روحانی: از افزایش قیمت بنزین درآمدی نصیب دولت نمی‌شود



رئیس جمهوری روز گذشته به منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده و افتتاح طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای استان آذربایجان شرقی به این استان سفر کرد. نخستین برنامه روز گذشته حجت‌الاسلام حسن روحانی، بازدید از مناطق زلزله‌زده، حضور در روستای زلزله‌زده «دستجرد» شهرستان میانه، گفت‌وگوی صمیمی با زلزله‌زدگان و بررسی وضعیت کمک‌رسانی به مردم این مناطق بود. پس از آن، با حضور روحانی راه‌آهن میانه – بستان آباد افتتاح شد و درعین حال، در جلسه شورای اداری استان نیز روند اجرای مصوبات سفرهای گذشته هیأت دولت نیز دراین سفر با حضور رئیس جمهوری بررسی شد. دراین جلسه روحانی با اشاره به آنچه در فرآیند اصلاح قیمت بنزین و پس ازآن گذشت، حضور مردم را خنثی کننده توطئه‌های دشمنان توصیف کرد و گفت هرچند نیروهای انتظامی و بسیج و سپاه همیشه در صحنه هستند، اما آنچه درنهایت این مسائل را پایان داد، حضور گسترده و مشت‌های گره کرده مردم بود.
 


مردم آذربایجان با زمان شناسی به صحنه آمدند
روز گذشته با حضور روحانی به صورت رسمی از خط آهن میانه- بستان آباد بهره‌برداری شد و 159 مسافر که از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران بودند، با بدرقه رئیس جمهوری با قطار عازم مشهد مقدس شدند. روحانی دراین مراسم نیزآماده کردن زیرساخت‌ها برای رفاه و آسایش مردم و تلاش برای توسعه همه‌جانبه کشور را قول اصلی دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: برای ادامه روند توسعه کشور و ایجاد زیرساخت‌ها همه تلاش خود را انجام خواهیم داد و این حرکت متوقف نمی‌شود.
رئیس جمهوری با تأکید براینکه راه آهن میانه- بستان آباد باید تا تبریز ادامه یافته و این طرح تکمیل شود، گفت: به وزیر راه و شهرسازی تأکید کرده و قول گرفتم که تا پایان سال آینده این خط آهن به تبریز متصل شود تا مردم با آرامش و طی کردن مسیر کوتاه‌تر و سهل‌تری به مقاصد خود از جمله سفر به مشهد مقدس و زیارت امام رضا(ع) برسند. روحانی اجرای دو خطه راه آهن میانه - بستان آباد را آغازی خوب برای راه آهن‌های کشور دانست و افزود: افزایش مسیر ریلی از 11 هزار کیلومتر به 14 هزار کیلومتر حرکت بسیار خوبی در کشور است و بسیار خوشحالم که چندین استان در کشور طی این سال‌ها به راه آهن سراسری وصل شده‌اند.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه از ابتدای دولت تاکنون در بستان آباد طرح‌های خوبی در زمینه‌های تولید، صنعت و امور عمرانی اجرایی شده است، گفت: تاکنون 300 طرح تولیدی و عمرانی با 1500 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت در بستان آباد اجرایی و عملیاتی شده است.  روحانی با قدردانی از حمایت‌های مردم آذربایجان شرقی، تبریز و بستان آباد از انقلاب، رهبری و نظام تأکید کرد: مردم ایران عزیز همیشه برای ایجاد امنیت پیشتاز بوده‌اند و در برابر بدخواهان ایستادگی کرده اند.
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به حوادث و اغتشاشات اخیر و با بیان اینکه مردم مناطق آذربایجان و اردبیل با کمال دقت، هوشیاری و زمان شناسی به صحنه آمدند، تصریح کرد: کشوراز آنِ مردم و جوانان است و باید درهمه جا کنارهم باشیم.
