هوای آلوده، مديران بی‌نفس

براساس اعلام وزارت بهداشت و درمان سالانه 4 تا 5‌هزار نفر در تهران بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند و تعداد افراد زياد ديگري هم دچار ناراحتي‌هاي قلبي مي‌شوند. ظاهرا قرار نيست که هواي اين روزهاي تهران تا وزيدن باد و بارش باران سالم شود و همان‌طور که داريوش گلعلي زاده، معاون مرکز هوا و تغيير اقليم کشور اعلام مي‌کند: طي روزهاي گذشته باد مساعد براي جا‌به‌جايي آلودگي ها نوزيد. همچنين پيروز حناچي شهردار تهران نيز اعلام کرده بود که براي کاهش آلودگي راهي جز وزش باد، بارش باران و کاهش تردد خودروها نداريم.وي گفته بود: 80‌درصد آلودگي تهران مربوط به سوخت‌هاي فسيلي است؛ در شرايط «اينورژن» که جريان باد به حداقل رسيده و بارندگي نداريم، هيچ‌راهي جز کاهش تردد خودروها و محدودسازي آلاينده‌ها نداريم. از سوي ديگر عملکرد ضعيف مديريت شهري طي دو سال گذشته در بخش‌هاي مختلف حتي صداي رئيس شوراي شهر تهران را هم درآورده است؛ او اخيرا با اشاره به روزمرگي و کرختي در عملکرد اجرايي مديريت شهري تهران متذکر شد: شهرداري تهران در بخش‌هاي مختلف از جمله طرح جامع پسماند، تامين اتوبوس و مترو و... عملکرد ضعيفي داشته است.
تعطيلي شهر راه‌حل هميشگي است
با اين حال يک کارشناس محيط زيست در رابطه با شرايط هواي اين روزهاي تهران معتقد است که ما عادت کرده‌ايم که سالانه هفت تا 10 روز مدارس، ادارات و... شهرها را تعطيل کنيم و زماني‌که ايستايي هوا از بين رفت و باد و باران آلودگي هواي شهرها را کاهش داد، همه چيز را فراموش ‌کنيم و تا سال بعد که دوباره هوا آلوده مي‌شود، دوباره اين تعطيلي‌ها آغاز مي‌شود. اسماعيل کهرم به «آرمان ملي» اظهار مي‌کند: سال گذشته در همين‌ ماه‌هاي سال 97 نيز ما مسأله وارونگي هواي تهران را داشتيم ولي هيچ ‌اتفاقي تا امروز رخ نداده و همين موضوع در پاييز و زمستان سال 99 نيز تکرار مي‌شود. چرا «اينورژن» يا وارونگي هوا به وجود مي‌آيد؟‌ کهرم در پاسخ به اين سوال مي‌‌گويد: زماني که هوا در پاييز و زمستان سرد مي‌شود، دود دو‌ميليون و 800‌هزار خودرو و همين تعداد موتورسيکلت به آسمان مي‌رود و زماني‌که اين دود سبک مي‌خواهد از فضاي شهرها خارج شود، يک لايه هواي سرد روي آن مي‌پوشاند و مانع از خارج شدن آن مي‌شود، در نتيجه دود در اراتفاع پايين روي خيابان‌هاي شهر مي‌نشيند و به اين پديده وارونگي هوا مي‌گويند. تا زماني‌که ايستايي هوا وجود دارد و از باد و باران خبري نباشد اين شرايط حاکم است. اما سوال اينجاست که وقتي وارونگي هوا از بين رفت، چرا مقامات و مسئولان شهري فکري براي بهبود شرايط نمي‌کنند و تا سرماي بعد دوباره اين وضعيت ادامه دارد.
راه برون رفت بسيار ساده است


وي در ادامه مي‌افزايد: راه‌حل خلاصي از اين شرايط بسيار راحت است و به جاي اينکه طرح زوج و فرد را از درب منازل اجرا کنيم و مدارس و دانشگاه‌ها تعطيل شود، بايد فضاي سبز شهري گسترش پيدا کند، واگن‌هاي مترو را افزايش دهيم و اتومبيل تک سرنشين نداشته باشيم. ما زماني‌که باغ‌هاي شميرانات و منطقه 22 را تخريب مي‌کرديم تا برج بسازيم بايد به فکر هوا و نفس‌مان مي‌بوديم. از سوي ديگر خودروهاي صفر ما تا پنج سال معاينه فني نياز ندارند، در حالي که در کشورهاي ديگر بايد بعد از دو سال به شکل سالانه معاينه فني شوند، اما به‌دليل اينکه ما مراکز معاينه فني به اندازه کافي نداريم، منجر به افزايش سال‌هاي معاينه فني خودروها از سوي مجلس شد. کهرم به طرح‌هاي اجرا شده از سوي شهرداري براي کاهش آلودگي هوا نيز اشاره مي‌کند و مي‌افزايد: اگر اين طرح‌ها براي کاهش آلودگي هواي تهران است، به‌نظر من خود مسئولان شهري هم مي‌دانند که طرح‌هاي ترافيک و کاهش کاربرد ندارد و براي کسب درآمد به وجود آمده‌اند. از سوي ديگر سوخت خراب و حذف فيلترهاي اتوبوس‌ها نيز باعث مي‌شود که آلودگي هواي تهران همچنان بي‌سرانجام باقي بماند و فقط چشم‌مان به آسمان دوخته شود.