علی رغم وعده کنترل قیمت ها؛ وزیر صمت: قیمت 50 کالای پرمصرف افزایش یافت

وزیر صنعت، معدن و تجارت علیرغم وعده کنترل قیمت کالاها پس از سهمیه بندی بنزین با بیان اینکه باید تاثیر واقعی این طرح را بر قیمت برخی اقلام پذیرفت، گفت: 100 قلم کالای پرمصرف را وزارت صنعت هر روز رصد می‌کنیم که در این مدت 50 درصد آنها افزایش قیمت داشته‌اند؛ البته برخی‌ افزایش‌ها بین یک تا چهار درصد بود.
به گزارش ایرنا، رضا رحمانی در حاشیه همایش نقش فعالان اقتصادی در تحقق گام دوم انقلاب – که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد - افزود: افزایش قیمت 23 قلم کاالا بین صفر تا یک درصد بوده است؛ بعضی کالاها نیز بین یک تا پنج درصد افزایش قیمت داشته‌اند و افزایش قیمت برخی اقلام مثل گوجه فرنگی بیشتر بوده است.
وی افزود: در هفته اخیر قیمت چند قلم کالا مانند گوجه فرنگی نیز افزایشی غیرمتعارف داشت که متاثر از قیمت بنزین نبود.
رحمانی ادامه داد: پیرامون سهمیه‌بندی بنزین و نقش آن بر افزایش قیمت‌ سایر اقلام، باید دو نکته را در نظر گرفت؛ یکی تاثیر واقعی و دیگری تاثیر روانی و تورم انتظاری است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قرار شد از منظر تولید افزایش قیمت صورت نگیرد، گفت: تلاش ما این بوده جلوی تاثیر روانی و غیرواقعی را بگیریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امروز نظارت بر بازار تشدید شده و رسیدگی‌ها باید سرعت گیرد، اعلام کرد: در این مدت شاهد سواستفاده‌هایی بودیم؛ به عنوان نمونه، تورم خودرو در بازار واقعی نبود و سو استفاده‌هایی در این بازار رخ داد.
رحمانی اضافه کرد: نظارت بر بازار همیشه وجود داشته، اما اکنون به دلیل شرایط خاص، تشدید شده است؛ شرایط ایجاب می‌کرد حضور جدی‌تری در بازار داشته باشیم.
وی افزود: آمار شکایت‌ها بیشتر شده و باید رسیدگی سرعت می‌گرفت؛ این موضوع متناسب با شرایط است و زمان ندارد و تا هر زمان احساس شود بازار به این نظارت نیاز دارد، در بازار حضور داریم.
رحمانی ضمن تاکید بر اینکه همیشه استانداردی از نظارت وجود دارد، افزود: طرح جدید نشان داد کارهای اساسی مانند تکمیل سامانه و کنترل زنجیره‌ها را باید جدی‌تر انجام دهیم.
افزایش قیمت خودرو واقعی نیست
رحمانی در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت خودرو گفت: این افزایش قیمت از جانب خودروسازان نبوده و در بازار اتفاق افتاده است.
وی همچنین در این زمینه توضیح داد: حتی در مواردی این افزایش قیمت خودرو عمدی بوده است؛ به طوری که برخی سایت‌ها بدون اینکه خودرویی داشته باشند، در 20 روز پنج هزار خودرو برای فروش عرضه کردند تا قیمت خودرو را بالا ببرند.
وزیر صنعت با بیان اینکه دادستانی و تعزیرات وارد این موضوع شده‌اند، ادامه داد: بیشتر خودروهای پارکینگ خودروسازان عرضه شده و این موضوع بر روند کاهشی قیمت خودروها موثر است.
وی همچنین معتقد است خودروسازی ظرفیت تولید بیشتر را دارد که این موضوع منوط به حل مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان است.
رحمانی با اشاره به برنامه توقف تولید خودروهای پراید و پژو 405، گفت: قرار است تا سال آینده کل تعهدات خودروسازان به مردم انجام شود و خودروهای جدید را جایگزین کنند.
