در نتیجه بهره‌برداری از سکوهای جدید رقم خورد: افزایش 50 میلیون مترمکعبی برداشت گاز از پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح تازه‌ترین وضع فازهای باقیمانده پارس جنوبی گفت: با بهره‌برداری از سکوهای جدید، ظرفیت برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از 630 میلیون مترمکعب کنونی به 680 میلیون مترمکعب می‌رسد.
به گزارش شانا، به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام در بازدید میدانی از طرح‌های درحال توسعه پارس جنوبی اظهار کرد: مطابق برنامه‌هایی که از ابتدای امسال تعیین شده، فعالیت‌های توسعه‌ای پارس جنوبی در سه طرح 13، 14 و 22 تا 24 با اتکا به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی با جدیت تمام درحال انجام است.
وی بر ضرورت تمرکز برداشت گاز از میدان پارس جنوبی به دلیل مشترک بودن آن تاکید کرد و افزود: یکی از اهداف مهم شرکت نفت و گاز پارس در سال جاری، دستیابی به برنامه مصوب وزارت نفت و تکمیل بخش فراساحلی فازهای 13، 14 و 22 تا 24 پارس جنوبی است که این مهم با برنامه‌ریزی منسجم و نظام‌مند درحال اجرا است.
مدیرعامل بهره بردار پارس جنوبی به نصب دو سکوی دریایی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی در روزهای اخیر اشاره و تصریح کرد: تولید دو سکوی اصلی 23 و اقماری 24B به‌زودی پس از اتمام عملیات هوک‌آپ و راه‌اندازی به خشکی منتقل و پس از فرآورش در پالایشگاه این فازها، به شبکه سراسری گاز تزریق می‌شود.


دو سکوی جدید فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی پس از تولیدی شدن، برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را 28 میلیون مترمکعب (معادل یک میلیارد فوت مکعب) افزایش می‌دهند.
برداشت گاز از سومین سکوی فاز 14؛ به‌زودی
مدیرعامل شرکت بهره بردار پارس جنوبی، فعالیت‌های اجرایی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هم‌اکنون سکوی 14B در بخش دریایی این طرح آماده تولید است و به محض تکمیل خط لوله 5 کیلومتری اتصال به پالایشگاه فاز 12، عملیاتی می‌شود.
وی افزود: خط‌ لوله رابط بین پالایشگاه فاز 14 و 12 در مرحله راه‌اندازی قرار دارد و تا دو هفته آینده، دریافت گاز غنی از سکوی 14B را آغاز خواهد کرد.
عرشه دریایی 14B، سومین سکوی گازی فاز 14 پارس جنوبی است که با ظرفیت تولید روزانه 14.2 میلیون مترمکعب گاز (معادل 500 میلیون فوت مکعب) تیرماه امسال در خلیج فارس نصب شد.
3 سکوی پارس جنوبی در ریل بارگیری
مشکین‌فام با بیان اینکه از مجموع 10 سکوی سفارش‌گذاری شده به شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، هفت سکو بارگیری و نصب شده‌ است، تصریح کرد: سه سکوی باقی‌مانده مربوط به فازهای 13 و 14 هستند که تا پایان امسال به موقعیت مخزنی خود در خلیج فارس منتقل می‌شوند.
وی اولویت بعدی شرکت صدرا برای تحویل این ابرسازه‌های دریایی را سکوی 14D اعلام کرد و افزود: با بارگیری و نصب این سکو در آذرماه و بهره‌برداری از آن تا پایان امسال، بخش فراساحلی فاز 14 نیز تکمیل می‌شود، همچنین تلاش می‌شود دو سکوی گازی فاز 13 نیز پس از انتقال به دریا و استقرار در موقعیت این طرح، تا پایان امسال نصب شود و در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.
مشکین‌فام با بیان اینکه با بهره‌برداری از سکوهای جدید فازهای 13، 14، 22، 23 و 24 ظرفیت برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به 680 میلیون مترمکعب می‌رسد، تاکید کرد: رقم یادشده بدون احتساب ظرفیت برداشت روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز از عرشه دریایی فاز 16 پارس جنوبی است که به دلیل تعمیرات خط لوله انتقال گاز به پالایشگاه خشکی از مدار تولید خارج شده است.
سرعت‌بخشی در احداث پالایشگاه فاز 14
مدیرعامل بهره بردار پارس جنوبی با اشاره به اینکه فعالیت‌های اجرایی احداث پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی با تحولات مناسبی همراه بوده است، گفت: سرعت توسعه فاز 14 در بخش پالایشگاهی افزایش یافته و شهریور و مهرماه امسال به ترتیب 1.7 و 1.5 درصد پیشرفت در اجرای کار حاصل شده است که اعداد قابل توجهی محسوب می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
در نتیجه بهره‌برداری از سکوهای جدید رقم خورد: افزایش 50 میلیون مترمکعبی برداشت گاز از پارس جنوبی حضرت آیت‌الله جوادی آملی: وظیفه اصلی نیروی انتظامی جلوگیری از بروز اغتشاشات است کمک هزینه معیشتی، در ترازوی راستی‌آزمائی داستان گرانی و دیوار همیشه کوتاه مردم نمایندگان مجلس تاکید کردند: افزایش قیمت بنزین مشکلاتی را ایجاد کرده است اجتماع بزرگ مردم تهران در حمایت از اقتدار و امنیت کشور برگزار شد موافقت رئیس‌جمهور با استعفای حجتی و انتصاب عباس کشاورز به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی کرزی: انتخابات افغانستان در دست خارجی‌هاست تونی بلر: انگلیس در آشوب است معاون برنامه‌ریزی و توسعه آموزش و پرورش خبر داد افزایش 225 تا 680 هزار تومانی حقوق معلمان در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ نظام رتبه بندی معلمان تصویب شد معاون برنامه‌ریزی و توسعه آموزش و پرورش خبر داد افزایش 225 تا 680 هزار تومانی حقوق معلمان مجلس ترحیم آیت‌الله میرمحمدی فردا در مسجد نور تهران برگزار می‌شود پیام تسلیت دکتر روحانی به مناسبت ارتحال آیت‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی زرندی