موضع‌گیری شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی درخصوص عملکرد صدا و سیما در جریانات اخیر بررسی شد

از یک بام و دو هوای رئیس سابق تا تیغ تند انتقاد از تلویزیون
ماجرای تجمعات اخیر در نقاط مختلف کشور و قطعی اینترنت و بی‌خبری اصحاب رسانه از کم و کیف ماجراها، بار دیگر صدا و سیما را محل و محمل اصلی بازخوانی اخبار قرار داد. اخباری که باز هم چون ادوار گذشته انتقادات تندی را درپی داشت. البته در این میان عده‌ای از همراهان همیشگی صدا و سیما که با سیاست‌های آن موافق بوده‌اند، باز هم به دفاع از این رسانه پرداختند. در میان تمام موضع‌گیری‌ها دیدگاه‌های رئیس پیشین این سازمان بسیار شنیدنی بود. عزت‌الله ضرغامی گفت: اگر دولت در تبیین گرانی قیمت بنزین به مردم پیشگام می‌شد و رئیس‌جمهوری و سایر مسئولان دولتی قبل از اجرای این اقدام، با مردم صحبت می‌کردند، مردم توجیه می‌شدند و ما این دوره را با خسارت بسیار کمتری می‌توانستیم پشت سر بگذاریم.
عزت‌الله ضرغامی درباره نحوه پرداختن صداوسیما به ناآرامی‌های اخیر درپی گرانی بنزین، در پاسخ به این سوال که چرا صداوسیما بیشترین تیغ انتقادات را به سمت قوه مجریه برده است، در حالی که سه قوه در امضای این گرانی به صورت یکسان مداخله داشتند؟ گفت: متاسفانه به دلیل گرفتاری‌هایی که دارم، برنامه‌های صداوسیما را در این مدت رصد نکردم که بخواهم قضاوتی داشته باشم؛ اما قاعدتا همه رسانه‌ها از جمله صداوسیما باید در راستای سیاست کلی نظام عمل کنند. به ویژه پس از فرمایش‌های مقام معظم رهبری، باید حضوری فعال و موثر داشته و این تصمیم‌گیری را تبیین کنند.
رئیس اسبق سازمان صداوسیما درباره انتقادی که برخی درمورد دولت مطرح می‌کنند، گفت: نکته‌ای که این عده می‌گویند این است که صحبت مستقیم رئیس‌جمهوری با مردم، تاثیر دیگری داشت.


ضرغامی تشریح کرد: اگر قبل از اعلام گرانی بنزین، صداوسیما بر اساس صحبت‌های رئیس‌جمهوری برنامه‌های خود را تنظیم می‌کرد و کارشناسان همراه با این سیاست و خود دولتمردان در برنامه‌های تلویزیونی حاضر شده و این طرح را تبیین می‌کردند، در اجرای آن خیلی موفق‌تر بودیم اما متاسفانه وقتی کشور دچار مشکل شد و اعتراض‌های عمومی شکل گرفت، بعد از آن دولت آمد و اعلام کرد قرار است سهمیه‌های نقدی را بین اقشار کم‌درآمد توزیع کند. اما همانطور که به خود آقایان تصمیم‌گیر این امر منتقل کردم، الان هم عرض می‌کنم‌ که این تصمیم حالت انفعال به خود گرفت.
عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در این شرایط بعضی‌ها ممکن است تیغ‌شان در این تبلیغ بُرا باشد که چون اعتراض‌ها شکل گرفته و مردم به میدان آمدند حالا دولت می‌خواهد به آنها یک سری امکانات و سهیمه نقدی بدهد؛ در حالی‌ که اینطور نبود و دولت از قبل درباره اعطای این سهمیه نقدی تصمیم‌گیری کرده و همه چیز از ابتدا مشخص شده بود.
ضرغامی با تاکید بر این‌که اگر این تصمیم دولت زودتر اعلام می‌شد چنین شائبه‌هایی هم پیش نمی‌آمد، گفت: حتی اگر مثل کاری که دولت قبل انجام داد، این پول پیش از اجرای تصمیم به گرانی قیمت بنزین، به حساب مردم ریخته و بلوکه می‌شد و مردم منتظر این بودند که بنزین قیمتش تعدیل شود و بتوانند آن پول را از حساب‌شان بردارند، در اقناع مردم خیلی موثر بود. اما متاسفانه چون این کار انجام نگرفت و حتی تا لحظه آخر به ‌نوعی این قصه تکذیب هم می‌شد وقتی ناگهان اعلام شد، مردم اصلا توجیه نبودند.
