دلایل طرح استیضاح برخی وزرای دولت در مجلس بررسی شد چرا مجلس به دنبال استیضاح وزرا است؟

پس از اعلام ناگهانی افزایش قیمت بنزین و سهمیه‏بندی آن، رخدادها و ناآرامی‏های تاسف‏آوری در کشور به وقوع پیوست. رخدادهایی که از یک سو نگران‏کننده و از سوی دیگر، ناراحت‏کننده بودند. در این میان و با گذشت یک هفته از گرماگرم ماجرا، حالا نوبت به مجلسی‏های معترض به تصمیم سران قوا رسیده است که با طرح استیضاح از وزرای دولت، شرایط را تغییر دهند.
در ابتدا نام وزرای کشور، جهادکشاورزی و نفت به میان آمد. به محض انتشار خبر فوق، حجتی وزیر جهاد کشاورزی با فرار از طرح استیضاح از سمت خود استعفا داده و به‏عنوان مشاور امنیت غذایی رئیس‏جمهوری منصوب شد. اما دو وزیر دیگر؛ یعنی رحمانی‏فضلی و بیژن زنگنه همچنان به کار خود ادامه می‏دهند. حال پرسش اصلی اینجاست که چرا مجلسیان اقدام به طرح استیضاح وزرا کرده‏اند؟
در همین راستا، صادقی عضو فراکسیون امید با بیان اینکه استیضاح وزیر کشور دلایلی مختلفی دارد، گفت: رحمانی‏فضلی نیز چندین‏بار قرار بود استیضاح شود، اما الان مهم‌ترین عامل، عملکرد وی به‏عنوان رئیس شورای امنیت کشور است که با وجود همه امکانات نتوانست این اغتشاشات را پیش‌بینی کند که این امر موجب شد خسارات بسیار زیادی به کشور وارد شود و به بسیاری از بانک‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آسیب‌های زیادی وارد شد و برای کشور هزینه‌های زیادی را به بار آورد. بعد از افزایش قیمت بنزین، نمایندگان مجلس به این تصمیم سران قوا اعتراض کردند و معتقد بودند که دولت باید افزایش قیمت سوخت را در قالب بودجه سال آینده به مجلس می‌آورد و نمایندگان در این باره تصمیم می‌گرفتند، اما حال بعد از اجرایی‏شدن این تصمیم، در یک هفته اخیر وکلای ملت درصدد بودند که سه تن از وزاری دولت را استیضاح کنند.
به گزارش فرارو، اولین مورد مربوط به استیضاح محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی بود که قرار بود روز دوشنبه جلسه استیضاح وی برگزار شود، اما به دلیل استعفای وی و پذیرش آن، عملا دیگر این جلسه برگزار نشد. از سوی دیگر، اما همچنان استیضاح رحمانی‏فضلی وزیر کشور و زنگنه وزیر نفت در دستورکار نمایندگان قرار دارد.


در این زمینه باید دید که آیا نمایندگان بالاخره موفق خواهند شد این دو وزیر را استیضاح کنند یا اینکه در دقیقه ۹۰ باز هم با رایزنی‌های و لابی‌گری‌هایی که انجام می‌شود، این دو همچنان بر وزارت خود ادامه خواهند داد.
چرا مجلس بعد از قضایای افزایش قیمت بنزین، استیضاح وزرا را کلید زد؟ آیا مجلس به دنبال تلافی اقدام دولت در رابطه با بنزین است؟
محمود صادقی می‏گوید هر کدام از وزرا بنا به دلایلی استیضاح خواهند شد
محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‏وگو با فرارو با اشاره به استیضاح‌هایی که بهارستان‏نشینان به دنبال انجام آن هستند، اظهار کرد: این استیضاح‌ها لزوما همه به دلیل قضایای افزایش قیمت بنزین و در جریان نبودن مجلس نیست و برخی از آن‌ها تصادفی مقارن با این زمان شده است.
وی با اشاره به اینکه استیضاح حجتی وزیر اسبق جهادکشاورزی از دو سال قبل در جریان بود، گفت: اما هربار بنا به دلایلی که خارج از فضای مجلس بود، متوقف می‌شد، حتی در این زمینه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به فشار‌هایی که برای عدم انجام استیضاح به مجلس وارد می‌شد، نیز بسیار گلایه داشت.
صادقی اضافه کرد: اما در عمل با توجه به استعفایی که حجتی انجام داد و رئیس‏جمهوری نیز آن را قبول کرد، بحث استیضاح منتفی شد.
