رئیس قوه قضاییه: انتقال زندان‌های مرکز به حاشیه شهرها از سیاست‌های قوه قضاییه است

رئیس قوه قضاییه گفت:‌ به سازمان زندان‌ها اعلام کردیم آن دسته از زندان‌هایی که در مرکز شهر هستند، به حاشیه شهرها منتقل شوند. این مساله جزو سیاست‌های قوه قضاییه است و تسریع در این کار هم مورد تاکید ماست.
به گزارش قوه قضاییه، اعضای فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس قوه قضائیه به بیان دغدغه‌های خود از جمله در زمینه‌های لزوم احیای پلیس قضایی، توجه به حقوق عامه، ضرورت کاهش اطاله دادرسی، لزوم انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها و لزوم حمایت از تولید و سرمایه گذاران پرداختند.
سید ابراهیم رئیسی در این دیدار در خصوص انتقال زندانی‌های مرکز به حاشیه شهرها گفت: طبق آنچه مجلس تصویب کرده سیاست قوه قضاییه این است که زندان‌ها از داخل شهرها بیرون بروند.
وی افزود: ما از این که زندان‌ها از داخل شهرها خارج شده و در حاشیه شهرها قرار بگیرد استقبال می‌کنیم. همکاری دستگاه‌های مختلف در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد. چراکه این موضوع هم برای قوه قضاییه، هم برای مردم و هم برای فضاهای شهری مشکلاتی را ایجاد می‌کند.


رئیسی افزود: بحث مهم مبارزه با فساد اقتصادی در دستور کار قوه قضاییه است و این اولویت هرگز با مسائلی که اتفاق افتاده به حاشیه نخواهد رفت. همچنان اولویت دستگاه قضا مبارزه با مفاسد اقتصادی است و ما در این راستا هم اصلاح ساختارها و هم برخورد با مفسدان را در دستور کار داریم.
رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: در فضای مبارزه با فساد تفاوتی میان مرکز کشور که تهران است با مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها وجود ندارد. در هرکجا که فساد پیدا شود باید با آن مبارزه کرد. نمایندگان محترم مجلس هم این موضوع را در حوزه‌های انتخابیه خود پیگیری کنند. ما در قوه قضاییه، مجلس و نمایندگان را کنار خودمان می‌بینیم و می‌دانیم که امروز دغدغه نمایندگان مجلس دغدغه مبارزه با فساد است.
رئیسی همچنین اظهار داشت: یکی از مشکلات گریبان گیر قوه قضاییه مسئله بودجه این دستگاه است. بودجه نهایتاً در مجلس تصویب می‌شود. قوه قضاییه یک دستگاه حاکمیتی است و تامین قضات و همچنین تامین نیروی انسانی موردنیاز قوه قضاییه از مسائل مهم است که امیدواریم موضوع بودجه چینی برای قوه قضاییه حتماً مورد عنایت نمایندگان قرار بگیرد.
وی همچنین با بیان این که اصلاحیه شورای حل اختلاف حداکثر ظرف ده روز آینده تقدیم مجلس می‌شود، ادامه داد: فکر می‌کنم با اقدام به موقع مجلس، وضعیت شورای حل اختلاف در سراسر کشور یک سامان جدی پیدا کند. هم وضع کارکنان شورای حل اختلاف روشن شود و هم این شورا از جهت صلاحیت قانونی و رسیدگی بتواند به وظایف خودش عمل کند.
رئیسی افزود: زمانی که قانون برای قانون شورای حل اختلاف تعیین کرده تا آخر امسال است و به ما مهلت داده شده که تا پایان امسال بتوانیم اصلاحیه آن را به مجلس تقدیم کنیم و این اصلاحیه را سریعاً به مجلس تقدیم خواهیم کرد. از شما نمایندگان می‌خواهیم که حتماً تا آخر امسال وضعیت این شورا را روشن کنید و برای این اصلاحیه یک اولویت در مجلس قائل شوید.
رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: امروز مسئله کنترل قیمت‌ها یکی از ضرورت‌ها است و در این کنترل قیمت‌ها طبیعتاً دولت و سازمان تعزیرات حکومتی که زیر نظر دولت و وزارت دادگستری است مسئولیت دارند. وزارت صمت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده در این زمینه مسئولیت دارند، اما قوه قضاییه وظیفه خود می‌داند که در این شرایط به دولت کمک کند، در جلسه مسئولان قوه قضاییه هم اعلام کردم که تمامی دادستان‌ها به تمامی سازمان‌های مسئول در میدان برای کنترل قیمت‌ها کمک کنند تا از این طریق و با نظارت و کنترل بر قیمت‌ها بتوانیم مردم را از نگرانی درآوریم.
رئیسی در ادامه سخنان خود در خصوص موضوع جذب شش هزار نفر نیروی انسانی در قوه قضاییه بیان کرد: از ابتدای سال جاری جذب این‌ افراد در دستور کار قوه قضاییه بوده است. جلساتی در مجلس برگزار شده و جلساتی هم ما اینجا برگزار کردیم و پیگیری‌هایی از طریق دولت انجام شده است. 1300 نفر از آن‌ها مشغول به کار شدند؛ یک تعداد دیگری نیز در ظرف یکی دو ماه اخیر دارد انجام می‌شود و تا آخر سال جاری هم هر شش هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: دولت نیز وعده داده تا مساله حقوقی این‌ها را حل کند، مشکل ما مساله بودجه و امکانات این قضیه بود و دولت قول داده تا این امکانات را در اختیار ما بگذارد و تا آخر سال جاری بتوانیم شش هزار نفر را جذب کنیم، موضوع با سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداره استخدامی پیگیری شد که حل شود.
وی با اشاره به قانون نظارت بر اموال مسئولان، تصریح کرد: این قانون مصوب مجلس شورای اسلامی که به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و بالاخره سه چهار سال قبل به عنوان نظارت بر اموال مسئولان قانون شد، به نظر من یک قانونی بود که باید اجرا می‌شد و اگر بر فرض ابهامی دارد باید از مجلس رفع ابهام خواسته شود، اما توقف قانون وجهی ندارد؛ ما آیین نامه آن را نوشتیم و ابلاغ کردیم و الان هم دارد اجرا می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و سوریه خبر داد: ساخت 30 هزار واحد مسکونی در سوریه توسط شرکت‌های ایرانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل: شورای امنیت باید اصلاح شود ایران و روسیه بر همکاری‌ در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تاکید کردند 164 نفر از نمایندگان مجلس از مجمع تشخیص خواستار شدند تعیین تکلیف تسویه بدهی بدهکاران بانکی وزیر انرژی آمریکا: ترامپ و سایر روسای جمهور آمریکا برگزیده خدا هستند! تغییر احتمالی نیمی از کابینه عراق و احضار 200 مقام ارشد به اتهام فساد رئیس قوه قضاییه: انتقال زندان‌های مرکز به حاشیه شهرها از سیاست‌های قوه قضاییه است انتقال آب خزر به کویر؛ طرحی با هزینه‌های سنگین و خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی با وجود بحران تامین مواد اولیه برای فولادسازان؛ صادرات سنگ آهن هنوز ادامه دارد! اخبار کوتاه اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: دارندگان بیش از یک میلیارد ثروت، سبد حمایتی نمی‌گیرند علی رغم وعده کنترل قیمت ها؛ وزیر صمت: قیمت 50 کالای پرمصرف افزایش یافت مشق مدرسه عشق آمریکا و انتخابات افغانستان ساخت «پلاسکو» متوقف شد قوه قضاییه اعلام کرد: اعمال محدودیت‌های قضایی و حقوقی در مورد اموال اعضای شبکه ایران اینترنشنال نماینده ولی فقیه: بسیجیان عرصه جهاد کشاورزی در تامین اقلام معیشتی مردم بیشتر مشارکت کنند دکتر احسان ابراهیمی کاهش یارانه بنزین، آیا مساله به همین سادگی است؟