روحانی: صبح جمعه متوجه تغییر قیمت بنزین شدم!

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر روز چهار شنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی درباره سهمیه‌بندی بنزین تصریح کرد: من این طرح را از حدود یک ماه تا ۴۰ روز پیش به طول کامل به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم. به وزیر کشور و شورای امنیت کشور اعلام کردم که اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین را با صداوسیما، تبلیغات و برنامه‌ریزی هماهنگ کنید و به من هم زمان آن را نگویید و هر زمانی که شورای امنیت کشور وقت و زمان مناسب را برای اجرای آن دید آن را اجرایی کند.
روحانی گفت: من هم مثل همه مردم ایران مطلع شدم که صبح جمعه قیمت بنزین تغییر کرده است چرا که من هم این طرح را به شورای امنیت واگذار کرده بودم و به آن‌ها گفته بودم که زمانش را به من نگویید چرا که این مصوبه در جلسه سران قوا مصوب شده است. وی خاطرنشان کرد: مردم از ما سؤال می‌کنند که چرا به یکباره دولت به دنبال اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین افتاد، در حالی که من مصمم به اجرای این طرح از سال ۹۵ بودم و بر همین اساس هم به دنبال ایجاد تغییر کوچک در نرخ بنزین بودم. وقتی این موضوع در هیئت دولت مطرح شد، اعضای کابینه با آن مخالفت کردند و من هم گفتم که وقتی همه وزرا مخالف این موضوع هستند از اجرای این طرح هم عقب‌نشینی می‌کنم.
رئیس‌جمهور افزود: دولت در سال ۹۶ طرح اصلاح قیمت بنزین را به مجلس ارائه کرد تا هر دو در این باره تصمیم‌گیری کنیم و در مجلس تقریباً توافق لازم درباره قیمت بنزین صورت گرفته بود، ولی رئیس کمیسیون تلفیق و اعضای آن نزد من آمده گفتند در شرایط سال ۹۶ دولت اجرای این طرح را به عقب انداخته و در سال ۹۷ اجرایی کند که چنین شد.
روحانی گفت: وقتی در سال ۹۷ هم به دنبال اصلاح قیمت بنزین بودم با تحریم‌های شدید خارجی مواجه شدیم و گفتند که در این شرایط اجرای این طرح به مصلحت نیست و بهتر است آن را به تأخیر بیندازید.


وی افزود: ماه مشابه سال گذشته به دنبال اجرای این طرح بودیم، اما اعضای دولت به من اعلام کردند که اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین را به بعد از ۲۲ بهمن موکول کنید، اما من، چون پیش از آن به مقام معظم رهبری قول داده بودم قیمت بنزین را اصلاح خواهم کرد خدمت معظم‌له رسیده و اعلام کردم که دولت می‌گوید اجرای این طرح را به بعد از ۲۲ بهمن موکول کنید. روحانی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بعد از اظهارات من اعلام کردند که اگر دولت اصرار دارد که اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح قیمت آن به بعد از ۲۲ بهمن موکول شود این پیشنهاد دولت را می‌پذیرم. اما وقتی ۲۲ بهمن هم گذشت به ما گفتند که شب عید است و بهتر است اجرای این طرح را به بعد از عید موکول کنید و ما هم آن را پذیرفتیم.
رئیس‌جمهور گفت: اردیبهشت ماه ۹۸ به دنبال اجرای طرح بودیم، اما یک خبرگزاری در روز سه شنبه به نقل از یک فرد در یک اداره خبری را منتشر کرد که بر اساس تصمیم دولت قرار است بنزین از شب جمعه سهمیه‌بندی شده و قیمت آن تغییر کند این در حالی است که ما هم بنای اجرای این طرح را از روز جمعه داشتیم. من در سفر کرمانشاه بودم که وزیر نفت به من اعلام کرد پمپ‌بنزین‌ها شلوغ شده و راهبندان عظیمی از خودرو‌ها برای بنزین زدن ایجاد شده و بنزین‌ها در جایگاه‌ها تمام شده و تانکر‌های حامل سوخت هم نمی‌توانند به پمپ‌های بنزین برسند.
رئیس‌جمهور گفت: مسئولان به من گفتند که اگر دولت بلافاصله اجرای سهمیه‌بندی بنزین یا اصلاح قیمت آن را لغو نکند فاجعه‌ای در همان شب رخ خواهد داد بعد از شنیدن گزارشات مختلف از همان کرمانشاه اعلام کردم که اجرای سهمیه‌بندی بنزین را لغو کنید و به فرصت دیگری موکول شود.