نمایندگان مجلس تاکید کردند: افزایش قیمت بنزین مشکلاتی را ایجاد کرده است

بخش خبری: جمعی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با انتقاد از طرح دولت برای افزایش نظارت و کنترل بر قیمت کالاها تصریح کردند که کنترل قیمت کالاها با شیوه دستوری ممکن نیست و این افزایش قیمت مشکلاتی را ایجاد کرده است.
در این جلسه که با حضور وزرای دادگستری و صنعت، معدن و تجارت برگزار شده است برخی نمایندگان مجلس به راهکارهای ارائه شده توسط این وزیران برای کنترل قیمت‌های کالا انتقاد کردند.
رحیم زارع، نماینده آباده، با اشاره به افزایش قیمت کالاهای مختلف مانند فولاد، کرایه تاکسی و وانت حمل بار، کود شیمیایی، آرد، دارو، گوجه، گاز مایع، ماهی، برنج و تخم مرغ طی 10 روز گذشته خاطر نشان کرد: افزایش قیمت بنزین امروز اقتصاد کشور را مختل کرده است، لطفا اگر برنامهای برای افزایش قیمت گازوئیل دارید، آن را اجرایی نکنید.
وی با اشاره به کم بودن تعداد گروه‌های بازرسی برای کنترل قیمتها در بیش از 1000 شهر کشور افزود: مردم امروز از ما میخواهند که علاوه بر پرداخت نقدی یارانه‌ها از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین برای معیشت مردم و اشتغال هم استفاده کند.


غلامرضا کاتب دیگر نماینده‌ای بود که تصمیم کارشناسی منتقل شده به سران قوا را اشتباه توصیف کرد و گفت: امروز به جای وزرای صنعت و دادگستری باید شاهد حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و بانک مرکزی باشیم که مدعی افزایش قیمت بین 2 تا 4 درصد بعد از افزایش قیمت بنزین بوده‌اند.
وی با اشاره به این که مردم از نمایندگان میخواهند تا دولت به جای پرداخت پول به آن‌ها برای ثبات اقتصاد علاجی بیابد، افزود: اقتصاد را دستوری نمیتوان کنترل کرد، مگر میشود به وانت‌دار گفت کرایه ات را گران نکن. ما باید برای کنترل بازار به دنبال ساز و کار قانونی باشیم، به عنوان مثال به بخش‌های خدماتی سهمیه بنزین بیشتری تعلق بگیرد.
وی در پایان با اشاره به این که سیستم بازرسی و نظارت کشور امروز خود نیاز به نظارت و کنترل دارد خاطر نشان کرد: در مجلس دیگر نباید بگذاریم تصمیمات خلق الساعه گرفته شود.
علیرضا محجوب، نماینده تهران هم با بیان اینکه حمل و نقل حدود 4 درصد از درآمد کارگران را به خود اختصاص میدهد، افزود: این قانون که مخالف عقل و علم است مشکلات زیادی را برای این قشر ایجاد کرده است.
وی با اشاره به این که بنزین باید قیمت طبیعی داشته باشد، نه قیمت بین‌المللی یا قیمت وارداتی، خاطر نشان کرد: از سال 42 تا امروز درحال آزمون و خطای راههای مختلف افزایش قیمت بنزین هستیم و نتایج همه راهها کاملا مشخص است. امروز گفته می‌شود که میخواهیم با نظارت افراد، میلیون‌ها کانون توزیع را کنترل کنیم، آخر چگونه چنین امری ممکن است؟
محجوب با اشاره به تاثیر زیاد بنزین بر قیمت کالاها افزود: درحالی که حتی با اتحادیهها و اصناف هماهنگی انجام نشده است، چگونه انتظار داریم که صاحبین اصناف قیمتهای خود را افزایش ندهند؟ در اقتصاد باید حرف علمی زده شود و از حرفهای احساسی دوری کنیم.
* لاریجانی: کالاهایی که از طریق دولت تامین می‌شود نباید افزایش قیمت داشته باشند
رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این نشست خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نگذارید قیمت اقلام و کالاهایی که توسط شرکت‌های دولتی تولید یا وارد می‌شود، گران شود؛ نرخ‌ها باید معقول اضافه شود.