خط ریلی بستان آباد-میانه در 6 قطعه و به طول 132 کیلومتر با هزینه  5 هزار میلیارد ریالی از ایستگاه میانه شروع شده و با گذرازمسیر کوهستانی و عبور از شهرهای ترکمنچای و تیکمه داش به ایستگاه راه آهن بستان آباد متصل می‌شود. در فاز بعدی این طرح، مسیر 71 کیلومتری بستان آباد به ائل گلی در تبریز به بهره‌برداری خواهد شد. طرح احداث راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول 203 کیلومتر با هدف کاهش 114 کیلومتر مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور، با اعتبار 14هزار و 140 میلیارد ریالی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که با اتمام عملیات اجرایی این طرح زمان حرکت قطار تهران - تبریز حدود 5.5 ساعت کاهش می‌یابد.

نحوه اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین
رئیس جمهوری در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی، ضمن قدردانی از حضور همیشگی مردم در صحنه و دفاع از آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی در برابر توطئه‌های دشمنان، توضیحاتی درباره نحوه اجرای طرح سهمیه بنزین ارائه کرد.
روحانی با بیان اینکه دشمنان از اواخر سال 96 با آموزش و ارسال تجهیزات در کنار فشار سهمگین اقتصادی سرمایه‌گذاری عظیمی برای به هم ریختن اوضاع کشورمان انجام داده بودند، اظهار کرد: مردم انقلابی ایران با هوشیاری و وقت ‌شناسی همیشگی خود برای حفظ امنیت، ناموس، استقلال و عزت خود فداکارانه به صحنه آمدند و با همه وجود دشمن را مأیوس کردند. رئیس جمهوری اظهار کرد: دشمن از 2 سال پیش یعنی از اواخر 96 آموزش، پول و تجهیزات فراوانی به کار گرفته بود و در کنار فشار و تحریم اقتصادی به دنبال آن بود که مردم را عصبانی کند و با اینگونه اقدامات تصور می‌کرد اگر حادثه‌ای پیش بیاید دیگر کار نظام تمام شده است.
او با بیان اینکه پس از اصلاح قیمت‌ها تقریباً از غروب جمعه برخی از حرکت‌ها آغاز شد و از روز شنبه با همه توان وارد عمل شدند، اضافه کرد: فکر می‌کردند تحرکات آنها ماه‌ها طول می‌کشد و کشتار و جنگ داخلی را به دنبال خود خواهد داشت. آنان تصور می‌کردند که اگر بانک‌ها و خانه مردم را آتش بزنند می‌توانند استقلال و آزادی را از مردم بگیرند و مردم را تسلیم کنند. اما مردم با عمل خود به صراحت به دنیا نشان دادند که در برابر توطئه خارجی تسلیم نشده و ایستادگی خواهند کرد.
روحانی با اشاره به اینکه ممکن است مردم انتقاد و انتظاراتی داشته باشند، اما اجازه نمی‌دهند عده‌ای از شرایط موجود سوءاستفاده کرده و امنیت مردم را به خطر بیندازند، اضافه کرد: اغتشاشگران حتی به کودکان و مدرسه دخترانه نیز رحم نکرده و آنان را مورد حمله قرار دادند. رئیس جمهوری ادامه داد: وقتی عده‌ای وابسته و اوباش اینچنین وحشیانه عمل می‌کنند، آحاد مردم با حضور مقتدرانه خود می‌توانند بهترین پاسخ را به آنان بدهند که اینچنین هم کردند.
روحانی گفت: اگر چه نیروهای انتظامی و امنیتی در صحنه بودند، ولی مشت گره‌ کرده‌ای که قدرت ملت را به رخ دشمنان و آشوبگران کشید، حضور باشکوه مردم در اجتماعات و راهپیمایی‌ها بود. لذا جا دارد از مردم تبریز و آذربایجان و نماینده ولی فقیه در استان و همه مسئولان استانی که مردم را برای این حرکت بزرگ تشویق کردند و از خود مردم که خالق این حرکت بزرگ بودند تشکر و سپاسگزاری کنیم.
رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه مردم ایران در 2 سال اخیر آزمایش بزرگی را پشت سر گذاشته و در حال گذراندن شرایط سخت هستند، افزود: البته مردم سختی‌ها و مشکلاتی هم دارند که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد اما این مردم هیچگاه حاضر نیستند در برابر غرب و امریکا تسلیم شوند و بدون تردید در برابر آنان تسلیم نخواهیم شد و این افتخار و قدرت بزرگی برای کشورمان است.
روحانی با بیان اینکه در چنین شرایطی می‌توانستیم این جراحی‌ها را انجام ندهیم، اما بی‌تردید دولت بعد دچار مشکل می‌شد، ادامه داد: می‌توانستیم اصلاح قیمت سوخت نداشته باشیم و همان قیمت ادامه می‌یافت، اما نتیجه این می‌شد که در سال 1400 باید بنزین وارد می‌کردیم.
رئیس جمهوری با اشاره به تلاش‌های دولت برای خودکفایی در تولید بنزین و نیز افزایش مصرف بنزین در سال جاری به 97 میلیون لیتر در روز، گفت: با ادامه این روند به زودی واردکننده بنزین می‌شدیم و این کار در شرایط سخت اقتصادی کنونی فشار مضاعفی برکشور بود، چنانچه روند افزایش مصرف بنزین ادامه می‌یافت آیا مردم در سال 1400 به ما نمی‌گفتند که چرا برنامه‌ریزی نکردید تا به این شرایط گرفتار نشویم؟
روحانی در پاسخ به این سؤال که چرا دولت یک مرتبه تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفت، اظهارکرد: سال 95 مصمم بودم که تغییر کوچکی در قیمت بنزین بدهم، اما در دولت همه با آن مخالفت کردند، لذا من نیز منصرف شدم.
او ادامه داد: در سال 96 هم این موضوع در دولت مطرح شد که طرح اصلاح قیمت را به طور مشترک با مجلس ارائه دهیم و تصمیم مشترکی بگیریم، اما کمیسیون تلفیق مجلس به همراه رئیس مجلس عنوان کردند که اجرای این طرح را به عقب انداخته و در سال 97 اجرا کنیم. در سال 97 هم که با اعمال تحریم‌های شدید مواجه شدیم و گفتند در شرایط کنونی به صلاح نیست و باز هم اجرای آن را به تعویق انداختیم.
رئیس جمهوری گفت: وقتی خواستیم سال گذشته آن را اجرا کنیم، در دولت مطرح شد که تا 22 بهمن صبر کنیم و بعد از آن اجرا کنیم، پس از 22 بهمن نیز گفته شد که شب عید است و به بعد از عید موکول شود.
روحانی ادامه داد: اردیبهشت ماه امسال هم وقتی خواستیم اجرا کنیم، یک خبرگزاری روز سه‌شنبه اعلام کرد که دولت قصد دارد پنج‌شنبه در قیمت بنزین تغییر ایجاد کند و بلافاصله پس از آن صف‌های طولانی و کیلومتری در پمپ بنزین‌ها شکل گرفت و شلوغی به حدی بود که بنزین تمام شده و ارسال بنزین نیز امکان نداشت، لذا وزیر نفت تماس گرفت و خواستار لغو اجرای آن از روز پنجشنبه شد، لذا این تصمیم نیز لغو گردید.
رئیس جمهوری با بیان اینکه نحوه و زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین به وزیر کشور و شورای عالی امنیت ملی واگذار شده بود، اظهارکرد: به آنها گفتم که نحوه تبلیغات، برنامه‌ریزی و اجرای آن را خودتان مدیریت کنید. با صدا و سیما هماهنگ باشید و هر زمانی را که مناسب دیدید آن را اجرا کنید و تأکید کردم که حتی زمان اجرای آن را به من هم نگویید و خود من هم همزمان با مردم متوجه اجرای این طرح شدم.