او با بیان این‌که اتفاقا صداوسیما فرصت بسیار خوبی در اختیار مسئولان دولتی گذاشت، گفت: به خصوص وقتی اینترنت قطع و مراجعه‌ها به سمت صداوسیما بیشتر شده بود، ‌فرصتی فراهم شد تا در برنامه‌های مختلف، مسئولان بیایند و توضیح بدهند که خیلی هم خوب بود. اما اگر خود دولت در این مسئله پیشگام می‌شد و رئیس‌جمهوری و سایر مسئولان دولتی قبل از اجرای این اقدام، با مردم صحبت می‌کردند، مردم توجیه می‌شدند و ما این دوره را با خسارت بسیار کمتری می‌توانستیم پشت سر بگذاریم. اما در‌نهایت‌ چون برنامه‌های صداوسیما را در این مدت رصد نکرده‌ام، متاسفانه نمی‌توانم جمع‌بندی درستی درباره سوال شما داشته باشم.
عضو شورای عالی فضای مجازی همچنین در پاسخ به این سوال که ‌در شرایط اقتصادی کشور که نمی‌توان دست و دلبازانه با بودجه برخورد کرد، چرا اجازه لازم به دولت و مجلس داده نمی‌شود تا تکلیف برخی حوزه‌ها را مانند برخی موسسات و نهادهای خاص و فرهنگی که سالانه بودجه‌های کلانی دریافت می‌کنند، روشن کنند؟ و اینکه آیا ریاضت در بودجه نباید به جای حوزه‌های معیشتی، عمرانی و بهداشتی و... در این حوزه‌ها عملی شود؟‌ گفت: به‌ نظرم تقسیم‌بندی نهادها به نهاد خاص و عام، عوض کردن صورت مسئله و آدرس نادرست به جامعه دادن است.
ضرغامی ادامه داد: بله، وقتی بودجه باید به صورت انقباضی بسته شود، همه دستگاه‌ها باید از این نوع بودجه تبعیت کنند و این حرف درستی است و استثنا هم ندارد چراکه یک امکان بودجه عمومی هست که محدودیت دارد و دستگاه‌های مصرف کننده هم زیادند.
ضرغامی تصریح کرد: اما به نظر من این خود دولت است که باید تشخیص دهد در شرایط ویژه، کدام دستگاه‌ها منافع‌شان برای عامه می‌تواند جدی‌تر و به‌روزتر باشد و با ملاحظه آن دستگاه‌ها، بقیه بودجه را به صورت انقباضی ببندد و این محدودیت شامل همه دستگاه‌ها شود تا دوباره وضع بودجه بتواند به حالت عادی برگردد.
این در حالی است که بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی دیگر کشور، موضعی مخالف رئیس اسبق صداوسیما داشتند. پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از جمله این شخصیت‌ها بود که رویکردی کاملا متعارض با ضرغامی داشت. او در همین زمینه گفته بود: در کشورهایی که دموکراتیک هستند و از رسانه‌های صوتی و تصویری آزاد برخوردارند، معمولا بدون در نظر گرفتن افکار جمعی، چنین تصمیمات مهمی صورت نمی‌گیرد. به نوعی آنها از قبل برای اخذ تصمیمات مختلف نظرسنجی‌هایی دارند که در آنها با مردم صحبت شده و آماده‌سازی صورت می‌گیرد. اما در سیستم کشور ما که تقریبا در دنیا منحصر به فرد بوده و فکر نمی‌کنم در هیچ کجای دنیا به این صورت باشد، اساسا اقناع افکار عمومی جایگاهی ندارد. یعنی برای دست‌اندرکاران مهم نیست که افکار عمومی و مردم از تصمیمات مختلف رضایت داشته باشند. چنین موضوعی در کشور ما معنی ندارد و مردم باید از تصمیماتی که گرفته می‌شود، تبعیت کنند. به همین دلیل چنین مناظره‌هایی شکل نمی‌گیرد. علاوه بر این، مگر صداوسیما چقدر مخاطب دارد که بخواهد مناظره‌ای ترتیب دهد که در آن از نیروهایی که منتقد هستند نیز دعوت شود. معمولا چنین کاری انجام نمی‌دهند.