رحمانی: واردات کالایی که در داخل قابل تامین باشد، ممنوع می‌شود
ازسوی دیگر رضا رحمانی روز گذشته در جریان برگزاری میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت برق، الکترونیک و مخابرات گفت: چنانچه این وزارتخانه مطمئن شود تولید هر قطعه یا تجهیزات به اندازه نیاز کشور و با کیفیت مناسب وجود دارد، از واردات آن جلوگیری خواهد کرد.
رضا رحمانی افزود: ساخت داخل مورد تاکید است و این اقدام راهبرد اصلی برای حل مشکلات اساسی از جمله بیکاری و تورم محسوب می‌شود.
وی همچنین گفت: مدیریت بدون برنامه‌ریزی معنا ندارد و در نظر است تا سال 1400، به میزان 10 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی را داخل‌سازی کنیم که 500 میلیون دلار آن در حوزه برق الکترونیک و مخابرات است.
این مقام مسئول از سهم 1.4 میلیارد دلاری صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی در داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات تا سال 1400 خبر داد که تا امروز و در جریان برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل این رقم از مرز 300 میلیون دلار داخلی سازی گذشته است.
وی گفت: آنچه مهم است اینکه نهضت ساخت داخل که آغاز شده و در مرحله نخست به دنبال جلوگیری از واردات بوده و پس از آن صادرات محصولات پیگیری خواهد شد.
رحمانی به هفت محور اساسی مورد پیگیری این وزارتخانه برای امسال را یادآور شد و گفت: یکی از این محورها توسعه صادرات با اولویت 15 کشور همسایه و دو برابر شدن صادرات به این کشورها تا سال 1400 است.
وزیر صنعت اظهار داشت: سال گذشته در مجموع 24 میلیارد دلار به این کشورها صادرات انجام شد و در نظر داریم تا سال 1400 این رقم را به 48 میلیارد دلار افزایش دهیم.
به گفته وی، دو درصد واردات این کشورها اکنون از ایران است که تا سال 1400 به چهار درصد افزایش خواهد یافت.
رحمانی همچنین به حضور خود در نمایشگاه اخیر واردات چین اشاره کرد و گفت: چینی‌ها در سال گذشته میلادی دو هزار میلیارد دلار واردات داشتند و به گفته اعضای اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین و انجمن بازرگانان ایرانی حاضر در کشور، جمهوری اسلامی ایران پتانسیل تامین 700 میلیارد دلار از واردات چینی‌ها را دارا است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به تکمیل سامانه «توان ایران» تا پایان ماه جاری اشاره کرد که در راستای قانون استفاده حداکثری از توان ساخت داخل ایجاد شده که یک نمایشگاه دائمی الکترونیکی بوده و نیازمندی‌ها و توانمندی‌های صنایع در آن دیده شده است.
وی با تقدیر از مشارکت سپاه، وزارت دفاع و بسیج در موضوع داخلی‌سازی خاطرنشان کرد: در ماه‌های گذشته خودروهای سطح پارکینگ خودروسازان به حدود 200 هزار دستگاه رسیده بود که عمده آنها در چند قطعه مهم کسری داشتند که با برگزاری میز نخست داخلی سازی 200 هزار دستگاه از این خودروها تکمیل و تحویل مشتریان شدند.
رحمانی همچنین به کاهش 31 درصدی واردات کالاهای مصرفی در سال گذشته اشاره کرد که بخشی از آن ناشی از ممنوع شدن واردات یک هزار و 524 ردیف تعرفه ازسوی این وزارتخانه بود و همه این‌ها مواردی بودند که توان و ظرفیت ساخت داخل آنها در کشور وجود دارد.
رحمانی در پایان اعلام کرد: امروز ضروری‌ترین کار در جنگ اقتصادی، توسعه نهضت ساخت داخل و تخصیص بهینه منابع است.

رحمانی: تسهیلات بانکی با نقدینگی مورد نیاز صنایع متناسب نیست
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: نیاز به نقدینگی از سال گذشته تاکنون در واحدهای صنعتی چند برابر شده، اما تسهیلات بانکی متناسب با آن افزایش نیافته است.
