بازی اوباما در قامت پدرخوانده

گروه بین‌الملل- علی ودایع: «باراک اوباما» به عنوان یک رهبر در سایه تلاش می‌کند هدایت دموکرات‌ها برای انتخابات 2020 را در مشت خود داشته باشد. رئیس جمهوری سابق آمریکا که درطول چهار سال گذشته در مورد مسائل حزب دموکرات سکوت کرده بود اما تلاش کرد با یک چهره مردمی نفوذ خود را افزایش دهد. 
حالا گفته می‌شود که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در یک جمع خصوصی اعلام کرده که اگر احساس کند سناتور «برنی سندرز» در آستانه پیروزی و کسب نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا قرار دارد، برای جلوگیری از این امر وارد عمل خواهد شد. چند هفته پیش اوباما به نامزدهای ریاست جمهوری دموکرات‌ها نسبت به روی آوردن افراطی به سیاست‌های چپگرایانه هشدار داده بود.
یک سخنگوی باراک اوباما در پاسخ به پرسشی درباره‌ اظهارنظرهای او در مورد سندرز، به نظرات سابق اوباما ارجاع داد که گفته بود «از هر کسی که در حزب دموکرات به عنوان نامزد ریاست جمهوری انتخاب شود حمایت می‌کند.»
اوباما اوایل ماه جاری میلادی گفته بود: «ما در رقابت درون‌حزبی جمهوریخواهان گروهی از افراد بسیار شایسته، جدی، باهوش و پرشور داریم که هر یک سابقه کار دولتی داشته و هر کسی که پیروز رقابت مقدماتی در حزب دموکرات شود من نهایتا تلاشم را می‌کنم تا او رئیس جمهور بعدی بشود.»


او پیشنهاد داده که با تمامی کاندیداهای رقابت مقدماتی دیدار کند و طبق اعلام رسانه‌ها به هر کسی که تا کنون با او دیدار کرده مشاوره داده است.
یکی از مشاوران نزدیک به اوباما به پولتیکو گفت که نمی‌تواند تأیید کند که آیا اوباما مقابل پیروزی سندرز خواهد ایستاد یا خیر. مشاور اوباما گفت: «او مستقیماً چنین چیزی را نگفته است. تنها دلیلی که در این خصوص تردید دارم این است، که اگر برنی (بعنوان نامزد دموکرات‌ها) پیروز شود، فکر می‌کنم شاید همه ما باید چیزی در این خصوص بگوییم اما فکر نمی‌کنم چنین چیزی (پیروزی سندرز) محتمل باشد. چنین اتفاقی نخواهد افتاد». یکی از مشاوران اوباما در این خصوص خصوص گفت: «حتی تصور اینکه تاچه اندازه حرف زدن وی (اوباما) برایش بد است، را نمی‌کنم».
پولتیکو در گزارش خود همچنین روابط اوباما و «الیزابت وارن» دیگر نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا را بسیار پیچیده توصیف کرد. ستاد انتخاباتی سندرز و وارن تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.
منهای تمام حرف‌هایی که گفته شده؛ واقعیت این است که اوباما تبدیل به پدرخوانده دموکرات‌ها شده است. خرهای واشنگتن که تاکنون سناریوی منسجمی برای ایجاد همزادپنداری «ریچارد نیکسون» تاکنون عملیاتی کرده اند ؛ امیدوارند اگر پروژه استیضاح به نتیجه رسید ، کاخ سفید را باز پس بگیرند.
اوباما می‌داند اگرچه ماجرای رسوایی «اوکراین گیت» برای ترامپ گران تمام شده است اما برای «جو بایدن» هم چندان ارزان نبوده است. 
کناره‌گیری ناگهانی «بتو اورورک» که از تگزاس آمده بود و ورود ناگهانی « مایکل بلومبرگ» از شهر نیویورک نشان دهنده یک شطرنج پیچیده است. بازی اوباما زمانی جذاب می‌شود که مهره مورد حمایت وی (بایدن) از ورود آقای میلیاردر به صحنه انتخابات حزب دموکرات ابراز خوشحالی کرده است.
شهردار سابق نیویورک که ثروتی در حدود 17 برابر ترامپ در اختیار دارد ، قطعا برای انتخابات الکترال 2020 نقشه جذاب و حمایت ویژه‌ای را کسب کرده است. نکته جالب اینجاست که هفته گذشته برخی رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند که تیم انتخاباتی اوباما برای حمایت از کاندیدای تازه وارد دموکرات‌ها به خدمت گرفته شده‌اند.