موافقت مجلس با اولویت طرح ساز و کار قانونی شوراهای محل

نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان درخواست اولویت برای بررسی طرح استفساریه بند 7 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور از سوی مصطفی کواکبیان نماینده تهران، با 108 رأی موافق، 65 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در جلسه با بررسی این طرح به صورت اولویت‌دار موافقت کردند.
دکتر مصطفی کواکبیان در ابتدای طرح این استفساریه با تبریک هفته بسیج و روز بسیج و چهلمین سالروز تاسیس این نهاد به فرمان امام راحل به قرائت شعری پرداخت و گفت:
به دل ذکر خدا دارد بسیجی
نشان از اولیا دارد بسیجی 


به بزم عاشقان ساقی قدم نه
که نام دلربا دارد بسیجی
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: الان 5 دوره است که در تهران انتخابات شورایاری‌ها و شورای محلی را برگزار می‌کنیم، اما هر دفعه سازمان بازرسی کل کشور اظهار می‌دارد که غیر قانونی است و دولت هم بالاخره اجرا می‌کند.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: این موضوع مربوط به 3540 نفر از اعضای شورایاری‌هاست که بسیجی وار و بدون هیچگونه حقوقی، صرفا برای خدمت به مردم در 354 محله تهران در حال فعالیت هستند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در کشورهای پیشرفته دموکراتیک، اول شورای محلی ایجاد می‌شود و بعد شورای شهر.
وی افزود: در این استفساریه ما گفته‌ایم که لااقل براساس قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی‌، طبق بند 7 ماده 71، شوراها می‌توانند انجمن‌هایی را تشکیل دهند و اصل بحث این استفساریه هم این است که این انجمن‌ها شامل شورای محل هم بشود.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: تلاش برای این است که این کار غیرقانونی نباشد وگرنه 5 دوره است که انجام می‌شود.
وی افزود: بنده به عنوان نماینده مردم تهران به تمام محلات و مناطق رفته‌ام و اصلی‌ترین خواسته آن است که شورایاری‌ها یک جای پای قانونی پیدا کند. 
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس با اشاره به 70 امضا برای درخواست اولویت برای بررسی طرح استفساریه گفت: ما می‌خواهیم در تهران و کلانشهرها، این موضوع جنبه قانونی پیدا کند چراکه حداقل این 500 هزار نفری که سه ماه پیش در انتخابات شورایاری‌های تهران شرکت کردند و حداقل 3540 نفری که الان به عنوان شورایار مشغول فعالیت‌اند، چشم به رای مجلس دارند. لذا من خواهش دارم که عزیزان حتما به این اولویت رای مثبت بدهند. ضمن اینکه بقیه شهر‌ها هم براساس همین، بعدا می‌توانند شورا‌های محل را شکل دهند.