داستان گرانی و دیوار همیشه کوتاه مردم

بخش اقتصادی: علی‌رغم اظهارات مسئولان مبنی بر کنترل نوسان قیمت کالاها در پی تغییر نرخ بنزین، آنچه مشاهده می‌شود افزایش قیمت کالاهایی است که با واسطه یا بی‌واسطه به نرخ بنزین مربوط است.
آنچه این روزها درباره گرانی مطرح می‌شود، فقط مربوط به اقلام و اجناس غیر دولتی نیست بلکه شامل اجناس شرکت‌های دولتی نیز می‌شود، اتفاقی که بر خلاف ادعای وزیر صمت در خصوص کنترل قیمتهاست. وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر دادگستری و وزیر کار برگزار شد، مدعی شد: پس از تغییر قیمت بنزین روی بار روانی ایجاد شده، تشدید بازرسی‌ها و حضور به‌هنگام و اثرگذار دستگاه‌های مختلف در تنظیم بازار کشور به جد کار کردیم و خوشبختانه طی چند روز اخیر و طبق آمارهای موجود، جو روانی بازار به خوبی کنترل شده است.
همزمان با ادعای وزیر صمت، علی لاریجانی در جریان بررسی تاثیر افزایش قیمت بنزین بر قیمت کالاها و خدمات خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کالاهایی که توسط شرکت‌های دولتی تولید می‌شود یا دولت واردات آنها را برعهده دارد نباید افزایش قیمت داشته باشند. دولت باید در گام اول این بخش را کنترل کند. بعضا شنیده می‌شود برخی از شرکت‌های دولتی و حتی خودروسازی‌ها قیمت‌ها را بالا بردند.
وی در ادامه گفت: اکنون تاکسی‌ها بنزین سهمیه‌ای را با قیمت 1500 تومان مصرف می‌کنند و افزایش قیمت 500 تومانی اعمال شده است باید نرخی معقول بر قیمت تاکسی‌ها اضافه شود تا شاهد افزایش قیمت‌های سرخود و هنگفت نباشیم.


رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: ازسوی دیگر دسترسی مردم به بخش‌هایی که بر قیمت کالا و خدمات نظارت دارند باید تسهیل شود. در بعد نظارتی شما نیاز به یک عقبه فراگیر دارید و بهتر است از ظرفیت بسیج برای نظارت استفاده کنید. باید با نظارت جدی از افزایش قیمت کالاها در بازار جلوگیری شود. ازسوی دیگر از شما می‌خواهم با کمیسیون اقتصادی همکاری نزدیکی داشته تا این کمیسیون گزارش‌های لازم را به مجلس ارائه کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار هیچ دستگاه دولتی تا پایان سال حق افزایش قیمت ندارد. حتی بخش‌هایی که قبل از اجرای این طرح مجوز افزایش قیمت دریافت کرده بودند و هنوز اعمال نشده بود مصوبه آنها لغو شد. هیچ یک از دستگاه‌های دولتی حق افزایش قیمت هیچ کالایی را تا پایان سال ندارند.
اما بر خلاف اظهارات وزیر صمت مشاهدات میدانی نشان می‌دهد: قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی رسمی در بازار بین 11 هزار و 500 تا 13 هزار و 500 تومان، گوجه فرنگی گلخانه‌ای 15 هزار تومان، پیاز قرمز هفت هزار و 500 تومان، سیب زمینی 5 هزار تومان، هویج 4 هزار تومان، موز 12 هزار و 900 تومان، سیب زرد 11 هزار تومان، سیب قرمز بین 7 هزار و 800 تا 10 هزار تومان، نارنگی بین پنج هزار و 600 تا 10 هزار تومان، پرتقال تامسون بین 6 هزار و 750 تومان تا 10 هزار تومان، انار بین هفت هزار و 500 تا 11 هزار تومان، لیموشیرین هفت هزار و 900 تا 10 هزار تومان، خیار بین 6 هزار و 500 تا هفت هزار و 600 تومان، است.
مردم انتظار دارند آنچه مسئولین وعده می‌دهند و آنگونه که مسائل اقتصادی را در رسانه‌ها و تریبون‌ها بیان می‌کنند، در واقعیت آن را لمس کنند نه اینکه مشکلات مشمول مرور زمان شوند و مسئولین زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کنند. واقعیت انکارناپذیر این روزها نکته بسیار مهمی به همراه دارد و آن عدم توجه کافی مسئولین به عوارض ناشی از بار سنگین گرانی و افزایش قیمت‌ها بر مساله امنیت ملی است، کاری که کشور را بیش از یک هفته وارد مرحله خطرناکی نمود.
تورم، افزایش منطقی قیمت و مساله گرانی در بسیاری از کشورها امری طبیعی است اما وقتی دولتمردان اثرات منفی آن را بر ثبات و امنیت ملی کشورشان می‌بینند سعی در یافتن راه حلی برای کاهش فشار بر مردم و اجتناب از خطرات ممکن برای کشور می‌کند. امیدواریم مسئولین کشور با در نظر گرفتن همه جوانب تصمیمات خود، امنیت ملی کشور و قدرت اقتصادی اقشار متوسط و آسیب پذیر جامعه را همزمان مد نظر قرار دهند.
سایر اخبار این روزنامه
در نتیجه بهره‌برداری از سکوهای جدید رقم خورد: افزایش 50 میلیون مترمکعبی برداشت گاز از پارس جنوبی حضرت آیت‌الله جوادی آملی: وظیفه اصلی نیروی انتظامی جلوگیری از بروز اغتشاشات است کمک هزینه معیشتی، در ترازوی راستی‌آزمائی داستان گرانی و دیوار همیشه کوتاه مردم نمایندگان مجلس تاکید کردند: افزایش قیمت بنزین مشکلاتی را ایجاد کرده است اجتماع بزرگ مردم تهران در حمایت از اقتدار و امنیت کشور برگزار شد موافقت رئیس‌جمهور با استعفای حجتی و انتصاب عباس کشاورز به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی کرزی: انتخابات افغانستان در دست خارجی‌هاست تونی بلر: انگلیس در آشوب است معاون برنامه‌ریزی و توسعه آموزش و پرورش خبر داد افزایش 225 تا 680 هزار تومانی حقوق معلمان در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ نظام رتبه بندی معلمان تصویب شد معاون برنامه‌ریزی و توسعه آموزش و پرورش خبر داد افزایش 225 تا 680 هزار تومانی حقوق معلمان مجلس ترحیم آیت‌الله میرمحمدی فردا در مسجد نور تهران برگزار می‌شود پیام تسلیت دکتر روحانی به مناسبت ارتحال آیت‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی زرندی