درپی تعرض به کنسولگری ایران در نجف وزیر خارجه عراق عذرخواهی کرد

درپی تعرض به کنسولگری ایران در نجف اشرف که شامگاه روز چهارشنبه رخ داد و درپی آن ساختمان کنسولگری ایران در این شهر به آتش کشیده شد، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن محکوم کردن این اقدام، خواستار برخورد مسئولانه، قاطع و موثر دولت عراق با عوامل مخرب و مهاجمان شد. وی همچنین با یادآوری مسئولیت و وظایف دولت عراق برای حمایت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها‌ افزود: مراتب اعتراض شدید ایران رسما به سفیر عراق در تهران ابلاغ شد.
از سوی دیگر روز پنجشنبه نیز محمد علی الحکیم وزیر امور خارجه عراق در تماسی تلفنی با محمد‌جواد ظریف، ضمن عذرخواهی از این اقدام خرابکارانه، بر تعهد دولت متبوع خود برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های ایرانی تاکید کرد.
وزارت امور خارجه عراق همچنین به صورت جداگانه در بیانیه‌ای حمله به کنسولگری ایران در نجف را محکوم و هدف آن را آسیب زدن به روابط عراق با ایران و سایر کشورها خواند.
در همین راستا ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق هم گفت: قطعا هدف از آتش زدن کنسولگری ایران در نجف اشرف تخریب روابط برادرانه و خوب بین دو کشور همسایه و مسلمان جمهوری اسلامی ایران و عراق توسط برخی عوامل خارجی و داخلی در عراق است. وی خاطر‌نشان کرد که عوامل مزدور خارجی در عراق متاسفانه از سوی شبکه‌های معاند مورد حمایت، تحریک و تشویق قرار می‌گیرند تا به روابط خوب دو کشور ضربه بزنند. مسجدی هدف شبکه‌های معاند را تخریب رابطه ایران و عراق ذکر و تصریح کرد: هموطنان عزیز ایرانی باید بدانند که به هیج وجه اینگونه رفتارها مورد تایید و خواست دولت و عموم ملت عراق و مقامات این کشور نیست.
سایر اخبار این روزنامه