اکنون هم که تقریبا تمام نظام با هم متفق‌القول هستند و برنامه‌هایی در حال اجرا است که اساسا از نظر من اصلا افکار عمومی در آنها معنی ندارد که حال بخواهند مناظره‌ هم برای آن برگزار کنند‌ ولی خب اگر مناظره‌هایی برگزار شود، قطعا آن قشری که فکر می‌کنند نادیده انگاشته شدند،‌ احساس دیگری پیدا می‌کنند. این قشر به خصوص بین نخبگان کشور، یک جامعه جوان تحصیل‌کرده، تعداد زیادی اساتید دانشگاه و سایر اقشار فرهنگی و اجتماعی که سطح انتظارشان متفاوت از آن چیزی است که در تلویزیون گفته می‌شود. بنابراین اگر چنین مناظراتی شکل گیرد، می‌تواند تاثیرگذار باشد. حتی من فکر می‌کنم درمورد همین افزایش قیمت بنزین، اگر به جای تصمیم ناگهانی، به صورت علمی با مردم صحبت می‌شد، شاید آنها هم تا حدی اقناع می‌شدند و این همه آسیب به کشور وارد نمی‌شد. ولی خب باید بگویم تصمیم‌گیری‌ها به صورتی انجام می‌شود که اساسا در آنها مردم به صورت افرادی که چیزی نمی‌دانند، فرض می‌شوند. به نوعی که انگار‌ چینش قدرتی وجود دارد که فکر می‌کند دانایان کشور هستند و خیر و صلاح کشور را تشخیص می‌دهند. به این ترتیب آنها هستند که باید تصمیم بگیرند و مردم هم باید تبعیت کنند.
او اضافه کرده بود: این حرف مبنی بر نارضایتی‌ها از ناآگاهی را اصلا قبول ندارم چراکه الان ما یک قشر متوسط داریم و تقریبا مسئولان نظام نیز حداقل جزو همین طبقه به شمار می‌آیند و به هیچ وجه از طبقه فرودست جامعه نیستند. این آمار به جز آن ۴ درصدی‌هایی است که آقای قالیباف عنوان می‌کردند و البته خودشان هم جز همان طبقه هستند. ولی چیزی که مهم است، این بوده که ما از زاویه دید خودمان ممکن است مردم را ناآگاه ببینیم. اتفاقا مردم با پوست و گوشت و استخوان خود حقایق را لمس می‌کنند.
به عنوان مثال وقتی بنزین ۳ هزار تومان می‌شود، من که جزو طبقه متوسط بالا هستم، ممکن است اذیت شوم و فشاری را متحمل شوم، ولی اگر چند جا صرفه‌جویی کنم، می‌توانم گذران زندگی خوبی داشته باشم ولی آن روستاییانی که باید از یک مکان به مکان دیگر بروند، برای همین جابه‌جایی باید هزینه گزافی بپردازند، خب این هزینه را باید از کجا بیاورند؟ آن کارگری که ماهی دو میلیون تومان حقوق می‌گیرد، از کجا باید این هزینه‌ها را تامین کند؟
به هر روی مواجهه رسانه ملی و بدنه اطلاع‌رسانی رسمی کشور با این موضوع محل نزاع‌های مختلف رسانه‌ای و تحلیلی است. نزاع‌هایی که می‌تواند ظرفیت‌ها و بینش و رویکرد هر یک از طرفین در برخورد با چنین رخدادهایی را بازنمایی کند.
سایر اخبار این روزنامه
طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۶۰ امضاء تحویل هیئت رئیسه شد استیضاح عجیب وزیر 66 روزه! ژوبین صفاری انفعال زیر سایه تناقض‏گویی برخی خانوارها به واریز نشدن بسته حمایتی دولت معترض هستند همه ابهام‌های اجرای طرح حمایت معیشتی دلایل طرح استیضاح برخی وزرای دولت در مجلس بررسی شد چرا مجلس به دنبال استیضاح وزرا است؟ موضع‌گیری شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی درخصوص عملکرد صدا و سیما در جریانات اخیر بررسی شد «ابتکار» از نوسان اخیر بازارهای اقتصادی گزارش می‌دهد گام‌های لرزان ثبات زیرسایه جو روانی «ابتکار» از چالش میان آمریکا و اروپا بر سر پیمان آتلانتیک شمالی گزارش می‌دهد بحران واگرایی در ناتو رئیس قوه قضائیه: زندان‌ها به حاشیه شهرها منتقل می‌شوند رئیس کل دادگستری استان تهران: بازداشتی‌هایی که نقشی در ایجاد و یا مشارکت نداشته‌اند آزاد شوند شورای نگهبان شرایط شرکت در انتخابات مجلس خبرگان را اعلام کرد بررسی استیضاح وزیر نفت به ۱۷ آذرماه موکول شد نامه نمایندگان تهران به وزیر ارتباطات برای وصل اینترنت موبایل نماینده ایران در سازمان ملل: شورای امنیت باید اصلاح شود طغیان وکیل مدافع علیه موکل خود امین جمشیدزاده - فعال سیاسی اصلاح‏طلب