طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۶۰ امضاء تحویل هیئت رئیسه شد استیضاح عجیب وزیر 66 روزه!

گروه جامعه: در شرایطی که فضای اجتماعی ایران تحت تاثیر گرانی بنزین، اعتراض‌های حاصل از آن، اجرای پر از ابهام واریز کمک‌های معیشتی و البته قطعی اینترنت بوده است، مجلس شورای اسلامی که از طرح‌هایی درباره قیمت بنزین یا سوال و استیضاح درباره عملکرد وزرای مسئول در این حوزه‌ها عقب‌نشینی کرد و حالا خبر رسیده است که بهارستان‌نشینان به دنبال استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند؛ وزیری که تنها چند روزی بیش از دو ماه است که بر صندلی مدیریت این وزارتخانه نشسته است!
سیدمحمد بطحایی 16 خرداد ماه امسال در شرایطی از وزارت آموزش و پرورش استعفا داد که دلیل رسمی آن از سوی سخنگو و برخی دیگر مقامات دولتی، حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام شده بود. با این حال در حاشیه این استعفا، اختلافاتی درباره مسائلی همچون تصویب نظام رتبه‌بندی فرهنگیان در هیات دولت به عنوان دلیل اصلی و پشت‌پرده استعفا مطرح شد. بعد از بطحایی، در فاصله 19 خرداد ماه تا 12 شهریور ماه که محسن حاجی‌میرزایی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت از مجلس رای اعتماد گرفت، سید جواد حسینی سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشت. حاجی میرزایی در شرایطی به عنوان وزیر معرفی شد که انتخابش از سوی رئیس‌جمهوری بی حرف و حدیث هم نبود. از یک سو نه تنها انتظار می‌‌رفت حسینی که بر صندلی سرپرستی نشسته بود، به عنوان وزیر معرفی شود، که اخبار از حواشی مجلس هم حکایت از رایزنی‌ها برای معرفی او بود. از سوی دیگر، گمانه‌زنی‌هایی برای چندمین بار در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم مطرح شد که شاید با معرفی یک وزیر زن برای وزارت آموزش و پرورش، بالاخره طلسم وزارت زنان در دولت‌های حسن روحانی شکسته شود؛ حتی گزینه‌هایی نیز برای این گمانه مطرح شدند، اما درنهایت انتخاب رئیس‌جمهوری نشان داد که علی‌رغم شعارهایش در هر دو انتخابات 92 و 96، همچنان در انتخاب وزیر زن مصمم نیست و یا چنان که برخی اطرافیان وی گفتند، «نمی‌گذارند» وزیر زن انتخاب کند. علاوه بر این حواشی، انتخاب شخص محسن حاجی‌میرزایی نیز علامت سوال‌های بسیاری را به دنبال داشت. سوابق حاجی‌میرزایی نشان می‌داد که تجربه وی در حوزه آموزش و پرورش به سال‌های دور در نهضت سواد آموزی برمی‌گردد که هر چند زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش است، اما به اذعان و تاکید کارشناسان، ساختار و اتمسفری متفاوت دارد. تحصیل در حوزه علوم اجتماعی، مدیریت و جامعه‌شناسی نیز، ارتباطی میان تحصیلات وی با مدیریت در حوزه آموزش و پرورش برقرار نمی‌کرد. سایر تجربیات شغلی وی از جمله ریاست مرکز ملی بهره‌وری ایران، معاونت بررسی‌های دفتر هیات دولت نهاد ریاست جمهوری، مشاور و مدیر کل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رئیس‌جمهوری و در نهایت دبیری هیئت دولت، رزومه چندان قوی‌ای برای نشستن بر صندلی وزارتخانه‌ای که هم بیشترین نیروهای استخدامی دولتی را در اختیار دارد، هم بر جامعه بزرگ و مهم فرهنگیان و دانش‌آموزان و البته خانواده‌های آن‌ها تاثیرگذار است، محسوب نمی‌شود.