علی لاریجانی در میان گزارش رحمانی وزیر صنعت گفت: آقای رحمانی یکی از مسائلی که این روزها – اگر چه دوستان از ستاد تنظیم بازار و اتاق اصناف فعال هستند- برخی اقلام که شرکت‌های دولتی آن را تولید یا وارد می‌کنند، نباید گران شود، این را باید خیلی کنترل کنید، چون این موارد دیگر به مردم مربوط نیست.
وی افزود: توجیه من این است که در مرحله اول این بخش‌ها را کاملا کنترل کنید که قیمتها را زیاد نکنند و حتی خودروسازی قیمتها را افزایش داده‌اند، این را بررسی کنید؛ دیگر آنکه سهمیهای که برای تاکسی‌ها گذاشته شده از 1000 تومان به 1500 تومان افزایش یافته است، نرخ آن باید معقول اضافه شود؛ این را در اجناسی که باید جزئی تغییر کنند، در نظر بگیرید.
رئیس مجلس ادامه داد: در موارد گران فروشی دسترسی مردم به به ستادهایی که باید به سرعت عمل کنند، تسهیل شود؛ برای اینکار به عقبه فراگیر نیاز دارید، دوستان در ستاد تنظیم بازار و سازمان تعزیرات باید هماهنگ کنند و از ظرفیت بسیج استفاده کنید؛ برای نظارت‌ها و ارائه گزارش‌ها که نگذارند قیمتها افزایش یابد.
لاریجانی گفت: درست است که گفته می‌شود در وضعیت رکود تورم ایجاد می‌شود؛ ولی وضعیت به گونه‌ای است که در غیر این موارد نیز قیمت‌ها بالا است.
وی خطاب به رحمانی افزود: شما با کمیسیون اقتصادی همکاری کنید که کمیسیون نیز به طور مستمر مجلس را در جریان امور قرار دهد.
رئیس مجلس همچنین با اشاره به افزایش قیمت بنزین گفت:درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم اختصاص داده شود.
لاریجانی افزود: کمیسیون بودجه، میزان درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین را بررسی کند؛ مصوبه هرچقدر که میزان درآمدها است به مردم داده شود.
* وزیر صنعت: می‌دانستیم گرانی بنزین روی قیمت بقیه کالاها تاثیر می‌گذارد!
وزیر صعت‌،معدن و تجارت هم در جلسه مجلس گفت:ما می‌دانستیم گرانی بنزین روی قیمت بقیه کالا‌ها تاثیر می‌گذارد، آمار شکایت‌ها از روز گرانی بنزین بیش‌تر شده و 45 درصد بر پرونده‌هایی که به تعزیرات آمده، افزوده شده... ما فقط دنبال مبارزه با جو روانی گرانی بوده‌ایم.
این اظهارات رحمانی درحالی است که او 29 آبان با صراحت گفته بود دلیلی برای گرانی کالا‌ها وجود ندارد. او حتی تاکید کرده بود: حتی برای حمل ونقل جاده‌ای و کامیون گازوئیل مصرف می‌شود و دلیلی برای گرانی وجود ندارد.
وزیر صنعت در ادامه از تشدید بازرسی‌ها خبر داد و گفت: یک هفته پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، بازرسی‌ها 39 درصد، تعداد پرونده‌های فرستاده شده به تعزیرات حکومتی 45 درصد و ارزش ریالی پرونده‌های یاد شده 193 درصد رشد داشته است.
رحمانی همچنین در پاسخ به اعتراض برخی نمایندگان درباره افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها، تاکید کرد:‌ اگر تاکسی‌ها در پی افزایش نرخ بنزین به لیتری یک هزار و 500 تومان، افزایش نرخ داشته اند، ما واقعیت‌ها را می‌پذیریم و سازمان حمایت حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز پذیراست؛ در این زمینه آنالیز لازم انجام شده و مجوز لازم به رانندگان داده می‌شود.
همچنین علیرضا آوایی وزیر دادگستری هم در این جلسه با تشریح اقدامات نظارتی این وزارتخانه و دستگاه‌های مربوطه پس از افزایش قیمت بنزین گفت: تلاش می‌کنیم آثار تورمی این افزایش قیمت را در حد وسعمان به حداقل برسانیم.