روحانی گفت: هدف ما از اجرای این طرح کمک به مردم بود. چرا که از مدت‌ها قبل دنبال راهی بودم که بخاطر فشاری که بر دوش مردم قرار دارد، بتوانیم به آنها کمک کنیم. البته قرار نبود پولی به مردم پرداخت شود، بلکه قرار بود اعتبار بدهیم که مردم خرید انجام دهند. اما با توجه به اینکه تعداد فروشگاه‌ها به حد کافی نیست و ممکن بود مردم در خرید کالا دچار مشکل شوند، لذا پرداخت پول انجام گرفت.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه در طرح اجرای اصلاح قیمت انرژی هیچ چیزی نصیب دولت نمی‌شود و کل درآمد به مردم برگردانده می‌شود، اضافه کرد: البته این موضوع مغایر قانون بود به همین خاطر برای اجرای آن از رهبری اجازه گرفتیم و ایشان اجازه دادند که کل پول به مردم برگردانده شود و هر مقدار درآمد حاصل شود آن را به خانوارها خواهیم داد. ضمن اینکه آمار و ارقام را به طور دقیق به مردم گزارش می‌دهیم.
او با بیان اینکه دولت از انتقاد مردم و صاحبنظران در اجرای این طرح استقبال می‌کند، گفت: اگر منتقدین و صاحبنظران انتقادی داشته باشند، بدون تردید در روند اصلاح آن تردیدی نخواهیم داشت.
روحانی همچنین با بیان اینکه به آتش کشیدن مراکز درمانی و فروشگاه‌ها و حمله به مراکز نظامی، هیچ ارتباطی به قیمت سوخت ندارد، از وزارت اطلاعات و کشور خواست تا به مردم توضیح دهند افرادی که دستگیر شده‌اند و در خانه‌هایشان سلاح‌های فراوانی پیدا شده و خانه‌های تیمی داشتند، چگونه ساماندهی شده بودند. روحانی تصریح کرد: اصلاح قیمت انرژی یک موضوع ضروری بود اما اینکه شیوه‌ای که اجرا شد، دقیق بود یا نه، به عنوان دولت آن را به شورای امنیت ملی واگذار کردیم و از نظر ما آنان نیز همه تلاش خود را به کار گرفتند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه طرح اصلاح قیمت‌ بنزین با حضور سران سه قوه تصویب شده است، گفت: وقتی آن را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردم، ایشان فرمودند آیا سران هر سه قوه با آن موافقید؟ و مصوبه‌ای که هر سه آن را امضا کرده بودیم، به ایشان نشان دادم و ایشان نیز آن را پذیرفتند.
روحانی گفت: دشمن تصور می‌کرد بهترین فرصت ایجاد شده و همه توان خود را به کار گرفت، اما فقط 48 ساعت توانست در زندگی مردم و وضعیت خیابان‌ها اخلال ایجاد کند در حالی که در مخیله‌شان نمی‌گنجید که اگر همه توان و افرادشان را به خیابان بیاورند پس از 48 ساعت همه آنها جمع خواهند شد، این موضوع در مخیله امریکا نمی‌گنجید.
