روایت وزیر کشور از حوادث آبان‌ماه



وزیر کشور با حضور در شبکه یک سیما به تشریح اجرای طرح مدیریت سوخت و اصلاح قیمت بنزین و همچنین مدیریت ناآرامی‌های اخیر در کشور پرداخت. او در این گفت‌وگو با بیان اینکه مسئولانی که دستور به قطع اینترنت دادند، بر اهمیت اینترنت بر اقتصاد و کسب و کار مردم اشراف دارند، ‌گفت: «قطعاً قطع اینترنت هزینه دارد اما ما با این کار از بروز هزینه‌های بیشتر جلوگیری کردیم.» به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه تلویزیونی نگاه یک در تشریح حوادث اخیر و پاسخ به ابهامات موجود در طرح مدیریت سوخت کشور، با اشاره به سابقه تغییر قیمت سوخت و سهمیه‌بندی آن در کشور در سال‌های گذشته به توضیح سناریوهای مختلف سهمیه‌بندی بنزین در شرایط فعلی پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های طرح اجرا شده فعلی در این بود که ما می‌توانیم ذخیره‌سازی بنزین را انجام دهیم و در پی آن صادرات داشته باشیم. ویژگی دوم نیز این بود که اضافه و مازاد سهمیه را به مردمی که نیازمند هستند در قالب کمک معیشتی بدهیم لذا نهایتاً این طرح به تصویب رسید و به وزارت کشور ابلاغ شد. وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به طرح نظرات همه دستگاه‌های عضو در شورای امنیت درخصوص مسأله مدیریت سوخت گفت: در جلسات شورای امنیت علاوه بر طرح نظرات دستگاه‌های عضو در شورا دستگاه‌های غیرعضو نیز نظراتی که داشتند مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همه ملاحظات دستگاه‌های قرار گرفت و نهایتاً جمع‌بندی انجام شد. رحمانی فضلی همچنین از تشکیل چهار کارگروه برای اجرای این طرح در شورای امنیت کشور خبر داد. به گفته او، این چهار کارگروه عبارت بودند از کارگروه رسانه، تبلیغات و اطلاع‌رسانی با مسئولیت صدا و سیما، کارگروه انتظامی و امنیتی با مسئولیت نیروی انتظامی، کارگروه فنی با مسئولیت وزارت نفت و کارگروه امنیت روانی با مسئولیت وزارت اطلاعات. وی با تأکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که به عنوان ابهام در طرح مدیریت سوخت توسط مردم مطرح می‌شود این است که چرا ساعت اجرای طرح از قبل اعلام نشده است، افزود: ما دو تجربه سال ۱۳۸۶ و چهار ماه قبل را داشتیم که زمانی که ساعت اجرای طرح از قبل اعلام می‌شد هجوم به سمت پمپ بنزین‌ها آغاز می‌شد. به گفته رحمانی فضلی، ۲۴ ساعت قبل در اجرای این طرح همه کارگران جایگاه‌ها شامل حدود 20 هزار نفر و همچنین همه مأموران نیروی انتظامی از اجرای طرح مطلع بودند. وزیر کشور گفت: در یک مرحله قصد اجرای این طرح را داشتیم که زمان اجرای این طرح لو رفت و در حقیقت یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از یکی از مسئولین این خبر را منتشر کرد و در تمام کشور صف‌های طولانی مقابل جایگاه بنزین شکل گرفت.
