عملکرد توتال در پارس جنوبی به نفع قطر و به زیان ایران بود


یکی از خسارت‌های بزرگ برجامی برای کشور، فرش قرمز وزارت نفت برای حضور شرکت چندملیتی توتال در پروژه توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی بود که هزینه فرصت از دست رفته هنگفتی برای کشور در پی داشت و در گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس، زوایای جدیدی از این خسارت آشکار شده است.
محور اول انتقادهای بازوی کارشناسی مجلس، «عدم تجانس در طراحی فازها» است. در توضیح این موضوع آمده است: «میدان پارس جنوبی در نقاط مرکزی از عمق بیشتری برخوردار بوده و گاز درجای موجود در لایه‌های گازی آن در این مناطق به‌مراتب بیش از مناطق حاشیه‌ای میدان است... می‌توان ادعا کرد که در صورت اتخاذ این تدبیر، توسعه یکنواخت و پایدار از میدان، امکانپذیر می‌بود».
محور دوم انتقادهای این مرکز پژوهشی به شیوه توسعه پارس جنوبی، «شرکت توتال و فقدان دقت کارشناسی در تعیین مساحت هر فاز» است. در توضیح این موضوع آمده است: «با عنایت به حضور گسترده شرکت نفت توتال در توسعه و بهره‌برداری از میدان گنبد شمالی و لزوم پیشگیری از آثار و تبعات ناشی از بهره‌برداری ایران بر تولید گاز قطر، این فرضیه را نمی‌توان رد کرد که عملکرد آن شرکت در طراحی فازبندی پارس جنوبی، با توجه کامل و بیش از حد متعارف به منافع قطر بوده که در موارد متعددی احتمالاً منافع کشور ما را به خطر‌انداخته است.»
سومین محور انتقادهای مرکز پژوهش‌های مجلس، «اولویت‌بندی نامناسب در توسعه فازها» است. در توضیح این موضوع آمده است: «انتظار می‌رفت که مسئله امکان‌پذیری مهاجرت گاز به کشور قطر، نقش مهمی در اولویت‌بندی توسعه فازهای میدان پارس جنوبی ایفا کند. این همان نکته‌ای است که طرف قطری در توسعه میدان گنبد شمالی لحاظ کرده است. به جز پروژه آلفا، سایر طرحهای توسعه میدان گنبد شمالی، شامل سه زنجیره تولید گاز طبیعی مایع شده قطر گاز 1 و چهار زنجیره تولید گاز طبیعی مایع شده رأس گاز 1 و رأس گاز 2 مجموعاً به ظرفیت 168 میلیون مترمکعب، بین سال‌های 1997 تا 2005 جهت توسعه فازهای همجوار مرز به انجام رسیده است. اگر این مدل اولویت‌بندی را با کیفیت انتخاب توسعه فازها در میدان پارس جنوبی مقایسه کنیم، تفاوت آشکاری ملاحظه می‌شود که زیان ایران را از نحوه بهره‌برداری از این میدان نشان می‌دهد».


در ادامه این گزارش آمده است: «به‌غیراز فازهای1‌، 2 و3‌، سایر فازهای ده‌گانه‌ای که نخست در اولویت توسعه قرار گرفته بودند، با مرز فاصله دارند. فازهای۹،۸،۷،۶،۵ و 10 حداقل به‌اندازه دو فاز از مرز مشترک فاصله دارند که عملاً تأثیر بسیار‌اندکی برداشت طرف قطری خواهند داشت... به‌نظر می‌رسد اگر طرح‌های توسعه هریک از فازها علاوه‌بر فازهای۳،۲،۱ بر فازهای۱۸،۱۷،۱۳،۱۲،۱۱
 و 19 که همجوار مرز هستند متمرکز می‌شد، آنگاه این امکان وجود داشت که از مهاجرت گاز ایران به سمت قطر جلوگیری شود».
بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی تأکید کرده است: «هر کشوری که فازهای نزدیک‌تر به مرز را در اولویت بهره‌برداری قرار‌داده است می‌تواند علاوه‌بر برداشت بیشتر از مخزن، از مهاجرت گاز خود به کشور همسایه جلوگیری کند. متأسفانه در این امر، کشور ما موفق نبوده و نه‌تنها مهاجرت گاز به قطر خسارات زیادی را متوجه کشور ما کرده است بلکه برداشت سریع قطر از فازهای مجاور، موجب بالا آمدن سطح آب در فازهای همجوار ما با آن کشور شده است که قطعاً تأثیر منفی در تولیدات ما خواهد داشت».
سایر اخبار این روزنامه
ثبت‌نام نامزدها آغاز شد مردم از مجلس یازدهم چه می‌خواهند؟ جای خالی رونق تولید در بودجه 99 (یادداشت روز) اخبار ویژه رونمایی از 4 دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش انصارالله: عربستان به دنبال عقب نشینی از یمن است ولی اسرائیل و آمریکا اجازه نمی دهند عملکرد توتال در پارس جنوبی به نفع قطر و به زیان ایران بود خودکشی نظامیان انگلیسی به مرز هشدار رسیده شبکه‌های اجتماعی، عامل اصلی است تصویب بی‌سر و صدای طرح افزایش مناطق آزاد در هیاهوی اخیر عوامل مرتبط با شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال در داخل دستگیر شدند مجلس انقلابی (نگاه) گستاخی برجامی ‌فرانسه نتیجه دیپلماسی انفعالی دولت ایرانی‌ها امنیت و ثبات را به آشوب و اغتشاش ترجیح دادند استعفای «عادل عبدالمهدی» واکنش‌ها و پیشنهادهای چهره‌های سیاسی عراق با ما در فضای مجازی همراه باشید ثبت‌نام نامزدها آغاز شد مردم از مجلس یازدهم چه می‌خواهند؟ تصویب بی‌سر و صدای طرح افزایش مناطق آزاد در هیاهوی اخیر ثبت‌نام نامزدها آغاز شد مردم از مجلس یازدهم چه می‌خواهند؟ تصویب بی‌سر و صدای طرح افزایش مناطق آزاد در هیاهوی اخیر