توزیع گوشت 70 هزار تومانی در 21 فروشگاه مشهد


تیم «گران نمی‌خریــم» متعهد است در کنار اقدامات ضربتی شامل شناسایی و بررسی و برخورد با گران‌فروشانِ بنزینی در حـوزه‌های مختلف، از فعالیت‌های ایجـابی مثل شناسایی و معرفی اصنافی که همچنان منصفانه مشغول ارائه کالا و خدمات هستند یا راهکارهایی که مسئولان و متولیان نهادهای مختلف برای مدیریت و تنظیـم بازار در پیش گرفتند، غافل نشود. روی همین حساب، پس از شناسایی و پلمب فروشگاه‌های گران فروش ازجمله چند قصابی در روزهای اخیر، به بررسی طرح توزیع اقلام خوراکی اساسی با قیمت‌های مصوب که به همت اتحادیه‌های مختلف، برای فروش کالای ارزان شکل گرفته می‌پردازیــم.  اتحادیه گوشت قرمز و اتحادیه صنایع تبدیلی مشهد پیشرو هستند و طبق اعلام مسئولان سازمان صمت استان، توزیع گوشت گوسفندی که به شکل آزاد، کیلویی 85 تا 90هزارتومان ارائه می‌شود، در 21 فروشگاهی که در این طرح حضور دارند به قیمت 70 هزار تومان و هر کیلو رب گوجه فرنگی 850گرمی به مبلغ 7500 تومان عرضه می‌شود. برای گپ و گفت با مردم و مسئولانِ حاضر در این فروشگاه‌ها، سری زدیم به تعدادی از این مراکــز.
 
برنامه‌ریزی صمت برای کنترل قیمت کالاهای اساسی
اولین مقصد ما، یک واحد صنفی توزیع و عرضه گوشت، در خیابان بهار مشهد است. علی غفوری مقدم، معاون امور بازرگانی و توسعه و تجارت صمت که برای بررسی شرایط توزیع، به صورت سرزده به این واحد آمده، دربـاره اجرای برنامه‌هایی برای مدیریت و نظارت بر بازار و تنظیم قیمت‌ها می‌گوید: «در هفته‌های گذشته شاهد تغییر قیمت‌ برخی اقلام، به نسبتِ قبل از گرانی بنزین بودیم که به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا اتفاق افتاده بود. از ابتدای هفته اخیر تا امروز، هر روز جلسات فشرده برای تنظیم بازار تشکیل داده ایم و  و در زمینه تامین کالاهای اساسی از قبیل رب، شکر، برنج، گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ برنامه ریزی و در تعدادی مراکز، اقدام به تامین و توزیع این کالاها کرده ایم. از روز گذشته با همکاری اتحادیه گوشت قرمز و صنایع تبدیلی مشهد، در 21 مرکز اقدام به عرضه گوشت گوسفندِ 70هزارتومانی و در یک مرکز، اقدام به عرضه رب گوجه فرنگیِ 7500تومانی کرده‌ایـــم.»
 
2500 تن برنج پاکستانی با قیمت مصوب در راه استان
غفوری مقدم در پاسخ به این سوال مردمی که بالاخره کی کمبود برنج پاکستانی درجه‌یک با قیمت مصوب، برطرف می‌شود، می‌گوید: «از ابتدای هفته تا امروز 1000 تن برنج پاکستانی در فروشگاه‌های حاشیه شهر و فروشگاه‌های شهرداری با قیمت هر کیلو 8900 تومان توزیع شده و از روز گذشته 500 تن برنج پاکستانی با همین قیمت به شهرستان‌ها ارسال شد. 2500 تن برنج پاکستانی درجه یک هم تا چند روز آینده در سطح استان توزیع خواهد شد.» وی درباره همکاری کارخانجات رب گوجه فرنگی و اتحادیه صنایع تبدیلی مشهد برای عرضه رب با قیمت مصوب تنظیم بازار هم توضیح داد: «از دو روز قبل رب گوجه در برندهای مختلف با وزن 850 گرمی به قیمت 7500 تومان در فروشگاهی در ابتدای خیابان فرامرز عباسی مشهد در حال عرضه است و به تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اطلاع رسانی کرده ایم تا برای تهیه و توزیع این نوع رب اقدامات لازم را انجام دهند.»
 


گوشت گوسفندی هر کیـلو 70هزارتومان
همچنین، مهدی باقری، رئیس اتحادیه گوشت قرمز مشهد، ضمن رد ادعای برخی فروشندگان گوشت قرمز مبنی بر تاثیر افزایش قیمت بنزین بر قیمت گوشت قرمز، گفت: «افرادی که این ادعا را مطرح می‌کنند، سودجویانی هستند که ادعایشان رد می‌شود.
طی توافقات انجام شده بین اعضای اتحادیه گوشت مشهد، با هدف تنظیم قیمت گوشت در بازار و کوتاه کردن دست دلالان، از چند روز قبل همکاری خود را برای ارائه گوشت قرمز تنظیم بازاری با سازمان صمت استان اعلام کردیم و از امروز در طرح تنظیم بازار گوشت گوسفند نرینه به صورت چهارتکه 70 هزار تومان، گوشت گاوی مخلوط و ران و سر دست و قلوه‌گاه 55 هزار تومان، ران و سردست گاوی هم 62 هزار تومان حضور داریم.»
 
رب گوجه‌فرنگی 850 گرمی  7500 تومان
در ادامه تهیه گزارش به ابتدای خیابان فرامرز عباسی که به توزیع رب گوجه فرنگی تنظیم بازاری مشغول است، سر می‌زنیم. بوستانی، رئیس اتحادیه صنایع تبدیلی مشهد درباره طرح اجراشده توسط این اتحادیه می‌گویــد: «در پی فراخوانی که استاندار خراسان رضوی پس از افزایش قیمت بنزین با هدف جلوگیری از گران فروشی احتمالی بنزینی دادند و طرحی مبنی بر ورود اتحادیه‌ها به موضوع کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد از افزایش قیمت بنزین ارائه کردند، ما همان‌جا اعلام کردیـــم صنایع تبدیلی آمادگی این را دارد که اجناس خود را تا مدتی، به قیمت در کارخانه عرضه کند و در ادامه نیز کنترل‌های لازم برای جلوگیری از قیمت صنایع تبدیلی انجام دهد. در حال حاضر و در راستای همین طرح، مشغول عرضه رب و مربا و کنسرو نخودفرنگی و... با قیمت مناسب و مصوب هستیم.»