افکار عمومی همچنان منتظر توضیح مسئولان هستند سوال‌های بی‌جواب بنزینی

همدلی-محسن رفیق: و آن گزاره بیشتر از سه کلمه نداشت: بنزین گران شد. جمله کوتاهی که آغازگر آن هفته برفی بود، هفته‌ای که هم سپیدی نعمت برف را درخود داشت و هم سیاهی نقمت بنزین را. هر چند که در نهایت و با تاسف، تیرگی بنزین بر زیبایی برف پاییزی قالب شد و در نهایت پدیدآورنده صحنه‌هایی بود که شایسته فرهنگ جامعه ایرانی نبود. این چند روز اما هر چه شنیدیم سوال بود و سوال. سوال مسافر از راننده تاکسی، سوال پدر از فرزند دانشجو، سوال دانشجو از استاد، پرسش نماینده مجلس از رئیس دولت، سوال اندیشمند سیاسی از حکومت و...
سوال‌ها ساده بود و یک خطی، افسوس اما که جواب‌های مناسبی برای آنها شنیده نشد. جواب‌هایی که اگر شنیده نشوند شاید دوباره و دوباره و به علت‌هایی مشابه، مدرسه کودکانمان را برای روزهایی دیگر تعطیل کند، اینترنت و ارتباطاتمان را قطع کند، تصویرهای نارضایتی‌های کشورمان را مهمان شبکه‌های رسانه‌های خارجی کند و چه بسیار سوء استفاده‌های بی‌شماری که پدید آورد از خلا وجود پاسخی قانع کننده به آنها. آنگونه که شاید از یادمان ببرد که باید لذت برد از بارش برف پاییزی، باید که زندگی کرد، انتقاد کرد و در نهایت صلح و آرامش و در بستر آن گونه مردم‌سالاری که همواره شعارش داده‌ایم، نظرات مخالفان را شنید و با اقناع افکار عمومی، اعتماد اجتماعی را ضمیمه ثانیه‌های زندگی ایرانیان کرد. اعتمادی که شوق بیافریند و انرژی، روحیه ایجاد کند و تحرک در جهت تسریع رو به جلوی حرکتی اجتماعی و در جهت تحقق اهدافی که به نظر می‌رسد بسیار از آنها فاصله گرفته‌ایم. و چه سوال‌ها که این هفته نشنیدیم :
سوال- چرا قیمت بنزین بدون اطلاع قبلی افزایش پیدا کرد؟
سوال- چرا قیمت بنزین به یکباره سه برابر شد؟


سوال- چرا تصمیم‌گیری در مورد افزایش قیمت بنزین به مجلس سپرده نشد؟
سوال- چرا در اعلان نظر مسئولین درباره طرح افزایش بنزین، قبل و بعد از آن این حجم از تناقضات وجود داشت؟
سوال- چه چیز تعیین کننده آن است که تصمیمی مانند این در کجا و توسط افرادی گرفته شود؟ در شورای هماهنگی سران قوا؟ در مجلس؟ و یا ؟
سوال- چرا نمایندگان مردم از اجرای طرح بنزین بی‌خبر بودند؟
سوال- چرا شاهد هیچ فعالیت خاصی از جانب مجلس در جهت تعدیل این طرح نبودیم؟
سوال- وجود چه مسائلی باعث شد که برخی نمایندگان مجلس، طرح استعفای خود را مطرح کنند؟
سوال- آیا می‌توان نسبت به افزایش قیمت بنزین اعتراض کرد؟
سوال- چگونه می‌توان طبق قانون و بر اساس حقوق شهروندی درباره تصمیمات حکومتی انتقاد کرد؟
سوال- آیا به واقع دولت، حکومت یا نظام، حق اعتراض یا انتقاد قانونی شهروندان را به رسمیت می‌شناسد؟
سوال- مجرا و بستر اصلی بروز اعتراضات مدنی طبق قانون کجاست؟
سوال- آیا برابری و عدالت اجتماعی در جهت آزادی بروز نظرات در جامعه بین شهروندان حامی یک طرح و نیز مخالفان آن، به طور یکسان وجود دارد؟
سوال- آیا همان گونه که موافقان در حمایت از یک طرح، امکان استفاده از فضای عمومی، سر دادن شعار و سازماندهی و حفاظت از طریق نهادهای کشوری را دارند، به مخالفان قانونی هم اجازه انتقاد در شرایط برابر داده می‌شود؟
