مراجعه بیش از هزار نفر در دو ساعت به مراکز درمانی، به دنبال آلودگی هوا با وجود بنزین گران

آلودگی، حریف ندارد
گروه جامعه: براساس آمار منتشرشده، آلودگی هوا طی دو ساعت در روز گذشته، یک هزار و ۳۲۴نفر را در چندین شهر کشور راهی اوژانس و مراکز پزشکی کرده است. این آخر خبر رسمی از سوی مراجع پزشکی در ایران است که نشان می‌دهد وضعیت آلودگی هوا به مرز هشدار رسیده است. تهران، اراک، کرج، قزوین، تبریز، اصفهان و مشهد در طی هفته جاری روزهای آلوده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند. گرچه در تهران مسئولان با تغییر و تحولاتی در طرح ترافیک منتظر روزهای پاک بیشتری بودند، اما حالا نه‏تنها این طرح جدید به کیفیت بهتر هوای تهران نینجامیده که نسخه سهمیه‌بندی و گرانی بنزین نیز نتوانسته در سطح کلان‌تر تاثیری در کاهش آلودگی و ترافیک در شهرهای مختلف ایران داشته باشد. بهانه‌ای که در روزهای اول سهمیه‌بندی بنزین از زبان بسیاری از مسئولان شنیده شد.
«گران‏شدن بنزین به کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز کمک می‌کند»؛ این جمله‌ای بود که در روزهای اول سهمیه‌بندی و گران‏شدن بنزین در ایران از زبان بسیاری از مسئولان شنیده شد. جملاتی که چند روزی از بیانش نگذشته آمارها آن را نقض کردند. همین سه روز پیش بود که سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین تاکنون در مصرف سوخت کاهشی ایجاد نکرده، گفت: «پس از اجرای این طرح فعلاً کاهشی در مصرف سوخت روی نداده و تا دو روز گذشته مصرف ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در روز به ثبت رسید.» آماری که خبر از این می‌داد که نباید منتظر تغییری در وضعیت آلودگی هوا در کلان‏شهرهای کشور بود. همین هم شد. گرچه تهران هفته‌ گذشته را نیز در آلودگی به سر برده بود، این هفته را نیز با شاخص 135 به پایان می‌برد. تهران از ابتدای سال 25 روز هوا پاک 183 روز هوای سالم 42 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است که طبق اعلام شرکت زیرمجموعه شهرداری، تعداد روزهای ناسالم نسبت به قبل بیشتر شده و تهرانی‌ها از هوای پاک و سالم کمتری برخوردار بوده‌اند. اجرای برنامه‌های شهری هم برای مقابله با این معضل چاره‌ساز نبود. پیروز حناچی، شهردار تهران هفته‌های پیش که هوا آلوده بود، گفت: «باید دعا کنیم باد و باران بوزد تا شرایط بهبود یابد.»
مراجعه یک هزار و ۳۲۴ نفر به مراکز درمانی در 2 ساعت


هرچند دعای شهردار خیلی زود مستجاب شد و برف و باران آمد، ولی این وضعیت روزهای زیادی مهمان تهران نبود. در طول این یک هفته اما تهران و دیگر شهرهای کشور برنامه جدیدی را که به گفته مسئولان می‌توانست به کاهش مصرف بنزین و ماندن تعداد بیشتر خودروهای شخصی در پارکینک خانه‌ها کمک کند، تجربه کردند؛ «گرانی و سهمیه‌بندی بنزین». این برنامه جدید اما باز هم علی‌رغم گفته‌های مسئولان نتوانست برای کاهش آلودگی هوای کلان‏شهرهای کشور کارساز باشد. براساس آماری که مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور در اختیار باشگاه خبرنگاران جوان گذاشته، از ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت ۱۴ روز چهارشنبه به دلیل بروز آلودگی هوا و افزایش ذرات معلق هوا در شهر‌های تهران، اراک، کرج، قزوین، تبریز، اصفهان و مشهد تعداد یک هزار و ۳۲۴ نفر به اورژانس پیش‌بیمارستانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، ۳۸۳ نفر در تهران به اورژانس پیش‌بیمارستانی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. خالدی افزود: تعداد مراجعه‌کنندگان به اورژانس پیش‌بیمارستانی به دلیل ذرات معلق هوا و آلودگی هوا در شهر اراک ۸۰ نفر، کرج ۱۸۸ نفر، قزوین ۷۳ نفر، تبریز ۲۲۹ نفر، اصفهان ۱۱۷ نفر و مشهد ۲۵۳ نفر بوده است.
