مشق مدرسه عشق

مناسب است ماه آذر را ماه مدرسه عشق بنامیم چرا که حضرت امام در این ماه بسیج را بنیان نهاد. این ایام یادآور تاسیس یکی از ماندگارترین و مردمی‌ترین نهال کاشته شده توسط خمینی کبیر است که روز به روز تناورتر و بارورتر شده و امروز پس از گذشت چهل سال از غرس آن، به لطف خدا و با عنایت رهبر معظم انقلاب این نهال تبدیل به شجره تنومند و پرثمری شده است که میوه شیرینش را مشاهده می‌کنیم و همچون آذرخشی، خواب و خوراک و امنیت را از دشمنان چپاولگر ربوده و علی‌رغم عِده وعُده بسیار و حمایت‌های بی‌حد و حساب ابرقدرت‌ها و نوکران مزدور آنها و قارون‌های خلیج فارس از آنان، هر روز اخبار شکست‌های جدید دشمنان را در مواجهه با ملل مستضعف و محروم مسلمان در یمن و سوریه و عراق و لبنان و فلسطین اشغالی و... می‌بینیم و می‌شنویم.
موسس و معلم این مدرسه، خود را شاگرد آن می‌داند و درحالی که هیچ عنوان دیگری را برای خود برنمی‌تابد و اجازه نمی‌دهد او را به آن خطاب کنند و می‌گوید: اگر به من خدمتگزار بگویند بهتر از این است که رهبر بگویند. عنوان بسیج را افتخار خود دانسته و می‌گوید: من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام.
برای حراست از این نهاد که به فرموده امام، یقینا از برکات و الطاف خداوند تعالی بر ملت عزیز ایران است، لازم و مناسب است با بررسی سیره و عملکرد آن پیر روشن ضمیر، نگاهی به ویژگی‌ها و خصوصیات شاگرد ممتاز این مدرسه بیندازیم و با سرسپردن به توصیه‌های او مروری به تکالیف معلمان و مربیان و مشق شب شاگردان این مدرسه بکنیم.
اگر بخواهیم به صورت خیلی خلاصه و فهرست‌وار تنها به گوشه‌ای از ویژگی‌های شخصی حضرت امام به عنوان تربیت شده مدرسه عشق بپردازیم، می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم.


1- تدین- امام به گواه افرادی که از جوانی با ایشان بوده‌اند همواره متهجد بوده و علی‌رغم غور در مباحث عقلی وفلسفی در برابر احکام الهی و امور عبادی کاملا تسلیم بوده و عامیانه رفتار می‌کنند. به عنوان مثال ایشان در ایام حضور نجف اشرف هرشب به صورت مرتب و منظم برای زیارت به حرم امیر‌المومنین(ع) مشرف شده و به زیارت و دعا مشغول می‌شدند و در پاسخ به توصیه فرزندشان مرحوم آقا مصطفی که از ایشان می‌خواهد در ایام بیماری به حرم نروند می‌فرمایند: مصطفی تقاضا دارم روح عوامانه را از ما نگیری. ایشان حتی در ایامی مثل عرفه به حرم سیدالشهدا(ع) مشرف شده و تمام دعای عرفه امام حسین(ع) را با حالت ایستاده و رو به قبله می‌خواندند. همچنین تقید ایشان به خواندن نماز اول وقت و شرکت در نماز جماعت مدرسه فیضیه و پرهیز شدید از غیبت کردن و... نیاز به گفتن ندارد.
2- اخلاص- در تک تک حرکات و افعال این مرد بزرگ می‌توان اخلاص را مشاهده کرد، او درحالی که می‌توانست با شاه سازش کرده و بهترین امکانات رفاهی را برای خود و فرزندانش فراهم کند، رنج زندان و غربت و تبعید طولانی مدت را برخود هموار کرد و در هنگامی که در اوج عزت و اقتدار به کشور بازمی‌گشت، در پاسخ سوال خبرنگاری که می‌پرسد چه احساسی دارید؟ می‌گوید: هیچ و این دو شرایط برای او هیچ تفاوتی ندارد بعد از پیروزی انقلاب نیز هرگز از حق خود دم نزد و همواره به مردم سفارش می‌کرد: از یاد خدا غافل نشوید.
