کناره گیری عادل عبدالمهدی از نخست وزیری عراق


عبدالمهدی عصر دیروز از نخست‌وزیری استعفا کرد. وی قبل از اینکه از این پست کناره بگیرد، طی بیانیه‌ای، اعلام کرد که بنا بر شرایط موجود و جهت جلوگیری از خشونت ادامه‌دار و به علت ناتوانی آشکار در سامان دادن به اوضاع، استعفای خود از نخست‌وزیری را تقدیم پارلمان عراق می‌کند و از پارلمان می‌خواهد تا درخصوص تشکیل دولت تصمیم‌گیری کند.
در این بیانیه آمده است: «با دقت به خطبه‌ مرجعیت عالی دینی گوش دادم که در آن آمده است: با توجه به شرایط دشواری که کشور در آن به سر می‌برد و با توجه به ناتوانی دستگاه‌های مختلف در تعامل با شرایط دو ماه گذشته و جهت جلوگیری از ریخته شدن خون [مردم]، پارلمان باید در گزینه‌های خود تجدید نظر و با توجه به منافع عراق و مراقبت از خون فرزندان عراق و جلوگیری از ناآرامی و تخریب بیشتر، اقدام
کند.»
عبدالمهدی افزود: «بنابراین با توجه به این خواسته و تعجیل در عملی شدن آن، به زودی طی یک نامه رسمی، استعفای خود از ریاست دولت فعلی را به پارلمان ارائه خواهم کرد.»


نخست‌وزیر عراق در پایان تأکید کرد: «کوچک و بزرگ می‌دانند که من علنا پیش از این و در یادداشت‌های رسمی، خواستار اجرای این گزینه و آنچه که به مصلحت مردم و کشور است، شده بودم.»
اعلام عبدالمهدی مبنی بر قصد خود جهت استعفا، در حالی صورت گرفت که بسیاری از احزاب دیروز در بیانیه‌های جداگانه‌ و پس از خطبه دیروز مرجعیت عراق، خواستار تشکیل جلسه پارلمان برای استیضاح و برکناری دولت شده بودند. دولت عبدالمهدی دوم آبان سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده بود.
در واکنش به استعفای عبدالمهدی، «مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر»‌، خواستار تعیین نخست‌وزیر از راه همه پرسی شد.
از سوی دیگر، دیروز در پی انتشار بیانیه عبدالمهدی، جمعیت بسیاری در میدان التحریر بغداد و دیگر شهرها از جمله کربلا، نجف‌اشرف، بصره، الناصریه و السماوه تجمع و شادی کردند.
نا آرامی درعراق از نهم مهرماه آغاز شده است. طی این مدت، معترضان عراقی در شهرهای عمدتا شیعه ‌نشین خواستار مبارزه با فساد و رفع ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی بودند. اعتراضات که به علت برگزاری راهپیمایی اربعین امام حسین(ع) به مدت دو هفته متوقف شده بود، از سوم آبان از سر گرفته شده و کماکان ادامه دارد. تا کنون بیش از 400 نفر در این نا آرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند. در تظاهرات عراقی‌ها عوامل نفوذی و مشکوک به مراکز عمومی و اموال مردم حمله می‌کنند.
دیروز خبرگزاری فارس همچنین گزارش داد، سرتیپ «محمد القریشی»، فرمانده پلیس استان «ذی‌قار» در جنوب عراق‌،از سمت خود استعفا کرد.
خبرها از عراق همچنین حاکی است که آشوبگران مقبره «عثمان بن سعید» یکی از چهار نواب امام زمان(عج) در غیبت صغرا را به آتش کشیدند.
 هشدار مرجعیت عراق
«احمد الصافی» نماینده آیت‌الله «سید علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق دیروز در خطبه‌های نماز جمعه شهر کربلا، ضمن بیان حرمت خون معترضان، از آنها خواست تا صف خود را از آشوبگران جدا کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، او ابتدا از درگیری‌های اخیر در برخی شهرها به خصوص «ناصریه» و «نجف‌اشرف» و ریخته شدن خون بسیاری و تعرض به اماکن مختلف و آتش زدن‌ آنها ابراز تأسف کرد.
«احمد الصافی» در ادامه، از معترضان خواست تا آشوبگران و کسانی که دست به تخریب می‌زنند را از جمع خود بیرون کنند و نگذارند که مسیر اعتراضات را منحرف کنند. وی همزمان بر حق مردم برای اعتراض تأکید کرد.