این عضو فراکسیون امید همچنین با بیان اینکه استیضاح وزیر کشور نیز دلایلی مختلفی دارد، افزود: رحمانی‏فضلی نیز چندین‏بار قرار بود استیضاح شود، اما الان مهم‌ترین عامل، عملکرد وی به عنوان رئیس شورای امنیت کشور است که با وجود همه امکانات نتوانست این اغتشاشات را پیش‌بینی کند که این امر موجب شد خسارات بسیار زیادی به کشور وارد شود و به بسیاری از بانک‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آسیب‌های زیادی وارد شد و برای کشور هزینه‌های زیادی را به بار آورد.
صادقی با اشاره به سایر دلایل استیضاح رحمانی‏فضلی، ادامه داد: نوع مدیریت وی بر وزارت کشور و انتصابات فامیلی که وی در وزارت کشور انجام داده، نمایندگان را ناراضی کرده است، از سوی دیگر نوع مدیریت وی و عزل و نصب‌هایی که در استانداری‌ها صورت گرفته نیز مورد نقد جدی نمایندگان واقع شده و بار‌ها در قالب سوال نیز از رحمانی‏فضلی در این موارد سوال شده است.
زنگنه در مورد کارت سوخت نمایندگان را قانع نکرد
نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره به اینکه عمده دلیل استیضاح زنگنه وزیر نفت نیز مربوط به قضیه کارت سوخت است، بیان کرد: با توجه به اینکه زنگنه بعد از روی کارآمدن خود، کارت سوخت را از چرخه سوخت‌گیری حذف کرد، نمایندگان چندین نوبت از وی سوال کردند که چرا این کار را انجام داده و حال چرا دوباره بعد از ۵ سال می‌خواهد با هزینه‏کردن کارت سوخت را به چرخه برگرداند.
وی بیان کرد: زنگنه هربار نیز در پاسخ اعلام کرد که زمانی که در سال ۹۳ بنزین تک‏نرخی شد، عملا کارت سوخت بی‏کارکرد شد، اما الان که بنزین سهمیه‏بندی شده است، دوباره کارت سوخت دارای کارکرد است، اما در مقابل نمایندگان معتقد بودند استفاده از کارت سوخت تحت هر شرایطی لازم است و شفافیت را در حوزه سوخت ایجاد می‌کند و می‌تواند در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت موثر باشد.
به هر صورت، به نظر می‏رسد بهارستان‏نشین‏ها پس از کنار گذاشته شدن از فرایند افزایش قیمت بنزین، حالا تصمیم گرفته‏اند به هر طریق که شده زمینه را برای اثبات قدرت و اقتدار مجلس مهیا کنند.
سایر اخبار این روزنامه
طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۶۰ امضاء تحویل هیئت رئیسه شد استیضاح عجیب وزیر 66 روزه! ژوبین صفاری انفعال زیر سایه تناقض‏گویی برخی خانوارها به واریز نشدن بسته حمایتی دولت معترض هستند همه ابهام‌های اجرای طرح حمایت معیشتی دلایل طرح استیضاح برخی وزرای دولت در مجلس بررسی شد چرا مجلس به دنبال استیضاح وزرا است؟ موضع‌گیری شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی درخصوص عملکرد صدا و سیما در جریانات اخیر بررسی شد «ابتکار» از نوسان اخیر بازارهای اقتصادی گزارش می‌دهد گام‌های لرزان ثبات زیرسایه جو روانی «ابتکار» از چالش میان آمریکا و اروپا بر سر پیمان آتلانتیک شمالی گزارش می‌دهد بحران واگرایی در ناتو رئیس قوه قضائیه: زندان‌ها به حاشیه شهرها منتقل می‌شوند رئیس کل دادگستری استان تهران: بازداشتی‌هایی که نقشی در ایجاد و یا مشارکت نداشته‌اند آزاد شوند شورای نگهبان شرایط شرکت در انتخابات مجلس خبرگان را اعلام کرد بررسی استیضاح وزیر نفت به ۱۷ آذرماه موکول شد نامه نمایندگان تهران به وزیر ارتباطات برای وصل اینترنت موبایل نماینده ایران در سازمان ملل: شورای امنیت باید اصلاح شود طغیان وکیل مدافع علیه موکل خود امین جمشیدزاده - فعال سیاسی اصلاح‏طلب