3- قیام‌لله- امام همواره به تنها موعظه خداوند در قرآن پایبند بوده و آن را سرلوحه همه حرکات و اقدامات خود قرار داده بود. اولین سند مبارزاتی ایشان که در هفتاد و پنج سال پیش نگاشته شده است با آیه شریفه "قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله" آغاز می‌شود وهمواره در طول دوران مبارزه و پیروزی بر این امر پای فشرده و دعوت به استقامت در قیام برای خدا که خداوند امر کرده است "فاستقم کما امرت ومن تاب معک" می‌کرد.
4- صداقت- همه مردم از ابتدای ورود امام به صحنه مبارزه و سیاست تا آخرین لحظه حیات، صداقت در گفتار و رفتار را از او مشاهده کردند و همواره از دورویی و نفاق که از لوازم اصلی سیاست‌ورزی در جوامع انسانی محسوب می‌شود پرهیز می‌کرد. این سیره در طول زندگانی امام حاکم بود وهمواره به مسئولان کشوری هم توصیه می‌کردند: کاری نکنید که نتوانید به مردم توضیح دهید. ایشان حتی حاضر نشدند در رفراندوم جمهوری اسلامی که نود و هشت درصد مردم رای موافق داده بودند به واسطه نبود فیلم لحظه رای دادن ایشان، یک رای نمایشی در صندوق رای بیندازند. البته به گفته فرزندشان سرکار خانم دکتر زهرا مصطفوی از اینکه نتوانسته بودند به واسطه شرایط پیش آمده پس از پیروزی انقلاب و تحمیل جنگ و توطئه‌های دشمنان به برخی از وعده‌هایی که به مردم داده بودند جامه عمل بپوشند، همواره احساس ناراحتی می‌کردند.
5- عدم پنهان‌کاری- حضرت امام در کنار صداقت، همواره به مسئولین تاکید بر روشن بودن فعالیت‌ها و در جریان قرار گرفتن مردم داشت، چه در شروع مبارزه که با اصرار ایشان، همه تلگرافات علما به شاه چاپ و منتشر گردید و چه در همه سالهای رهبری کشور که به مسئولان تاکید می‌کردند مردم را در جریان امور قرار دهید و مهمترین تصمیم سیاسی خویش در پذیرش قطع نامه 598 را نیز علنا با مردم در میان گذاشت.
6- اسلام‌خواهی- امام همواره در طول دوران مبارزه و رهبری انقلاب بر اسلامخواهی خود و مردم تاکید داشته و از این اصل لحظه‌ای کوتاه نیامد. امام از سال 1323 در کتاب کشف اسرار بحث حکومت اسلامی را مطرح کرده و این بحث را در نجف اشرف به صورت کامل و جامع برای روحانیون و طلاب فاضل در حوزه علمیه تدریس کرده و در ادامه با اصلاحات و به روز کردن آن در پاریس، برای جهانیان آن را تبیین کرد و در نهایت با ساقط کردن نظام شاهنشاهی توانست نظام جمهوری اسلامی را با حمایت نود و هشت درصدی مردم برقرار کند. امام در این مسیر حاضر نشد ذره‌ای از اصل کلمه اسلام کوتاه بیاید و جمهوری اسلامی بدون یک کلمه کم یا زیاد را به رفراندوم گذاشت.
البته اسلام مورد نظر امام با آنچه در میان بسیاری از علما و فقها مطرح بوده و یا در جهان اسلام و میان حاکمان اسلامی پذیرفته شده است فرق اساسی دارد و ایشان از آن به اسلام ناب محمدی تعبیر نموده‌اند و در تعریف آن می‌گویند: اسلامی که طرفداران واقعی آن همیشه از مال و قدرت بی‌بهره بوده‌اند و دشمنان حقیقی آن زراندوزان حیله‌گر و قدرت‌مداران بازیگر و مقدس نمایان بی‌هنرند.
