رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و سوریه خبر داد: ساخت 30 هزار واحد مسکونی در سوریه توسط شرکت‌های ایرانی

براساس توافق‌نامه انجام شده میان جمهوری اسلامی ایران و سوریه، 30 هزار واحد مسکونی در استان‌های سوریه توسط شرکهای فنی و مهندسی ایرانی ساخته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری ایرنا،«غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز گذشته در همایش تجاری ایران و سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: دستاوردهای دولت و ملت سوریه، مایه خرسندی است و امیدواریم به دنبال استقرار کامل صلح و آرامش، شاهد آبادانی در این کشور باشیم. در این مرحله مهم نیز ضوررت دارد برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های لازم برای بازسازی‌های ناشی از خرابی‌ها به عمل آید.
وی از آمادگی بخش خصوصی ایران برای همکاری گسترده و تامین کالاهای اساسی و مایحتاج مردم سوریه در کلیه زمینه‌ها خبر داد.
شافعی با اشاره به اهمیت توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور، افزود: اتاق ایران در سه سال گذشته اقدام به تشکیل ستاد بازسازی سوریه کرده و در چارچوب همکاری‌های میان ایران و اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه اقداماتی انجام داده که تشکیل اتاق بازرگانی دو کشور براساس موافقتنامه و تبادل هیات‌های اقتصادی از مهم‌ترین اقدامات انجام است.


وی با بیان اینکه روابط ایران و سوریه در یک سال گذشته وارد روابط جدیدی از همکاری‌ها شده، تاکید کرد: ضرورت دارد در سطح دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، تلاش‌ها و هماهنگی‌های بیشتری برای رسیدن به سطح مطلوب مبادلات و اجرایی شدن پروژه‌های همکاری صورت بگیرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: امضای موافقت‌نامه سند همکاری‌های دراز مدت اقتصادی ایران و سوریه توسط معاون اول ریاست جمهوری و نخست‌وزیر سوریه، اقدامی مهم جهت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه تجارت و همکاری‌های صنعتی است.
شافعی با اشاره به رفت‌وآمد بالاترین مقامات دو کشور گفت: بیش از 10 هیات اقتصادی در این مدت اعزام و پذیرش کرده‌ایم و همچنین حضور شرکت‌های ایرانی در همایش بازسازی سوریه بیش از چهار برابر سال گذشته بوده است.
وی ادامه داد: در جریان سفر وزیر مسکن سوریه، اولین کمیته اجرایی همکاری‌های مسکن و خدمات عمومی در وزارت راه ایران برگزار شد و قرار است یادداشت تفاهم برنامه اجرایی همکاری ایران و سوریه در زمینه خدمات عمومی و مسکن به امضای وزیران برسد.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی ایران دارای توانمندی‌ها و تجارب ارزشمندی در زمینه مسکن در سطح بین‌المللی هستند.
شافعی از دولتمردان دو کشور خواست که بسترهای قانونی و حقوقی لازم را برای حضور پررنگ شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه مشاوره و طراحی پروژه‌های سوریه فراهم کنند.
وی در پایان درباره مطالبات فعالان بخش خصوصی تشریح کرد: ارائه اطلاعات پروژه‌های قابل واگذاری به شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران، انجام اقدامات لازم برای برقراری ارتباط میان کارآفرینان، شرکتهای پیمان‌کاری در بخش مسکن با نهادهای ذی ربط سوریه و ارائه تسهیات لازم برای تاسیس شرکتهای مشترک ایرانی سوری به منظور بازسازی واحدهای مسکونی در سوریه از جمله مطالبات است.
وزیر مسکن سوریه: اولویت دمشق همکاری با شرکت‌های ایرانی است
ازسوی دیگر وزیر مسکن سوریه گفت: دولت این کشور مقرر کرده همه تسهیلات لازم و اولویت را به شرکت‌های ایرانی بدهد تا در بازسازی سوریه همکاری کرده و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور بهره‌مند شوند.
«سهیل محمد عبداللطیف» در همایش تجاری ایران و سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، افزود: تفاهم‌نامه امضا شده در کمیته مشترک ایران و سوریه شامل اقدامات عملی از جمله تاسیس شرکت‌های ایرانی و سوری است. در صورت عملی شدن توافقات، می‌توانیم از شرکت‌های دولتی سوریه استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران امکانات مختلفی دارند، ادامه داد: در صورت ایجاد شرکت مشترک ایرانی-سوری، شرکت‌ها در تمام استان‌های سوریه می‌توانند حضور داشته باشد.
عبداللطیف در این زمینه توضیح داد: این شرکت نیازی به ورود به مناقصه ندارد و می‌تواند مستقیم وارد کار اجرا بشود. همچنین پروژه‌های سرمایه‌گذاری داریم که سرمایه گذار ایرانی می‌تواند وارد آن بشود.
