رکوردداران اموال مازاد
دراین سامانه درمجموع به ارزش روز 17 هزار میلیارد تومان املاک بانک‌ها به فروش می‌رسد. براساس آمار و اطلاعات ارائه شده 52 درصد از این املاک مسکونی است و استان مازندران با 11.3 درصد بیشترین سهم را از کل املاک تملیکی در اختیار دارد. همچنین بانک ملی ایران نیز با
14 درصد سهم عمده این اموال را به خود اختصاص داده است. این بانک در کنار بانک‌های کشاورزی، ملت و صادرات بیش از نیمی از اموال مازاد را دراختیار دارند. همچنین در میان این املاک 250 شعبه بانکی نیز برای فروش وجود دارد که به‌دلیل ادغام و تکلیف بانک‌ها برای کاهش تعداد شعب خود تعطیل شده است.
مطالبات معوق بانک‌ها نگران‌کننده است
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از سامانه اموال مازاد بانک‌های دولتی و خصوصی، اظهار کرد:‌ افتتاح سامانه اموال مازاد بانک‌ها به‌دلیل آزادسازی دارایی‌های منجمد این اماکن و رونق تولید در بخش‌های مختلف کشور بشدت حائز اهمیت است.
فرهاد دژپسند افزود: علت افزایش اموال منجمد بانک‌ها، امین بودن بانک‌ها در قبال سپرده‌گذاران و حفظ بیت المال است. یعنی سپرده‌گذاران معتقدند بانک‌ها باید در حفظ و نگهداری دارایی آنها نهایت تلاش خود را انجام دهد. وی توضیح داد: جریان ارائه و اخذ تسهیلات بسیار پیچیده است و از طرفی بانک‌ها موظف به ارائه تسهیلات و از طرف دیگر تولید نیازمند اخذ این منابع مالی است اما از طرفی وجود اختلال هر دو بخش را دچار مشکل می‌کند.   وزیر امور اقتصادی و دارایی ابراز کرد: سپرده‌گذاران همواره به دنبال تبدیل منابع مالی‌‌شان به یک جریان مولد و پربازده هستند و از طرف دیگر، تولید‌کنندگان همواره نیازمند تسهیلات در گردش هستند و بانک‌ها مسئولیت توازن میان این دو نیروی عرضه وتقاضا را برعهده دارند. وی ادامه داد: بانک‌ها در تلاشند تا به تملیک دارایی‌ها متوسل نشوند، چرا که به نفع آنهاست که این منابع به جریان زاینده منابع مالی منتج شوند. این موضوع که بانک‌ها کاری می‌کنند که دارایی‌ها را تملیک کنند به هیچ وجه صحت ندارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: مطالبات معوق بانک‌ها نگران‌کننده است. نقش بانک‌ها مدارا و هشدار و در نهایت تملیک دارایی‌های در دست است. برنامه‌ای که امروز ترتیب داده شده است آزادسازی بخش تملیکی بانک هاست. دژپسند از تلاش بانک‌ها برای دوری از شرکت‌داری خبر داد و گفت: تاکنون ۷ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مازاد بانک‌های دولتی واگذار شده است که از این میان ۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به واگذاری سهام و بنگاه‌ها و ۳ هزار میلیارد تومان آن مربوط به اموال تملیکی است.
 وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: با همکاری بورس افراد می‌توانند با ورود به سامانه اموال مازاد بانک‌ها وارد اتاق شیشه‌ای شده و علاوه بر خریداری املاک به حوزه خرید مدیریت نیز ورود کنند. قابل ذکر است که حتی ریالی از منابع حاصل از فروش اموال مازاد بانک‌ها به خزانه کشور واریز نمی‌شود چرا که باید این رقم به چرخه اقتصادی وارد شود.
به‌گفته وی، هم‌اکنون ۱۷ هزار میلیارد تومان در این سامانه مقرر شده است تا به فروش برسد و امیدواریم این روند بخوبی شکل گیرد. دژپسند گفت: تملک اموال تسهیلات گیرندگان مرحله آخر عملکرد بانک هاست چرا که بانک‌ها به‌دنبال تملیک و تصاحب نیستند.
