برخورد قاطع با گران‌فروشی به زائران

 

 
بــرنامه روز گذشته تیم «گران نمی‌خریم»، گشت مشترک روزنامه خراسان، اداره کل تعزیرات حکومتی، بازرسان سازمان صمت و مسئولان اتاق اصناف مشهد برای بررسی قیمت‌های عرضه کالا و خدمات، توسط اصناف گوناگون در اطراف حرم‌مطهررضوی(ع) بود. بررسی نانوایی، میوه و تره‌بار، قصابی، نقره و سوغاتی فروشی و اغذیـه سراها و تعدادی از تاکسی‌های اطراف حـرم، اقداماتی بود که ظرف چندین ساعت رصد دقیق میدانی و گفت‌وگوی چهره به چهره با مردم و مشتریان و افراد شاغل در صنف‌های مختلفِ حوالی حرم مطهر شکل گرفت. شهروندان و زائــران زیادی، با دیدن لوگوی «گران‌نمی‌خریـــم» روی کاور تیم، جلو می‌آیند و گلایه می‌کنند: «این‌روزهــا فروشندگان بسیاری از کالاها، می‌گویند چون بنزین گران شده، اجناس و خدمات ما هم گران شده. ما هم به عنوان مشتری، واقعا نمی‌دانیم با این گرانی باید چه بکنیم. ای‌کاش بازرسان سازمان‌های متولی، نظارت دقیق تری بر گران‌فروشی‌ها، به‌خصوص در مناطق اطراف حرم که محل رفت و آمد تعداد بسیارزیادی زائر و گردشگر است، داشته باشند تا از مشهد، تصویر شهری گران‌قیمت و بی‌انصاف در ذهن‌ها جا نیفتــد.
 


گران‌فروشی و کم‌فروشی در 3 نانوایی خیابان طبرسی
اولین مقصد، چند نانوایی آزادپز است که در سه واحد پس از بازرسی، گران فروشی و کسر وزن در خمیر هر نان مشاهده شد. یکی از بازرسان اتاق اصناف مشهد که با ما همراه شده بود، اعلام می‌کند در روزهای قبل، اخطارهایی به این نانوایی‌ها درباره اصلاح قیمت داده شده اما متاسفانه هیچ کدام به تذکرات اولیه توجهی نداشتند و امروز آخرین اخطار به آن‌ها داده شد و در صورت اصلاح نکردن، بنا به اعلام جلیلی، قاضی شعبه سیار تعزیرات، برای پلمب آن‌ها اقدام می‌شود و این تذکر، آخرین اخطار قبل از پلمب به شمار می‌آید.
 
3 قیمت، برای یک مدل غذا
مقصد بعد، اغذیه فروشی‌های اطراف حرم است. بررسی یک واحد صنفی که بنا به اعلام بازرسان، اتفاقا شکایاتی هم درباره‌اش دریافت شده، نشان می‌داد قیمت غذاها در فاکتورهای فروش با قیمت‌های اعلامی از سوی فروشنده و نرخ نامه‌ای که از سوی اتحادیه به این واحد صنفی اعلام شده، تفاوت‌های چشمگیر دارد. بازرسان صمت تاکید می‌کنند: متاسفانه این واحد چون در فروش انواع ساندویچ به مشتریان که معمولا زائران حضرت رضــا(ع) هستند، گران فروشی کرده بود،  اخطار گرفت.
 
نقره داغ مشتری، توسط یک نقره‌فروشی
در مسیر بازرسی، زائری که متوجه گشت تیم گران‌نمی‌خریم برای رصد گران‌فروشی‌ها شده، می‌گوید، دو عدد انگشتر نقره از یک نقره فروشی خریده که گران فروخته‌اند و حالا پشیمان است اما فروشنده اعلام کرده اگر شکایتی داری، برو به هر کس که دلت می‌خواهد بگو. وقتی با بازرسان صمت و اتاق‌اصناف و قاضی تعزیرات به این واحد صنفی مراجعه می‌کنیم، مشخص می‌شود علاوه بر گران فروشی، نه‌تنها هیچ کالایی برچسب قیمت ندارد بلکه از ارائه هر گونه فاکتور به مشتری خودداری کرده‌اند. با دستور قاضی جلیلی، تخلفات فروشنده در پرونده تعزیراتی‌اش ثبت و ضبط و مبلغ کالا به شاکی برگردانده می‌شود.
 
عرضه میوه بدون درج قیمت، بالاتر از نرخ مصوب
وقت سر زدن به صنف میوه و تره‌بار است و بعد از یکی دو سرکشی، به واحدی واقع در خیابان طبرسی می‌رسیم که بازرسان اتاق اصناف اعلام می‌کنند تا امروز چند بار به خاطر درج نکردن قیمت و گران فروشی میوه، تذکر گرفته است. روی همین حساب و با توجه به مشاهده تکرار این تخلف، پرونده این واحد تشکیل و تکمیل و به سازمان‌های رسیدگی کننده ارسال می‌شود.
 
اخطار پلمب به گران‌فروشان اطراف حرم
در ادامه، چندین قصابی، چند فروشگاه خشکبار و چند کیف و کفش فروشی، بازرسی و بررسی می‌شوند به‌واسطه تخلفات محرز شده، پرونده‌هایی برایشان تشکیل و به مراجع ذی‌صلاح برای پیگیری و رسیدگی، ارسال می‌شود.
 «امید جلیلی» رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی، توضیح می‌دهد: «در ادامه اجرای طرح «گران نمی‌خریم» در خصوص شناسایی و برخورد با گران فروشی بنزینی، به اصناف اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) سر زدیــم. برخی واحدهای متخلف، تذکر نظارتی گرفتند و بعد از تشکیل پرونده، برای ارائه توضیحات و مستندات به سازمان صمت دعوت شدند و به مسئولانشان اخطار داده شد در صورت اصلاح نشدن روند، طی 24 ساعت آینده برای پلمب واحد صنفی شان اقدام می‌شود.»