وزیر مسکن سوریه خاطرنشان کرد که باید درباره مساله ضمانت‌نامه و موضوعات مالی، تفاهم کامل وجود داشته باشد چرا که بقیه فعالیت‌ها وابسته به توافقات مالی و بانکی است.
عبداللطیف اعلام کرد: گام بعدی توافقنامه، تاسیس بانک مشترک بین ایران و سوریه است که در سوریه تاسیس می‌شود.
وی بخش خصوصی در هر دو کشور را شریک اصلی همه پروژه‌های سرمایه‌گذاری دانست و افزود: ضروری است بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه فعال شده و این بخش در بازسازی زیرساخت‌های سوریه وارد عمل شود.
آمادگی سوریه برای تاسیس شرکت‌های مشترک ساخت‌وساز
ازسوی دیگر معاون وزیر مسکن سوریه با اعلام اینکه می‌توان شرکت‌های مشترک ساخت‌وساز در سوریه ایجاد کرد، گفت: به شرکت‌های فعال در حوزه املاک و ساخت‌وساز امتیازاتی تعلق می‌گیرد.
«مازن لحم» در همایش تجاری ایران و سوریه درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سوریه توضیح داد: از طریق سازمان توسعه مسکونی و املاک در سوریه که وابسته به وزارتخانه مسکن است می‌توان اقدام به سرمایه‌گذاری کرد.
وی گفت: سازمان سرمایه‌گذاری و توسعه املاک در استان‌های مختلف سوریه ساخت حدود 200 هزار واحد مسکونی را در اختیار داشته و در استان‌های مختلفی همچون حلب سوریه حضور دارند.
به گفته این مقام مسئول سوری، دولت این پروژه‌ها را واگذار می‌کند و امکانات به آن می‌دهد، بنابراین سرمایه‌گذاران حوزه مسکن می‌توانند وارد این پروژه‌ها شوند.
معاون وزیر مسکن سوریه افزود: قانون، امکان تاسیس شرکت‌های خارجی ساخت‌وساز را داده و این شرکت‌ها می‌توانند فعالیت‌های ساخت‌وساز داشته باشند. این شرکت‌ها باید در کشور خودشان مجوز داشته و سپس وارد سوریه شوند.
به گفته وی شرکت‌ها باید حداقل پنج سال سابقه کار داشته باشند و ضمانت نامه مالی ارائه دهند.
لحم با اشاره به شرکت‌های سهامی گفت: سهام این شرکت‌ها باید قابل معامله بوده و همه سهام دراختیار اتباع سوریه و شخصیت‌های حقیقی و قانونی باشد. همچنین هیچ شخص حقیقی نمی‌تواند ببش از 5 درصد سرمایه شرکت و هیچ شخص حقوقی نمی‌تواند بیش از 40 درصد سرمایه شرکت را داشته باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد که سوریه شرکت‌های فعال در حوزه انرژی، آب و برق نیز دارد که می‌توانند با شرکت‌های ایرانی وارد مشارکت شوند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و سوریه خبر داد: ساخت 30 هزار واحد مسکونی در سوریه توسط شرکت‌های ایرانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل: شورای امنیت باید اصلاح شود ایران و روسیه بر همکاری‌ در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تاکید کردند 164 نفر از نمایندگان مجلس از مجمع تشخیص خواستار شدند تعیین تکلیف تسویه بدهی بدهکاران بانکی وزیر انرژی آمریکا: ترامپ و سایر روسای جمهور آمریکا برگزیده خدا هستند! تغییر احتمالی نیمی از کابینه عراق و احضار 200 مقام ارشد به اتهام فساد رئیس قوه قضاییه: انتقال زندان‌های مرکز به حاشیه شهرها از سیاست‌های قوه قضاییه است انتقال آب خزر به کویر؛ طرحی با هزینه‌های سنگین و خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی با وجود بحران تامین مواد اولیه برای فولادسازان؛ صادرات سنگ آهن هنوز ادامه دارد! اخبار کوتاه اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: دارندگان بیش از یک میلیارد ثروت، سبد حمایتی نمی‌گیرند علی رغم وعده کنترل قیمت ها؛ وزیر صمت: قیمت 50 کالای پرمصرف افزایش یافت مشق مدرسه عشق آمریکا و انتخابات افغانستان ساخت «پلاسکو» متوقف شد قوه قضاییه اعلام کرد: اعمال محدودیت‌های قضایی و حقوقی در مورد اموال اعضای شبکه ایران اینترنشنال نماینده ولی فقیه: بسیجیان عرصه جهاد کشاورزی در تامین اقلام معیشتی مردم بیشتر مشارکت کنند دکتر احسان ابراهیمی کاهش یارانه بنزین، آیا مساله به همین سادگی است؟