 عصر شنبه هسته‌های سازماندهی شده وارد شدند


وزیر کشور در بخش دیگری از این برنامه پس از پخش تصاویری از اغتشاشات اخیر که برای اولین بار در صداوسیما پخش می‌شد، گفت: ما تا بعدازظهر روز جمعه مشکلی نداشتیم اما هنگامی که رسانه‌های خارجی متوجه اجرای طرح شدند، شروع به تحریک و تهییج کردند و تصاویری از دی‌ماه سال ۹۶ مرتب منتشر می‌کردند به این معنا که این اتفاقات الان در کشور رخ می‌دهد. همچنین تصاویری از عراق منتشر می‌کردند به عنوان خیابان‌های کشور. رحمانی فضلی گفت: ما با نیروهایی در صحنه اغتشاشات مواجه شدیم که در هسته‌های پنج یا شش نفره که حتماً همراه آنها یک خانم بود که مردم را تهییج کنند و معمولاً به سلاح‌هایی همچون کوکتل‌مولوتوف مسلح بودند و دست به آتش زدن اموال عمومی و اموال خصوصی مردم زدند. از این مرحله وارد فازی می‌شویم که یک اعتراض سیاسی یا اجتماعی که می‌توانست در شرایط مطلوب‌تری توسط مردم اداره شود، به یک مسأله امنیتی تبدیل شد و شعارها نیز برانداز و تند شد. رحمانی فضلی تأکید کرد: ما در این مرحله که تخریب و آتش‌سوزی زیاد شد، مجبور شدیم اینترنت را به صورت موضعی و مقطعی قطع کنیم تا به این ترتیب عملیات روانی و تهییجی را که از خارج هدایت می‌شد، کنترل کنیم. در حقیقت ابتدا محدودسازی انجام شد و پس از اینکه دامنه این اغتشاشات به استان‌های دیگر سرایت کرد، مسدودسازی انجام شد.
وزیر کشور در تشریح فیلم منتشر شده درخصوص فرمانداری شهر قدس در استان تهران و باقی ماندن فرماندار خانم این شهرستان در ساختمان فرمانداری هنگام بروز اغتشاشات گفت: فرماندار ما در شهر قدس یک بانوست. ما در انتصاب فرمانداران خانم ملاحظات امنیتی داریم. من در نصب فرمانداران بویژه فرمانداران خانم بسیار دقت می‌کنم. در اغتشاشات اخیر هنگامی که فرمانداری را اشغال می‌کنند، آقایان با این افراد درگیر می‌شوند اما فرماندار ما در ساختمان باقی می‌ماند که من به واسطه این مسئولیت‌پذیری و شهامت از ایشان تقدیر و تشکر کردم و ایشان نیز در سلامت کامل هستند.
جغرافیای اعتراضات
وزیر کشور در تشریح جغرافیای اغتشاشات اخیر در کشور گفت: در پنج استان شدت این اغتشاشات زیاد بود و سه شب ادامه پیدا کرد. در حقیقت از لحاظ پراکندگی در چهار استان ما هیچ اتفاقی نیفتاد. در کرمان تنها یک شهر، در مشهد در وکیل‌آباد، در خراسان جنوبی در یک نقطه و تنها یک شب اغتشاشات داشتیم. در پنج یا شش استان شدت اغتشاشات زیاد بود که بیشتر از ۵۰ درصد نیز در مناطق حاشیه‌ای بود. در شهرهایی همچون شیراز، اصفهان و تهران شرایط متفاوت بود. رحمانی فضلی گفت: در سایر استان‌ها در مدت کوتاهی موضوع مدیریت شد. در روز شنبه صبح که فراخوان‌های زیادی هم داده شده بود، بارش برف نیز وجود داشت که احتمالاً شهرداری هم از بارش برف غافلگیر شده بود لذا بزرگراه‌ها نیز توسط همان افرادی که در گروه‌های پنج یا شش نفره بودند با چندین ماشین و آتش زدن لاستیک‌ها بسته شد. در برخی نقاط افراد مسلح بودند و تیراندازی می‌کردند. بررسی عقبه این مسائل نشان می‌دهد حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد این افراد در حوزه‌های جرم سابقه‌دار بودند که شناسایی هم شدند. رحمانی فضلی درخصوص دخالت نیروهای خارجی، با اشاره به دخالت آشکار عناصر منافق، سلطنت‌طلب و تکفیری و حتی قاچاقچیان اسلحه در این اعتراضات گفت: همه زیرساخت‌های اساسی کشور را نشانه رفته و توزیع کالا و خدمات را محدود کردند. بزرگراه‌ها را بستند و حتی بزرگراه تهران- کرج دو بار بسته شد. تهران – مشهد چند بار مسدود شد. در جاده ماهشهر که بندر فعالی است جاده را بستند. جاده جم به عسلویه را سنگربندی کردند و حتی در برخی موارد با تیربار شلیک می‌کردند. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح اقدامات نیروی انتظامی در اغتشاشات اخیر گفت: در یکی از شهرها قصد داشتند یک مخزن بزرگ بنزین را منفجر کنند، اگر موفق می‌شدند نصف آن شهر می‌سوخت. در چنین شرایطی نیروی انتظامی چه اقدامی باید انجام دهد؟ در یکی از شهرهای ما انبار ذخیره استراتژیک که هزاران تن برنج و شکر در آن بود گزارش شد که اگر نیروهای انتظامی تا یک ساعت دیگر به آنجا نرسد توسط اغتشاشگران به آتش کشیده می‌شود. ۸۰ نفر از آنها داخل انبار هم رفتند. نیروی انتظامی با آنها درگیر شد اما اقدام به موقع آنها این انبار را حفظ کرد. رحمانی فضلی درخصوص ابهام مردم درباره نحوه اعلام اعتراض خود گفت: در قانون احزاب اعتراض مردم قانونی شمرده شده و حدود ۸ یا ۹ نقطه در تهران وجود دارد که احزاب و صنوفی که می‌خواهند تجمعی داشته باشند در آن نقاط می‌توانند این کار را انجام دهند. ۳۳۱ مورد در کل کشور سال گذشته مجوز تجمع عمدتاً برای اصناف و اتحادیه‌ها بوده است.