براساس گفته‌های این عضو کابینه در میان املاک مازاد بانک‌ها هزار و 246 کارخانه تعطیل و 277 واحد وامداری وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند طرح‌های خود را برای فعال کردن این واحدها به بانک‌ها ارائه کنند یا آن را خریداری کنند. وی تأکید کرد: درمجموع اموال و دارایی‌های مازاد بانک‌ها به 100 هزار میلیارد تومان می‌رسد که دراین مرحله تنها اموال مازاد تملیکی بانک‌ها در دستور کار قرار گرفته است. وزیر اقتصاد همچنین اظهارکرد: ریالی از درآمد حاصل از این واگذاری‌ها به خزانه دولت واریز نمی‌شود و تمام آن به بانک‌ها برمی گردد که می‌تواند در جهت افزایش توان تسهیلات دهی آنها به کارآید.
امکان خرید املاک مازاد بانک‌ها توسط عموم فراهم شد
معاون امور بانکی وزیر امور اقتصادی دارایی نیز دراین مراسم از عرضه دارایی‌های منجمد بانک‌ها در بورس کالا و خریداری آنها توسط عموم مردم در آینده نزدیک خبر داد.
عباس معمار‌نژاد اظهار کرد: یکی از عواملی که در ناترازی بانک‌ها دخیل بود اموال منجمد حاکم بر دارایی‌های بانکی است. به هیچ وجه بانک‌ها به‌دنبال تملک دارایی‌های صنعتی و املاکی نیستند بلکه به‌عنوان تضامین ارائه تسهیلات از این املاک استفاده می‌کنند.
 او ادامه داد: تملک دارایی گیرندگان تسهیلات در آخرین مرحله و در صورت بدهی‌های انباشته بعد از اخذ تسهیلات صورت می‌گیرد که این املاک با انواع مختلف از جمله واحد مسکونی، تجاری، دامداری، باغداری و سایر موارد است. معمار‌نژاد ادامه داد: تنها دلیل تملک این دارایی‌ها بازگشت مبالغی است که به‌عنوان تسهیلات ارائه شده است در غیر این صورت بانک دارایی‌های چندانی در اختیار خود ندارد.
معاون امور بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: مهم‌ترین دلیل عرضه اموال مازاد بانک‌ها برای فروش، شفاف‌سازی و تعیین دقیق اموال بانک‌ها برای عموم جامعه است.
وی همچنین گفت: براساس مذاکرات صورت گرفته با سازمان بورس، تا پایان ماه جاری امکان حراج آنلاین این املاک در بازار فرعی بورس کالا فراهم می‌شود. علاوه براین امکان استفاده از نرم افزارهای بورس کالا نیز به شرکت فام (فروش اموال مازاد بانکی) داده شده است.  این مقام مسئول در ادامه از رونمایی سامانه‌ای تخصصی برای عرضه املاک مازاد بانک‌ها برای عموم مردم خبر داد و گفت: فرآیند راه‌اندازی سامانه واگذاری اموال مازاد بانک‌ها توسط شرکت فام چند ماهی است که آغاز شده است. در این سامانه عموم مردم نیز می‌توانند نسبت به خرید دارایی‌هایی نظیر واحد مسکونی یا واحدهای تجاری و سایر املاک اقدام کنند.
بورس آمادگی حراج اموال مازاد بانکی را دارد
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز دراین مراسم آمادگی بورس را برای حراج اموال مازاد و تملیکی بانک‌ها اعلام کرد.
شاپور محمدی در مراسم رونمایی از سامانه اموال مازاد بانک‌ها ابراز کرد: در سال ۹۰ تا ۹۱ بورس آمادگی حراج اموال مازاد بانک‌ها را پیدا کرد اما به‌دلیل مشکلات مقطعی آن امر محقق نشد. او ادامه داد: بورس نیز از طریق نظارت‌ها و دستور العمل‌هایی برای نحوه افشای اطلاعات و داوری فروش اموال کاملاً آماده است.

نکتــــه

تاکنون ۱۸ بانک دولتی و خصوصی شده در سطح کشور اموال مازاد خود را  معرفی کرده‌اند.
براساس گفته‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی در میان املاک مازاد بانک‌ها هزار و 246 کارخانه تعطیل و 277 واحد وامداری وجود دارد.
با همکاری بورس افراد می‌توانند با ورود به سامانه اموال مازاد بانک‌ها وارد اتاق شیشه‌ای شده و علاوه بر خریداری املاک به حوزه خرید مدیریت نیز ورود کنند.