آیا سهمیه‌بندی بنزین بر کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد؟
از زمانی که سهمیه‏بندی بنزین اعمال شد، یکی از موضوعات مطرح‏شده تاثیر اتخاذ این تصمیم بر ارتقای کیفیت هوا بود. حالا اما با گذشت چند روز از این تصمیم و ناکارآمدی آن در کاهش آلودگی هوا، سخنان مسئولان لحنی متفاوت به خود گرفته است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرده که تاکنون طرح سهمیه‏بندی بنزین در کاهش ترافیک و تردد در شهرها اثر محسوسی نداشته است. سردار سید‏کمال هادیانفر در حاشیه جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های زمستانه پلیس راهور با اشاره به سهمیه‏بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین در روزهای اخیر گفته است: «از زمان شروع افزایش قیمت بنزین تا‏کنون این مسئله اثر محسوسی در کاهش ترافیک و تردد در شهرها نداشته است. با توجه به آنچه که ما هر روزه رصد می‌کنیم، این موضوع محسوس نبوده است.» وی افزود‏: «طبیعتا با توجه به اینکه در ترافیک و ترددها تغییری ایجاد نشده، بنابراین در حال حاضر نیز نمی‌توان گفت که این اقدام در کاهش کشته‌های حوادث رانندگی موثر بوده است.»
عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با اشاره به اینکه درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین قرار نیست در محیط‌زیست و در زمینه کاهش آلودگی هوا هزینه شود، گفته است: «افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین مقداری تاثیر در کاهش آلودگی هوا دارد. هر‏چند که براساس اعلام پلیس طی روزهای اخیر مصرف سوخت در کشور افزایش یافته، اما در حال حاضر رانندگان سهمیه ۱۲۰ لیتر بنزین آبان و آذر را دارند و ممکن است به این دلیل مصرف سوخت کاهش پیدا نکرده باشد.» معاون رئیس‏جمهوری با اشاره به این که بنزین بیشتر در تابستان سبب افزایش آلودگی می‌شود، بیان کرد: «در روزهای سرد سال، خودروهای گازوئیلی مانند اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و مینی‌بوس‌ها هوا را بیشتر آلوده می‌کند، اما زمانی که هوا به بالای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد می‌رسد بنزین روی آلودگی هوا تاثیر خواهد گذاشت.» به گفته کلانتری در حال حاضر در فصل پاییز و زمستان تاثیر خودروهای بنزینی بر آلودگی هوا حدود ۲- ۳ درصد است، اما در تابستان این تاثیر به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد. در حال حاضر ۶۰ – ۷۰ هزار خودروی گازوئیل‏سوز در کشور روی آلودگی هوا تاثیر گذارند.
با این حال، نشانه‌ها حکایت از این دارد که آلودگی هوا امسال روزهای زیادی مهمان تهران خواهد بود، مهمانی که سال‌هاست سرزده نمی‌آید و همه کارشناسان آن را پیش‌بینی می‌‌کنند، ولی با این وجود برنامه منسجمی برای حل آن در دستور‏کار قرار نمی‌گیرد و طرح‌ها و اقدامات، همه مُسَکنی است که موقت با این معضل و دغدغه مردم برخورد می‌کند و حتی قطار تامین مترو به‏صورت لاک‏پشتی راه می‏رود و سوت قطار آلودگی هوا به پایان نمی‌رسد.
سایر اخبار این روزنامه
قیمت کاغذ روندی نزولی پیدا کرد کتاب ارزان می‌شود؟ محمدرضا ستاری تحولات معنادار منطقه‌ای علیه ایران دلایل افزایش قیمت بنزین از سوی سران قوا بررسی شد افزایش قیمت بنزین؛ اصلاح نرخ یا شوک‏تراپی فریدمنی مراجعه بیش از هزار نفر در دو ساعت به مراکز درمانی، به دنبال آلودگی هوا با وجود بنزین گران وضعیت سفید تیم‌ملی چطور قرمز شد؟ تصمیم‌های فدراسیون که اهداف تیم‌ملی را به رویا تبدیل کرد تحریم‌ها یک‌سو و سوداگران در سوی دیگر متهم ردیف اول نابسامانی بازار مسکن کیست؟ رئیس دفتر سیاسی طالبان با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌و‌گو کرد ملا برادر در تهران رهبر انقلاب اسلامی در دیدار بسیجیان : ملت توطئه بسیار خطرناکی را نابود کرد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار بسیجیان : ملت توطئه بسیار خطرناکی را نابود کرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات: جبران کم‌کاری نهادهای امنیتی با قطعی اینترنت قابل پذیرش نیست امنیت ملی و واقع‏گرایی یادداشتی از کورش الماسی، پژوهشگر فلسفه سیاسی