سوال- فضای انتقاد، ایراد سوال و تحلیل موضوعات جامعه در دانشگاه‌ها چگونه است؟
سوال- آیا دانشجویان و نیروهای علمی کشور فضای کافی برای طرح نقطه نظرات خود و اعتراض و انتقاد را دارند؟
سوال- دایره فعالیت انتقادی مطبوعات و رسانه‌های غیر دولتی تا کجاست؟
سوال- در صورت امکان انتقاد به این طرح، کدام مسئول یا نهاد ملزم به پاسخگویی است؟
سوال- در هفته گذشته مطبوعات تا چه اندازه توانایی آن را داشتند تا ابعاد تاثیرگذاری این طرح بر جامعه را بررسی کنند؟
سوال- آیا مردم توانستند پاسخ سوالات خود را در نشریات و روزنامه‌ها بیابند؟
سوال- آیا صدا و سیما توانست در پاسخگویی به سوالات همه افراد جامعه موفق عمل کند؟
سوال- عدم اطلاع‌رسانی دقیق تا چه اندازه زمینه را برای فعالیت بیشتر رسانه‌های خارجی فراهم می‌کند؟
سوال- آیا لازم بود اینترنت به طور کامل قطع شود؟
سوال- آیا با وجود قطعی کامل اینترنت می‌توان انتظار داشت که رسانه‌ها و روزنامه‌های داخلی به درستی اخبار حقیقی مرتبط با موضوع را منعکس کنند؟
سوال- آیا قطعی کامل اینترنت و عدم ایجاد فضای لازم برای اعتراضات، شائبه واهمه حکومت از اینگونه انتقادات را فراهم نمی‌کند؟
سوال- آیا قطعی کامل اینترنت خود زمینه ایجاد نارضایتی جدیدی را فراهم نمی‌کند؟
سوال- آیا تاکنون به این سوالات و سوالاتی مانند این، پاسخی داده شده است؟
سوال- وظیفه چه شخص، نهاد، سازمان یا مسئولی است که به این سوالات پاسخ دهد؟
سوال- آیا بدون پاسخ ماندن این سوالات زمینه ایجاد چالش‌های جدیدی را فراهم نمی‌کند؟
سوال- آیا انباشت اعتراض‌های خفته و مطرح نشده، زمینه عکس‌العمل‌های انفجاری را در موارد مشابه آتی ایجاد نمی‌کند؟
سوال- آیا می‌توان امیدوار بود که در آستانه سال ۲۰۲۰ و آغاز سال ۱۴۰۰، و در زمانی که مردم دنیا در فضایی از اطلاعات و ارتباطات حرفه‌ای، به دنبال دستیابی به پاسخ سوالات به‌روز خود هستند، جوابی برای این سوالات که البته شاید از زمان پاسخ‌دهی به آنها بسیار گذشته است، متصور بود؟
سایر اخبار این روزنامه
اسکار وایلد؛ لاقید به کلیشه‌، باور به تجلی عقل در هنر همدلی از یک واقعیت تلخ در زیست اجتماعی بخش بزرگی از مردم گزارش می‌دهد اپیدمی واهمه از گرانی جشنواره موسیقی صبا با کمترین حمایت از سوی وزارت علوم اختتامیه‌اش را برگزار کرد تیغ وزارت علوم و تن جشنواره موسیقی دانشجویی افکار عمومی همچنان منتظر توضیح مسئولان هستند سوال‌های بی‌جواب بنزینی اعتراض مردم، بالاخره نخست‌وزیر را مجبور به استعفا کرد شروع دوباره عراق ارکستر شاهو با «سروها ایستاده می‌میرند» برای پاسداشت دلاوری کلاه سبزهای ارتش، در وحدت به روی صحنه رفت؛ دکتر حسن دادخواه وطن‌دوستی و شهروندان ناراضی «همدلی» گزارش مرکز آمار درباره کاهش قدرت خرید دهک‌های درآمدی مختلف را ارزیابی کرد دکتر حسن دادخواه وطن‌دوستی و شهروندان ناراضی یارانه معیشتی و وعده‌های دولت ارکستر شاهو با «سروها ایستاده می‌میرند» برای پاسداشت دلاوری کلاه سبزهای ارتش، در وحدت به روی صحنه رفت؛ پیوستن فنلاند، بلژیک، نروژ، سوئد و هلند به اینستکس توضیحات کواکبیان درباره پرونده مالی صدا و سیما