به هر ترتیب علی‌رغم همه این انتقادها، حاجی‌میرزایی از سوی مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت. حالا اما در حدود 66 روز پس از تصدی وزارت، خبر می‌رسد که بهارستان‌نشینان تصمیم به استیضاح او را دارند.
علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دیروز از تحویل استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیئت رئیسه با ۶۰ امضا خبر داد. وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۶۰ امضا تحویل هیئت رئیسه شد و هیئت رئیسه آن را برای بررسی به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع کرد. به گفته یوسف‌نژاد خلف وعده در اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان، کلاس‌های بدون معلم و عدم تامین متون درسی از اول مهر تاکنون، عدم توزیع عادلانه نیروی انسانی و امکانات آموزشی، انتصاب مسئولان ناکارآمد، عدم نظارت بر عملکرد مسئولان تحت امر، عدم تعیین تکلیف کامل نیروهای حق‌التدریسی خرید خدمت و آموزشیاران نهضت سوادآموزی و کمبود نیروی انسانی در رده‌های آموزشی و خدماتی در مدارس از محورهای این استیضاح است.


در این میان، اجرای طرح رتبه‌بندی که مدت‌هاست در هیئت دولت خاک می‌خورد و حتی از عدم تصویب آن به عنوان یکی از موارد گلایه بطحایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش یاد می‌شود و حالا در میان دلایل استیضاح حاجی‌بابایی هم مطرح است، ابتدای هفته جاری در هیئت دولت به تصویب رسید. روز یکشنبه، سوم آذر ماه، هیئت وزیران در جلسه خود به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، نظام رتبه‌بندی معلمان را با هدف استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه تصویب کرد. دولت همچنین مبلغ ۲۰ هزار میلیارد برای اجرای این طرح تخصیص داد.
حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش همان روز در تشریح جزئیات طرح رتبه‌بندی معلمان، با اشاره به تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان در هیئت وزیران، به ایسنا گفت: خوشبختانه بر اساس وعده رئیس‌جمهوری و بنده در زمان رای اعتماد در مجلس طرح رتبه‌بندی معلمان در هیئت وزیران تصویب شد. وی افزود: مشمولان طرح رتبه‌بندی معلمان مربوط به کلیه فرهنگیان با بیش از دو سال سابقه کار در آموزش و پرورش است و بر اساس صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای در رتبه‌های یک تا پنج قرار گرفته و به تناسب رتبه‌های پنجگانه از مزایایی برخوردار خواهند شد. وزیر آموزش و پرورش درباره سقف و کف دریافتی فرهنگیان از طرح رتبه‌بندی اظهار کرد: معلمان متناسب با حقوق و رتبه‌های مشخص شده از مزایای مالی برخوردار می‌شوند که از ۲۰۰ تا حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود. حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه «آیا برآوردی از تعداد دقیق مشمولان طرح رتبه‌بندی دارید؟» گفت: تعداد کمی از همکاران ما هستند که کمتر از دو سال سابقه دارند. بنابراین غالب معلمان ما از این حق برخوردار می‌شوند. وی درباره زمان اجرا و واریز مابه‌التفاوت‌هایی که از مهرماه تا زمان اجرای طرح به وجود می‌آید نیز گفت: عملیات مربوط به تعیین رتبه به محض ابلاغ آیین‌نامه آغاز خواهد شد. باید گروه‌هایی تشکیل و افراد بر اساس صلاحیت‌ها سنجیده شده و در رتبه‌ها قرار بگیرند. به محض آنکه رتبه‌ها تعیین شد، محاسبات مربوط به رتبه‌بندی از اول مهرماه انجام و لحاظ خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش دیروز نیز از ابلاغ شیوه نامه اجرایی استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی به کلیه استان‌ها خبر داد و گفت: عملیات مربوط به تبدیل وضعیت کلیه مشمولان یعنی آموزشیاران نهضت سوادآموزی، معلمان حق‌التدریس و مربیان پیش دبستانی از همین هفته آغاز خواهد شد. وی اظهار کرد: آیین‌نامه تبدیل وضعیت معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی شهریور ماه به تصویب هیئت وزیران رسیده بود و شیوه‌نامه آن نیز نهایی و اخیرا به کلیه استان‌ها ابلاغ شد. وی افزود: عملیات مربوط به تبدیل وضعیت کلیه مشمولان یعنی آموزشیاران نهضت سوادآموزی، معلمان حق‌التدریس و مربیان پیش‌دبستانی از همین هفته آغاز خواهد شد. حاجی‌بابایی اضافه کرد: آن دسته از همکارانی که از سال ۷۹ تا ۹۱ به عنوان مربی پیش‌دبستانی، معلم حق التدریس یا آموزشیار نهضت سوادآموزی به اشکال مختلفی با آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند طبق شیوه‌نامه که شامل برگزاری آزمون و شرکت در دوره آموزشی یک ساله است و با توجه به میزان سهمیه‌ای که سازمان امور استخدامی اختصاص خواهد داد، در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند. با این دو خبر، به نظر می‌رسد که دو محور از محورهای استیضاح حاجی‌بابایی عملا حل شده است. هرچند نمی‌توان تشخیص داد که خبر استیضاح باعث سرعت بخشیدن به این حرکت‌ها شده و یا این دو مصوبه در روال عادی به تصویب رسیده‌اند، اما نمی‌توان این نکته را فراموش کرد که استیضاح وزیری که تنها دو ماه بر مسند کار نشسته، برای مسائلی که ریشه در سالیان یک وزارتخانه پر از مشکل و چالش دارد، آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس به عنوان وکلای ملت باید دغدغه‌های مهم‌تری برای رسیدگی داشته باشند، عجیب به نظر می‌رسد. شاید همین نکته است که باعث می‌شود گمانه‌زنی‌ها برای تلاش در راستای از حد نصاب انداختن دولت و کشاندن دوباره تمام کابینه به جلسه رای اعتماد و ایجاد مشکلات بیشتر برای دولت باورپذیرتر شود.
باید دید که آیا نمایندگان با اقدامات اخیر انجام شده و نیز با این انتقادها نسبت به اصل استیضاح یک وزیر در وزارت دو ماهه، آیا همچنان بر استیضاح تاکید خواهند داشت یا نه و اگر استیضاح در صحن اجرایی شود، رای بهارستان‌نشینان چه خواهد بود؟
سایر اخبار این روزنامه
طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۶۰ امضاء تحویل هیئت رئیسه شد استیضاح عجیب وزیر 66 روزه! ژوبین صفاری انفعال زیر سایه تناقض‏گویی برخی خانوارها به واریز نشدن بسته حمایتی دولت معترض هستند همه ابهام‌های اجرای طرح حمایت معیشتی دلایل طرح استیضاح برخی وزرای دولت در مجلس بررسی شد چرا مجلس به دنبال استیضاح وزرا است؟ موضع‌گیری شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی درخصوص عملکرد صدا و سیما در جریانات اخیر بررسی شد «ابتکار» از نوسان اخیر بازارهای اقتصادی گزارش می‌دهد گام‌های لرزان ثبات زیرسایه جو روانی «ابتکار» از چالش میان آمریکا و اروپا بر سر پیمان آتلانتیک شمالی گزارش می‌دهد بحران واگرایی در ناتو رئیس قوه قضائیه: زندان‌ها به حاشیه شهرها منتقل می‌شوند رئیس کل دادگستری استان تهران: بازداشتی‌هایی که نقشی در ایجاد و یا مشارکت نداشته‌اند آزاد شوند شورای نگهبان شرایط شرکت در انتخابات مجلس خبرگان را اعلام کرد بررسی استیضاح وزیر نفت به ۱۷ آذرماه موکول شد نامه نمایندگان تهران به وزیر ارتباطات برای وصل اینترنت موبایل نماینده ایران در سازمان ملل: شورای امنیت باید اصلاح شود طغیان وکیل مدافع علیه موکل خود امین جمشیدزاده - فعال سیاسی اصلاح‏طلب