7- استقلال‌طلبی- حضرت امام از ابتدای شروع مبارزات همواره دست رد به سینه قوای خارجی و دولت‌های بیگانه‌زده، استقلال خود را به هیچ قیمتی نفروخت. پس از پیروزی انقلاب نیز درحالی که با آمریکا علنا در جنگ بود، تجاوز شوروی به افغانستان را محکوم کرد و با شدت و حساسیت تمام با شایعه حمایت شوروی از ایران در برابر آمریکا که ازسوی خبرگزاری فرانسه به نقل از کاردار سفارت شوروی در مکزیک مطرح شده بود، برخورد کرده و فرمود: اینجانب و دولت ایران اجازه نمی‌دهیم که دولت شوروی و دولت‌های دیگر، دست به این مطالب بی‌اساس که توهین به مقدسات ما وملت شریف ایران است بزنند.
8- احترام به نظر مردم- امام همواره بر خواست و نظر مردم تاکید داشته و تمام تلاش و سعی خود را بر استوار نمودن ارکان نظام برطبق رای و نظر مردم متمرکز نمود و حتی شدت گرفتن جنگ و موشک باران و بمباران شهرها نیز نتوانست مانع از برگزاری به موقع انتخابات در کشور بشود. امام بارها و در مناسبت‌های مختلف فرمود: میزان رای ملت است و به احدی اجازه تخطی از این میزان ومعیار را نداد.
9- ظلم‌ستیزی- امام کوچکترین تردیدی در مبارزه با ظلم و استبداد به خود راه نمی‌داد و می‌فرمود: برنامه ما این است که نه ظلم بکنیم نه ظلم بشویم. ما تحت رهبری پیغمبر اسلام این دو کلمه را می‌خواهیم اجرا کنیم، نه ظالم باشیم و نه مظلوم.
10- عدالت‌خواهی- قیام امام منبعث از قیام انبیاست که برای برپایی قسط و عدل بپاخاسته و امام پیرو قرآنی است که یکی از اهداف مهم ارسال رسل و انزال کتب آسمانی را قیام به قسط دانسته است. در مسیر برپایی عدالت اجتماعی، امام در عدالت فردی هم بسیار کوشا بوده و حتی به شدت از ارتکاب مکروهات نیز ابا داشت چه رسد به ارتکاب حرام یا ترک واجبات.
11- قانون‌مندی- امام خمینی نه تنها به قوانین و قراردادهای کشوری و ملی و بین‌المللی ملتزم بوده بلکه قوانین عادی و ساده نظیر عبور و مرور پیاده در خیابان را هم مراعات کرده و به قوانین سایر دول هم احترام می‌گذاشت و برهمین اساس در زمان حضور در نوفل لوشاتو حاضر نشد از گوشت گوسفندی که برخلاف قانون کشور فرانسه در محیط خارج از کشتارگاه ذبح شده بود بخورد. امام در زندگی شخصی نیز بسیار قانونمند و منظم بوده که دیگران می‌توانستند ساعت خود را براساس برنامه کاری ایشان تنظیم کنند.
12- حفظ نظام- حضرت امام حفظ نظام جمهوری اسلامی را برهمه امور ترجیح داده و می‌فرمایند: حفظ این جمهوری اسلامی از اعظم فرایض است و حفظ نظام یکی از واجبات شرعیه و عقلیه است. براین اساس همه دوستی‌ها و رفاقت‌های قدیمی و امیال شخصی خود را کنارگذاشته و سخت‌ترین تصمیمات را در طول دوران مدیریت و رهبری نظام گرفتند.
13- مبارزه با جمود و تحجر- امام در طول عمر شریف خود بسیاری از حصار‌های خودساخته و جاهلی مرسوم روحانیت و حوزه را شکست و توانست چهره‌ای نو از اسلام و شیعه به جهان عرضه کند، ایشان مبارزه برای شکستن این رسومات را بسیار جانفرساتر از مبارزه با شاه و اربابانش دانسته و می‌فرماید: در 15خرداد 42 مقابله با گلوله تفنگ و مسلسل شاه نبود که اگر تنها این بود مقابله را آسان می‌نمود، بلکه علاوه برآن از داخل جبهه خودی گلوله حیله مقدس مآبی و تحجر بود، گلوله زخم زبان و نفاق و دورویی بود که هزار بار بیشتر از باروت و سرب، جگر و جان را می‌سوخت و می‌درید.
