جام جهانی همین ماه در تهران برگزار می‌شود







محمد محمدی سدهی
خبرنگار
لغو میزبانی ایران از جام جهانی کشتی فرنگی از سوی اتحادیه جهانی کشتی، موضوعی بود که در روزهای گذشته مسئولان رده بالای ورزش را به تکاپو انداخت تا به واسطه مذاکرات و نامه‌نگاری‌ها، میزبانی این مسابقات مهم به کشور بازگردانده شود. مسابقاتی که قرار بود روزهای هفتم و هشتم ماه جاری(امروز و فردا) با حضور هشت تیم برتر جهان در تهران برگزار شود اما با تصمیم اعضای کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی و با اشاره به اتفاقات اخیر، به تعویق افتاد. در این بین رایزنی‌ها برای بازپس‌گیری این میزبانی تنها به مسئولان ورزش کشورمان ختم نشد و با درخواست سلطانی فر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم وارد ماجرا شد تا از طریق روابط دیپلماتیک و مذاکره با سفرای کشورهایی که قرار بود به تهران سفر کنند، ورق به سود ایران بازگردد؛ اتفاقی که دیروز افتاد. حسن رنگرز، مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی و سخنگوی فدراسیون درخصوص این موضوع به خبرنگار«ایران» گفت: «پس از لغو مسابقات جام جهانی بلافاصله پیگیری‌ها برای برگزاری این مسابقات در تاریخ دیگری آغاز شد و با اقداماتی که وزارت ورزش، فدراسیون کشتی و کمیته ملی المپیک انجام دادند، مشکل برطرف شد و میزبانی مسابقات کشتی فرنگی جام جهانی به ایران بازگردانده شد.»
او در این باره توضیح بیشتری داد:«مستنداتی از سوی فدراسیون کشتی به اتحادیه جهانی ارائه شد. کمیته ملی المپیک تماس‌هایی با نناد لالوویچ (رئیس اتحادیه جهانی کشتی) و اعضای کمیته بین‌المللی المپیک داشت. وزارت ورزش هم با استفاده از رایزنی‌هایی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با کشورهای حاضر در این رقابت‌ها داشت، موضوع را پیگیری کرد و در نهایت مشکل برطرف شد. قطعاً این مسابقات پیش از پایان آذرماه در تهران برگزار خواهد شد. زمان پیشنهادی برگزاری جام جهانی کشتی فرنگی در نامه‌ای به اتحادیه جهانی ارائه شد و قرار است پاسخ آن تا پنجشنبه (امروز) اعلام شود.» لغو این میزبانی منجر به ضرر میلیاردی فدراسیون کشتی شد. سخنگوی فدراسیون کشتی درخصوص جبران این ضرر بیان داشت: «سعی می‌شود این ضرر توسط فدراسیون کشتی مدیریت شود. از سویی برای پرداخت بخشی از این ضرر توسط اتحادیه جهانی صحبت‌هایی با آنها داشته‌ایم. سعی می‌کنیم میزبان خوبی باشیم و در حین برگزاری مسابقات نشان خواهیم داد که تصمیم برای لغو جام جهانی اصلاً صحیح نبود.»
رنگرز با تأکید بر اینکه اتحادیه جهانی کشتی تصمیم به لغو مسابقات نگرفت، گفت:« اتحادیه جهانی کارشناسی نفرستاد که به شکل میدانی فضا را رصد کند، بنابراین به نظر می‌رسد لغو مسابقات منشأ فنی نداشته است. اخبار نادرستی از ایران توسط افراد یا جریانات رسانه‌ای به اتحادیه جهانی اعلام شد و سوءتفاهمی برای آنها درخصوص شرایط امنیتی کشور به وجود آمد. مشخصاً این اخبار با شیطنت‌هایی به اعضای اتحادیه جهانی کشتی ارائه شد. ما در اولین گام سعی کردیم فضا را از حالت غبارآلود به وضعیتی شفاف تبدیل کنیم تا اتحادیه جهانی و کشورهای شرکت کننده واقعیت‌ها را بدانند.» سخنگوی فدراسیون کشتی ادامه داد:«تعهد این میزبانی را مدیریت سابق فدراسیون کشتی داده بود و به نوعی این میراث امروز به ما تحویل داده شد. تفاوتش هم این است که امروز برای تهیه 120 هزار دلار جهت تهیه مخارج میزبانی مسابقات، فدراسیون باید با ارز حدود 12 هزار تومانی هزینه‌ها را تأمین کند که کار آسانی نیست. گرچه تمام هزینه‌ها با پیگیری‌های فدراسیون کشتی در یک ماه گذشته، تأمین شده بود. درهر حال تیم ملی کشتی فرنگی تمرینات خود را برای آمادگی بیشتر در این رویداد دنبال می‌کند و از طرفی تمام هماهنگی‌ها برای این میزبانی انجام شده است. رقابت‌ها در دو گروه چهار تیمی برگزار خواهد شد که در گروه نخست تیم‌های روسیه، ایران، قزاقستان و کوبا و در گروه دوم ازبکستان، گرجستان، ژاپن و چین قرار دارند. البته مجارستان انصراف داد و چین در گروه دوم جایگزین
 آن شد.»

بنا: تعویق جام جهانی شیطنت غربی‌ها بود

محمدبنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، به ایرنا گفت:«تعویق جام جهانی کشتی فرنگی به میزبانی ایران، شیطنت غربی‌ها بود و کسانی که این کار را کردند، می دانستند که کشتی در کشورمان علاقه مندان زیادی دارد و با سیاسی‌کاری و بهانه نبود امنیت از آن استفاده تبلیغاتی کردند. گرچه با پیگیری وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و امور خارجه و همچنین کمیته ملی المپیک و فدراسیون کشتی، تیرشان به سنگ خود و اکنون جام جهانی با کمی تأخیر در ایران برگزار خواهد شد.»