«رضا رحمانی» در پاسخ به ایرنا در خصوص پرداخت نشدن بسته‌های تشویقی وعده داده شده به قطعه سازان، افزود:‌ کمبود نقدینگی را تایید می‌کنیم اما به‌طور قطع، هر آنچه که گفته و وعده داده شده، عملیاتی خواهد شد.
وی بیان داشت:‌ نیازهای بخش صنعت به نقدینگی اعلام شده و مورد پیگیری هم قرار گرفته است؛ در این زمینه بانک مرکزی قول مساعد همکاری داده است.
رحمانی با اشاره به میز تخصصی برگزار شده در روز جاری، گفت:‌ با قراردادهایی که امروز منعقد شده، اگر ملزومات، قطعات و تجهیزات مورد نیاز کشور با کیفیت مناسب تامین شود، از واردات آنها جلوگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: ‌نظارت بر ممنوعیت واردات این اقلام بر عهده معاونت امور صنایع وزارتخانه است؛ همچنین آن بخش که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود نیز ازسوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کنترل خواهد شد.
پیشتر دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفت وگو با ایرنا، موفقیت برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل قطعات خودرویی را مشروط به تامین سرمایه لازم و پرداخت شدن بسته‌های تشویقی قطعه‌سازان برشمرد.
«مازیار بیگلو»‌ گفت: اتفاقی که اکنون افتاده و تاثیر بدی نیز روی قطعه‌سازان داشته، پرداخت نشدن بسته‌های تشویقی قطعه‌سازان ازسوی دولت یا خودروسازان است.
وی بیان داشت: قطعه‌سازان از سرمایه‌های خود برای داخلی‌سازی قطعات استفاده کرده و سرمایه‌گذاری سخت‌افزاری کرده‌اند، اما هنوز تکلیف بسته‌های تشویقی وعده داده شده مشخص نیست و شاهدیم همان قطعه‌سازان که موفق به داخلی‌سازی و خودکفایی برخی قطعات شده‌اند، با کمبود نقدینگی مواجه بوده و حتی در تولید روزمره خود نیز با مشکل مواجه شده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و سوریه خبر داد: ساخت 30 هزار واحد مسکونی در سوریه توسط شرکت‌های ایرانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل: شورای امنیت باید اصلاح شود ایران و روسیه بر همکاری‌ در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تاکید کردند 164 نفر از نمایندگان مجلس از مجمع تشخیص خواستار شدند تعیین تکلیف تسویه بدهی بدهکاران بانکی وزیر انرژی آمریکا: ترامپ و سایر روسای جمهور آمریکا برگزیده خدا هستند! تغییر احتمالی نیمی از کابینه عراق و احضار 200 مقام ارشد به اتهام فساد رئیس قوه قضاییه: انتقال زندان‌های مرکز به حاشیه شهرها از سیاست‌های قوه قضاییه است انتقال آب خزر به کویر؛ طرحی با هزینه‌های سنگین و خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی با وجود بحران تامین مواد اولیه برای فولادسازان؛ صادرات سنگ آهن هنوز ادامه دارد! اخبار کوتاه اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: دارندگان بیش از یک میلیارد ثروت، سبد حمایتی نمی‌گیرند علی رغم وعده کنترل قیمت ها؛ وزیر صمت: قیمت 50 کالای پرمصرف افزایش یافت مشق مدرسه عشق آمریکا و انتخابات افغانستان ساخت «پلاسکو» متوقف شد قوه قضاییه اعلام کرد: اعمال محدودیت‌های قضایی و حقوقی در مورد اموال اعضای شبکه ایران اینترنشنال نماینده ولی فقیه: بسیجیان عرصه جهاد کشاورزی در تامین اقلام معیشتی مردم بیشتر مشارکت کنند دکتر احسان ابراهیمی کاهش یارانه بنزین، آیا مساله به همین سادگی است؟