14- پرهیز از دنیاطلبی- یکی از شرایط مهم برای برعهده گرفتن منصب مرجعیت درعصر غیبت پرهیز از دنیاطلبی است و حضرت امام در طول دوران زندگی و خصوصا در دوران پذیرش مرجعیت و رهبری مبارزه این شرط را به خوبی رعایت کرده و همگان شاهد و ناظر بودند چگونه در طول دوران سخت تبعید و گرمای طاقت‌فرسای نجف هرگز حاضر نشد کوچکترین قدمی برای رفاه حال خود و خانواده‌اش بردارد. و پس از پیروزی انقلاب و در دست گرفتن بالاترین منصب حکومتی نیز همواره زندگی خود را در پایین‌ترین سطح جامعه قرار داد و حاضر نشد در مناطق و اماکن مجلل زندگی کند.
بسیج بر محور حضور جوانان تشکیل شد و حضرت امام با احتساب جمعیت جوان کشور در سال 1358 فرمان تشکیل ارتش بیست میلیونی را صادر کرد. این جوانان چنان احساس قرابت و نزدیکی با امام احساس می‌کردند که همه شیفته و واله او شده و حاضر بودند جان خود را در راه اهدافش قربانی کنند. برای اینکه او را انسان صادقی دانسته و به کلامش ایمان داشتند. او نه تنها اجازه تعریف و تمجید از خود را به احدی نمی‌داد و در همان لحظه گفتن چنین سخنانی با آن مقابله می‌کرد ولو اینکه گوینده آن استاد اخلاقی چون مرحوم آیت‌الله علی فیض مشکینی یا نماینده اول مردم تهران مرحوم فخرالدین حجازی باشد بلکه همواره آرزو می‌کرد در کنار این جوانان به شهادت برسد.
امام در پیامی به مناسبت شهادت جمعی از جوانان در روز هفده شهریور 57 می‌فرمایند: "‌ای کاش من هم در میان شما بودم" و در پیامی که خطاب به رزمندگان به مناسبت پیروزی‌های بزرگ آنان در عملیات فتح‌المبین در فروردین سال 61 صادر می‌کنند می‌فرمایند: اینجانب از دور دست و بازوی قدرتمند شما را که دست خداوند بالای آن است می‌بوسم و بر این بوسه افتخار می‌کنم و آرزو می‌کنند "یالیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما".
این رابطه عمیق دوطرفه بود که معجزه آفرید و انقلاب را از شر اجانب مصون نگه داشت. در آن زمان نه سهمیه دانشگاه وجود داشت و نه محاسبه خدمت وظیفه، نه خبری از اولویت در استخدام بود و نه ارتقای مراتب دانشگاهی و اداری، بسیجی بودن و حضور در جبهه فقط غربت و گرسنگی و تشنگی داشت و مجروحیت و اسارت و شهادت و یا مفقودالاثر شدن و همه مردم اعم از پیر و جوان با عشق و علاقه وصف‌ناپذیری خود را به جبهه می‌رساندند و چه بسا مادران و پدرانی که خود مقدمات جبهه رفتن فرزندانشان را فراهم می‌کردند.
حضرت امام در موارد متعددی دستورالعمل‌ها‌یی را برای مسئولان کشور و فرماندهان ارشد نظامی که مربیان و معلمان مدرسه عشق محسوب می‌شوند صادر کرده و تکالیفی را بر دوش آنان گذاشته است که باید همواره آویزه گوش مدیران کشور باشد. نظیر نهی از دخالت در امور سیاسی و عضویت در گروه‌ها و احزاب ولو اینکه احزاب صد در صد اسلامی و خوب باشند. ایشان می‌فرمایند:
در هر گروهی که هستید باید از آن گروه جدا بشوید ولو یک گروهی است که بسیار مردم خوبی هم هستند، ولو یک حزبی است که بسیار حزب خوبی است. لکن اصل وارد شدن در حزب برای ارتش، برای سپاه پاسداران، برای قوای نظامی و انتظامی وارد شدنش جایز نیست، به فساد می‌کشد اینها را.
