ترکیه صاحب دومین پایگاه نظامی در قطر شد



ندا آکیش
خبرنگار


دومین پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر با نام پایگاه نظامی «خالد بن ولید» راه‌اندازی می‌شود تا «سمبل برادری» دو کشور باشد. این خبر را رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که روز دوشنبه در رأس هیأتی از مقامات عالی رتبه کشورش به دوحه سفر کرده بود، اعلام کرد. اردوغان به دعوت امیر قطر و برای شرکت در پنجمین نشست شورای عالی راهبردی ترکیه – قطر به دوحه سفر کرده بود.
به‌گزارش الجزیره، رئیس جمهوری ترکیه در جریان سفر یک روزه خود به قطر و دیدار و گفت‌و‌گو با شیخ تمیم آل ثانی، امیر قطر، در پایگاه نظامی تازه تأسیس «خالد بن ولید» حاضر شد و در جمع 5 هزار نظامی حاضر در این پایگاه سخنرانی کرد. اردوغان در این سخنرانی ضمن تأکید بر روابط دوستانه و برادرانه ترکیه و قطر اعلام کرد، دومین پایگاه نظامی کشورش در خاک قطر را با نام «خالد بن ولید» راه‌اندازی می‌کند تا ثبات و صلح نه تنها در قطر بلکه در سراسر منطقه خلیج فارس برقرار شود.
در بیش از دو سال اخیر که عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر؛ قطر را تحریم کرده و تمام ارتباطات خود با این کشور حوزه خلیج فارس را قطع کرده‌اند، ترکیه به حمایت از قطر پرداخته و درصدد است بیش از پیش به روابط آنکارا – دوحه استحکام بخشد. گواه این ادعا هم راه‌اندازی پایگاه نظامی جدید در قطر است. در حالی که ترکیه پیش‌تر پایگاه نظامی «طارق بن زاید» را در قطر داشت و می‌توانست از طریق این پایگاه به اهداف مورد نظر خود دست یابد. قطر هم علاقه‌مند است روابط دو کشور عمیق‌تر شود از این رو، قصد دارد علاوه بر مبادلات تجاری و اقتصادی سابق با ترکیه؛ 100 فروند تانک از این کشور خریداری کند. بنا بر گزارش‌های رسمی، حجم مبادلات تجاری قطر و ترکیه از یک میلیارد دلار عبور کرده و قطر حدود ۲۰ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده است. گاز مایع که قطر بزرگترین صادرکننده آن در جهان است، یکی از فاکتورهای مهم روابط اقتصادی ترکیه با قطر به شمار می‌رود. همچنین قطر سال گذشته 15 میلیارد دلار به ترکیه کمک کرد و این کشور را از مشکلات اقتصادی که به‌خاطر سرد شدن روابط آنکارا با امریکا و اروپا دچارش شده بود، نجات داد.
اردوغان روز دوشنبه پس از سخنرانی در پایگاه نظامی تازه تأسیس «خالد بن زاید» در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد: فرماندهی مشترک نیروهای قطر – ترکیه سمبل برادری، دوستی، اتحاد و صمیمیت [بین دو کشور] است. ما هرگز دوستانمان را در هیچ دوره‌ای از تاریخ در قبال تهدیدها و خطرات تنها نخواهیم گذاشت. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم درباره سفر اردوغان به قطر به الجزیره گفت، آنکارا و دوحه درک عمیقی از نگرانی‌های یکدیگر دارند اما هنوز هم جا برای پیشرفت روابط دو کشور وجود دارد. او افزود: در سفر روز دوشنبه اردوغان و هیأت همراهش به قطر 8 توافقنامه یا پیش‌نویس توافقنامه امضا شد که این توافق‌ها می‌تواند اصول قانونی برای روابط ما را تقویت کند. ما همچنین درباره مسائل منطقه‌ای که دو کشور موضع مشابهی درباره‌اش دارند گفت‌و‌گو کردیم. دو کشور در زمینه‌هایی نظیر جنگ در سوریه، منطقه خلیج فارس و حتی فراتر از آن، همکاری‌های عالی با هم دارند. بنا بر گزارش ینی شفق، پس از آنکه ترکیه در 9 اکتبر سال‌جاری میلادی به شمال سوریه حمله کرد، قطر برخلاف دیگر کشورهای عربی منطقه از دولت آنکارا حمایت کرد.