وی اظهارداشت: ما اهتمام ویژه‌ای به گشت‌های مشترک و تصمیم‌گیری برای پرونده‌های ارجاعی به سازمان تعزیرات داشتیم در همین راستا ظرف یک هفته بیش از 28 هزار شکایت و گزارش در سامانه 135 ثبت شده که نسبت به مشابه سال قبل که 4975 پرونده بوده 483 درصد رشد نشان می‌دهد.
در ادامه رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از تشدید نظارت‌های این سازمان در پی اجرای مصوبه سران قوا برای افزایش قیمت بنزین خبر داد و اظهار کرد: در دو سال گذشته سازمان تعزیرات در شرایط متراکم کاری و انباشت مطالبات فشرده مردم تلاش کرده تاثیر منفی متغیرها را بر پیکره مردم کاهش دهد. ما با مداخله دستگاه‌های همکار سعی می‌کنیم این افق را به شکل بهتری ترسیم کنیم.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی هم با بیان این‌که «ذخایر راهبردی کالاهای اساسی در کشور تامین شده»، گفت که نظارت و کنترل 100 قلم کالای اساسی آرامش را به سایر کالاها نیز تسری خواهد داد.
وی افزود: ما متعاقب اصلاح نرخ بنزین اقداماتی را در بخش‌های مختلف داشتیم که بخش عمده اقدامات مربوط به قبل از اجرای طرح بوده است. در این زمینه فراوانی کالاهای اساسی و استراتژیک پشتوانه مهمی است که با تامین به موقع می‌شود اثرات این طرح را کاهش داد. برای ما اصل فراوانی، مقدم بر قیمت است و از اردیبشهت‌ماه و خردادماه سال جاری با همکاری بانک مرکزی، سازمان بنادر و گمرک اقدامات ویژه برای تامین کالاهای اساسی داشته‌ایم که در حد مطلوب و بی‌سابقه است و به اضافه مصرف جاری ذخائر راهبردی کالاهای اساسی و استراتژیک ما تامین شده است.
* وکیلی: استیضاح حجتی با پذیرش استعفایش ازسوی رئیس‌جمهور منتفی شد
عضو هیات رئیسه مجلس گفت که با توجه به پذیرش استعفای وزیر جهاد کشاورزی ازسوی رئیس‌جمهور، استیضاح حجتی در مجلس منتفی است.
محمدعلی وکیلی اظهارداشت: از روز یکشنبه زمزمه‌هایی مبنی بر استعفای آقای حجتی مطرح بود و اعلام شد که آقای رئیس‌جمهور استعفای وزیر جهاد کشاورزی را پذیرفته است.
وی افزود: مجلس سه‌شنبه (امروز)استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را در دستور کار داشت که با پذیرش استعفای آقای حجتی ازسوی دکتر روحانی، استیضاح وزیر در مجلس نیز منتفی است.
سایر اخبار این روزنامه
در نتیجه بهره‌برداری از سکوهای جدید رقم خورد: افزایش 50 میلیون مترمکعبی برداشت گاز از پارس جنوبی حضرت آیت‌الله جوادی آملی: وظیفه اصلی نیروی انتظامی جلوگیری از بروز اغتشاشات است کمک هزینه معیشتی، در ترازوی راستی‌آزمائی داستان گرانی و دیوار همیشه کوتاه مردم نمایندگان مجلس تاکید کردند: افزایش قیمت بنزین مشکلاتی را ایجاد کرده است اجتماع بزرگ مردم تهران در حمایت از اقتدار و امنیت کشور برگزار شد موافقت رئیس‌جمهور با استعفای حجتی و انتصاب عباس کشاورز به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی کرزی: انتخابات افغانستان در دست خارجی‌هاست تونی بلر: انگلیس در آشوب است معاون برنامه‌ریزی و توسعه آموزش و پرورش خبر داد افزایش 225 تا 680 هزار تومانی حقوق معلمان در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ نظام رتبه بندی معلمان تصویب شد معاون برنامه‌ریزی و توسعه آموزش و پرورش خبر داد افزایش 225 تا 680 هزار تومانی حقوق معلمان مجلس ترحیم آیت‌الله میرمحمدی فردا در مسجد نور تهران برگزار می‌شود پیام تسلیت دکتر روحانی به مناسبت ارتحال آیت‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی زرندی