ایشان خطاب به فرماندهان قوای نظامی می‌فرمایند: کسانی که در راس ارتش هستند و کسانی که در راس سپاه پاسداران هستند موظف هستند که ارتش و سپاه را و سایر قوای مسلح را از احزاب کنار بزنند.... هرگروهی می‌خواهد باشد، گروه فاسد که ان‌شاءالله وارد نمی‌شوید، گروه‌های بسیار خوب هم وارد نشوید... این را باید بدانید و شرعاً جایز نیست.
حضرت امام این تذکر را نه تنها در زمان رهبری خود به مسئولان می‌دهند بلکه به رهبر یا شورای رهبری بعد از خود نیز رعایت این اصل را تاکید می‌کنند. ایشان در وصیت نامه سیاسی – الهی خود می‌فرمایند:
برفرماندهان لازم است که افراد تحت تکفل خود را از ورود در احزاب منع نمایند و چون انقلاب از همه ملت و حفظ آن برهمگان است، دولت و ملت و شورای دفاع و مجلس شورای اسلامی وظیفه شرعی و میهنی آنان است که اگر قوای مسلح، چه فرماندهان و طبقات بالا و چه طبقات بعد، برخلاف مصالح کشور بخواهند عملی انجام دهند یا در احزابی وارد شوند که بی‌اشکال به تباهی کشیده می‌شوند و یا در بازی‌های سیاسی وارد شوند، از قدم اول با آن مخالفت کنند و بر رهبر و شورای رهبری است که با قاطعیت از این امر جلوگیری نماید تا کشور از آسیب در امان باشد.
توصیه دیگر امام به مسئولان حفظ نیروهای بسیجی و ارج نهادن به آنان است ایشان در پیامی که در آخرین سال حیات خود و در سالگرد تاسیس بسیج صادر فرمودند می‌فرمایند: اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت. بار دیگر تاکید می‌کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی، سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت.
حضرت امام در کنار تکریم و تجلیل از پیوستگان به مدرسه عشق، دستوراتی را هم به عنوان مشق شب و تکلیف درسی دانش‌آموزان این مدرسه می‌دهند که باید همواره آویزه گوش آنان باشد. ایشان در خرداد 61 درپیامی که به مناسبت فتح خرمشهر صادر کردند می‌فرمایند:
هان ‌ای فرزندان قرآن کریم و نیروهای ارتش و سپاهی و بسیج و ژاندارمری و شهربانی و کمیته‌ها و عشایر و نیروهای مردمی داوطلب و ملت عزیز، هوشیار باشید که پیروزی‌ها هرچند عظیم و حیرت‌انگیز است شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست غافل نکند و غرور و فتح شما را به خود جلب نکند؛ که این آفتی بزرگ و دامی خطرناک است که با وسوسه شیطان به سراغ آدم می‌آید و برای اولاد آدم تباهی می‌آورد.
ایشان همچنین آذر 61 در پیامی که به عنوان پیام هشت ماده‌ای شهرت یافت دستورات اکیدی به همه نیروهای امنیتی و نظامی برای رعایت حقوق مردم و حفظ حریم خصوصی شهروندان و تکریم انسان دادند که همواره باید آویزه گوش همه ما باشد، ایشان می‌فرمایند:
عمل به عدل اسلامی مخصوص به قوه قضائیه و متعلقات آن نیست، که در سایر ارگان‌های نظام جمهوری اسلامی از مجلس و دولت و متعلقات آن و قوای نظامی و انتظامی و سپاه پاسداران و کمیته‌ها و بسیج و دیگر متصدیان امور نیز به‌طور جدی مطرح است و احدی حق ندارد با مردم رفتار غیر اسلامی داشته باشد.
ایشان در ادامه می‌فرمایند:
هیچ کس حق ندارد کسی را بدون حکم قاضی که از روی موازین شرعیه باید باشد توقیف کند یا احضار نماید، هرچند مدت توقیف کم باشد.