رئیس جمهوری گفت: البته مردم خسارت دیدند و نگران شدند، اما در نهایت یک پیروزی ملی بزرگی در برابر ابرقدرت‌ها و امریکا به دست آوردیم و دشمنان دچار یأس بزرگی شدند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک هفته بسیج، بسیج را یک فرهنگ و تفکر توصیف کرد و گفت: بسیج افراد خاصی نیستند و در عنصر بسیج آنچه اهمیت دارد، تفکر بسیج است. اینکه یک فرد همه توان خود را داوطلبانه به میدان بیاورد و بسیجی به معنای داوطلبانه کار کردن است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه در حوادث اخیر کشور نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج بودند که توانستند 48 ساعته اوضاع را جمع کرده و صحنه را آرام سازند، اضافه کرد: البته در این جریان کار اصلی را مردم انجام دادند و حضور باشکوه مردم، دنیا را تکان داد. بسیجیان همیشه به عنوان پیشتازان صحنه‌های دشوار بودند و هر جا مشکلی بود، آنان حضور یافته و غائله را خاتمه دادند، لذا از همه بسیجیان تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

بــــرش
حضور روحانی در روستای زلزله‌زده دستجرد

حجت‌الاسلام حسن روحانی در نخستین برنامه خود در سفر به آذربایجان شرقی، در روستای زلزله‌زده دستجرد میانه حضور یافت و از نزدیک با مردم آسیب دیده این روستا دیدار و با آنان گفت و گو کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری دراین بازدید با حضور در تعدادی از چادرهای اسکان موقت زلزله‌زدگان و گفت‌وگو با آنان ضمن دلجویی از آسیب‌دیدگان در جریان اقدامات انجام شده و روند کمک‌‌رسانی‌ها قرار گرفت. مردم آسیب دیده روستای دستجرد دراین بازدید که در یک فضای صمیمی انجام شد، مشکلات و نیازمندی‌های ضروری خود را با رئیس جمهوری در میان گذاشتند. یکی از خانواده‌های آسیب دیده از زلزله که از خانواده معظم شهدا بوده و 3 نفر از اعضای این خانواده در دوران دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نایل آمده اند، ضمن ابراز خوشحالی از حضور رئیس جمهوری در روستای دستجرد و با قدردانی از کمک‌رسانی‌های انجام شده، برخی از مشکلات باقیمانده را در راستای بهبود وضعیت مردم روستا مطرح کردند. رئیس جمهوری همچنین در جمع مردم این روستا با تأکید براینکه دولت ازهیچ کاری برای کمک‌رسانی و رفع مشکلات مردم و مناطق زلزله‌زده دریغ نخواهد کرد، گفت: دولت و همه دستگاه‌های امدادرسانی تا پایان امدادرسانی، رفع مشکلات و بازسازی مناطق آسیب‌دیده در کنار زلزله‌زدگان خواهند بود.
روحانی با اشاره به خسارت به 106 روستا دراین زلزله، اعم از ساختمان‌ها و محل نگهداری احشام مردم، افزود: به همه اهالی روستاهای زلزله‌زده قول می‌دهم که دولت به همه وعده‌های داده شده درزمینه کمک‌های بلاعوض، پرداخت وام، مرمت و بازسازی یا احداث ساختمان‌های آسیب دیده عمل خواهد کرد. رئیس جمهوری با تأکید براینکه دولت مشکل شما را مشکل خود می‌داند، اظهار کرد: تا پایان امدادرسانی‌ها و رفع مشکلات در کنار زلزله‌زدگان خواهیم بود، خانه‌های احداثی بایستی مقاوم‌سازی شده و به گونه‌ای بنا شود که اگر خدای ناکرده زلزله دیگری اتفاق افتاد، دچار آسیب نشوند. روحانی درادامه همه مسئولان را خطاب قرار داد و گفت: ازهمه مسئولان بویژه بنیاد مسکن می‌خواهم که نیازمندی‌های فوری و ضروری مردم را مورد رسیدگی قرار دهند و همه توان و تلاش خود را برای رفع مشکلات و برقراری شرایط عادی در زندگی آسیب دیدگان بکار بگیرند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه از زمان وقوع زلزله اخیر تا تصویب اعتبارات لازم برای جبران خسارت‌ها فقط 48 ساعت طول کشید، اظهار کرد: یقین داشته باشید که همه این اعتبارات صرف بهبود شرایط و رفع مشکلات خواهد شد. در این بازدید رئیس جمهوری از روستای زلزله‌زده دستجرد مردم این روستا با شعار «صل علی محمد یاور رهبر آمد»، از حضور رئیس جمهوری استقبال و ابراز خوشحالی کرده و تعدادی از مردم روستا از نزدیک مشکلات و مطالبات خود را با رئیس جمهوری در میان گذاشتند.