تداوم بسته بودن مسیرها و پل‌ها در عراق

درحالی که تظاهرات در عراق همچنان ادامه دارد تظاهرکنندگان پل الزیتون در ذی‌قار را بستند و یک مقر محلی در ناصریه نیز به آتش کشیده شد. همچنین خیابان‌های بغداد نیز با ادامه اعتراضات مردمی دچار آتش‌سوزی شدند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از زخمی شدن ۱۱ تن از نیروهای امنیتی بعد از حمله قانون‌شکنان با بمب دستی در مرکز بغداد خبر داد.
یک منبع امنیتی نیز گزارش داد، آتش‌سوزی در ساختمان‌های خیابان الرشید بغداد رخ داد که منجر به خساراتی مادی شد و تلفاتی نداشت. تیم‌های اطفای حریق نیز درصدد خاموش کردن آتش برآمدند.
در این راستا وزارت کشور عراق اعلام کرد، افراد خرابکاری را که قصد داشتند مغازه‌ها را در مرکز بغداد آتش بزنند، بازداشت کرده است.


خالد المحنا، سخنگوی وزارت کشور عراق به خبرگزاری واع عراق تصریح کرد: به زودی حکم‌های قضایی در حق آنها صادر خواهد شد.
وی افزود: دولت فدرال بر لزوم حفاظت از اموال و دارایی‌ها و جان شهروندان تاکید دارد و مانع از تلاش خرابکاران علیه اموال شهروندان و ساختمان‌های دولتی و خصوصی می‌شود.
وزارت کشور تلاش بسیاری در تامین امنیت تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز در بغداد و دیگر استان‌ها به رغم برخی حملات به نیروهای پلیس به کار گرفته است.
اتفاقات بغداد در حالی است که استان‌های جنوبی نیز همچنان شاهد مسدود بودن خیابان‌ها و پل‌ها هستند.
در بابل تظاهرکنندگان پل الثوره در مرکز الحله و همچنین تعدادی از ادارات رسمی، دانشکده‌ها، مدارس و خیابان‌های اصلی در استان نجف را بستند. در این استان تظاهرکنندگان پل ارتباطی بین کوفه و نجف را بستند.
همچنین در کربلا بیش از ۳۵ تن از تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی طی درگیری‌ها در محله البلدیه زخمی شدند. در کربلا درگیری‌هایی میان تظاهرکنندگان و نیروهای ضد شورش در محله البلدیه در مرکز شهر رخ داد. به گفته سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گروهک‌ها از تظاهرات برای ویرانی و به آتش کشیدن نهادهای دولتی و تأسیسات نفتی تلاش می‌کنند.
علاو بر آن در استان ناصریه یکی از مقرهای دولت محلی به آتش کشیده شد. معترضان در استان ذی‌قار پل الزیتون را بستند. فرمانده پلیس ذی قار دستور فوری خروج نیروهای ضد شورش و استقرار پلیس محلی را داد.
در استان ذی قار امروز (سه‌شنبه) تعطیل رسمی اعلام شده است، عادل الدخیلی، استاندار ذی قار گفت، امروز به استثنای مراکز بهداشتی و نیروهای امنیتی تمام ادارات دولتی استان بسته هستند.
وی افزود: این در پی وقایع استان است چراکه برخی مسیرها و پل‌ها از سوی تظاهرکنندگان مسدود هستند.
خبرنگار المیادین پیش از این از کشته شدن پنج معترض در استان ذی‌قار خبر داده بود. به گفته خبرنگار المیادین معترضان ادارات را بستند و به سمت بانک مرکزی رفتند و لاستیک‌ها را در اطراف آن به آتش کشیدند. اداره تأمین اجتماعی نیز به آتش کشیده شد.
در استان المثنی نیز درگیری‌هایی میان معترضان و نیروهای ضد شورش رخ داد.
همچنین برای سومین روز متوالی معترضان عراقی تمام مسیرهای اصلی منتهی به مرکز استان بصره را بستند. براساس گزارش‌های رسانه‌ای، مسیر پل خالد و مسیر پل الکزیزه بسته شد، تظاهرکنندگان همچنین مسیرهای منتهی به بندر ام قصر و کارخانه کود شیمیایی و مخزن ذخیره سازی و صادرات از سمت شهر خور را بستند.
تظاهرکنندگان در عین حال برخی مسیرهای منتهی به میادین نفتی در شهرستان الزبیر در غرب بصره، مسیر ابو الخصیب - فاو، شهرستان فاو در مرکز استان و مسیر بصره تا زبیر را بستند.
منابع رسانه‌ای گزارش دادند، نیروهای امنیتی تلاش کردند مسیر پل الکزیزه را باز کنند. این منابع افزودند، مسیرها به روی برخی موارد اورژانسی نظیر بیماران، کادر پزشکی و نیروهای امنیتی باز شده‌اند.
فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز اعلام کرد که صفحه رسمی سازمان مبارزه با تروریسم در معرض هک قرار گرفت.
در بیانیه این فرماندهی آمده است که خبر نافرمانی مدنی نیروهای مبارزه با تروریسم صحت ندارد.