هیچ کس حق ندارد در مال کسی چه منقول و چه غیرمنقول و در مورد حق کسی دخل و تصرف کند یا توقیف و مصادره نماید مگر به حکم حاکم شرع، آن هم پس از بررسی دقیق و ثبت حکم از نظر شرعی.
هیچ کس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل کار شخصی بدون اذن صاحب آنها وارد شود یا کسی را جلب کند، یا به نام کشف جرم یا ارتکاب گناه تعقیب و مراقبت نماید و یا نسبت به فردی اهانت نموده و اعمال غیرانسانی – اسلامی مرتکب شود، یا به تلفن یا نوار ضبط صوت دیگری به نام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند و یا برای کشف گناه و جرم هرچند گناه بزرگ باشد، شنود بگذارد و یا دنبال اسرار مردم باشد و تجسس از گناهان غیر نماید یا اسراری که از غیر به او رسیده ولو برای یک نفر فاش کند.
حضرت امام در پیامی به بسیجیان در آخرین سال حیات خود می‌فرمایند: امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها، بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند و فرزندان بسیجی‌ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر "نه شرقی و نه غربی" باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند. فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی آمریکا و شوروی در آن دو محل حساس نفوذ کنند.
و ما امروز پس از گذشت چهل سال از تشکیل بسیج و مشاهده فراز و فرودهای فراوان در حوادث مختلف و فتنه‌های متفاوت و خسارت‌های عظیمی که در رعایت نکردن این تذکرات اکید نصیبمان شده است به خوبی می‌توانیم قدر نصایح این پیر روشن ضمیر را درک کنیم و هرچه بیشتر تلاش کنیم تک تک این نصایح مشفقانه جامه عمل به خود بپوشد. به امید آن روز
بسیجی امام
مهدی حاضری
4/9/1398
*امام خمینی: من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند
*امام خمینی: عمل به عدل اسلامی مخصوص قوه قضائیه و متعلقات آن نیست که در سایر ارگان‌های نظام جمهوری اسلامی از مجلس و دولت و متعلقات آن و قوای نظامی و انتظامی و سپاه پاسداران و کمیته‌ها و بسیج و دیگر متصدیان امور نیز بطور جدی مطرح است و احدی حق ندارد با مردم رفتار غیراسلامی داشته باشد
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و سوریه خبر داد: ساخت 30 هزار واحد مسکونی در سوریه توسط شرکت‌های ایرانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل: شورای امنیت باید اصلاح شود ایران و روسیه بر همکاری‌ در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تاکید کردند 164 نفر از نمایندگان مجلس از مجمع تشخیص خواستار شدند تعیین تکلیف تسویه بدهی بدهکاران بانکی وزیر انرژی آمریکا: ترامپ و سایر روسای جمهور آمریکا برگزیده خدا هستند! تغییر احتمالی نیمی از کابینه عراق و احضار 200 مقام ارشد به اتهام فساد رئیس قوه قضاییه: انتقال زندان‌های مرکز به حاشیه شهرها از سیاست‌های قوه قضاییه است انتقال آب خزر به کویر؛ طرحی با هزینه‌های سنگین و خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی با وجود بحران تامین مواد اولیه برای فولادسازان؛ صادرات سنگ آهن هنوز ادامه دارد! اخبار کوتاه اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: دارندگان بیش از یک میلیارد ثروت، سبد حمایتی نمی‌گیرند علی رغم وعده کنترل قیمت ها؛ وزیر صمت: قیمت 50 کالای پرمصرف افزایش یافت مشق مدرسه عشق آمریکا و انتخابات افغانستان ساخت «پلاسکو» متوقف شد قوه قضاییه اعلام کرد: اعمال محدودیت‌های قضایی و حقوقی در مورد اموال اعضای شبکه ایران اینترنشنال نماینده ولی فقیه: بسیجیان عرصه جهاد کشاورزی در تامین اقلام معیشتی مردم بیشتر مشارکت کنند دکتر احسان ابراهیمی کاهش یارانه بنزین، آیا مساله به همین سادگی است؟