50 مورد حمله به پایگاه‌ها و پاسگاه‌های امنیتی
وزیر کشور تأکید کرد: در اغتشاشات اخیر بیش از ۵۰ مورد حمله به پایگاه و پاسگاه‌های امنیتی بوده که قطعاً در هر یک از این مراکز اسلحه و مهماتی وجود دارد لذا نیروی انتظامی وظیفه قانونی دفاع از این مراکز را دارد. لذا برخورد با اغتشاشگران توسط نیروی انتظامی در جهت حفظ این زیرساخت‌ها و مراکز مهم بوده است. نیروهای زخمی و مجروح از بسیج، نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دو برابر نیروهایی بود که در این حوادث آسیب دیده‌اند. به این ترتیب قوه قضائیه با مجرمین به تفکیک برخورد لازم را انجام خواهد داد و بزرگترین برخورد با امریکا و رژیم صهیونیستی وجود وحدت و انسجام مردم است. البته در مورد دشمن بیرونی پیگیری‌های حقوقی توسط وزارت امور خارجه انجام خواهد شد. وزیر کشور تأکید کرد: همه کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند بدانند امنیت جان مردم برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما از روز چهارم اینترنت مراکز علمی، دانشگاه‌ها و... را وصل کردیم و اینترنت ثابت هم در همه استان‌ها وصل شده، در مورد موبایل ۱۰ استان اینترنت‌شان متصل شده و در جلسه شورای امنیت (عصر چهارشنبه) ارزیابی‌های مجدد را انجام می‌دهیم و متناسب با شرایط در سایر استان‌ها نیز در صورت نبود مشکل امنیتی وصل خواهد شد.

بـــــرش
به گفته رئیس شورای امنیت کشور در این اغتشاشات ۷۳۱ بانک را آتش زدند تا بانک‌ها نتوانند به مردم خدمت ارائه کنند. ۱۴۰ مکان دولتی، ۹ مکان مذهبی، ۳۰۷ خودرو مردم، ۱۰۷۶ موتورسیکلت نیز به آتش کشیده شد. حتی در برخی جاها مردم گلایه دارند که نیروی انتظامی با قدرت و به موقع وارد عمل نشده اما باید به این نکته توجه کنیم که تا افراد دست به اغتشاش نزنند نیروی انتظامی نمی‌تواند با آنها برخوردی داشته باشد. طبق قانون نحوه کاربرد سلاح به تمامی مأمورینی که سلاح در اختیار آنها قرار می‌گیرد آموزش داده می‌شود و از آنها آزمون گرفته می‌شود.  رحمانی فضلی توضیح داد: در میان جانباختگان از مردم عادی افرادی با قمه، تفنگ شکاری، سنگ و افرادی هم به آتش کشیده شده بودند که با استفاده از سیستم‌های رهگیری و پیگیری همه افرادی که این اقدامات را انجام داده‌اند شناسایی و با سردسته‌های آنها نیز برخورد ویژه انجام می‌شود.  در فیلم‌ها موضوعات مختلفی به تصویر کشیده شده به شکلی که حتی کارگر پمپ بنزینی که می گویداین اموال عمومی است و از تخریب آن خودداری کنید با نازل بنزین روی آن بنزین می‌ریزند و او را آتش می‌زنند.